Stormen kommer! :( :)
slackern skrev:plåtmonster skrev:Då får man köpa ett gäng fritidsbatterier och elektrisk omvandlare så kan man också klara problemet. Elen brukar ju återkomma efter några dygn.
Eller så rekommenderar man rätt slaggs kabel.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromf ... nda-44763/
Du har väll elverket stående utomhus, och kylskåpet inne? Det innebär att det enda på kabelvindan som är ute är kabeln och stickkontakten som du sätter i elverket. Den känsliga honan som du sätter kylskåpet i kommer ju finnas inne där det är torrt. I praktiken kan du alltså använda vilken kabelvinda som helst. Kolla upp IP-klass på elverket istället, jag är inte säker på att alla de billiga tål regn.
Är man riktigt energisk kan man bygga ett bullerskydd med en inre box som omges av minerallull och uppgängning i elastiska strängar. Detta stoppas sedan i en större box.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Då får man hålla koll på värmeutvecklingen, elverk är gjorda för att stå öppet i fritt passerande luftplåtmonster skrev:Är man riktigt energisk kan man bygga ett bullerskydd med en inre box som omges av minerallull och uppgängning i elastiska strängar. Detta stoppas sedan i en större box.
Givetvis får man lägga till luftkanal för avgaser och luftcirkulation. Samt ljudlabyrinter för dito.
- plåtmonster
Huggorm skrev:slackern skrev:plåtmonster skrev:Då får man köpa ett gäng fritidsbatterier och elektrisk omvandlare så kan man också klara problemet. Elen brukar ju återkomma efter några dygn.
Eller så rekommenderar man rätt slaggs kabel.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromf ... nda-44763/
Du har väll elverket stående utomhus, och kylskåpet inne? Det innebär att det enda på kabelvindan som är ute är kabeln och stickkontakten som du sätter i elverket. Den känsliga honan som du sätter kylskåpet i kommer ju finnas inne där det är torrt. I praktiken kan du alltså använda vilken kabelvinda som helst. Kolla upp IP-klass på elverket istället, jag är inte säker på att alla de billiga tål regn.
Jag föreslog att han skulle använda rätts sorts kabel. För Plåtmonstret hade föreslagit en förlängningsladd. Och för mig har inte en förlängningsladd rätt IP-klass. Du vet förlängningssladd, kabel det handlar om kabelbrott och rätt sorts material som kan skydda mot det.
Bor man i lägenhet och inte känner ngn med en gammal lägenhet med kakelugn eller hus med öppen spis, får man nog frysa. För att få frys och spis kräver nog att man valt hus och har förberett det med ett elverk.
Andra förslag motages med värme.![Glad :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Andra förslag motages med värme.
![Glad :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
slackern skrev:Jag föreslog att han skulle använda rätts sorts kabel. För Plåtmonstret hade föreslagit en förlängningsladd. Och för mig har inte en förlängningsladd rätt IP-klass. Du vet förlängningssladd, kabel det handlar om kabelbrott och rätt sorts material som kan skydda mot det.
Låter väldigt märkligt, vad är det för material i förlängningssladdar som är så dåligt? Så vitt jag vet handlar IP-klassningen bara om att det är tätt så inte vatten kan komma in i framför allt den honliga änden.
Huggorm skrev:slackern skrev:Jag föreslog att han skulle använda rätts sorts kabel. För Plåtmonstret hade föreslagit en förlängningsladd. Och för mig har inte en förlängningsladd rätt IP-klass. Du vet förlängningssladd, kabel det handlar om kabelbrott och rätt sorts material som kan skydda mot det.
Låter väldigt märkligt, vad är det för material i förlängningssladdar som är så dåligt? Så vitt jag vet handlar IP-klassningen bara om att det är tätt så inte vatten kan komma in i framför allt den honliga änden.
Här har du en förlängningssladd. Totalt förbjuden att ha utomhus.
http://www.icahemma.se/forlangningsslad ... -1007.aspx
Här har du kabel för utomhusbruk.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabeli ... bel-44837/
Och vad anser du själv är skillnaden förutom honänden som ändå kommer vara inne vid kylskåpet? Tror du plasten kommer släppa igenom vatten och skapa jordfel?
Det finns så mycket obefogade regler att folk skulle bli helt handlingsförlamade om de skulle försöka följa alla. Jag tror det handlar om att hålla byråkrater sysselsatta och därmed hålla nere arbetslösheten.
Det finns så mycket obefogade regler att folk skulle bli helt handlingsförlamade om de skulle försöka följa alla. Jag tror det handlar om att hålla byråkrater sysselsatta och därmed hålla nere arbetslösheten.
Förlängssladd = FÖRLÄNGNINGS-sladd. Det säger inget om IP-klass, mekanisk tålighet och skyddsjordning.
- plåtmonster
Huggorm skrev:Och vad anser du själv är skillnaden förutom honänden som ändå kommer vara inne vid kylskåpet? Tror du plasten kommer släppa igenom vatten och skapa jordfel?
Öhh du vet väll att du ska gräva ner kabeln för att minimera risken för nötning? Det är därför den svarta kabeln har ett tjockare ytterhölje. Men det är väll därför man har så mycket regler så att inte hemmapulare och klåpare ska göra bort sig. Har du dragit elen hemma med lampkablar?
plåtmonster skrev:Förlängssladd = FÖRLÄNGNINGS-sladd. Det säger inget om IP-klass, mekanisk tålighet och skyddsjordning.
Jo det står att den är jordad. IP klass står det nog inget om i och med att den inte har någon.
Här har du vilka kablar du får använda i vilken sorts miljö.
http://www.gelia.se/upload/233/kabelguide_0609.pdf
Senast redigerad av slackern 2013-12-09 22:12:16, redigerad totalt 1 gång.
slackern skrev:Öhh du vet väll att du ska gräva ner kabeln för att minimera risken för nötning? Det är därför den svarta kabeln har ett tjockare ytterhölje. Men det är väll därför man har så mycket regler så att inte hemmapulare och klåpare ska göra bort sig. Har du dragit elen hemma med lampkablar?
Jag tror definitivt inte kabelvindan du länkade till tidigare är godkänd för nedgrävning
Huggorm skrev:slackern skrev:Öhh du vet väll att du ska gräva ner kabeln för att minimera risken för nötning? Det är därför den svarta kabeln har ett tjockare ytterhölje. Men det är väll därför man har så mycket regler så att inte hemmapulare och klåpare ska göra bort sig. Har du dragit elen hemma med lampkablar?
Jag tror definitivt inte kabelvindan du länkade till tidigare är godkänd för nedgrävning
Nej men du såg den andra kabeln för utomhusbruk jag länkade till? Kabelvindan använder du bara tillfälligt inget för permanent bruk.
slackern skrev:Huggorm skrev:slackern skrev:Öhh du vet väll att du ska gräva ner kabeln för att minimera risken för nötning? Det är därför den svarta kabeln har ett tjockare ytterhölje. Men det är väll därför man har så mycket regler så att inte hemmapulare och klåpare ska göra bort sig. Har du dragit elen hemma med lampkablar?
Nej men du såg den andra kabeln för utomhusbruk jag länkade till? Kabelvindan använder du bara tillfälligt inget för permanent bruk.
Menar du RDO-kabeln så är den inte heller godkänd för nedgrävning. Det kräver EKKJ eller motsvarande.
Huggorm skrev:slackern skrev:Huggorm skrev:Jag tror definitivt inte kabelvindan du länkade till tidigare är godkänd för nedgrävning
Menar du RDO-kabeln så är den inte heller godkänd för nedgrävning. Det kräver EKKJ eller motsvarande.
Sant jag tittade lite slarvigt. Men som du ser krävs lite mer än en förlängingssladd och en balkong med ett elverk för att ha en fungerande frys under ett stömavbrott.
Lös inte problemet med att hålla igång frysen, hitta istället problem med klassningen. Istället för att använda en bättre.. ![Skämtar ;)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
![Skämtar ;)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
- plåtmonster
slackern skrev:Sant jag tittade lite slarvigt. Men som du ser krävs lite mer än en förlängingssladd och en balkong med ett elverk för att ha en fungerande frys under ett stömavbrott.
Hur länge skall det där elverket stå på balkongen och tuffa? Om det blir mer än några månader bör du se till att skaffa en förlängningskabel som är väderbeständig, är det kortare så går det utmärkt med en vanlig för 19:90 på jula. Något behov för nedgrävning bör du inte ha på balkongen i alla fall.
plåtmonster skrev:Lös inte problemet med att hålla igång frysen, hitta istället problem med klassningen. Istället för att använda en bättre..
Lösningen är lika enkel som genial, man äter upp det som finns i frysen och när strömmen kommer tillbaka, vanligtvis inom några dagar på sin höjd, så köper man nya frysvaror. Då slipper man lägga tusenlappar på ett elverk och bränsle.
Huggorm skrev:slackern skrev:Sant jag tittade lite slarvigt. Men som du ser krävs lite mer än en förlängingssladd och en balkong med ett elverk för att ha en fungerande frys under ett stömavbrott.
Hur länge skall det där elverket stå på balkongen och tuffa? Om det blir mer än några månader bör du se till att skaffa en förlängningskabel som är väderbeständig, är det kortare så går det utmärkt med en vanlig för 19:90 på jula. Något behov för nedgrävning bör du inte ha på balkongen i alla fall.
Ahhh jag vill inte ens ställa ett elverk på balkongen. Inte mitt förslag.
Om en (gammal) frysbox använder cirka 2 kWh/dygn så går det åt energin i ett 12V 333 Ah fritidsbatteri per dygn. Observera att man måsta ha dubbla kapaciteten på batteriet jämfört med vad verkligen bhöver för att inte djupurladda, annars kan man klara sig med 166 Ah.
Effekten verkar vara runt 200 W och startströmmen är ofta 5-10 ggr detta så en omvandlare som klarar 2 kW är lämpligt. Eftersom motorer däremot är rätt okänsliga för vågform kan man dock nöja sig med modifierad fyrkant i detta fallet vilket är billigare.
Kostnadsbild:
2x batteri 170 Ah 2x1000 SEK
Omvandlare 1000 SEK
Transportverktyg 250 SEK
Pris: 3250 SEK
Allt väldigt ungefärligt då det beror på frysboxens effektivitet, hur ofta den öppnas, hur mycket man törs djupurladda, prisfynd osv.
Bränderna i akallatunneln gav avbrott i cirka 1-4 dygn. Den som är fräck begär ersättning för den "förstörda maten" och får därmed täckt kostnaden för reservutrustningen. Det är lite svårt att äta all mat som ryms i ett utrymme på 0,7 m³.
Effekten verkar vara runt 200 W och startströmmen är ofta 5-10 ggr detta så en omvandlare som klarar 2 kW är lämpligt. Eftersom motorer däremot är rätt okänsliga för vågform kan man dock nöja sig med modifierad fyrkant i detta fallet vilket är billigare.
Kostnadsbild:
Omvandlare 1000 SEK
Transportverktyg 250 SEK
Allt väldigt ungefärligt då det beror på frysboxens effektivitet, hur ofta den öppnas, hur mycket man törs djupurladda, prisfynd osv.
Bränderna i akallatunneln gav avbrott i cirka 1-4 dygn. Den som är fräck begär ersättning för den "förstörda maten" och får därmed täckt kostnaden för reservutrustningen. Det är lite svårt att äta all mat som ryms i ett utrymme på 0,7 m³.
- plåtmonster
Går det ens att få en stöt om t.ex. frysens hölje blir strömförande när den drivs av ett elverk?
Jag menar, jordningen går väl bara i kabeln mellan frys och elverk, inte ut i diskbänkar o.d. som elnätets jord? Då borde man bara kunna få en stöt mellan fas och nolla, tycker jag.
Jag menar, jordningen går väl bara i kabeln mellan frys och elverk, inte ut i diskbänkar o.d. som elnätets jord? Då borde man bara kunna få en stöt mellan fas och nolla, tycker jag.
Re: Sv: Stormen kommer! :( :)
Dagobert skrev:Går det ens att få en stöt om t.ex. frysens hölje blir strömförande när den drivs av ett elverk?
Om kabeln är trasig och det blir ett jordfel är inte huvudproblemet om folk får en stöt eller inte. Utan problemet är att det kan börja att brinna någonstans. Tänk dig att du bor i ett gammalt trähus. Du har ett elverk med en skarvsladd som är skadad. Vad tror du händer vid ett elfel? Huset brinner som en fackla typ. Skrämmande att folk tycker att en skarvsladd fungerar.
plåtmonster skrev:Om en (gammal) frysbox använder cirka 2 kWh/dygn så går det åt energin i ett 12V 333 Ah fritidsbatteri per dygn. Observera att man måsta ha dubbla kapaciteten på batteriet jämfört med vad verkligen bhöver för att inte djupurladda, annars kan man klara sig med 166 Ah.
Kostnadsbild:
Omvandlare 1000 SEK
Transportverktyg 250 SEK
Du vet väll vilken typ utav bostäder som är den dominerande i Akalla och däromkring? Dom flesta husen är miljonprograms flerbostadshus. Men finns även villa områden. Det finns säkert några bondgårdar på Järvafältet. Så för majoriteten utav folket som drabbades utav den branden kan inte ha ett elkraftverk. Bor du i lägenhet vet jag inte om det är tillåtet att ha den lösningen du beskriver utan elkraftverk. Tror att värdar kan ha åsikter om batterier. Kan bli fula märken på golven om batterierna läcker dessutom kan det vara en hälsofara med syror och väte som bildas utav batterier.
Men skitbra lösning om du bor ute på landet. Men tyvärr inte en lösning för en storstadsregion.