Någon som vet? - Om vikt.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kathrine87 » 2013-11-28 22:38:01

Jag har inte ätit några kalorier nu i tre dagar o tycker jag har varit duktig som inte äter sånt som gör en tjock men jag undrar varför det känns när jag ställer mig på vågen att jag går upp ett kilo istället för ner?? o jag e väldigt orolig!

Tekniker:
Förtydligade rubriken.
Kathrine87

Anslöt: 2013-09-05

Någon som vet?

Inläggav SoulPain » 2013-11-28 23:13:48

Osäkerhet, ta och skriv ner din vikt efter var gång och kolla inte mer än 1 ggr i veckan, så ser du om du går ner i vikt.

Men om du nu redan är smal, men vill undvika kalorier av div anledningar, så förvänta dig inte att du kommer att gå ner i vikt, för som smal har man mindre fett för kroppen att förbränna och om man dessutom rör mycket på sig, tränar eller dyl, så kan man istället gå upp i vikt, men detta beror på att muskelmassan växer på kroppen och muskler väger mer än fett.
SoulPain

Anslöt: 2012-07-11

Någon som vet?

Inläggav Kathrine87 » 2013-11-28 23:21:53

Jag läste nyss att de bantningsprodukter jag har köpt brukar de flesta gå upp av. Jag ska hålla mig till ägg, grönsaker o frukt för de brukar jag gå ner av. Jag vet inte om jag e tjock ir smal. Jag e 1,62m o väger just nu 66,3 kilo.
Kathrine87

Någon som vet?

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-28 23:24:24

Kathrine87 skrev:Jag har inte ätit några kalorier nu i tre dagar o tycker jag har varit duktig som inte äter sånt som gör en tjock men jag undrar varför det känns när jag ställer mig på vågen att jag går upp ett kilo istället för ner?? o jag e väldigt orolig!

Inte ätit några kalorier alls?

Total fasta (dock vatten brukar intas) rekommenderas inte till någon - om läkare och dietister har tillsammans med mycket, mycket grovt feta människor kommit överens om sådan kur (10-14 dagars tid), så är det under insyn av utbildade och erfarna personer. Dessutom brukar glukos tillsättas efter en tid för förhindra att ansamlad energi tas från muskler.
Att själv försätta sig i svältläge - oavsett för pressa sig i ett visst plagg eller för större viktnedgång - är rentav idioti. Sluta upp med dumheterna - bege dig till din vårdcentral, prata med personal där om dina upplevelser om vikt, hälsa -och kost.

Vid svält kommer energin tas från kroppens depåer - kroppen har visserligen mer fett lagrat än protein och kolhydrater - dock så kommer samtliga samlade energilagringar att brytas ned till fri energi och näringsämnen (dock inte alla givetvis).
Det är ingen bra lösning, verkligen inte.

Sluta tänk i förluster (viktnedgång), tänk i vinster (fysisk prestation) och kör på. Undvik onödiga kalorier, ja - dock inte maniskt. Att välja bort sitt favoritgodis för någon äcklig motsvarighet är bara plågsamt - min stora last är choklad, äter inte mer än 200-300g per dag (om det är godisdag), skulle inte få för mig dra ned till något med lägre kalorihalt bara för att...
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Någon som vet?

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-28 23:27:04

Kathrine87 skrev:Jag läste nyss att de bantningsprodukter jag har köpt brukar de flesta gå upp av. Jag ska hålla mig till ägg, grönsaker o frukt för de brukar jag gå ner av. Jag vet inte om jag e tjock ir smal. Jag e 1,62m o väger just nu 66,3 kilo.

Du och jag har ungefär samma BMI - viss övervikt behöver per definition inte nödvändigtvis vara ohälsosamt - fler faktorer spelar roll (fysisk aktivitet, kostsammansättning, bruk av droger, medikamenter, psykisk -och socialhälsa...)
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Någon som vet?

Inläggav Kathrine87 » 2013-11-28 23:44:49

ok, tack, jag tror jag har blivit klokare :)
Kathrine87

Någon som vet?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-28 23:49:18

Ät grönsaker och fisk samt motionera. Vikten kommer säkert att variera men hälsan lär gå uppåt.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Kathrine87 » 2013-12-22 21:28:49

bara så ni vet. jag har lyckats gå ner 3 kilo :)
Kathrine87

Inläggav ElisabetC » 2013-12-26 6:26:52

Skit i att skära ned alltför mycket på kalorierna.. Man förlorar främst vätska, glykogen & muskler då nämligen.. Inte fett.. Vilket är vad man bör eftersträva att bli av med..

Nödlösningar vad gäller vikt fungerar sällan. Sätt upp en schysst kostplan och se till att vara aktiv i vardagen. Släng även in några träningspass per vecka.
Styrketräna, bygg muskler.. Så ökar din förbränning, vilket förenklar viktnedgång..
ElisabetC

Anslöt: 2013-08-30

Inläggav notwoodstock » 2013-12-26 6:54:52

Jag är handikappad lite, kan inte motionera eller röra på mig så mycket.

Har då faktiskt ändå lyckats gå ner några kilo genom försiktighet med hur jag äter.

Och ibland rätt så matfria dagar.

Och det känns bra, jag vill helst närmare den vikt som jag hade under uppväxtåren.

Jag tänker hur man kan gå omkring med 5 l mjölk i en kasse i vardera armen. Tankeväckande.

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in