Hur känslig är du för temperaturen? (Omröstning)
99 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Hur känslig är du för temperaturen?
KaosPrinsessa skrev:jorand skrev:Indeed. 31 jävla plusgrader idag. Tar hellre 31 minus...
Nej fy fan. När det blir kallare än några minusgrader känns det som man ska frysa ihjäl :/
+1
KaosPrinsessa skrev:När det blir kallare än några minusgrader känns det som man ska frysa ihjäl :/
Då kan man ju klä på sig, men hur fan tar man av sig mer när det blir för varmt?
Jag tål inte värme bra.Mår grymt dåligt av värmen som sommaren kommer med. Jag trivs bäst då det är höst och vinter.Vinter.....snööö och massa minusgrader med knaster under skorna när jag är i skogen och kinder som domnat bort. Eller då man för pölsa igenom flera dm snö när man är ute och går.Då känner jag mig mest levande.Fryser man så klär man sig lite mer. Det är svårt att ta av sig mer på sommaren när man är näck och fortfarande behöver svalkas av.
Svettas hellre av att jag rört på mig än att svettas bara för att det är varmt.
jag<3 kyla.
Svettas hellre av att jag rört på mig än att svettas bara för att det är varmt.
jag<3 kyla.
Jag kan inte med värme. Över 25 grader och jag mår riktigt illa. Jag är till och med så känslig att jag inte ens kan ta rostat bröd från brödrosten utan att bränna mig ordentligt!
Kyla, däremot, tål jag bra. Jag går utan vantar när det är -15, och folk omkring mig undrar om jag inte fryser. Jag är bara känslig över nacken och öronen på vintern och måste ha halsduk och mössa, men eftersom jag lätt blir varm måste jag ha något ställe där jag kan bli av med värmen och väljer händerna.
Kyla, däremot, tål jag bra. Jag går utan vantar när det är -15, och folk omkring mig undrar om jag inte fryser. Jag är bara känslig över nacken och öronen på vintern och måste ha halsduk och mössa, men eftersom jag lätt blir varm måste jag ha något ställe där jag kan bli av med värmen och väljer händerna.
Hur känslig är du för temperaturen?
Urk! Denna tid på året är HEMSK!!! När det är under + 18 grader ute, då börjar mitt lidande. Jag vet inte om det är något mer som felar hos mig, men jag har en basaltemp på 35,5 grader. Jag fryser Mycket mer när jag är trött. En gång när jag var trött och gick ut med hunden i - 8 grader (jag var rejält påpälsad) frös jag så jag grina och fick avbryta promenaden efter en kvart. Jag gick hem och tog tempen, som visade 32,4 grader. Jag sjukskrev mig från skolan den dagen och låg under två duntäcken i flera timmar innan jag till slut fick upp kroppstemperaturen. Denna helg har det blivit jävligt kallt. Jag måste gå med Canada Goose exepedition helt uppdragen och fryser som satan om ansiktet... Vet inte hur sjutton jag kommer klara av de riktigt jävliga vinterdagarna i år.
Är väldigt känslig för värme (över 24 grader), som i jag står inte ut. Kyla bekommer mig sällan.
Allt under +25 får mig att frysa och det är vidrigt. I förrgår fick jag av världens underbaraste granne en värmemadrass och vilken skillnad det var att sova. Brukar vakna av mig själv vid samma tidpunkt varje dag men idag "försov" jag mig. Funderar allvarligt på att köpa ett täcke också....
Jag är mkt känslig för blåst och måste använda skydsskläder om det blåser mkt. Klarar utan problem temperatur under minus 20 eller över plus 20 men klarar inte av vinden då jag har lätt att bli sjuk ( handlar inte om förkylning ) när det blåser starkt.
Känslig och känslig, vet inte om jag är särskilt känslig, men jag avskyr att sova i varma rum.
Det är bland det värsta som finns och försök att sova i tydligt varma rum brukar resultera i lakan tvinnade som rep, svettning och utebliven sömn.
Jag skulle aldrig åka till ett land med temperaturer kring 40 plusgrader.
Förstår inte vad folk tycker är så trevligt med att svettas som en hund.
Är det dessutom tropiskt klimat med hög luftfuktighet måtte det vara rent mardrömslikt. Allting mer eller mindre blött.
Det är bland det värsta som finns och försök att sova i tydligt varma rum brukar resultera i lakan tvinnade som rep, svettning och utebliven sömn.
Jag skulle aldrig åka till ett land med temperaturer kring 40 plusgrader.
Förstår inte vad folk tycker är så trevligt med att svettas som en hund.
Är det dessutom tropiskt klimat med hög luftfuktighet måtte det vara rent mardrömslikt. Allting mer eller mindre blött.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Inte speciellt. Den bara huden kan vara kall men jag är inte kall ändå. Värme klarar jag också bra. I vatten däremot så har jag svårt för kyla.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
Inomhus står jag inte ut med de 20 grader som de flesta har, jag vill ha runt 25 för att må bra. Åtminstone när man sitter framför datorn, när man skall sova är 10-20 grader bättre
Helly skrev:Urk! Denna tid på året är HEMSK!!! När det är under + 18 grader ute, då börjar mitt lidande. Jag vet inte om det är något mer som felar hos mig, men jag har en basaltemp på 35,5 grader. Jag fryser Mycket mer när jag är trött. En gång när jag var trött och gick ut med hunden i - 8 grader (jag var rejält påpälsad) frös jag så jag grina och fick avbryta promenaden efter en kvart. Jag gick hem och tog tempen, som visade 32,4 grader. Jag sjukskrev mig från skolan den dagen och låg under två duntäcken i flera timmar innan jag till slut fick upp kroppstemperaturen. Denna helg har det blivit jävligt kallt. Jag måste gå med Canada Goose exepedition helt uppdragen och fryser som satan om ansiktet... Vet inte hur sjutton jag kommer klara av de riktigt jävliga vinterdagarna i år.
Varför flyttar du inte söderöver?
Jag reagerar negativt både på extrem kyla och extrem värme. Någonstans mellan 15 - 23 plusgrader mår jag som bäst. allt över eller under känns obehagligt.
Både och på denna faktiskt! Har nog något fel på mitt värmereglage i kroppen tror jag för antingen är jag jättevarm eller jättekall - och svenska sommaren är alldeles för varm för mig (mår dåligt av det) och den svenska vintern är alldeles för kall för mig (hualigen) så.. Lagom är bäst helt enkelt, om bara min kropp fattade det också
Ja, jag ska berätta...
Jag märker inte när jag blir kall. Men jag har upptäckt på senare år att jag får ångest av att bli sakta nedkyld. Så är jag överkänslig eller underkänslig...?
Jag har betraktat mig som överkänslig för värme, blir jättestressad av att känna svetten krypa fram - vilket gör mig ännu varmare, vilket jag begripit på senare år och lärt mig tillåta mig att svettas, så slappnar man av och slutar svettas inom fem minuter.
Jag märker inte när jag blir kall. Men jag har upptäckt på senare år att jag får ångest av att bli sakta nedkyld. Så är jag överkänslig eller underkänslig...?
Jag har betraktat mig som överkänslig för värme, blir jättestressad av att känna svetten krypa fram - vilket gör mig ännu varmare, vilket jag begripit på senare år och lärt mig tillåta mig att svettas, så slappnar man av och slutar svettas inom fem minuter.
Jag är väldigt känslig för kyla, ulltröjan var bara undanstoppad i en månad i sommras, men då har jag ju reumatiska problem (reynauds med värk också) och det är därför jag har problem. Att tex klä av sig för att duscha är en plåga.
Däremot vill jag inte flytta då flytt till nått ställe då jag inte skulle ha problem skulle kräva flytt till medelhavet eller liknande och jag älskar snö och naturen härikring.
Däremot vill jag inte flytta då flytt till nått ställe då jag inte skulle ha problem skulle kräva flytt till medelhavet eller liknande och jag älskar snö och naturen härikring.
rapchic skrev:
Är det något slags Norrländskt fenomen?
Little J skrev:Både och på denna faktiskt! Har nog något fel på mitt värmereglage i kroppen tror jag för antingen är jag jättevarm eller jättekall - och svenska sommaren är alldeles för varm för mig (mår dåligt av det) och den svenska vintern är alldeles för kall för mig (hualigen) så.. Lagom är bäst helt enkelt, om bara min kropp fattade det också
Haha, samma här! Jag är väldigt frusen av mig, men väldigt värmeintolerant också. Det är ett ganska litet intervall som är "lagom", där jag varken fryser eller är för varm. Aldrig är man nöjd.
slackern skrev:rapchic skrev:
Ja altså jag ser mig inte som Svensk, Jag är Norrlänning och stolt för de.
uttrycket "Vi flytt int" kommer ju från 70 talet (tror jag det var) då man fick pengar för flytt och jobb söderöver om man flyttade från norrland och endel (tex mina föräldrar) vägrade att flytta (vi flytt int). Själv är jag döende av värk eller liknande innan jag flyttar och då kan jag lika gärna flytta utomlands för jag har ju ändå flyttat hemifrån.
Många unga däremot flyttar ju antingen till kusten eller söderut (mina båda systrar bor efter kusten i storstäder nu tex).
rapchic skrev:slackern skrev:rapchic skrev:
Ja altså jag ser mig inte som Svensk, Jag är Norrlänning och stolt för de.
uttrycket "Vi flytt int" kommer ju från 70 talet (tror jag det var) då man fick pengar för flytt och jobb söderöver om man flyttade från norrland och endel (tex mina föräldrar) vägrade att flytta (vi flytt int). Själv är jag döende av värk eller liknande innan jag flyttar och då kan jag lika gärna flytta utomlands för jag har ju ändå flyttat hemifrån.
Jag har för mig att man även fick flyttbidrag i början utav 90-talet eller om det var i slutet utav 80-talet för att flytta.
Men jag beklagar din värk. Kan inte vara kul att drabbas utav det i unga år. Om du gillar snö och berg finns visa områden i både Spanien, Italien och Frankrike som har snö och nära medelhavet. Får man det bästa utav 2 världar.
slackern skrev:
Jag har för mig att man även fick flyttbidrag i början utav 90-talet eller om det var i slutet utav 80-talet för att flytta.
Men jag beklagar din värk. Kan inte vara kul att drabbas utav det i unga år. Om du gillar snö och berg finns visa områden i både Spanien, Italien och Frankrike som har snö och nära medelhavet. Får man det bästa utav 2 världar.
Fast där är ju problemet att det inte är hemma. Men än så länge har jag inte så ont att jag behöver flytta.
Du kan ju bli långliggare och stanna typ 2 månader på ett varmare ställe. Vet att det är dom som får bidrag till det. Finns även dom som är borta 4 månader, 2 månader före nyår och 2 månader efter nyår, allt för att underlätta.
Tiblan skrev:Du kan ju bli långliggare och stanna typ 2 månader på ett varmare ställe. Vet att det är dom som får bidrag till det. Finns även dom som är borta 4 månader, 2 månader före nyår och 2 månader efter nyår, allt för att underlätta.
Som det är nu så funkar inte det, jag har man, vi har djur och min man funderar på att gå lärlingsutbildning på halvtid på annan ort så nån behöver ta hand om djuren.
Men sen jag testat en kost på mindre gluten så har jag haft dagar till och med utan smärta och jag försöker alltid hitta liknande sätt att bli av med smärtan snarare än att flytta hemifrån även om det bara är för en stund.
rapchic skrev:Tiblan skrev:Du kan ju bli långliggare och stanna typ 2 månader på ett varmare ställe. Vet att det är dom som får bidrag till det. Finns även dom som är borta 4 månader, 2 månader före nyår och 2 månader efter nyår, allt för att underlätta.
Som det är nu så funkar inte det, jag har man, vi har djur och min man funderar på att gå lärlingsutbildning på halvtid på annan ort så nån behöver ta hand om djuren.
Men sen jag testat en kost på mindre gluten så har jag haft dagar till och med utan smärta och jag försöker alltid hitta liknande sätt att bli av med smärtan snarare än att flytta hemifrån även om det bara är för en stund.
Är det kakelugnsmakare han ska gå som lärling? Eller är jag helt ute och cyklar?
Återgå till Att leva som Aspergare