Ni som äter/ätit sertralin/zoloft - vikten? (Omröstning)
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Ni som äter/ätit sertralin/zoloft - vikten? (Omröstning)
Har nyligen börjat äta sertralin och undrar hur vanligt viktuppgång respektive nedgång är.
Moderator: Kompletterade rubriken.
Moderator: Kompletterade rubriken.
Ni som äter/ätit sertralin/zoloft
Har mumsat Sertralin i snart 3 år och min vikt har inte påverkats och något håll.
Äter samma mat som jag brukar, tränar lika lite som jag brukar och så vidare.
Äter samma mat som jag brukar, tränar lika lite som jag brukar och så vidare.
finns cipramil och citaloprham och fluxetine mm mm och andra bra saker okcså..
prozac är den mest kända av alla dessa.!!!
prozac är den mest kända av alla dessa.!!!
Jag har ätit sertralin i en månad nu och har gått ner lite, cirka 2kg... hade bland annat problem med att äta framförallt första veckan så antar det har att göra med saken.
Har inga problem med att äta mat idag.
Har inga problem med att äta mat idag.
- Braincandy
- Anslöt: 2012-09-27
Mitt ex åt det mot sin agorafobi/panikångest och gick upp 10kilo, gjorde inte annat än åt, tappade intresse för det mesta, främst mig, och tanken på sex var totalt bortblåst...
Gick upp 20 kg av 2 månaders bruk lågdos, halva normala startdosen pga min biverkningskänslighet, viktuppgången fortsatte ett tag efter avslutad medicinering. Ändrade inga matvanor.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Det finns en utmärkt tråd i ämnet här: erfarenheter-av-sertralin-ssri-t18174.html
Kahlokatt skrev:Gick upp i vikt, plus tappade håret.
Blev du flintis?
slackern skrev:Blev du flintis?
...nä men jag, när mitt ex käkade skiten
antonius skrev:slackern skrev:Blev du flintis?
...nä men jag, när mitt ex käkade skiten
Du fick inget sex så du slet av dig håret?
slackern skrev:Du fick inget sex så du slet av dig håret?
Vi kan väl säga så här att vi fick lite olika intressen, om man ska va diplomatisk
slackern skrev:Kahlokatt skrev:Gick upp i vikt, plus tappade håret.
Blev du flintis?
Nej, men jag hade jättetjockt och vackert hår som tonåring och nu är det så glest och tunt att jag känner mig vanställd. Jag låter alltid en kompis klippa mig, för frisörskor säger alltid "Men guuud vilket tunt hår du har!" och fattar inte att det är sårande. Det var t.o.m. en som sade att mina hårsäckar hade DÖTT!
Att tappa hår av Zoloft är är tydligen en EXTREMT ovanlig biverkning, "man" känner bara till en handfull personer som gjort det. Och jag med min vanliga otur är förstås en av dem. I många år tänkte jag att det var Gud som tyckt att jag var för fåfäng och bestämt mig för att straffa mig genom att göra mig tjock och låta mig tappa håret. Jag gjorde en pastisch på Frida Kahlos "Självporträtt med avklippt hår" som ett försök att bearbeta det.
Vet inte om den ökar aptiten, eller om det är för att ångesten försvinner som gör att ens matvanor rubbas av Sertralin. Innan har jag tagit Sertralin korta perioder på 2-3mån och då enbart märkt av att jag blivit mer känslokall, men nu sist tog jag den mer än ett år och märkt mindre lust för friluftsaktiviteter och mer störningar i matvanor med viktuppgång.
Jobbig balans, välja mellan ångest 24/7 eller rubbad känslocentra och matvanor.
Jobbig balans, välja mellan ångest 24/7 eller rubbad känslocentra och matvanor.
manne skrev:citalopram är ett bra preparat det också ju..
Jag gick på sertralin för ett par år sen och gick upp i vikt. Nu tar jag citalopram och den funkar mycket bättre, mycket färre biverkningar för mig.
Jag tog Setralin för några år sen och det vart något konstigt så jag fick problem med min röst. Vart alldeles hes och fick svårt att prata. Läkaren hade inte hört nåt liknande förut och jag slutade efter bara någon vecka. Det var inte hållbart att det vart sådär.
- Hannes9411
- Ny medlem
- Anslöt: 2014-01-18
Har inte ätit den så värst länge, 1 ½ månad ungefär. Jag tror att jag har gått ner lite i vikt. Aptiten blev lite mindre i början, men nu är den som förut. Den har däremot gjort att jag fått mindre sug efter sött.
Återgå till Aspergare och vården