Elsäkerhet
76 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Elsäkerhet
Bror Duktig skrev:Ja, matgar, den slockande direkt, och med tanke på hur blött det var bland luckorna i botten, så har den inget skydd under tangenterna. Det borde alla ha när jag tänker efter. Rätt smart.
Vilken jävla tur ändå att han inte hade strömkabeln inkopplad även fast strömmen transformeras ner till 12 v likström eller vilken spänning den har.
Moderator Titti
Detta är en fortsättning på diskussionen som började här, och citatet kommer därifrån.
Friska upp mitt minne om processor och grafikkort
slackern skrev:Bror Duktig skrev:Ja, matgar, den slockande direkt, och med tanke på hur blött det var bland luckorna i botten, så har den inget skydd under tangenterna. Det borde alla ha när jag tänker efter. Rätt smart.
Vilken jävla tur ändå att han inte hade strömkabeln inkopplad även fast strömmen transformeras ner till 12 v likström eller vilken spänning den har.
Det tror jag inte spelar någon större roll, troligen gårr säkringen i nätaggregatet eller så stänger nätaggregatet av strömmen (många gör de när de blir överbelastade) och återställs efter att ha varit strömlöst. Jag tror knappast det går att få någon stöt.
Miche skrev:slackern skrev:Bror Duktig skrev:Ja, matgar, den slockande direkt, och med tanke på hur blött det var bland luckorna i botten, så har den inget skydd under tangenterna. Det borde alla ha när jag tänker efter. Rätt smart.
Det tror jag inte spelar någon större roll, troligen gårr säkringen i nätaggregatet eller så stänger nätaggregatet av strömmen (många gör de när de blir överbelastade) och återställs efter att ha varit strömlöst. Jag tror knappast det går att få någon stöt.
Hmm jag har skrivit fel ska vara spänning och inte ström på 12 v. Alltså jag vete fan om vatten råkar komma in i transformatorn eller om det är likriktare. Men det kommer trots allt in 230 V och 10 A. *Vattnet bör kunna leda även om det rör sig om kikrosekunder som kan ställa till jävulstyg om man har riktig otur?
Om du ska få en stöt av vatten in i 240V uttag så är det några kriterier som måste vara uppfyllda.
Du ska själv ha kontakt med vattnet.
Du ska även ha kontakt med något ledande som gör att strömmen har någonstans att ta vägen, ex.vis ett vattenelememt eller annan jordanslutning.
Du ska inte ha jordfelsbrytare.
Om då strömmen går förbi hjärtat då blir det jobbigt, kanske att du dör men det är ändå en relativt låg risk.
Du ska även ha kontakt med något ledande som gör att strömmen har någonstans att ta vägen, ex.vis ett vattenelememt eller annan jordanslutning.
Om då strömmen går förbi hjärtat då blir det jobbigt, kanske att du dör men det är ändå en relativt låg risk.
Miche skrev:Om du ska få en stöt av vatten in i 240V uttag så är det några kriterier som måste vara uppfyllda.
Det är bara jag som är nojig när det gäller el eller saker som kan gå allvarligt fel.
slackern skrev:Det är bara jag som är nojig när det gäller el eller saker som kan gå allvarligt fel.
Det är lätt hänt att påverkas av amerikanska filmer, elsäkerheten i USA är usel och det överdrivs ofta rejält i Hollywoodproduktioner. Elsäkerheten däremot i Sverige är det inga större problem med (finns några smärre underligheter men de påverkar sällan oss vanliga konsumenter).
Miche skrev:slackern skrev:Det är bara jag som är nojig när det gäller el eller saker som kan gå allvarligt fel.
Det är lätt hänt att påverkas av amerikanska filmer, elsäkerheten i USA är usel och det överdrivs ofta rejält i Hollywoodproduktioner. Elsäkerheten däremot i Sverige är det inga större problem med (finns några smärre underligheter men de påverkar sällan oss vanliga konsumenter).
Jag tänker bara på jordfelsbrytare. Dom bryter ju om det läcker mer än 30 mA för över det är AC dödligt. Våra vanliga vägguttag är 10 A bra mycket mer en den dödliga strömmen på 30 mA. Själv har jag inte bott i särskilt många lägenheter där det har funnits jordfelsbrytare. Första gången jag kom i kontakt med en i min egen lägenhet var för 11 år sedan. Och då var lägenheten stambytt. Innan dom stambytte i huset jag bor i nu hade vi inga.
Stambyte har ingenting med jordfelsbrytare att göra, stammarna man byter har med VA (Vatten och avlopp) att göra men det kan kanske hända att man passar på att installera jordfelsbrytare i samband med stambyte.
Miche skrev:Stambyte har ingenting med jordfelsbrytare att göra, stammarna man byter har med VA (Vatten och avlopp) att göra men det kan kanske hända att man passar på att installera jordfelsbrytare i samband med stambyte.
Aha i dom lägenheter jag har bott där dom har utfört stambyte har dom även bytt ut elstamarna i huset och dragit om elen. Samtidigt som dom har uppgraderat till jordade uttag och fler uttag från 20-talsstandard typ.
Kanske lika bra när det är så gamla hus, i nyare hus verkar de nöja sig med att installera jordfelsbrytare (det är vad de verkar ha gjort här i samband med stambytet som gjordes omkring ett år innan vi flyttade in), förutom att de då drog om vattnet och troligen uppdaterade avloppen.
Elsäkerhet
Morsan har precis flyttat in på ett nybyggt (ett år gammalt) äldreboende, där är det jordade uttag överallt (vilket är lite bökigt med tanke på grejer som gamlingarna tar dit, många har runda stickkontakter som inte passar i jordade uttag, det är förbjudet att sätta en jordad kontakt på en ojordad kabel men det finns andra lösningar som fungerar).
Elsäkerhet
slackern skrev:Jag tänker bara på jordfelsbrytare. Dom bryter ju om det läcker mer än 30 mA för över det är AC dödligt. Våra vanliga vägguttag är 10 A bra mycket mer en den dödliga strömmen på 30 mA. Själv har jag inte bott i särskilt många lägenheter där det har funnits jordfelsbrytare. Första gången jag kom i kontakt med en i min egen lägenhet var för 11 år sedan. Och då var lägenheten stambytt. Innan dom stambytte i huset jag bor i nu hade vi inga.
Det räcker med 15mA genom hjärtat för att man skall avlida, så våra jordfelsbrytare är egentligen för stora. Men det är så mycket läckage av jordströmmar överallt att en klenare jordfelsbrytare skulle lösa ut av sig själv ofta att man valt att kompromissa.
Ja, får du fas i ena handen och nolla i den andra så kommer varken säkring eller jordfelsbrytare lösa, då kommer du bli grillad inifrån när strömmen går genom blodet, som blir enklaste vägen. Men det är osannolikt att man skall råka ut för något sådant, risken är mycket större att man får ström i ena handen och har kontakt med jord på något vis med en annan kroppsdel. Det kan räcka att man står barfota på ett badrumsgolv.
Elsäkerhet
Det beror också på hur snabbt JFB bryter.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Elsäkerhet
Den ska lösa ut inom 30 ms (enligt Wikipedia).
Jag har fått uppfattningen att en längre exponering för strömmen ökar riskerna för hjärtat.
Jag har fått uppfattningen att en längre exponering för strömmen ökar riskerna för hjärtat.
Elsäkerhet
Miche skrev:Den ska lösa ut inom 30 ms (enligt Wikipedia).
Det har du aldeles rätt i.
Redan efter en halv sekund kan
en ström på 30 mA vara livsho-
tande. En jordfelsbrytare för
personskydd ska därför ha en
märkutlösningsström på högst
30 mA. Utlösningstiden för jord-
felsbrytare är max 0,3 sekunder.
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/ ... rytare.pdf
Elsäkerhet
Tack, du hittade det jag sökte efter.
Som sagt, Huggorm överdriver riskerna som en jordfelsbrytare eliminerar.
Som sagt, Huggorm överdriver riskerna som en jordfelsbrytare eliminerar.
Elsäkerhet
Huggorm skrev:Det räcker med 15mA genom hjärtat för att man skall avlida, så våra jordfelsbrytare är egentligen för stora.
Alldeles riktigt. Jag vet en som stod och skakade i kramp med en trasig kabel i handen utan att jordfelsbrytaren löste ut. Till sist lyckades han vräka iväg den och ringde elektrikern som kom i ilfart - men det var inget fel inte!! Däremot brukar mina jordfelsbrytare lösa ut lite titt som tätt, så de är både för okänsliga och för känsliga.
Men man kan ändå betrakta det som ett minimikrav att ha jordfelsbrytare, det är för farligt med 230 volt annars.
Elsäkerhet
gadas skrev:Huggorm skrev:Det räcker med 15mA genom hjärtat för att man skall avlida, så våra jordfelsbrytare är egentligen för stora.
Alldeles riktigt. Jag vet en som stod och skakade i kramp med en trasig kabel i handen utan att jordfelsbrytaren löste ut. Till sist lyckades han vräka iväg den och ringde elektrikern som kom i ilfart - men det var inget fel inte!! Däremot brukar mina jordfelsbrytare lösa ut lite titt som tätt, så de är både för okänsliga och för känsliga.
Men man kan ändå betrakta det som ett minimikrav att ha jordfelsbrytare, det är för farligt med 230 volt annars.
Då måste väll en ha fått 10 A genom sig?
Elsäkerhet
gadas skrev:Huggorm skrev:Det räcker med 15mA genom hjärtat för att man skall avlida, så våra jordfelsbrytare är egentligen för stora.
Om din jordfelsbrytare löser ut av sig själv ibland har du jordfel någonstans. Du borde ta dit en elektriker som kan mäta upp var det är, annars kanske du kommer hem någon dag och frysen har varit utan ström så maten blivit förstörd
Elsäkerhet
Huggorm skrev:gadas skrev:Huggorm skrev:Det räcker med 15mA genom hjärtat för att man skall avlida, så våra jordfelsbrytare är egentligen för stora.
Om din jordfelsbrytare löser ut av sig själv ibland har du jordfel någonstans. Du borde ta dit en elektriker som kan mäta upp var det är, annars kanske du kommer hem någon dag och frysen har varit utan ström så maten blivit förstörd
Ja, fast kylfrysen ligger för sig, utan jordfelsbrytare, just för att elektrikern varnade för det. Lite tokigt bara, med tanke på att den står precis intill vasken, där riskerna är som störst...
Elsäkerhet
Ett diskussionsforum jag associerade till, med tanke på temat för denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/el/92082-v ... ingen.html
http://www.byggahus.se/forum/el/92082-v ... ingen.html
Elsäkerhet
Om man ska få 10 A genom kroppen måste det vara fråga om mycket högre spänning än 230 V.slackern skrev:Då måste väll en ha fått 10 A genom sig?
Elsäkerhet
nescio skrev:Om man ska få 10 A genom kroppen måste det vara fråga om mycket högre spänning än 230 V.slackern skrev:Då måste väll en ha fått 10 A genom sig?
Vanliga säkringar är ju på 10 A för enfas 230V. Så kablarna är dimensionerade för det.
Elsäkerhet
slackern skrev:nescio skrev:Om man ska få 10 A genom kroppen måste det vara fråga om mycket högre spänning än 230 V.slackern skrev:Då måste väll en ha fått 10 A genom sig?
Vanliga säkringar är ju på 10 A för enfas 230V. Så kablarna är dimensionerade för det.
Jo men motståndet i kroppens vävnader är så stort att 10 ampere omöjligt kan strömma igenom. Om de kunde skulle man bli grillad som en korv på få sekunder
Återgå till Intressanta intressen