Min väderpraktika
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Min väderpraktika
Metrologi och väder är mitt specialintresse och jag har länge fascinerats och förundrats över hur vädret är.
Har därför sammanställt en egen väderpraktika, mestadels grundade på empiriska erfarenheter och mina lekmannakunskaper i metrologi.
Eftersom min religion har en annan kalender, där nyåret börjat den 6 augusti, har jag därför bestämt mej för att presentera väderfenomenen från augusti till augusti.
Extrem värmebölja i andra halvan av Augusti brukar efterföljas av en mild och torr höst.
Stannar sommarvärmen kvar större delen av September brukar resten av hösten bli mycket mild och vintern kommer sent, sällan före nyår.
Snö och frost i slutet av September brukar följas av mycket mild och regnig Oktober och November.
Kraftig snö i slutet av November brukar åtföljas av iskyla åtminstone till efter nyår
Vinter.
Blidväder fram till Lucia följt av kraftigt snöfall och påföljande kyla brukar ge en mycket kall och snöig vinter.
Kommer vinterkylan först efter midvintersolståndet brukar våren bli sen.
Milt och blåsigt väder i Januari brukar följas av en onormalt kall Februari och Mars.
Inträffar total snösmältning med påföljande milt och soligt väder mot slutet av Februari eller början av Mars brukar resten av våren bli torr och varm.
Kall och blåsig, men solig Mars följs ofta av svalt och regnigt väder i minst två månader, ofta längre.
Kommer sommarvärmen permanent före Valborgsmässoafton brukar det medföra rikligt med regn och blygsamma temperaturer under sommaren.
Kommer sommarvärmen för att stanna i andra halvan av Maj blir sommaren varm men med något växlande väderlek.
Om långvarig svalka och regn efterföljs av kraftig åska runt midsommar brukar värme och sol vara att vänta resten av sommaren.
Långvarig värme och torka följt av kraftig åska med blåst och skyfall i slutet av Juli eller början av Augusti brukar följas av betydligt svalare och mer varierat väder resten av sommaren.
Global uppvärmning en bluff. Jag drar den slutsatsen baserat på något så enkelt som att vädret inte har blivit varmare utan snarare ser jag en tendens till kallare väder men med mer utjämnade medeltemperaturer under året men med stora skillnader inom årstiderna snarare än mellan. Dessutom tenderar alla årstider att komma allt senare, vilket snarare tyder på polvändning än global uppvärmning, som jag anser är en konspiratorisk myt för att skrämma upp folk och få bättre ekonomisk vinning för vissa företag.
Vi står inför en övergång från årstidsklimat till periodklimat. Dessa perioder är, enligt min kalender:
Torrperiod - från början/mitten av augusti till månadsskiftet september/oktober
Regnperiod - från oktober till december
Kallperiod - från december till april
Torrperiod - från april till maj/juni
Regnperiod - från juni till augusti
Även dessa iakttagelser är gjorda på empiriska fakta såsom att det ofta har regnat i juni och juli men varit väldigt torrt i augusti och september senaste åren.
Har därför sammanställt en egen väderpraktika, mestadels grundade på empiriska erfarenheter och mina lekmannakunskaper i metrologi.
Eftersom min religion har en annan kalender, där nyåret börjat den 6 augusti, har jag därför bestämt mej för att presentera väderfenomenen från augusti till augusti.
Extrem värmebölja i andra halvan av Augusti brukar efterföljas av en mild och torr höst.
Stannar sommarvärmen kvar större delen av September brukar resten av hösten bli mycket mild och vintern kommer sent, sällan före nyår.
Snö och frost i slutet av September brukar följas av mycket mild och regnig Oktober och November.
Kraftig snö i slutet av November brukar åtföljas av iskyla åtminstone till efter nyår
Vinter.
Blidväder fram till Lucia följt av kraftigt snöfall och påföljande kyla brukar ge en mycket kall och snöig vinter.
Kommer vinterkylan först efter midvintersolståndet brukar våren bli sen.
Milt och blåsigt väder i Januari brukar följas av en onormalt kall Februari och Mars.
Inträffar total snösmältning med påföljande milt och soligt väder mot slutet av Februari eller början av Mars brukar resten av våren bli torr och varm.
Kall och blåsig, men solig Mars följs ofta av svalt och regnigt väder i minst två månader, ofta längre.
Kommer sommarvärmen permanent före Valborgsmässoafton brukar det medföra rikligt med regn och blygsamma temperaturer under sommaren.
Kommer sommarvärmen för att stanna i andra halvan av Maj blir sommaren varm men med något växlande väderlek.
Om långvarig svalka och regn efterföljs av kraftig åska runt midsommar brukar värme och sol vara att vänta resten av sommaren.
Långvarig värme och torka följt av kraftig åska med blåst och skyfall i slutet av Juli eller början av Augusti brukar följas av betydligt svalare och mer varierat väder resten av sommaren.
Global uppvärmning en bluff. Jag drar den slutsatsen baserat på något så enkelt som att vädret inte har blivit varmare utan snarare ser jag en tendens till kallare väder men med mer utjämnade medeltemperaturer under året men med stora skillnader inom årstiderna snarare än mellan. Dessutom tenderar alla årstider att komma allt senare, vilket snarare tyder på polvändning än global uppvärmning, som jag anser är en konspiratorisk myt för att skrämma upp folk och få bättre ekonomisk vinning för vissa företag.
Vi står inför en övergång från årstidsklimat till periodklimat. Dessa perioder är, enligt min kalender:
Torrperiod - från början/mitten av augusti till månadsskiftet september/oktober
Regnperiod - från oktober till december
Kallperiod - från december till april
Torrperiod - från april till maj/juni
Regnperiod - från juni till augusti
Även dessa iakttagelser är gjorda på empiriska fakta såsom att det ofta har regnat i juni och juli men varit väldigt torrt i augusti och september senaste åren.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
Min väderpraktika
Men det gäller väll endast din bostadsort? Det räcker att komma över på västkusten för att det inte riktigt skall stämma längre
Min väderpraktika
Den globala uppvärmningen kan faktiskt orsaka kallare väder hos oss eftersom vår relativt sett höga medeltemperatur (jämfört med andra länder på samma breddgrad) är beroende av Golfströmmen (om den slutar gå upp efter Norges kust blir det mycket kallare här, den kan pga den globala uppvärmningen och mindre glaciäris på Grönland välja en annan väg).
Notera att detta är en teori och inga absoluta fakta.
I övrigt tycker jag dina observationer låter intressanta.
Min väderpraktika
Miche skrev:Den globala uppvärmningen kan faktiskt orsaka kallare väder hos oss eftersom vår relativt sett höga medeltemperatur (jämfört med andra länder på samma breddgrad) är beroende av Golfströmmen (om den slutar gå upp efter Norges kust blir det mycket kallare här, den kan pga den globala uppvärmningen och mindre glaciäris på Grönland välja en annan väg).
Det viktigaste är att det fortsätter blåsa mest från väst och inte plötsligt vänder så vi får kalla östliga vindar från Sibirien
Min väderpraktika
Huggorm skrev:Miche skrev:Den globala uppvärmningen kan faktiskt orsaka kallare väder hos oss eftersom vår relativt sett höga medeltemperatur (jämfört med andra länder på samma breddgrad) är beroende av Golfströmmen (om den slutar gå upp efter Norges kust blir det mycket kallare här, den kan pga den globala uppvärmningen och mindre glaciäris på Grönland välja en annan väg).
Det viktigaste är att det fortsätter blåsa mest från väst och inte plötsligt vänder så vi får kalla östliga vindar från Sibirien
Så om golfströmmen skulle sluta att existera tror du på det själv? För det Miche är inne på finns det teorier på att det håller på att hända.
Min väderpraktika
slackern skrev:Huggorm skrev:Miche skrev:Den globala uppvärmningen kan faktiskt orsaka kallare väder hos oss eftersom vår relativt sett höga medeltemperatur (jämfört med andra länder på samma breddgrad) är beroende av Golfströmmen (om den slutar gå upp efter Norges kust blir det mycket kallare här, den kan pga den globala uppvärmningen och mindre glaciäris på Grönland välja en annan väg).
Så om golfströmmen skulle sluta att existera tror du på det själv? För det Miche är inne på finns det teorier på att det håller på att hända.
Kolla själv på en karta och jämför norra halvklotets västra och östra kuster. Du kommer se att det finns en tydlig skillnad. Europa ligger på euroasiens västkust och har ett klimat som påminner om västra nordamerikas. Sverige har samma klimat som Alaskas kust på samma breddgrad, och Kalifornien har medelhavsklimat. Kollar du sedan på östkusterna kommer du upptäcka att östra USA har samma klimat som Kina, nämligen kalla vintrar och varma somrar med mycket nederbörd. Detta beror på att det blåser i en ring runt norra halvklotet, vinden kommer hela tiden mest från väster. På västkusten har den alltså passerat över vatten medan den har passerat land när den når kontinenternas östkust. Detta är oerhört viktigt för om vi skall få ett kontinentalt klimat eller behålla vårt kustklimat. Om det inte blåser från väster spelar havstemperaturer några grader hit eller dit ingen roll eftersom den värmen blåser bort till Grönland istället.
Min väderpraktika
Huggorm skrev:slackern skrev:Huggorm skrev:Det viktigaste är att det fortsätter blåsa mest från väst och inte plötsligt vänder så vi får kalla östliga vindar från Sibirien
Kolla själv på en karta och jämför norra halvklotets västra och östra kuster. Du kommer se att det finns en tydlig skillnad. Europa ligger på euroasiens västkust och har ett klimat som påminner om västra nordamerikas. Sverige har samma klimat som Alaskas kust på samma breddgrad, och Kalifornien har medelhavsklimat. Kollar du sedan på östkusterna kommer du upptäcka att östra USA har samma klimat som Kina, nämligen kalla vintrar och varma somrar med mycket nederbörd. Detta beror på att det blåser i en ring runt norra halvklotet, vinden kommer hela tiden mest från väster. På västkusten har den alltså passerat över vatten medan den har passerat land när den når kontinenternas östkust. Detta är oerhört viktigt för om vi skall få ett kontinentalt klimat eller behålla vårt kustklimat. Om det inte blåser från väster spelar havstemperaturer några grader hit eller dit ingen roll eftersom den värmen blåser bort till Grönland istället.
Har du tittat på hur havsströmmarna påverkar klimatet? Och hur havsströmarna rör sig? Om havsströmmarna helt plötsligt skulle upphöra vilken påverkan tror du att det har på miljön?
Min väderpraktika
slackern skrev:Har du tittat på hur havsströmmarna påverkar klimatet? Och hur havsströmarna rör sig? Om havsströmmarna helt plötsligt skulle upphöra vilken påverkan tror du att det har på miljön?
Naturligtvis har havsströmmarna en stor påverkan på klimatet, men det går inte att stirra sig blind på dem som man ofta gör på media. Det finns andra faktorer som är minst lika viktiga.
Min väderpraktika
Huggorm skrev:slackern skrev:Har du tittat på hur havsströmmarna påverkar klimatet? Och hur havsströmarna rör sig? Om havsströmmarna helt plötsligt skulle upphöra vilken påverkan tror du att det har på miljön?
Naturligtvis har havsströmmarna en stor påverkan på klimatet, men det går inte att stirra sig blind på dem som man ofta gör på media. Det finns andra faktorer som är minst lika viktiga.
Det finns en massa faktorer som man måste ta med i beräkningen. Men hur som helst har vi golfströmmen att tacka för rätt mycket att vi har ett inte allt för obehagligt klimat. Jag tror att vi har att tacka golfströmmen att vi har ynnesten att få dricka gott Bordeaux vin.
Min väderpraktika
Jo visst är min väderpraktika bara tillämplig i mitt boendeområde, har aldrig antytt annat. I andra delar av Sverige råder det lite andra förutsättningar.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
Min väderpraktika
Update: I år har vi haft något så ovanligt som extrem värme i början på mars följt av kraftigt bakslag och därefter mer normalt vårväder och temperaturerna tycks inte gå upp under de närmaste veckorna.
En annan sak jag också observerat är att vi de senaste 10-15 åren ofta haft mild, sydlig vind i november-december men kall nordlig eller västlig vind i mars-april. Ännu ett tecken på att klimatförändringarna likväl kan bero på polarvändning som på myten om "global uppvärmning".
En annan sak jag också observerat är att vi de senaste 10-15 åren ofta haft mild, sydlig vind i november-december men kall nordlig eller västlig vind i mars-april. Ännu ett tecken på att klimatförändringarna likväl kan bero på polarvändning som på myten om "global uppvärmning".
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
Min väderpraktika
Kostymhippie skrev:Update: I år har vi haft något så ovanligt som extrem värme i början på mars följt av kraftigt bakslag och därefter mer normalt vårväder och temperaturerna tycks inte gå upp under de närmaste veckorna.
"Myten"? Oenigheten består väl snarare ifall det är naturligt eller konstruerad utav människan, uppvärmningen i sig är väl fastslagen om jag inte minns det helt fel?
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
Återgå till Intressanta intressen