Studie visar slående neuroskillnader mellan kvinnor och män
82 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Studie visar slående neuroskillnader mellan kvinnor och män:
medicalxpress.com: Study reveals striking differences in brain connectivity between men and women
HDFT avbildningen av Grandins hjärna verkar visa på flera parallella center snarare än en liten centralstyrning:
wayoutonthecorner.blogspot.com: Part 37 - The Autistic Brain vs. The Neurotypical Brain; Visual Proof
Här är en annan studie som visar på mer kommunikation internt inom prefrontal cortex hos autister:
BBC: Autism brain secrets revealed by scan
Några nya insikter av dessa studier?
medicalxpress.com: Study reveals striking differences in brain connectivity between men and women
HDFT avbildningen av Grandins hjärna verkar visa på flera parallella center snarare än en liten centralstyrning:
wayoutonthecorner.blogspot.com: Part 37 - The Autistic Brain vs. The Neurotypical Brain; Visual Proof
Här är en annan studie som visar på mer kommunikation internt inom prefrontal cortex hos autister:
BBC: Autism brain secrets revealed by scan
Några nya insikter av dessa studier?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Take that likhetsfeminister eller ska det börja tjatas om att kopplingarna är skapade av miljön kanske...
DIProgan skrev:...eller ska det börja tjatas om att kopplingarna är skapade av miljön kanske...
The authors observed only a few gender differences in the connectivity in children younger than 13 years, but the differences were more pronounced in adolescents aged 14 to 17 years and young adults older than 17.
Därmed är det inte orimligt att anta att de är skapade av miljön eller könshormoner. Jag utgår från att de kommer sig av en kombination av olika faktorer. Alla skillnader i tankar, beteenden och förmågor mellan grupper och individer bör avspeglas i hjärnan på något sätt oavsett hur de har uppkommit.
Senast redigerad av Kanin 2013-12-05 13:57:29, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan skrev:Take that likhetsfeminister eller ska det börja tjatas om att kopplingarna är skapade av miljön kanske...
-Plus ett på det!
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
DIProgan skrev:Take that likhetsfeminister eller ska det börja tjatas om att kopplingarna är skapade av miljön kanske...
Jag trodde alla visste att hjärnan är plastisk.
Och vad bevisar detta? Att kvinnor ska stå vid spisen och föda barn pga att deras hjärnor är annorlunda än männens? Vad har det för betydelse i praktiken? Är det så att alla kvinnor är lika och alla män är lika?
Alien skrev:DIProgan skrev:Take that likhetsfeminister eller ska det börja tjatas om att kopplingarna är skapade av miljön kanske...
Och vad bevisar detta? Att kvinnor ska stå vid spisen och föda barn pga att deras hjärnor är annorlunda än männens? Vad har det för betydelse i praktiken? Är det så att alla kvinnor är lika och alla män är lika?
Svar ja. Annika Dahlström har ju bedrivit forskning om detta...
Samtidigt backar hon inte i sakfrågan som hon framförde i boken "Könet sitter i hjärnan" : att pappan inte har lika bra biologiska förutsättningar som mamman att ta hand om ett spädbarn. Hon menar att det finns gott om vetenskapliga bevis för den slutsatsen.
Spoiler: visa
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Det här med manliga och kvinnliga hjärnor och Annica Dahlström har diskuterats förr:
olika-hjarnor-hos-flickor-o-pojkar-redan-fore-fodseln-t12901.html
p1-skillnader-i-hjarnan-hos-homosexuella-t5887.html
pahittade-fakta-om-konsbiologi-t19439.html
manlig-och-kvinnlig-hjarna-t15218.html
annica-dahlstrom-2007-pdf-t3768.html
olika-hjarnor-hos-flickor-o-pojkar-redan-fore-fodseln-t12901.html
p1-skillnader-i-hjarnan-hos-homosexuella-t5887.html
pahittade-fakta-om-konsbiologi-t19439.html
manlig-och-kvinnlig-hjarna-t15218.html
annica-dahlstrom-2007-pdf-t3768.html
Män har mer muskler än kvinnor men en vältränad kvinna kan vara starkare än en normalman. På samma sätt är detta förstås inte skrivit i sten. Men man får kämpa för att bryta naturens standardspår
Skillnaden är att här har man visat det hela ganska otvetydigt. Mindre utrymme för tyckande och mer fakta helt enkelt. Dessutom finns det en del hintar om vilka förmågor man bör utveckla i materialet.
Alien skrev:Det här med manliga och kvinnliga hjärnor och Annica Dahlström har diskuterats förr:
Skillnaden är att här har man visat det hela ganska otvetydigt. Mindre utrymme för tyckande och mer fakta helt enkelt. Dessutom finns det en del hintar om vilka förmågor man bör utveckla i materialet.
- plåtmonster
Alien skrev:DIProgan skrev:Take that likhetsfeminister eller ska det börja tjatas om att kopplingarna är skapade av miljön kanske...
Det betyder att män och kvinnor är olika och då förmodligen även har olika förutsättningar för olika aktiviteter.
Män föds med bättre förutsättningar för att bli starka, män blir bättre på att lyfta tyngre saker. Skillnader är inte alltid dåligt. Något av det bästa för jämställdheten vore om man hittade någon skillnad som gjorde att kvinnor är bättre på något. Ibland har jag ställt frågan vad kvinnor är bättre på men får vanligen glåpord kastade efter mig.
I nuläget försöker människor tuta i mig att det inte är någon skillnad mellan könen. Då ställer jag mig upp och säger att jag är starkare, om det inte finns några andra skillnader och jag är starkare blir jag inte överlägsen då? Hade varit fantastiskt bra om jag kunde tänka, jo jag är starkare men hon är bättre på det så det jämnar ut sig. Som det är nu får jag bara tänka att jag är starkare alltså bättre.
Har försökt vara saklig förut. Men om jag försöker få det till att kvinnor är bättre på något så blir jag en kvinnohatare. Själv tror jag att kvinnor har bättre förutsättningar för att knyta emotionella band, röstskillnaderna mellan könen skulle kunna vara ett tecken. Men jag blir en kvinnohatare om jag skriver så.
Än så länge är jag som man enbart bättre än kvinnor, alltså överlägsen? Fantastiskt bra om man hittar en skillnad som gör kvinnor bättre på något. Då vi alla(?) har accepterar mäns fysiska överlägsenhet är de överlägsna fram tills kvinnor är lika överlägsna på något annat.
Azo85 skrev:Alien skrev:Jag trodde alla visste att hjärnan är plastisk.
Det betyder att män och kvinnor är olika och då förmodligen även har olika förutsättningar för olika aktiviteter.
Män föds med bättre förutsättningar för att bli starka, män blir bättre på att lyfta tyngre saker. Skillnader är inte alltid dåligt. Något av det bästa för jämställdheten vore om man hittade någon skillnad som gjorde att kvinnor är bättre på något. Ibland har jag ställt frågan vad kvinnor är bättre på men får vanligen glåpord kastade efter mig.
Antagligen för att de uppfattar det som en retorisk fråga.
I nuläget försöker människor tuta i mig att det inte är någon skillnad mellan könen. Då ställer jag mig upp och säger att jag är starkare, om det inte finns några andra skillnader och jag är starkare blir jag inte överlägsen då? Hade varit fantastiskt bra om jag kunde tänka, jo jag är starkare men hon är bättre på det så det jämnar ut sig. Som det är nu får jag bara tänka att jag är starkare alltså bättre.
Har försökt vara saklig förut. Men om jag försöker få det till att kvinnor är bättre på något så blir jag en kvinnohatare. Själv tror jag att kvinnor har bättre förutsättningar för att knyta emotionella band, röstskillnaderna mellan könen skulle kunna vara ett tecken. Men jag blir en kvinnohatare om jag skriver så.
Än så länge är jag som man enbart bättre än kvinnor, alltså överlägsen? Fantastiskt bra om man hittar en skillnad som gör kvinnor bättre på något. Då vi alla(?) har accepterar mäns fysiska överlägsenhet är de överlägsna fram tills kvinnor är lika överlägsna på något annat.
Att män är (generellt) starkare än kvinnor och därmed överlägsna är en väldigt konstig slutsats. Ja, de är bättre i fysisk styrka men inte bättre i intelligens, hälsa och moral. Annars betyder det att svarta män är bättre än vita som i sin tur är bättre än gula. Äldre och svagare män är sämre än unga och starkare män. Och vem skulle gå med på det?
Och är stora och starka kvinnor bättre än mindre och klenare? Ja, om det gäller fysiskt tungt arbete. Men de flesta arbeten i vårt land nu är inte det.
Det finns en del saker som kvinnor brukar få bättre resultat på än män, men hur vet vi om det beror på biologiska skillnader och inte kulturella? T ex större empati. Kvinnor lever också längre, men beror det på medfödda biologiska skillnader el på kulturella (lever sundare)? Kvinnor har också bättre luktsinne.
Men det blir en irriterande glidning. Det är fler män som får nobelpris än kvinnor, därför kan vilken kille som helst känna sig intelligentare än alla tjejer?
Kvinnor är generellt mindre kriminella än män, men kan man därför dra slutsatsen att just denna kvinna inte är kriminell?
Hela det här "män är bättre på si" - "kvinnor är bättre på så" tycker jag är ointressant när det gäller vad varje enskild man och kvinna är bra på.
Alien skrev:Hela det här "män är bättre på si" - "kvinnor är bättre på så" tycker jag är ointressant när det gäller vad varje enskild man och kvinna är bra på.
Ja på individnivå är det ointressant. När man talar om jämställdhet menar man vanligen att kvinnor som grupp och inte enskilda kvinnor vanligen har sämre betalda jobb.
Tycker ändå att om två varelser är precis likadana bortsett på en sak där den ena är bättre så blir den en bättre varelse. Om jag och en annan fotbollsspelare är lika bra på allt bortsett att han är längre och således bättre i luftrummet så är han en bättre fotbollsspelare. Om du och jag precis lika bra på allt bortsett att jag är starkare så är jag bättre. Jag vill att det skall finnas en skillnad så att kvinnor är bättre på något.
Själv har jag mina idéer om vad kvinnor är bättre på men det är vanligen sådana saker som vi idag av outgrundlig anledning värderar lågt (i likhet med kvinnodominerade yrken?). Tror att jämställdheten hade kunnat vinna på om kvinnor som grupp bejakade skillnaderna och stå upp för vad de i nuläget tycks ha bättre förutsättningar för och försökte göra det till positiva egenskaper. Vägen man tycks ha valt nu och förneka att det existerar skillnader mellan könen tror jag inte på.
Acceptera skillnaderna och gör de skillnaderna till en fördel tror jag på.
Håller med Alien i det hon skriver ovan. Visst är vi olika, men det betyder inte att vi skall BEHANDLAS olika. Alla är individer och även om män och kvinnor är olika, har jag förmodligen mer gemensamt med en svensk medelålders man än med en gammal änka i Nepal.
plåtmonster skrev:...Alien skrev:Det här med manliga och kvinnliga hjärnor och Annica Dahlström har diskuterats förr:
Bra info.
Azo85 skrev:...
Själv har jag mina idéer om vad kvinnor är bättre på men det är vanligen sådana saker som vi idag av outgrundlig anledning värderar lågt (i likhet med kvinnodominerade yrken?). Tror att jämställdheten hade kunnat vinna på om kvinnor som grupp bejakade skillnaderna och stå upp för vad de i nuläget tycks ha bättre förutsättningar för och försökte göra det till positiva egenskaper. Vägen man tycks ha valt nu och förneka att det existerar skillnader mellan könen tror jag inte på.
Acceptera skillnaderna och gör de skillnaderna till en fördel tror jag på.
Jag har aldrig heller förstått varför många feminister verkar ha svårt att upphöja de kvinnliga egenskaperna och förlika sig med att man är född som kvinna och att det faktiskt existerar två olika kön, att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor istället för att hela tiden verka eftersträva att bli som män eller vara som män och inte kunna glädjas eller vara stolt över eller nöjd med de kvinnliga egenskaperna, beteendet och förmågorna.
Ja feminister tycker vi ska va individer tills det handlar om att kvinnor som grupp ska ha rätt till något då jäklar går det bra o va kvinna istället för individ, inte förr.
Fokus bör väl vara att olika personer har olika neurologiska funktionssätt och man bör ta höjd för det istället för att bunta ihop personer beroende på kategori.
- plåtmonster
DIProgan skrev:Ja feminister tycker vi ska va individer tills det handlar om att kvinnor som grupp ska ha rätt till något då jäklar går det bra o va kvinna istället för individ, inte förr.
Fullkomligt obegripligt inlägg.
Om kvinnor som grupp diskrimineras (välkänt exempel: de hade inte rösträtt förr), så måste givetvis hela gruppen få slippa diskriminerande lagar. Vilket gynnar såväl gruppen som individerna.
Och eftersom kvinnorna var individer så röstade de olika och en del röstade inte alls.
Wine skrev:plåtmonster skrev:...Alien skrev:Det här med manliga och kvinnliga hjärnor och Annica Dahlström har diskuterats förr:
Bra info.
Det som visats otvetydigt är enbart att det efter en viss ålder (men inte innan) finns påtagliga statistiska skillnader mellan hjärnkopplingarna inom gruppen män och gruppen kvinnor. Det tror jag få ifrågasätter.
Det framkommer däremot inte hur dessa skillnader uppkommer - i vilken grad beror de på ett genetiskt program med fördröjd aktivering och i vilken grad på hur hjärnan stimulerats efter födseln. Genom att män och kvinnor de facto generellt behandlas olika och ägnar sig åt olika aktiviteter under uppväxten så är det självklart att det påverkar den plastiska hjärnans utveckling i olika riktningar (olika förmågor tränas upp).
Det är också svårt att avgöra vilken betydelse dessa påvisade skillnader har i ett större sammanhang, i jämförelse med alla likheter.
Jag skulle vilja ha min hjärna testad och se om de kan gissa kön. Skulle vilja ha kompisars hjärnor testade. Har en känsla att de inte självklart skulle passa perfekt in i det ena eller andra. Ska det räknas som riktiga skillnader ska det gälla alla, inte bara heterosexuella NT.
Jag undrar om det skulle vara möjligt att på liknande sätt påvisa skillnader i hjärnan mellan människor ur olika socialklasser, och därigenom, utan att bry sig om orsakssamband, t.ex. motivera låglöneyrken och förklara den högre brottsbenägenheten för personer uppvuxna i lägre socialklasser.
Kanin skrev:Jag undrar om det skulle vara möjligt att på liknande sätt påvisa skillnader i hjärnan mellan människor ur olika socialklasser, och därigenom, utan att bry sig om orsakssamband, t.ex. motivera låglöneyrken och förklara den högre brottsbenägenheten för personer uppvuxna i lägre socialklasser.
Jag tror att dom forskade kring det när dom höll på med rasbiologi. Det ända sambandet dom hittade var några inavlade bönder i Blekinges skärgård som sysslade med kusingifte för att behålla jorden inom familjen. Och hur pass viktigt det är att foster och barn får i sig tillräckligt med näringsämnen så att hjärnan utvecklas och personen slipper bli sinnesslö. Vet inte om det är därför vi i Sverige fick gratis skollunch rätt tidigt.
Inte då men faktum kvarstår att våra hjärnor ser annorlunda beroende på anpassning. Att kvinnor skulle vara bättre på att ta hand om spädbarn m.m. måste bero på att vi blivit anpassade genom de hundra tusen år som vi människor vandrat på denna jord. Att skylla på det naturliga urvalet är att förenkla lite för mycket - visst det påverkar men det är inte enda orsaken. Alla är vi olika beroende på anpassning jämför afrikaner med européer eller asiater.
slackern skrev:Kanin skrev:Jag undrar om det skulle vara möjligt att på liknande sätt påvisa skillnader i hjärnan mellan människor ur olika socialklasser, och därigenom, utan att bry sig om orsakssamband, t.ex. motivera låglöneyrken och förklara den högre brottsbenägenheten för personer uppvuxna i lägre socialklasser.
Jag tror att dom forskade kring det när dom höll på med rasbiologi. Det ända sambandet dom hittade var några inavlade bönder i Blekinges skärgård som sysslade med kusingifte för att behålla jorden inom familjen. Och hur pass viktigt det är att foster och barn får i sig tillräckligt med näringsämnen så att hjärnan utvecklas och personen slipper bli sinnesslö. Vet inte om det är därför vi i Sverige fick gratis skollunch rätt tidigt.
Det finns betydligt nyare studier med bättre metoder och avsikter.
A recent study conducted by Dr. Martha Farah at the University of Pennsylvania investigated the relationship between social class and brain development. Before this study, little attention was focused on the effect of low socioeconomic status on the brain and cognition. Dr. Farah’s analysis of what aspects of social class cause brain differences indicates that children’s cognitive development is affected by exposure to language, feedback mechanisms, and stress.
http://www.mentalhealthjournalism.org/study-finds-relationship-between-social-class-and-brain-development/
Our neurons are designed by nature to reflect their environment, not to “automatically” rise above it. Areas of the brain that are affected by chronic exposure to poverty include those responsible for working memory, impulse regulation, visuospatial, language and cognitive conflict (Noble, et al. 2005). Evidence suggests children of poverty are more likely to have different brains via four primary types of experiences. They are: 1) exposure to toxins, and 2) chronic stress 3) chronic exposure to substandard cognitive skills and 4) impaired emotional-social relationships.
http://thesciencenetwork.org/docs/BrainsRUs/Effetcs%20of%20Poverty_Jensen.pdf
Senast redigerad av Kanin 2013-12-06 16:28:32, redigerad totalt 2 gånger.
Kanin skrev:slackern skrev:Kanin skrev:Jag undrar om det skulle vara möjligt att på liknande sätt påvisa skillnader i hjärnan mellan människor ur olika socialklasser, och därigenom, utan att bry sig om orsakssamband, t.ex. motivera låglöneyrken och förklara den högre brottsbenägenheten för personer uppvuxna i lägre socialklasser.
Det finns betydligt nyare studier med bättre metoder och avsikter.A recent study conducted by Dr. Martha Farah at the University of Pennsylvania investigated the relationship between social class and brain development. Before this study, little attention was focused on the effect of low socioeconomic status on the brain and cognition. Dr. Farah’s analysis of what aspects of social class cause brain differences indicates that children’s cognitive development is affected by exposure to language, feedback mechanisms, and stress.
http://www.mentalhealthjournalism.org/study-finds-relationship-between-social-class-and-brain-development/Our neurons are designed by nature to reflect their environment, not to “automatically” rise above it. Areas of the brain that are affected by chronic exposure to poverty include those responsible for working memory, impulse regulation, visuospatial, language and cognitive conflict (Noble, et al. 2005). Evidence suggests children of poverty are more likely to have different brains via four primary types of experiences. They are: 1) exposure to toxins, and 2) chronic stress 3) chronic exposure to substandard cognitive skills and 4) impaired emotional-social relationships.
http://thesciencenetwork.org/docs/BrainsRUs/Effetcs%20of%20Poverty_Jensen.pdf
Det jag ville få fram var väll att dom hittade inget som skulle visa att arbetare hade sämre arvsanlag. Det som påverkade var alltså miljön och inte DNA.
Min poäng är att det är få som skulle påstå att de skillnader som påvisats i hjärnan mellan olika socioekonomiska grupper beror på genetiska faktorer, men när det handlar om kön tycks det fullkomligt självklart.