Bredbandshastighet
43 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Bredbandshastighet
Jag har stängt av nätverkskortet i datorn nu i alla fall, kör på Netgears usb-nätverkskort nu.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Bredbandshastighet
Miche skrev:Hur funkar nätverket nu?
Nätverket fungerar utmärkt. Signalstyrkan är utmärkt.
Jag har installerat inSSIDer Office enligt tips i tråden. Fick tips om att byta från kanal 13 till kanal 6. Så det gjorde jag. Efter det körde jag Bredbandskollen igen. Då hade jag ta emot filer 8,61 mbit och skicka filer 4,47 mbit. Det har aldrig varit så lågt sen jag bytte till 100/10.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Re: Bredbandshastighet
Har inte kollat men funderar på om man kan ange att ett nätverkskort ska gå i olika wifiklass (de som jag och nallen länkade till tidigare). Mao borde LG kolla att hennes kort verkligen står på 802.11n och inte g. Fast iofs är 8,61 väldigt dåligt även om det är g. Dock vid wifi, som matgar skrev, kan man aldrig garantera någonting.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Bredbandshastighet
Rent krasst kan man säga att bredbandshastigheten pendlar, den kan vara 13 mbit ena minuten och 5 mbit nästa minut. Är det därför som YouTube och SVT Play inte fungerar, eller finns det någon annan orsak?
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Har du kört appen Wifi Analyzer för att undersöka vilka kanaler som är lediga i nätverket?
Bredbandshastighet
Miche skrev:Har du kört appen Wifi Analyzer för att undersöka vilka kanaler som är lediga i nätverket?
Hon körde ju inssider, vilket är samma typ av program.
Bredbandshastighet
Lilla Gumman skrev:Jag har installerat inSSIDer Office enligt tips i tråden
inSSIDer Office är ju visserligen en trial version. Det finns ju inSSIDer for Home om man vill ha ett gratis program.
Bredbandshastighet
matgar skrev:Miche skrev:Har du kört appen Wifi Analyzer för att undersöka vilka kanaler som är lediga i nätverket?
Hon körde ju inssider, vilket är samma typ av program.
Ah, missade det! Tack för info.
Bredbandshastighet
Jag ska testa att installera mitt nätverkskort i geocaches dator, för att se om det är nätverkskortet som gör att jag får långaamt bredband. Jag gör det nog i eftermiddag, när vi kommer hem efter en tur på stan. Sen återkommer jag här.
Lilla Gumman
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Även USB-kortet måste klara 802.11n helst.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Bredbandshastighet
barracuber skrev:Även USB-kortet måste klara 802.11n helst.
Frågan om huruvida kortet stöder 802.11n eller endast 802.11g är inte särskilt relevant i dagsläget.
Just nu vill vi bara få Lilla Gummans dator att funka som den ska. Men hennes kort ska stöda 802.11n så det är lungt.
Bredbandshastighet
Hej!
Nu har jag testat mitt Netgear usb-nätverkskort i geocaches dator.
När Netgear usb-nätverkskortet var installerat och hans dators nätverskort inaktiverat, hade han 18 mbit. Då jag inaktiverade usb-nätverskortet och aktiverade hans eget, hade han plötsligen bara 5 mbit. Efter avinstallation av usb-nätverskkortet fick han först 5 mbit igen, kort därefter 21 mbit.
Jag lyckades avaktivera allt wifi i min dator och kopplade in nätverkskabeln direkt i datorn. Då fick jag 39 mbit. Med usb-nätverkskortet ikopplat, har jag 15,9 mbit igen.
Kontakten till nätverkskabeln är ju genomskinlig plast, med en liten smal plastbit ovanpå. Den lilla smala plastbiten är avbruten "men det fungera ju ändå att sticka in kabeln", sa geocache obekymrat. På frågan när det hände svarar han igår. Kabeln är ju gammal, och det kan påverka hastigheten har jag hört. Kan det vara så enkelt som att byta till en fräsch nätverkskabel?
Förut har geocaches dator legat på runt 23 mibit, men det har pendlat och varit längre. Den lägsta hastigheten han har haft är 0,8 mbit eller liknande. Att jag för det mesta max ligger på 17 mbit och han ligger på 23 mbit benhöver kanske inte betyda så mycket.
Nu har jag testat mitt Netgear usb-nätverkskort i geocaches dator.
När Netgear usb-nätverkskortet var installerat och hans dators nätverskort inaktiverat, hade han 18 mbit. Då jag inaktiverade usb-nätverskortet och aktiverade hans eget, hade han plötsligen bara 5 mbit. Efter avinstallation av usb-nätverskkortet fick han först 5 mbit igen, kort därefter 21 mbit.
Jag lyckades avaktivera allt wifi i min dator och kopplade in nätverkskabeln direkt i datorn. Då fick jag 39 mbit. Med usb-nätverkskortet ikopplat, har jag 15,9 mbit igen.
Kontakten till nätverkskabeln är ju genomskinlig plast, med en liten smal plastbit ovanpå. Den lilla smala plastbiten är avbruten "men det fungera ju ändå att sticka in kabeln", sa geocache obekymrat. På frågan när det hände svarar han igår. Kabeln är ju gammal, och det kan påverka hastigheten har jag hört. Kan det vara så enkelt som att byta till en fräsch nätverkskabel?
Förut har geocaches dator legat på runt 23 mibit, men det har pendlat och varit längre. Den lägsta hastigheten han har haft är 0,8 mbit eller liknande. Att jag för det mesta max ligger på 17 mbit och han ligger på 23 mbit benhöver kanske inte betyda så mycket.
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Lilla Gumman skrev:Den lilla smala plastbiten är avbruten "men det fungera ju ändå att sticka in kabeln", sa geocache obekymrat.
Det är korrekt, enda problemet är att den riskerar att halka ut lättare och man därmed tappar kontakten.
Lilla Gumman skrev:Kan det vara så enkelt som att byta till en fräsch nätverkskabel?
Jag inte så säker på detta men jag tror att nyare kablar har utvecklats så de ger en stabilare och därmed snabbare överföring.
Lilla Gumman skrev:Att jag för det mesta max ligger på 17 mbit och han ligger på 23 mbit benhöver kanske inte betyda så mycket.
Det kan bero på många olika saker, i Windows 7 (det var väl det du hade) har man stoppat in ännu fler (jämfört med Vista) resurskrävande funktioner (en del går att stänga av, se Kontrollpanelen, Kontrollera datorns status, Visa prestandainformation, Justera visuella effekter men se även Tips om hur du förbättrar datorns prestanda).
Bredbandshastighet
YouTube verkar fungera om jag stänger av hårdvaruaccelerering.
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Lilla Gumman skrev:YouTube verkar fungera om jag stänger av hårdvaruaccelerering.
Jag gissar på dassigt skriven drivrutin...
Re: Sv: Bredbandshastighet
Miche skrev:Lilla Gumman skrev:YouTube verkar fungera om jag stänger av hårdvaruaccelerering.
Jag gissar på dassigt skriven drivrutin...
Vilken drivrutin? Flash?
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Flash är ingen drivrutin, troligast en drivrutin för grafiken, möjligen någon annan hårdvara.
Bredbandshastighet
Om jag nu förstått rätt så är Flash bara en programvara som läser programkoden i tex. youtubeklipp. Alla programvaror är skriven på programspråk som själva burken förstår men för att datorn ska återge vad filmen visar måste man översätta programspråket så att vi kan se bilderna. Eller texten om det är sånt program.