Bidrag till ex. träningskort och resor när man är över 30 år

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav silent_wings » 2013-11-26 17:34:50

Om man har aktivitetsersättning kan man söka exempelvis bidrag för träningskort och resor till och från aktiviteter (ex. praktik). Varför kan man inte göra detta när man är över 30 år och får sjukersättning? Anser försäkringskassan att man inte ska träna då och inte åka någonstans? Jag har hel sjukersättning och går och tränar en gång i veckan med boendestöd, men den kostnaden får jag betala ur egen kassa. Jag är också på daglig verksamhet några dagar i veckan för att bryta isolering och få rutiner. Även där får jag själv betala kostnaden för resor dit och hem. Jag har bara garantiersättning. Förstår inte hur försäkringskassan resonerar här? Är lite diskriminerande. Som om att vi över 30 är utom allt hopp. Vi kan också må bra av att komma iväg på träning och andra aktiviteter.
silent_wings

Anslöt: 2010-01-20

Inläggav slackern » 2013-11-26 17:47:40

silent_wings skrev:Om man har aktivitetsersättning kan man söka exempelvis bidrag för träningskort och resor till och från aktiviteter (ex. praktik). Varför kan man inte göra detta när man är över 30 år och får sjukersättning? Anser försäkringskassan att man inte ska träna då och inte åka någonstans? Jag har hel sjukersättning och går och tränar ibland, men den kostnaden får jag betala ur egen kassa. Jag är också på daglig verksamhet några dagar i veckan. Även där får jag själv betala kostnaden för resor dit och hem. Jag har bara garantiersättning. Förstår inte hur försäkringskassan resonerar här? Är diskriminerande. Som om att vi över 30 är utom allt hopp. Vi kan också må bra av att komma iväg på träning och andra aktiviteter.

Aktivitetsersättningen är till för att stimulera ungdomar att komma ut på arbetsmarknaden. Därför kan FK betala aktiviteter som kan tänkas stärka individen. För oss som har sjukersättning så antar jag att vi ses som förbrukade och inte värt att satsa på. Men det går kanske att få det om man går något slags rehab via FK och AF för att komma tillbaks till arbetslivet?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav silent_wings » 2013-11-26 17:53:57

slackern skrev:Men det går kanske att få det om man går något slags rehab via FK och AF för att komma tillbaks till arbetslivet?

Jag hade 75% sjukersättning innan jag fick hel sjukersättning. Då var jag på en slags rehab genom FK och AF, vilket inte fungerade. Under tiden jag var där fick jag inget extra bidrag för träningskort eller resor.

Jag fick min Aspergerdiagnos när jag var över 30 år, så jag fick ingen möjlighet att få aktivitetsersättning med allt vad det innebär i "stärkande aktiviteter" Jag blev alltså bedömd som värdelös direkt.
silent_wings

Inläggav plåtmonster » 2013-11-26 22:20:40

"Är du en lönsam medborgare?" ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav silent_wings » 2013-11-26 22:29:02

Förstår inte vad du menar???

Okej, detta var kanske en dum fundering. Men är det fel att undra???
Livet är orättvist, som straffar de som försöker, bara att acceptera att det är så!
silent_wings

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-26 22:37:31

Aktivitetsersättningen är en lägre summa, man får några hundringar mer när man passerat 30.

Men jo, jag har också funderat på det där. Hade jag inte frikort skulle vattengympan på torsdagar kosta mig runt 800 kr i månaden. Avgift 100 kr, parkering cirka 40 kr och så bensin för cirka 7 mil varje gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav kiddie » 2013-11-26 23:03:48

Det är helt enkelt tänkt att du ska betala detta själv.

När jag hade DV så fick jag ca 20-30 kr för en dag och resan dit och hem kostade nästan 60 kr.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav slackern » 2013-11-27 0:01:42

sugrövmanövern skrev:Aktivitetsersättningen är en lägre summa, man får några hundringar mer när man passerat 30.

Men jo, jag har också funderat på det där. Hade jag inte frikort skulle vattengympan på torsdagar kosta mig runt 800 kr i månaden. Avgift 100 kr, parkering cirka 40 kr och så bensin för cirka 7 mil varje gång.

Fast kostnaderna för transport och parkering går väll att få igen om man redovisar kvitton?
slackern

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-27 0:05:08

slackern skrev:
Fast kostnaderna för transport och parkering går väll att få igen om man redovisar kvitton?
Ingen aning... Vadå kvitton på att man tankat och parkeringsbiljetterna? Vem ska man visa dom för om man vill ha ersättning?
sugrövmanövern

Inläggav slackern » 2013-11-27 0:10:46

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:
Ingen aning... Vadå kvitton på att man tankat och parkeringsbiljetterna? Vem ska man visa dom för om man vill ha ersättning?

Prata med dom som sitter i receptionen vart du skriver in dig och visar ditt frikort.

Tydligen hade Västerbotten inte särskilt frikostiga utav sig.

Sjukresor i Västerbotten
Hitta i artikeln
Sammanfattning
Sammanfattning

Oftast betalar man själv sina resor till och från sjukvården. I vissa fall kan landstinget betala en del av kostnaden.

Du kan få bidrag till resa mellan din folkbokföringsadress och närmaste vårdinrättning inom landstinget eller privata vårdgivare som landstinget har avtal med.

Du får bidrag för det billigaste rese¬alternativet, som kollektivtrafik eller egen bil. Du kan få ersättning för dyrare färdsätt, taxi eller flyg, men bara efter medicinskt bedömning av vårdgivaren.

Man får ersättning för summan som överstiger egenavgiften, den avgift per enkelresa som man alltid måste betala själv.
Egenavgifter

Från 1 januari 2013 betalar du en egenavgift på 100 kronor enkel resa oavsett färdsätt. Reseräkningar för kortare resväg med buss, tåg eller bil kan, trots att kostnaden understiger 100 kronor, lämnas in till reseservice för registrering och bevakning av högkostnadsskyddet. För egen bil är bidraget 10 kronor/mil efter att egenavgiften räknats bort.

http://www.1177.se/Vasterbotten/Regler- ... /#overview
slackern

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-27 0:23:53

slackern skrev:Tydligen hade Västerbotten inte särskilt frikostiga utav sig.
Tack för att du orkade kolla! Nä det var snålt, inte lönt att ansöka då, blir väl att man får 30 kr typ på ett år :P .
sugrövmanövern

Inläggav slackern » 2013-11-27 0:26:27

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:Tydligen hade Västerbotten inte särskilt frikostiga utav sig.
Tack för att du orkade kolla! Nä det var snålt, inte lönt att ansöka då, blir väl att man får 30 kr typ på ett år :P .

Varsågod. Jag ser att min meningsuppbyggnad blev konstig. Men bra att budskapet gick fram. :) Det är annars lätt att man kan missa ersättningar som man har rätt till.
slackern

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-27 0:32:18

På tal om att missa ersättningar så har jag hållit på flera år med att försöka skriva ihop det som behövs för att få handikappersättning. Ja! man behöver inte vara rullstolsbunden för att ha rätt till det.

Men man ska ha merkostnader pga sitt handikapp. Att man måste resa på ett visst sätt, dampar sönder sina kläder, ja det kan vara allt möjligt, omkostnader för att åka och hämta mediciner, ersättning till folk som hämtar ut mediciner åt en etc.

Jag ska nog baka in vattengympa i detta då jag avser fortsätta med det med eller utan vårdens hjälp i någon form.
sugrövmanövern

Inläggav silent_wings » 2013-11-28 4:50:41

sugrövmanövern skrev:Aktivitetsersättningen är en lägre summa, man får några hundringar mer när man passerat 30.

Har kollat upp detta på Försäkringskassans hemsida och det stämmer att aktivitetsersättningen är lägre än garantiersättningen om man får sjukersättning. Så då förstår jag att det är berättigat med extra bidrag. Förlåt, jag visste inte detta.
silent_wings

Inläggav Tiblan » 2013-11-28 6:09:46

Vad många inte vet är att all hjälp nästan från FK upphör den dagen man fyller 30.

Då du har en DV har du försökt få bidrag från dom för friskvård? Är ju avdragsgillt för dom och vissa har upp till 2000:-. Kolla med LSS om du kan få bidrag därifrån till månadskort för att kunna ta dig till och från din DV.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in