Snart drar jaktsäsongen igång.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Flatline » 2013-07-30 2:59:00

Tänkte mest höra om det finns några fler jägare här inne som sitter som på nålar och väntar på att säsongerna skall dra igång i augusti.
Vilken jakt tycker ni är roligast och hur jagar ni förutsatt att ni finns?

Moderator Alien: Kompletterade rubriken för större tydlighet.
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Snart drar säsongen igång.

Inläggav kullan » 2013-07-30 9:53:56

Vilken säsong? Vad börjar?
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Flatline » 2013-07-30 13:57:07

kullan skrev:Vilken säsong? Vad börjar?

I augusti drar jaktsäsongerna igång på allvar med både rådjursbock, räv och sjö/skogsfågel.
Det är då man får komma ut igen och träffa alla som man egentligen bara umgås med under jakten och njuta av livet under några månader.
Flatline

Inläggav Joakoni » 2013-07-30 15:37:32

Att människan dödar djur för föda kan jag med en viss ansträngning förlika mig med. Att göra det för nöjets skull är etiskt oförsvarbart.
Joakoni

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Flatline » 2013-07-30 16:49:51

Jakten är ju både för nöjes och födas skull.
Är inte så förtjust i djurhållningen om man ser till köttindustrin så kan jag tillfredställa mina behov genom jakt som jag dessutom tycker är roligt är ju det bara bra.
Ser man också till all viltvård man gör för att ens ha något att skjuta så går det ju på ett ut.
Men frågan var ju om det fanns fler jägare här på forumet, att det finns gott om jaktmotståndare det inser jag men det var inte er jag sökte.
Flatline

Inläggav Flatline » 2013-08-11 23:25:59

Verkar ju som om jaktintresset hos övriga forumister tråkigt nog är ganska så svalt.
Hade väl kanske inga enorma förhoppningar men det var värt ett försök.
Flatline

Inläggav slackern » 2013-08-11 23:30:59

Jag skulle gärna lära mej. Men har varken jägarexamen, vapenlicens eller jaktmarker. Så möjligheterna ser små ut. Eller jag antar att jag skulle kunna ta jägarexamen och skaffa vapenlicens. Men sedan kommer problemet med jaktmarker in i bilden. :)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Flatline » 2013-08-11 23:33:49

slackern skrev:Jag skulle gärna lära mej. Men har varken jägarexamen, vapenlicens eller jaktmarker. Så möjligheterna ser små ut. Eller jag antar att jag skulle kunna ta jägarexamen och skaffa vapenlicens. Men sedan kommer problemet med jaktmarker in i bilden. :)

Jaktmarker är inte så svårt, frågar du runt blir du nog förvånad över hur många jaktlag du har i ditt närområde.
Visst du kanske inte får tilldelning på älg första året du jagar men man knyter ju hela tiden kontakter och möjligheter till ny mark.
Annars finns ju alltid den öppna fågeljakten ute på kusten, där äger staten marken och man löser jaktkort för att få jaga där och det är både spännande och intressant.
Flatline

Inläggav Manveru » 2013-08-11 23:41:25

Skulle teoretiskt sett gärna vilja prova någon gång, då jag liksom du finner det långt mer etiskt försvarbart att gå ut och skjuta ett djur för att äta än majoriteten av dagens djurhållning. Tanken på mig med ett laddat vapen är dock så pass skrämmande att jag aldrig skulle våga utsätta min omgivning för det. Ärkeklant emeritus :-)006
Manveru

Anslöt: 2013-01-11

Inläggav Flatline » 2013-08-11 23:46:50

Manveru skrev:Skulle teoretiskt sett gärna vilja prova någon gång, då jag liksom du finner det långt mer etiskt försvarbart att gå ut och skjuta ett djur för att äta än majoriteten av dagens djurhållning. Tanken på mig med ett laddat vapen är dock så pass skrämmande att jag aldrig skulle våga utsätta min omgivning för det. Ärkeklant emeritus :-)006

Så länge man har vett på vart man pekar bössan är det ingen större fara och man inser ju att den är farlig så man hanterar den naturligt med aktsamhet.
Sedan laddar man ju i regel ur vapnet när man går någonstans så att man skall slippa att snubbla och skjuta av sig foten eller ännu värre en kamrats fot.
Mest av allt står man ju bara still och väntar så det är inte så mycket fummel man kan göra.
Flatline

Inläggav Manveru » 2013-08-12 0:08:01

Skulle bara vara en tidsfråga innan jag glömde någon liknande säkerhetsåtgärd. Men ja, får väl se om jag kanske tar mod till mig någon gång i framtiden. Har en hel drös med jägare i släkten så har ingen brist på folk som skulle kunna hjälpa mig så.

Ärligt talat så tror jag faktiskt något åt jakt med pilbåge/armborst eller liknande skulle passa mig bättre, dock har jag noll koll på hur vanligt eller ens tillåtet sånt är i Sverige :>
Manveru

Anslöt: 2013-01-11

Inläggav Flatline » 2013-08-12 0:13:38

Det är inte tillåtet, har varit lite prat om att tillåta bågjakt för rådjur men det har hittills runnit ut i sanden.
Sedan känns det som att lite väl mycket kan gå fel med pilbågen, ett gevär är ju otroligt mycket enklare att sikta med så risken för lidande ökar ju med ett vapen som pilbåge så jag personligen tycker att det är fel att tillåta det för jakt.

Men är ni nyfikna skulle jag rekommendera att ni kan söka upp era lokala jaktskytteklubbar.
Man behöver ingen jägarexamen eller licens för att provskjuta utan man kan gå dit och prata med dem, klubbarna har i regel lånevapen som man får använda på deras banor och sedan köper man ammunition hos dem så kan man få en bra genomgång och känna på det lite.
Flatline

Re: Snart drar jaktsäsongen igång.

Inläggav Flatline » 2013-11-30 12:44:14

Bild

Kaffe och smörgås tycks bli resultatet av denna jakten men ändå roligt att få komma ut några timmar.
Flatline

Inläggav slackern » 2013-11-30 13:20:21

Flatline skrev:Bild

Kaffe och smörgås tycks bli resultatet av denna jakten men ändå roligt att få komma ut några timmar.

Limpsmörgås med prickikorv?
slackern

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-30 13:31:22

Jodå, jag skulle kunna tänka mig att lära mig jaga.
Att komma nära naturen och allt det där.
Men det är väl inte gratis precis och jag har inga såna kontakter.

Sen har jag nog rätt typ av personlighet/temperament också.
Jag är lugn, stabil och analytisk.
Inga problem med impulskontroll eller allmän flamsighet, kan tänka mig att såna mänskor inte alls funkar att ha med i skogen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-30 13:35:58

Joakoni skrev:Att människan dödar djur för föda kan jag med en viss ansträngning förlika mig med. Att göra det för nöjets skull är etiskt oförsvarbart.

-Viltvård, som sagt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav plåtmonster » 2013-11-30 14:13:17

Det blivande pålägget har fyra ben.. :P
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav slackern » 2013-11-30 14:14:44

plåtmonster skrev:Det blivande pålägget har fyra ben.. :P

Så du menar att Flatline gör sin egen viltkorv?
slackern

Inläggav earlydayminer » 2013-11-30 14:32:15

Jag skulle vilja lära mig jakt om det var med egengjorda spjut och inte gevär. Det är ingen jakt om man inte jagar. Jaktflygplan jagar, rovdjur jagar. Vi sitter i torn och väntar på att något ska dyka upp, trycker sedan av och låter en blykula genomborra djuret som omöjligen kan undkomma om jägaren prickar rätt. Det är inte jakt för mig, men nu är det givetvis definition av jakt.

Om man fick lära sig skärpa sina sinnen och hela tiden röra sig runt, spåra och använda sitt tålamod till att vänta bakom sten och växter så vore det åtminstone utmanande och VERKLIGEN jakt. Det kräver inte bara skärpa, tålamod och kunskap - men även en vältränad kropp. Det går inte att sitta på 110 kilo fläsk, dricka mängder av kaffe och ha högt blodtryck när man ska jaga som ett rovdjur.

Sätt den utmaningen på dagens jägare och en övervägande majoritet skulle misslyckas ganska hårt.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Flatline » 2013-11-30 17:31:17

slackern skrev:
Limpsmörgås med prickikorv?

Limpsmörgåsen var ju rätt men pålägget än rökt rådjurslår men jag antar att det inte är så långt ifrån prickigkorv.
Flatline

Inläggav Flatline » 2013-11-30 17:34:50

KrigarSjäl skrev:Jodå, jag skulle kunna tänka mig att lära mig jaga.
Att komma nära naturen och allt det där.
Men det är väl inte gratis precis och jag har inga såna kontakter.

Sen har jag nog rätt typ av personlighet/temperament också.
Jag är lugn, stabil och analytisk.
Inga problem med impulskontroll eller allmän flamsighet, kan tänka mig att såna mänskor inte alls funkar att ha med i skogen.

Nej flamsighet går helt bort, det krävs ganska så harmoniska typer om allt skall fungera, udda typer däremot finns det gott om men sålänge säkerhetstänket finns där så blir det ju inte direkt farligt bara för att de råkar vara sin egen morbror.

Gratis är det inte nej, jag hade ju turen att ärva jakten och det är väl den enda vägen att komma in som inte kräver viss ekonomisk stabilitet.
Behöver dock inte kosta allt för mycket men man får väl ändå räkna med 10 000 för att komma igång med examen, vapenskåp och iaf ett kulvapen och ett hagelgevär.
Efter det är det ju jaktmark som blir nästa problem.
Flatline

Inläggav Flatline » 2013-11-30 17:39:52

earlydayminer skrev:Jag skulle vilja lära mig jakt om det var med egengjorda spjut och inte gevär. Det är ingen jakt om man inte jagar. Jaktflygplan jagar, rovdjur jagar. Vi sitter i torn och väntar på att något ska dyka upp, trycker sedan av och låter en blykula genomborra djuret som omöjligen kan undkomma om jägaren prickar rätt. Det är inte jakt för mig, men nu är det givetvis definition av jakt.

Om man fick lära sig skärpa sina sinnen och hela tiden röra sig runt, spåra och använda sitt tålamod till att vänta bakom sten och växter så vore det åtminstone utmanande och VERKLIGEN jakt. Det kräver inte bara skärpa, tålamod och kunskap - men även en vältränad kropp. Det går inte att sitta på 110 kilo fläsk, dricka mängder av kaffe och ha högt blodtryck när man ska jaga som ett rovdjur.

Sätt den utmaningen på dagens jägare och en övervägande majoritet skulle misslyckas ganska hårt.

Din okunskap vad gäller jakt lyser tyvärr igenom ganska så tydligt här, visst finns det folkslag som jagat på det viset rent historiskt och finns även nu, tänker på springarna i afrika som springer efter sitt villebråd tills dess att de är så utmattade att de kan sätta spjutet i djuret.
Men på dessa breddgraderna har jakten gått till på mer eller mindre samma vis genom alla år, man väljer en mark som skall jagas av och sedan utses drevkarlar eller hundförare vars jobb det är att få fart på viltet. Sedan hoppas man på att viltet skall tryckas mot jägarna. Det enda som skiljer jakten för 1000 år sedan mot jakten idag är ju att vi i regel fryser lite mindre och har betydligt bättre räckvidd och träffsäkerhet med gevär än med spjut.
Utöver det har det inte hänt så förbannat mycket.
Flatline

Inläggav Huggorm » 2013-11-30 17:44:24

Det går fortfarande att smygjaga, för den som vill det. Fortfarande med ett riktigt gevär så man minskar risken till sadeskjutning, men det finns väll inget som säger att man måste ha ett stort jaktlag med hundar och grejer? Bara att ge sig ut och smyga för den som vill, man kan ju sätta ett personligt mål om att komma inom exempelvis 25m från rådjuren. Man behöver inte ens ha något gevär eller egen jaktmark för att träna, det är bara att ge sig av ut i skogen om man vill. Det kommer ta tid att bli tillräckligt duktig.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Flatline » 2013-11-30 17:58:12

Huggorm skrev:Det går fortfarande att smygjaga, för den som vill det. Fortfarande med ett riktigt gevär så man minskar risken till sadeskjutning, men det finns väll inget som säger att man måste ha ett stort jaktlag med hundar och grejer? Bara att ge sig ut och smyga för den som vill, man kan ju sätta ett personligt mål om att komma inom exempelvis 25m från rådjuren. Man behöver inte ens ha något gevär eller egen jaktmark för att träna, det är bara att ge sig av ut i skogen om man vill. Det kommer ta tid att bli tillräckligt duktig.

Ja smygjakten har alltid varit ett bra alternativ om man inte har hundar och den är ju väldigt spännande.
Mer sällan än ofta som den lyckas men de få gångerna man kommer in nära är det väldigt spännande. Blir dock ofta mest en övning i frustration då djuren tenderar att upptäcka en själv strax innan man upptäcker dom.
Flatline

Återgå till Intressanta intressen

Logga in