Bredbandshastighet
43 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Bredbandshastighet
Hej!
Vi har bredband, fiberkabel till ett bredbandsjack i hallen. Vi har Tyfon. Förut har vi haft 10/10 i hastignet, men vi har ökat upp till 100/10. Idag fick jag ett sms om att det var klart.
Vi resetade routern, jag startade om min dator och geocache satte på sin. Sedan körde vi Bredbandskollen. Då har jag 16,35 mbit istället för 100 och maken har drygt 23 mbit istället för 100. Tyfon säger att det kan bero på att nån enhet är för gammal och inte klarar av mer än 20 mbit. Eftersom geocaches dator är snart 8 år gammal, kan det vara nätverskortet i hans dator som inte klarar av mer.
Vi provade att stänga av routern och koppla in nätverkskabeln från bredbandsjacket i hallen direkt till geocaches dator. Då fick geocache 6 mbit när han testade med Bredbandskollen.
Sedan satte vi nätverkskabeln direkt till min dator. Då fick jag inget Internet alls. Routern kopplades in igen, och min dator kunde då se alla nätverk runt omkring utom vårt eget. Först när jag startat om datorn kunde jag logga in på vårt hemmanätverk och få Internet igen.
Bromsklossen är således geocaches nätverkskort, om jag har tolkat det hela rätt. Att det är för gammalt. Varför kunde min dator inte fixa att få Internet med hjälp av nätverkskabel mellan datorn och bredbandsjacket? Varför måste min dator ha wifi för att få Internet? Och varför får geocache mycket lägre hastighet om han kopplar en nätverkskabel mellan sinoch bredbandsjacket?
Finns det något vi kan göra för att förbättra hastigheten, förutom att geocache skaffar ny dator?
Lilla Gumman
Vi har bredband, fiberkabel till ett bredbandsjack i hallen. Vi har Tyfon. Förut har vi haft 10/10 i hastignet, men vi har ökat upp till 100/10. Idag fick jag ett sms om att det var klart.
Vi resetade routern, jag startade om min dator och geocache satte på sin. Sedan körde vi Bredbandskollen. Då har jag 16,35 mbit istället för 100 och maken har drygt 23 mbit istället för 100. Tyfon säger att det kan bero på att nån enhet är för gammal och inte klarar av mer än 20 mbit. Eftersom geocaches dator är snart 8 år gammal, kan det vara nätverskortet i hans dator som inte klarar av mer.
Vi provade att stänga av routern och koppla in nätverkskabeln från bredbandsjacket i hallen direkt till geocaches dator. Då fick geocache 6 mbit när han testade med Bredbandskollen.
Sedan satte vi nätverkskabeln direkt till min dator. Då fick jag inget Internet alls. Routern kopplades in igen, och min dator kunde då se alla nätverk runt omkring utom vårt eget. Först när jag startat om datorn kunde jag logga in på vårt hemmanätverk och få Internet igen.
Bromsklossen är således geocaches nätverkskort, om jag har tolkat det hela rätt. Att det är för gammalt. Varför kunde min dator inte fixa att få Internet med hjälp av nätverkskabel mellan datorn och bredbandsjacket? Varför måste min dator ha wifi för att få Internet? Och varför får geocache mycket lägre hastighet om han kopplar en nätverkskabel mellan sinoch bredbandsjacket?
Finns det något vi kan göra för att förbättra hastigheten, förutom att geocache skaffar ny dator?
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Bredbandshastighet
Nätverkskortet är nog det sista som är flaskhalsen för ett 100 Mbit/s nätverk. Router, ADSL-modem och inte minst operativsystemet kan vara betydligt mer givande saker att undersöka.
Prova att skicka en fil på minst 500 MByte med FTP direkt mellan era datorer och se hur snabbt det går. Klarar man att konfigurera lite grann så kan man sätta routern så att en dator agerar internet och testa vad den boxen går för.
För ADSL modemet får man kolla vilken teknik den stödjer samt om statusinformationen visar att det verkligen används.
Prova att skicka en fil på minst 500 MByte med FTP direkt mellan era datorer och se hur snabbt det går. Klarar man att konfigurera lite grann så kan man sätta routern så att en dator agerar internet och testa vad den boxen går för.
För ADSL modemet får man kolla vilken teknik den stödjer samt om statusinformationen visar att det verkligen används.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Bredbandshastighet
När du satte i nätkabeln så stängde du samtidigt av wifi in windows ? Annars blir det konflikt.
Geocaches nätverkskort klarar troligen bara 802.11g (titta i Enhetshanteraren) vilket är teoretiskt maximerat till 54 MBit/s. För att klara 100 måste man ha minst 802.11n.
http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
Geocaches nätverkskort klarar troligen bara 802.11g (titta i Enhetshanteraren) vilket är teoretiskt maximerat till 54 MBit/s. För att klara 100 måste man ha minst 802.11n.
http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Bredbandshastighet
Lilla Gumman skrev:Varför måste min dator ha wifi för att få Internet?
Har du installerat rätt drivare för LAN nätverkskortet?
Sen har jag för mig att du sa nått om att ett nätverkskort gått sönder? Men det kanske var WiFi?
Lilla Gumman skrev:Och varför får geocache mycket lägre hastighet om han kopplar en nätverkskabel mellan sinoch bredbandsjacket?
Det låter mycket konstigt. Jag kan inte komma på någon vettig anledning. Fast jämför ni med kabel till router och kabel till väggutag? eller mellan WiFi och "trådat"? Visserligen så bör ju trådat vara snabbare hur som hälst, men det kan vara nå knas på hans drivare till LAN nätverkskortet.
Jag utgår ifrån att han har ett 100mbit/s kort i sin laptop? Det kan eventuellt bli lite knas med autonegotiation. Kolla vad nätverkskortet säger att den är i för läge.. Tex 100Mbits/Full Duplex.. eller kanske 10/Halv Duplex. Detta kan man hitta om man går in på inställningar på nätverkskortet. Väljer konfigurera och väljer fliken. "link speed" borde vara typ länk hastighet på svenska.
plåtmonster skrev:För ADSL modemet får man kolla vilken teknik den stödjer samt om statusinformationen visar att det verkligen används.
Dom har ju fiber.. iaf till källaren, med andra ord sitter det bara ett rj-45 jack i deras vägg. Inget modem.
Bredbandshastighet
Japp, inget modem.
Verkar vara geocaches dator som är flaskhalsen. Fast det står varken 802.11g eller 802.11n.
Nätverkskortet heter Atheros AR5007EG. När jag googlar på nätverkskortet får jag bara upp att drivrutinen kan uppdateras, och att nätverskortet kan heta både g och n och en del annat.
Lilla Gumman
Verkar vara geocaches dator som är flaskhalsen. Fast det står varken 802.11g eller 802.11n.
Nätverkskortet heter Atheros AR5007EG. När jag googlar på nätverkskortet får jag bara upp att drivrutinen kan uppdateras, och att nätverskortet kan heta både g och n och en del annat.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Lilla Gumman skrev:AR5007EG
Kan 802.11b och 802.11g har jag tämligen bestämt för mig, alltså max 54 Mbps.
Bredbandshastighet
nallen skrev:Lilla Gumman skrev:AR5007EG
Kan 802.11b och 802.11g har jag tämligen bestämt för mig, alltså max 54 Mbps.
ok, då är den bromsklossen. Konstigt att geocache bara får ut 23 mbps och jag får ut 16. Om vi betalar för 100 och geocache kan få ut max 54, borde vi få ut omkring 40 eller så. Men jag kan ha fel.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Lilla Gumman skrev:ok, då är den bromsklossen. Konstigt att geocache bara får ut 23 mbps och jag får ut 16. Om vi betalar för 100 och geocache kan få ut max 54, borde vi få ut omkring 40 eller så. Men jag kan ha fel.
max 54 är teoretiskt maximum för Wifi tekniken 802.11g i sig själv och endast mellan dator och router. Och det påverkar inte eran internet hastighet alls, förutom att den ger en max gräns för vad ni kan få som max om ni kör via WiFi. Sen måste ju datorerna klara av att leverera den hastigheten. Och att inte få det kan bero på många faktorer. Tex dålig hårdvara eller dåliga drivare.
Det som är väldigt konstigt är att ni inte får snabbare internet om ni kopplar datorerna direkt till uttaget. Det get indikationer på att det är era datorer som är flaskhalsarna. Och då tror jag inte att det är själva nätverkskorten.. (om dom inte är felkonfade eller trasiga) utan snarare mjukvara/drivare i operativsystemet. eller bara väldigt dålig design av bussarna.
Bredbandshastighet
matgar skrev:Lilla Gumman skrev:ok, då är den bromsklossen. Konstigt att geocache bara får ut 23 mbps och jag får ut 16. Om vi betalar för 100 och geocache kan få ut max 54, borde vi få ut omkring 40 eller så. Men jag kan ha fel.
max 54 är teoretiskt maximum för Wifi tekniken 802.11g i sig själv och endast mellan dator och router. Och det påverkar inte eran internet hastighet alls, förutom att den ger en max gräns för vad ni kan få som max om ni kör via WiFi.
Det sista tvivlar jag på. Vi har Comhem Kabel-TV bredband 100 MBps och har många gånger diskuterat hastighet med Comhem. De stödjer egentligen inte wifi men tvingas ändå göra det eftersom de flesta vanliga kunder vill köra det idag. De garderar sig dock med att inte garantera mer än cirka 40-50 MBps för wifi om man har 100-tjänsten, medan om man kör kablat garanterar de 100. Jag har själv kört bredbandskontrollen många gånger. Kablat får jag alltid runt 112 MBps; med wifi får jag aldrig över 25-35 MBps. Tidigare hade vi bara 10-20 på wifi men tack vare deras tips har vi lyckats komma upp något.
Nu känner jag bara till kabel-tv-tekniken (på den tiden när jag körde ADSL fanns inte begreppet wifi bland vanligt folk). Om det som matgar säger stämmer skulle maximal wifihastighet (och vad leverantörerna garanterar) variera beroende på bredbandstyp ?
- barracuber
Bredbandshastighet
Detta kommer gå en del OT, jag hoppas att Lilla Gumman inte tar illa upp för den delen.
Bredbandstypen (ADSL,kabel-tv,fiber) har inget som helst med wifi hastighet att göra.
Att din operatör i huvud taget går ut och garanterar någon som helst hastighet på wifi är deras problem. Det är nämligen helt omöjligt att ge någon som helst garanti på wifi, då det är ett delat medium.. vilket betyder halv duplex och dessutom väldigt känsligt för störningar. Tex om dina grannar sitter med wifi på samma kanaler som dig, om du råkar ha ett hisschakt nära din lägenhet eller om du drar igång micron, eller om du har trådlösa hörlurar så kan det störa din wifi. Sen har vi faktiska begränsningar som går att konstatera. kör du 802.11g så kan du omöjligt få mer en 54mbps. Sen att det är i princip helt omöjligt att få max är också ett faktum. Dessutom så finns det alltid något som kallas overhead på ett nätverk. Det är extra information som nätverket använder sig av. Vilket gör det ännu svårare att komma upp i den teoretiska max. Tex så säger du att du har 112mbps om du gör med kabel. Det är faktiskt möjligt, då kabel-tv i teorin kan leverera 400mbps med gällande teknik. Och då är inte 100mbps samma hårda gräns som det hade varit om du suttit med ett 100mbit nätverkskort.. (det visar då även att du har gigabit mellan din dator och ditt kabelmodem/router) Utan där har comhem kunnat vara lite generösa när dom satt sen shaping som sker för att begränsa din trafik till vad du betalar för.
Så vitt jag förstår så levererar Tyfon.. (Lilla Gumman och geocaches operatör) ett vägguttag i rj-45 (ethernet) där dom nu säger sig leverera en 100/10 tjänst. Att använda wifi hemma är deras eget val. Det jag tycker är vääääääääääldigt konstigt och fel, är att dom får snabbare internet via wifi en vad dom får om dom kopplar sig direkt till vägguttaget med en nätverkskabel. Det finns ingen bra anledning för att dom får det resultatet. Det är något som är väldigt fel. Om det är dålig kabel, dåliga hårdvara, dålig mjukvara kan jag inte avgöra, men nått är fel.
Sen vad som är flaskhalsen när dom kör via wifi är också omöjligt att avgöra utan mera information. Det kan vara routern, störningar i omgivningen, deras datorer, eller att Tyfon inte levererar vad dom lovat.
barracuber skrev:Nu känner jag bara till kabel-tv-tekniken (på den tiden när jag körde ADSL fanns inte begreppet wifi bland vanligt folk). Om det som matgar säger stämmer skulle maximal wifihastighet (och vad leverantörerna garanterar) variera beroende på bredbandstyp ?
Bredbandstypen (ADSL,kabel-tv,fiber) har inget som helst med wifi hastighet att göra.
Att din operatör i huvud taget går ut och garanterar någon som helst hastighet på wifi är deras problem. Det är nämligen helt omöjligt att ge någon som helst garanti på wifi, då det är ett delat medium.. vilket betyder halv duplex och dessutom väldigt känsligt för störningar. Tex om dina grannar sitter med wifi på samma kanaler som dig, om du råkar ha ett hisschakt nära din lägenhet eller om du drar igång micron, eller om du har trådlösa hörlurar så kan det störa din wifi. Sen har vi faktiska begränsningar som går att konstatera. kör du 802.11g så kan du omöjligt få mer en 54mbps. Sen att det är i princip helt omöjligt att få max är också ett faktum. Dessutom så finns det alltid något som kallas overhead på ett nätverk. Det är extra information som nätverket använder sig av. Vilket gör det ännu svårare att komma upp i den teoretiska max. Tex så säger du att du har 112mbps om du gör med kabel. Det är faktiskt möjligt, då kabel-tv i teorin kan leverera 400mbps med gällande teknik. Och då är inte 100mbps samma hårda gräns som det hade varit om du suttit med ett 100mbit nätverkskort.. (det visar då även att du har gigabit mellan din dator och ditt kabelmodem/router) Utan där har comhem kunnat vara lite generösa när dom satt sen shaping som sker för att begränsa din trafik till vad du betalar för.
Så vitt jag förstår så levererar Tyfon.. (Lilla Gumman och geocaches operatör) ett vägguttag i rj-45 (ethernet) där dom nu säger sig leverera en 100/10 tjänst. Att använda wifi hemma är deras eget val. Det jag tycker är vääääääääääldigt konstigt och fel, är att dom får snabbare internet via wifi en vad dom får om dom kopplar sig direkt till vägguttaget med en nätverkskabel. Det finns ingen bra anledning för att dom får det resultatet. Det är något som är väldigt fel. Om det är dålig kabel, dåliga hårdvara, dålig mjukvara kan jag inte avgöra, men nått är fel.
Sen vad som är flaskhalsen när dom kör via wifi är också omöjligt att avgöra utan mera information. Det kan vara routern, störningar i omgivningen, deras datorer, eller att Tyfon inte levererar vad dom lovat.
Bredbandshastighet
Hej!
När jag kopplar ifrån vårat nätverk och stoppar i kabeln direkt i min dator, kan jag se att det är en anslutning med två datorer och en klocka. Datorn jobbar och jobbar, men hittar inte Internet. Jag kan alltså inte köra Internet med kabel.
På geocaches dator är det bara att koppla ifrån vårat nätverk och sätta kabeln direkt i datorn så funkar Internet.
Just nu är geocaches dator avstängd. Jag hade 13,87 mbit klockan 17:38, 18:10 var det 11,76. Jämför jag med vad Tyfon levererar för hastighet i Dalarna på 50-100 mbit, så är resultatet 45,63. Min dator har aldrig kommit över 18 mbit.
Det är väl lika bra att geocache uppdaterar alla sina drivrutiner så småningom. Grafikkort, minneskort, nätverkskort, hela tjosan. Det behövs väl oavsett om det hjälper mot bredbandshastigheten eller ej. Datorn är ju nästan 8 år gammal och alla drivrutiner är samma som när den var ny. Det är Vista på den.
Annars har jag inga idéer.
Lilla Gumman
När jag kopplar ifrån vårat nätverk och stoppar i kabeln direkt i min dator, kan jag se att det är en anslutning med två datorer och en klocka. Datorn jobbar och jobbar, men hittar inte Internet. Jag kan alltså inte köra Internet med kabel.
På geocaches dator är det bara att koppla ifrån vårat nätverk och sätta kabeln direkt i datorn så funkar Internet.
Just nu är geocaches dator avstängd. Jag hade 13,87 mbit klockan 17:38, 18:10 var det 11,76. Jämför jag med vad Tyfon levererar för hastighet i Dalarna på 50-100 mbit, så är resultatet 45,63. Min dator har aldrig kommit över 18 mbit.
Det är väl lika bra att geocache uppdaterar alla sina drivrutiner så småningom. Grafikkort, minneskort, nätverkskort, hela tjosan. Det behövs väl oavsett om det hjälper mot bredbandshastigheten eller ej. Datorn är ju nästan 8 år gammal och alla drivrutiner är samma som när den var ny. Det är Vista på den.
Annars har jag inga idéer.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Lilla Gumman skrev:När jag kopplar ifrån vårat nätverk och stoppar i kabeln direkt i min dator, kan jag se att det är en anslutning med två datorer och en klocka. Datorn jobbar och jobbar, men hittar inte Internet. Jag kan alltså inte köra Internet med kabel.
Har du inaktiverat WiFi på din och har du tittat på inställningarna för nätverkskortet så att det inte står något fel där (och om du nu fortfarande har spärr på MAC-adresser i routern, finns det nätverkskortets MAC-adress inlagd)?
Re: Sv: Bredbandshastighet
Miche skrev:Lilla Gumman skrev:När jag kopplar ifrån vårat nätverk och stoppar i kabeln direkt i min dator, kan jag se att det är en anslutning med två datorer och en klocka. Datorn jobbar och jobbar, men hittar inte Internet. Jag kan alltså inte köra Internet med kabel.
Har du inaktiverat WiFi på din och har du tittat på inställningarna för nätverkskortet så att det inte står något fel där (och om du nu fortfarande har spärr på MAC-adresser i routern, finns det nätverkskortets MAC-adress inlagd)?
Jag vet inte hur man stänger av wifi. Och eftersom jag inte vet mac-adressen till usb-nätverkskortet så har jag inget sånt filter aktiverat. Nätverket är öppet för vem som helst.
För en stund sen, när min dator var avstängd, körde geocache Bredbandskollen. Då hade han 0,86 mbit i sin dator. Vi försökte se ett program på SVT Play, men der gick väldigt trögt. Jag installerade snabbt SVT Play appen i min smartphone, och sen kunde vi se programmet.
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Lilla Gumman skrev:Miche skrev:Lilla Gumman skrev:När jag kopplar ifrån vårat nätverk och stoppar i kabeln direkt i min dator, kan jag se att det är en anslutning med två datorer och en klocka. Datorn jobbar och jobbar, men hittar inte Internet. Jag kan alltså inte köra Internet med kabel.
Jag vet inte hur man stänger av wifi.
Om du har laptop är det ofta en fysisk knapp, antingen nånstans bredvid tangentbordet eller en F-tangent ofta F2 eller F5, leta efter wifisymbolen.
På en stationär, högerklicka på wifisymbolen nere till höger och välj Avvaktivera / Disable, eller vad det kan stå.
- barracuber
Bredbandshastighet
barracuber skrev:Lilla Gumman skrev:Miche skrev:Har du inaktiverat WiFi på din och har du tittat på inställningarna för nätverkskortet så att det inte står något fel där (och om du nu fortfarande har spärr på MAC-adresser i routern, finns det nätverkskortets MAC-adress inlagd)?
Jag vet inte hur man stänger av wifi.
Om du har laptop är det ofta en fysisk knapp, antingen nånstans bredvid tangentbordet eller en F-tangent ofta F2 eller F5, leta efter wifisymbolen.
På en stationär, högerklicka på wifisymbolen nere till höger och välj Avvaktivera / Disable, eller vad det kan stå.
Nej, inte F2 eller F5. I mitt fall är det F8. Men tack för hjälpen!
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Nytt test.
När geocache satte nätverkskabeln i sin dator och stängde av wifi, fick han 60,71 mbit. Helt okej.
Jag prövade också med nätverkskabeln, men wifi gick inte att stänga av med F8. Inte på något annat sätt heller. Och ja, jag vet att jag ska hålla nere FN-knappen innan jag trycker på F8.
När routern kopplades in igen, hade geocache 22,2 mbit. Jag hade 12,66.
Routern är köpt i början på auguati i år. Den borde inte fela. Eftersom det skiljer så mycket i hastighet på geocaches dator och min, så är det kanske ändå min dator som är bromsklossen. Vad gör vi åt det?
När geocache satte nätverkskabeln i sin dator och stängde av wifi, fick han 60,71 mbit. Helt okej.
Jag prövade också med nätverkskabeln, men wifi gick inte att stänga av med F8. Inte på något annat sätt heller. Och ja, jag vet att jag ska hålla nere FN-knappen innan jag trycker på F8.
När routern kopplades in igen, hade geocache 22,2 mbit. Jag hade 12,66.
Routern är köpt i början på auguati i år. Den borde inte fela. Eftersom det skiljer så mycket i hastighet på geocaches dator och min, så är det kanske ändå min dator som är bromsklossen. Vad gör vi åt det?
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Det går att stänga av WiFi via Kontrollpanelen under nätverksinställningar, högerklicka på den aktuella enheten så dyker alternativet Inaktivera upp (gör motsvarande när du ska aktivera kortet). Eftersom det är en USB-plugg kan du troligen inte inaktivera den med Fn-tangent, däremot kan du ta ut pluggen...
Det går även via högerklick att ta reda på MAC-adressen men den borde du även kunna se i routern då du är ansluten via WiFi, troligen står även MAC-adressen på själva WiFi-pluggen.
Det går även via högerklick att ta reda på MAC-adressen men den borde du även kunna se i routern då du är ansluten via WiFi, troligen står även MAC-adressen på själva WiFi-pluggen.
Bredbandshastighet
Lite märkligt. I Kontrollpanelen ser jag att Realtek PCIe FE Family Controller verkligen är trasig. Men Realtek RTL8188CE nätverkskort fungerar och kopplar upp sig på vårat nätverk. Det har varit så i flera dagar. Förut var även Realtek nätverkskort trasig (rött kryss under bilden). Nu är det Realtek som kommer in på vårat nätverk, Netgear usb-nätverskort funkar också men det står "Identifiering sker ..." eftersom Realtek har tagit över. Jag fattar ingenting.
Och varför har geoacache 60 mbit när han kopplar sig direkt till bredbandsjacket, men bara 22-23 mbit via wifi? Hans nätverskort klarade ju inte mer än 54 mbit max, eller vad det nu var nån skrev. Och varför har jag mellan 11 mibt och 17 mbit?
Jag trodde jag begrep lite, men nu är jag bara förvirrad.
Och varför har geoacache 60 mbit när han kopplar sig direkt till bredbandsjacket, men bara 22-23 mbit via wifi? Hans nätverskort klarade ju inte mer än 54 mbit max, eller vad det nu var nån skrev. Och varför har jag mellan 11 mibt och 17 mbit?
Jag trodde jag begrep lite, men nu är jag bara förvirrad.
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Lilla Gumman skrev:Och varför har geoacache 60 mbit när han kopplar sig direkt till bredbandsjacket, men bara 22-23 mbit via wifi? Hans nätverskort klarade ju inte mer än 54 mbit max, eller vad det nu var nån skrev. Och varför har jag mellan 11 mibt och 17 mbit?
Problemet med WiFi är att det är känsligt för störningar i luften.
Det kan vara allt ifrån att någon annan sitter och använder trådlöst till samma access punk( i ert fall routern), till att grannen har sitt eget wifi som stör ert, eller att någon annan typ av elektromagnetiska signaler som kan påverka. tex microvågsugnar, trådlösa telefonenheter, trådlösa hörlura etc.
När vi säger max 54mbps om trådlöst så är det inte alls lika troligt att vi kommer att komma nära det som det vore om vi satt via trådat 100mbps internet.
WiFi är dessutom halv duplex. Vilket betyder att det inte går att ladda upp och ladda ner samtidigt. Nu märker vi som användare inte av detta normalt, annat en kanske just att det går lite långsammare.
Så i det korta är det svårt att säga varför någon får en viss hastighet via wifi utan en utförlig utredning.
Edit: sen att han får snabbare internet är svårt att säga. kan vara sämre/bättre hårdvara eller dåliga drivare. När ni testar hastigheten, har ni då stängt ner den andra dator (Eller kopplat ner den iaf) samt stängt alla program i windows?
Och testar ni ifrån samma punkt i lägenheten? Signalstyrkan på wifi varierar ju beroende på vart man är i lägenheten.
Bredbandshastighet
matgar skrev:Edit: sen att han får snabbare internet är svårt att säga. kan vara sämre/bättre hårdvara eller dåliga drivare. När ni testar hastigheten, har ni då stängt ner den andra dator (Eller kopplat ner den iaf) samt stängt alla program i windows?
Ja. Fast när geocace fick 60 mbit genom kabel till datajacket, hade jag min dator på.
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Lilla Gumman skrev:Ja. Fast när geocace fick 60 mbit genom kabel till datajacket, hade jag min dator på.
Fast då är hans dator direkt kopplad till vägguttaget via en sladd. Och då påverkar ju inte din datorn honom. Det är just när ni testar via wifi som inte den andra datorn bör använda wifi samtidigt.
Bredbandshastighet
Jag är rätt deppig att varken YouTube eller SVT Play eller liknande fungerar i min dator. Jag brukar trösta mig med att det fungerar i smartphonen, men det är en klen tröst för det är så liten skärm på den i förhållande till datorn.
- Lilla Gumman
Bredbandshastighet
Ja det är ju förstås tråkigt.
Det enda jag kan tänka mig är dåliga drivare. Körde du in dom ifrån tillverkarens hemsida?
Att du får ~14mbps visar ju på att nått inte är rätt. 14mbit ska ju räcka för svtplay egentligen, men då måste det vara jämna och utan störningar. Vilket det troligen inte är för dig. Men samtidigt så får ju inte geocache mycket mer han heller via wifi.
En sak ni skulle kunna testa är att dra ner inSSIDer för att se om ni har grannar som sitter på samma kanaler som er, samt att ni kan se vilken signalstyrka datorn får till eran router.
Med 802.11g som ni använder så finns det visserligen 15 kanaler att välja mellan, men i princip så funkar det bara med 3. kanal 1, kanal 6 och kanal 11.
Om ni ser att ni kör på kanal 1 och ni har en granne som också sitter på kanal 1.. så byt till 11 eller 6 om dom skulle vara lediga, eller om den andra som kör den kanalen har låg signalstyrka hos er.
Det enda jag kan tänka mig är dåliga drivare. Körde du in dom ifrån tillverkarens hemsida?
Att du får ~14mbps visar ju på att nått inte är rätt. 14mbit ska ju räcka för svtplay egentligen, men då måste det vara jämna och utan störningar. Vilket det troligen inte är för dig. Men samtidigt så får ju inte geocache mycket mer han heller via wifi.
En sak ni skulle kunna testa är att dra ner inSSIDer för att se om ni har grannar som sitter på samma kanaler som er, samt att ni kan se vilken signalstyrka datorn får till eran router.
Med 802.11g som ni använder så finns det visserligen 15 kanaler att välja mellan, men i princip så funkar det bara med 3. kanal 1, kanal 6 och kanal 11.
Om ni ser att ni kör på kanal 1 och ni har en granne som också sitter på kanal 1.. så byt till 11 eller 6 om dom skulle vara lediga, eller om den andra som kör den kanalen har låg signalstyrka hos er.
Bredbandshastighet
Lilla Gumman skrev:Lite märkligt. I Kontrollpanelen ser jag att Realtek PCIe FE Family Controller verkligen är trasig. Men Realtek RTL8188CE nätverkskort fungerar och kopplar upp sig på vårat nätverk. Det har varit så i flera dagar. Förut var även Realtek nätverkskort trasig (rött kryss under bilden). Nu är det Realtek som kommer in på vårat nätverk, Netgear usb-nätverskort funkar också men det står "Identifiering sker ..." eftersom Realtek har tagit över. Jag fattar ingenting.
Du ska inaktivera det trasiga nätverkskortet (som jag skrev tidigare via Kontrollpanelen).
Lilla Gumman skrev:Och varför har geoacache 60 mbit när han kopplar sig direkt till bredbandsjacket, men bara 22-23 mbit via wifi? Hans nätverskort klarade ju inte mer än 54 mbit max, eller vad det nu var nån skrev. Och varför har jag mellan 11 mibt och 17 mbit?
Det är via WiFi som den teoretiska maxhastigheten är 54 Mbit, via kabel troligen 100 Mbit.
Något är mysko med din dator det är helt klart, frågan är vad och hur problemet ska lösas...