Motbilder till döden
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Motbilder till döden
Det enda vi kan veta absolut säkert om framtiden är att vi kommer att leva!
Som Descartes sa: Jag tänker, alltså finns jag till. Och eftersom jag omöjligen i samma ögonblick som jag säger det kan upphöra att finnas till så kommer jag att leva även i framtiden, om än inte i all framtid.
Döden finns inte. Det ligger i sakens natur, eftersom den är ett negativt begrepp. Livet finns, och det kan upphöra.
Vi gör en höna av avsaknaden av en fjäder.
Alldeles oberoende av religion så kommer ens ande att finnas kvar i all framtid. Knappast ens själ, men anden i betydelsen det faktum att man har funnits till. Det går aldrig att ändra på, knappast ens om man som vissa filosofiska fysiker talar om lyckas att vända tiden.
Som Descartes sa: Jag tänker, alltså finns jag till. Och eftersom jag omöjligen i samma ögonblick som jag säger det kan upphöra att finnas till så kommer jag att leva även i framtiden, om än inte i all framtid.
Döden finns inte. Det ligger i sakens natur, eftersom den är ett negativt begrepp. Livet finns, och det kan upphöra.
Vi gör en höna av avsaknaden av en fjäder.
Alldeles oberoende av religion så kommer ens ande att finnas kvar i all framtid. Knappast ens själ, men anden i betydelsen det faktum att man har funnits till. Det går aldrig att ändra på, knappast ens om man som vissa filosofiska fysiker talar om lyckas att vända tiden.
Motbilder till döden
gadas skrev:Livet finns, och det kan upphöra.
Låter mer negativt än Det enda som är säkert med livet är att man dör tycker jag.
Varför anser du att döden inte finns? Det är en del av kretsloppet, hade inte människor (och andra varelser) dött så hade världen blivit överbefolkad på nolltid och det hade inte funnits någon chans till nytt liv.
Jag välkomnar döden som fenomen, jag vill definitivt inte leva för evigt, men jag har inte heller några tankar på att dö nu, döden kommer när den kommer, i rätt tid eller i fel tid, det är knappast något jag kan påverka (om jag nu inte tar livet av mig, antingen genom missbruk eller genom självmord, vilket jag inte har för avsikt att göra).
Jag vill leva ett bra liv så länge som det är möjligt, sen är jag nöjd.
Motbilder till döden
Jag har inte sagt att man ska leva för evigt. Jag säger bara att döden är ett negativt begrepp, alltså som beskriver något icke-existerande eller upphörande - dvs livet.
Återgå till Att leva som Aspergare