Skinnarbete och sadelmakeri

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rapchic » 2013-12-04 13:17:31

slackern skrev:
rapchic skrev:
Tiblan skrev:Du kan ju bli långliggare och stanna typ 2 månader på ett varmare ställe. Vet att det är dom som får bidrag till det. Finns även dom som är borta 4 månader, 2 månader före nyår och 2 månader efter nyår, allt för att underlätta.

Som det är nu så funkar inte det, jag har man, vi har djur och min man funderar på att gå lärlingsutbildning på halvtid på annan ort så nån behöver ta hand om djuren.

Men sen jag testat en kost på mindre gluten så har jag haft dagar till och med utan smärta och jag försöker alltid hitta liknande sätt att bli av med smärtan snarare än att flytta hemifrån även om det bara är för en stund.

Är det kakelugnsmakare han ska gå som lärling? Eller är jag helt ute och cyklar?

nej sadelmakare
Bild

atoms

Detta inlägg kommer ursprungligen ifrån hur-kanslig-ar-du-for-temperaturen-t19541.html och är en kopia av detta inlägg - post1089045.html#p1089045
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav slackern » 2013-12-04 13:22:19

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Som det är nu så funkar inte det, jag har man, vi har djur och min man funderar på att gå lärlingsutbildning på halvtid på annan ort så nån behöver ta hand om djuren.

Men sen jag testat en kost på mindre gluten så har jag haft dagar till och med utan smärta och jag försöker alltid hitta liknande sätt att bli av med smärtan snarare än att flytta hemifrån även om det bara är för en stund.

Är det kakelugnsmakare han ska gå som lärling? Eller är jag helt ute och cyklar?

nej sadelmakare
Bild

Trevligt ser ut som Samisk slöjd som dom säljer på Jokkmokks marknad typ.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav rapchic » 2013-12-04 13:26:35

slackern skrev:

det är inte alls samisk slöjd min man håller på med, en del tar han från USA annat från andra ställen.
edit: det syns inte men det är ett pilkoger
Bild
rapchic

Inläggav slackern » 2013-12-04 13:32:16

rapchic skrev:
slackern skrev:

det är inte alls samisk slöjd min man håller på med, en del tar han från USA annat från andra ställen.
edit: det syns inte men det är ett pilkoger
Bild

Jag skrev inte att det var det. Bara att det ser ut som det. Eller jag skulle väll ha skrivit att jag tycker att det ser ut som det. Men samer indianer samma sak ursprungsfolk.
slackern

Inläggav rapchic » 2013-12-04 14:13:13

slackern skrev:
Jag skrev inte att det var det. Bara att det ser ut som det. Eller jag skulle väll ha skrivit att jag tycker att det ser ut som det. Men samer indianer samma sak ursprungsfolk.

nej det är inte indianers läderhantverk han lär sig av, det syns inte så bra där men det amerikanska läderhantverket som han bland annat lär sig är sheridian carvings (mer cowboys än indianer). Men även andra punslingstekniker, flätverk m.m
rapchic

Inläggav slackern » 2013-12-04 15:01:29

rapchic skrev:
slackern skrev:

nej det är inte indianers läderhantverk han lär sig av, det syns inte så bra där men det amerikanska läderhantverket som han bland annat lär sig är sheridian carvings (mer cowboys än indianer). Men även andra punslingstekniker, flätverk m.m

OK jag stirrade mig nog blind på att det var ett pilkoger. Känns mer indian än cowboy. Men samer och indianer känns som att dom är exotiska och turister kommer och fotograferar dom och köper deras slöjdade föremål.
slackern

Inläggav rapchic » 2013-12-09 13:18:47

Det blir ingen sadelmakarutbildning då min man just fick reda på att delvis finns det bara sadelmakare som håller på med bilklädsel i Umeå (och det är inte det han främst är intresserad av, även om han vill lära sig klä möbler också) och delvis så måste man nuförtiden välja inriktning (förr så höll sadelmakare på med allt inom läder som inte var skor i princip) och min man vill ha en mer bred utbildning än så.

Sen så lär man sig inte alls att punsla, laska osv vilken inriktning man än väljer. Så han får bli hantverkare helt enkelt och lära sig både att göra väskor och träns.

Lite surt var det däremot då han de senaste månaderna tränat för att kunna kvalificera sig som lärling.
rapchic

Inläggav plåtmonster » 2013-12-09 13:31:43

Hur skaffar man sig läder som inte är giftigt genom att det innehåller krom (Cr2O3) från garvningen ?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav rapchic » 2013-12-09 13:48:57

plåtmonster skrev:Hur skaffar man sig läder som inte är giftigt genom att det innehåller krom (Cr2O3) från garvningen ?

Till punsling (det som gör mönstret till pikogret) kan man bara använda vegetabiliskt garvat läder (dvs utan krom) så det är bara det min man använder (det som enligt min man inte är "fusk garvat".
Min man köper från tjäderläder som köper från USA

Men är det vegetabiliskt garvat så är det kromfritt.

Edit: han var inte säker på att allt var från USA men det är i alla fall kromfritt eftersom det är veggarvat
rapchic

Inläggav slackern » 2013-12-09 13:57:31

rapchic skrev:
plåtmonster skrev:Hur skaffar man sig läder som inte är giftigt genom att det innehåller krom (Cr2O3) från garvningen ?

Till punsling (det som gör mönstret till pikogret) kan man bara använda vegetabiliskt garvat läder (dvs utan krom) så det är bara det min man använder (det som enligt min man inte är "fusk garvat".

Edit: han var inte säker på att allt var från USA men det är i alla fall kromfritt eftersom det är veggarvat

Fast krom är ju en metall och inte animaliskt.
slackern

Inläggav rapchic » 2013-12-09 14:14:49

slackern skrev:
rapchic skrev:

Jo men vegetabiliskt garvat läder är kromfritt (tungmetallgarvning är ett försök att göra vegetabilisk garvning fast snabbt då veggarvning tar ett år att göra, ska man punsla kan man inte ha kromgarvat läder)
rapchic

Inläggav slackern » 2013-12-09 14:19:48

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Till punsling (det som gör mönstret till pikogret) kan man bara använda vegetabiliskt garvat läder (dvs utan krom) så det är bara det min man använder (det som enligt min man inte är "fusk garvat".

Jo men vegetabiliskt garvat läder är kromfritt (tungmetallgarvning är ett försök att göra vegetabilisk garvning fast snabbt då veggarvning tar ett år att göra, ska man punsla kan man inte ha kromgarvat läder)

Aha tack för förklaringen. Då förstår jag bättre. :) Låter sunt att skippa tungmetallerna.
slackern

Inläggav Miche » 2013-12-09 16:40:59

rapchic skrev:Det blir ingen sadelmakarutbildning då min man just fick reda på att delvis finns det bara sadelmakare som håller på med bilklädsel i Umeå (och det är inte det han främst är intresserad av, även om han vill lära sig klä möbler också) och delvis så måste man nuförtiden välja inriktning (förr så höll sadelmakare på med allt inom läder som inte var skor i princip) och min man vill ha en mer bred utbildning än så.

Sen så lär man sig inte alls att punsla, laska osv vilken inriktning man än väljer. Så han får bli hantverkare helt enkelt och lära sig både att göra väskor och träns.

Lite surt var det däremot då han de senaste månaderna tränat för att kunna kvalificera sig som lärling.

Surt, fy fan vad tråkigt!

Politikerna har pratat om att återinföra lärlingssystemet, man kan ju hoppas att han då kan få en lärlingsplats, jag tror att det ger mycket bättre utbildningar jämfört med skolor som fjärmat sig från näringslivet.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav rapchic » 2013-12-09 17:26:26

Miche skrev:
rapchic skrev:Det blir ingen sadelmakarutbildning då min man just fick reda på att delvis finns det bara sadelmakare som håller på med bilklädsel i Umeå (och det är inte det han främst är intresserad av, även om han vill lära sig klä möbler också) och delvis så måste man nuförtiden välja inriktning (förr så höll sadelmakare på med allt inom läder som inte var skor i princip) och min man vill ha en mer bred utbildning än så.

Surt, fy fan vad tråkigt!

Politikerna har pratat om att återinföra lärlingssystemet, man kan ju hoppas att han då kan få en lärlingsplats, jag tror att det ger mycket bättre utbildningar jämfört med skolor som fjärmat sig från näringslivet.

Man kan bli lärling som sadelmakare (det var det han hade tänkt) men även lärlingssystemet är utformat så att man lär sig bara en nish (hästsportsadelmakare, väsk och etui makare, bilsadelmakare och inredningssadelmakare) och man lär sig inte punsling, laskning m.m.
rapchic

Inläggav plåtmonster » 2013-12-09 17:55:45

Kanske man skulle börja i andra ändan och fråga vilka utbildninar som har punsling, laskning m.m?
plåtmonster

Inläggav rapchic » 2013-12-09 18:12:27

plåtmonster skrev:Kanske man skulle börja i andra ändan och fråga vilka utbildninar som har punsling, laskning m.m?

inga i Sverige
rapchic

Inläggav plåtmonster » 2013-12-09 18:50:50

Mao så får man gå som riktig lärling någonstans.
plåtmonster

Inläggav rapchic » 2013-12-09 19:15:43

plåtmonster skrev:Mao så får man gå som riktig lärling någonstans.

och lära sig vad? sy bilklädsel? Det är ju det som är problemet, det min man ville gå finns inte idag och definitivt inte där han kan gå så han får träffa mig de närmaste 3 åren.

Han funderar rent utav att ge upp läderslöjden, just nu har han inget läder alls och han har inte råd att köpa nytt.
rapchic

Inläggav plåtmonster » 2013-12-09 19:33:55

Prova på egen hand? borde gå att lära sig?
plåtmonster

Inläggav rapchic » 2013-12-09 20:52:27

plåtmonster skrev:Prova på egen hand? borde gå att lära sig?

har håller ju på men läder är väldigt dyrt att ha bara som hobby (det är därför han inte har läder just nu, han skulle behöva köpa läder för minst 6000:- nu men vi har inte råd)

Sen så får man antagligen mer kunder om man faktiskt är en sadelmakare istället för självlärd.
rapchic

Återgå till Intressanta intressen

Logga in