SVT kl 21.30 Dokument inifrån: Kvinnan bakom Thomas Quick

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-11-26 22:19:25

svt skrev:Minnesexperten Sven Åke Christianson hade en avgörande roll i rättegångarna mot Sture Bergwall. I kvällens Dokument inifrån skildras hur Christianson, precis som en stor del av dem som ledde Säter, stod under inflytande av psykoanalytikern Margit Norell.

Thomas Quick blev räddningen för dammiga teorier
Samtidigt som den psykologiska forskningen i mitten på 1990-talet kom att ifrågasätta teorierna om bortträngda minnen, så levde tron på sådana kvar på Säters rättspsykiatriska klinik. Tanken var att man i terapi kunde komma i kontakt med traumatiska minnen som hjärnan trängt bort.

Trots att modern forskning visade att traumatiska minnen tvärtom brukar etsa sig fast, och att felaktiga minnen faktiskt kan skapas genom terapi som den Sture Bergwall fick, så fortsatte praktiken på Säter.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/kvinn ... as-quick-1

Efter det kommer Veckans brott kl 22.30 special med diskussion om fallet
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2013-11-27 4:13:09

svt skrev:Leif GW Persson har följt fallet Quick, och varit minst sagt kritisk till hur utredningen sköttes.

– Det saknades normalt tänkande människor, säger Leif GW Persson till SVT.

Leif GW menar att det satt fel personer på alla vitala poster, och att det var anledningen att utredningen landade där den gjorde.

En av dessa personer var enligt GW minnesforskaren Sven Åke Christiansson.

– Vid flera tillfällen lämnade Christianson direkt felaktiga uppgifter i rätten i avsikt att få Quick dömd, annars fanns en betydande risk att domstolen avvisat åtalet, säger Leif GW Persson till SVT Nyheter.

Den psykologiska teori om hur borträngning av minnen fungerar, som Christianson var anhängare och förespråkare av, ger inte Leif GW Persson mycket för.

– Men här så läggs det till Sture Bergwalls fördel att han inte vet ett dugg av det han pratar om, att han istället säger de mest förvirrade saker och det skulle då tala för att han pratar sanning, säger Leif GW Persson till SVT Nyheter.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/han-g ... ipligheter

Beatrice Ask berättade att en kommission ledd av Tarschys skulle gå till botten med allt. Leif GW tycktes mena att det inte behövdes, allt berodde på att fel människor agerat (förundersökare, minnesexpert, åklagare). Men om systmet är så sårbart för olämpliga människor kanske ändå något borde ändrats.

Av de åtta mord som Quick först fälldes för och sedan friades för, så säger Leif GW att ett fall troligen var att pojken frös ihjäl, i ett annat fall att flickan kidnappats. Vilket gör att sex fall återstår med mördare som nu går fria.
Alien
Moderator

Inläggav petrus » 2013-11-27 4:34:28

GW menar nog mest att mest är ett spel för galleriet att man utreder rättsväsendet eftersom det är en unik händelse där en tidigare dömd psyksjuk brottsling som med en dåres envishet erkänt morden och ett gäng knäppskallar som lyckats förenas och skapa någon sjuk sekt som gjorde allt för att sätta dit honom.

Och det håller jag med om,det är inget systemfel utan bara en helt osannolikt galen händelsekedja som orsakade den här unika historien.

Men det är viktigt att utreda för det säger något om hur människor funkar psykosocialt, för det händer hela tiden runt omkring oss, i form av galna religioner sekter och bedrägerier, bästa exemplet är nog nordkorea där Kim Il Sung är den eviga president och nationalgud, död och förvarad i sitt arbetsrum sedan 15 april 1994 och det finns enhörningar och vilda djur som grät när Kim Jong Il dog.
petrus

Anslöt: 2012-08-24

Inläggav plåtmonster » 2013-11-27 5:11:45

Påminner om häxprocesserna i Salem. Det finns väl samma tendens ifråga om vissa sexualbrott också.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Wine » 2013-11-27 13:04:40

Väldigt intressant att det framkom i dokumentären att teorin om undanträngda minnen av traumatiska händelser inte har något stöd inom vetenskapen utan att det är tvärtom, att utsättas för något traumatiskt gör snarare att man hemsöks av minnen. Skrämmande att man har manipulerat minnen hos människor som har påverkats att tro att de blivit utsatta för grova övergrepp i barndomen av exempelvis nära anhöriga eller andra konstigheter. Det är tydligen lättare än man tror att manipulera minnen hos människor, i dokumentären togs exempel upp på hur man kan plantera ett minne hos en individ genom att bearbeta personen vid upprepade tillfällen tills det falska minnet upplevs som verkligt och sant, som att det verkligen har hänt. Undrar om det finns terapeuter ute i landet som fortfarande tror på teorin om undanträngda minnen och arbetar på detta sätt.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-27 13:24:53

Wine skrev:Det är tydligen lättare än man tror att manipulera minnen hos människor, i dokumentären togs exempel upp på hur man kan plantera ett minne hos en individ genom att bearbeta personen vid upprepade tillfällen tills det falska minnet upplevs som verkligt och sant, som att det verkligen har hänt.

Jag brukar själv använda sådana tekniker när jag verkligen behöver ljuga om någonting riktigt viktigt och jag kan anta att jag kommer att bli ifrågasatt; då kan det vara bra att först övertyga sig själv om att den alternativa berättelsen är den sanna och plantera flera olika typer av minnen så att man på ett trovärdigt sätt kan variera sin utsaga och under sitt anförande genuint tänka tillbaka på hur det har gått till och berätta om de sinnesintryck man upplevt under den fiktiva situationen. Det är en av de bästa lögnteknikerna som finns, just eftersom alla dessa tell tale-tecken med pulsförändringar, ögonrörelser och ryckningar helt utesluts om man själv är övertygad om att det man berättar är sant.

Dock bör man enligt mig inte helt förkasta hela teorin utan jag är övertygad om att vissa minnen kan glömmas bort. Exempelvis hade jag under två års tid glömt bort att jag åkt på taket av en bil en kväll i min ungdom men plötsligt mindes jag historien och kunde berätta om den för andra. Dessutom är det ju välkänt att man lagrar mer minnesunderlag än vad man i normalfallet behandlar och att man med vissa psykoaktiva preparat, kan förhöja sin förmåga att få tillgång till alla de lagrade sinnesintryck som hjärnan i normalfallet hade sorterat bort som irrelevant information och inte erbjudit dig när du försökt att minnas någonting.

Men biten om att en psykolog ska locka fram dessa minnen genom suggestiva och ofta ledande frågor är ingenting jag är särskilt förtjust i så visst är terapisessionerna med Quick helt skandalösa. Nu är jag inte insatt i varken förundersökningarna eller ens i domarna så jag vet ju inte om något enormt fel begåtts även där; det råder ju i dagsläget delade meningar om den saken där å ena sidan Josefsson hävdar genomsyrande rättsröta och Persson hävdar för domen ödesdigra utredningstekniska brister och där å andra sidan Lambertz hävdar att inget egentligt fel begåtts av domstolarna.

Vi får ju avvakta och se vad den statliga utredningen kommer fram till, och om den ens på djupet kommer att gå till botten med denna rättsgiganternas motsättning. Det finns ju nämligen, som Lambertz påpekade i SVT i morse, bara en sanning och en osanning i detta, och det ligger ju i majoritetens intressen att sanningen kommer fram.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Falska minnen pratas det om!

Inläggav sonder » 2013-11-28 17:10:36

Jag tycker uppriktigt synd om Sture. Eller så synd jag nu kan förmå mig att tycka om en person. Kwast och Sven Åke och company har utnyttjat honom bortom gränser.

Moderator Alien: Flyttat från denna tråd falska-minnen-pratas-det-om-t36790.html
sonder
Ny medlem

Anslöt: 2013-11-28

Inläggav slackern » 2013-11-28 17:15:36

Alien skrev:Nej, han skulle ju ha släppts fri i början på 90-talet. Han oroade sig för att komma ut, vara ensam, hamna i missbruk igen. Så det var då han började prata om sina "bortträngda minnen". Det är alltså för dem han suttit inne de senaste 20 åren. En galen seriemördare släpper man inte ut.

Varför skulle han ha blivit frisläppt i början utav 90-talet? När han blev dömd för grovt rån 1991?

I juni 1991 dömdes Quick till sluten psykiatrisk vård efter bland annat ett grovt rån. Rånet var ett gisslandrama som Quick genomfört tillsammans med en 16-årig kompanjon den 14 december 1990. Quick höll en familj som gisslan medan hans medbrottsling tvingade pappan i familjen att ta ut 245 000 kronor. Quick uppges ha hotat familjen till livet och huggit med en kniv i väggarna samt i en säng där ett barn låg och sov.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Quick
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2013-11-28 17:51:21

Därför att han ansågs frisk då. I motsats till tidsbestämda fängelsestraff kan ju sjukhusvård bli hur kort el hur långt som helst.
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2013-11-28 17:56:49

Alien skrev:Därför att han ansågs frisk då. I motsats till tidsbestämda fängelsestraff kan ju sjukhusvård bli hur kort el hur långt som helst.

Hur kunde han anses som frisk i början utav 90-talet? Då skulle han ha blivit frisläppt.

Ej tidsbestämd
Rättspsykiatrisk vård är inte tidsbestämd. Det är bara vårdbehovet som avgör hur länge vården ska fortgå. Detta faktum har kritiserats vid fall då vårdtiden har blivit väsentligt kortare än ett motsvarande fängelsestraff för samma brott.
Den genomsnittliga vårdtiden för mord är 4,6 år, medan de flesta som döms till fängelse för mord sitter av sju år av sitt straff.

En undersökning som Socialstyrelsen genomfört visar dock att de genomsnittliga vårdtiderna i gruppen för schizofrena brottslingar överstiger normaltiden i fängelse för samtliga kategorier av våldsbrott.

http://www.svt.se/nyheter/sa-fungerar-r ... g-och-vard

Jag anser inte att en mytoman är en frisk person. Dom jag har träffat har varit ytterst obehagliga och sjuka.
slackern

Inläggav Miche » 2013-11-28 19:49:35

Då kan man nu diskutera om det var Säter och utredningsteamet som gjorde honom till mytoman genom att använda utpressningsmetoder, de lovade honom de droger som han blivit beroende av om han pratade och då upptäckte han, kanske av en slump, att erkänna mord var ett ypperligt sätt att få drogerna...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav slackern » 2013-11-28 19:52:36

Miche skrev:Då kan man nu diskutera om det var Säter och utredningsteamet som gjorde honom till mytoman genom att använda utpressningsmetoder, de lovade honom de droger som han blivit beroende av om han pratade och då upptäckte han, kanske av en slump, att erkänna mord var ett ypperligt sätt att få drogerna...

Alltså han är en sjuk människa han är en äcklig pedofil och våldtäktsman jag vill inte ha honom ute på mina gator. Jag skulle inte alls bli glad om min son drabbades utav honom.
slackern

Inläggav mikael » 2013-12-26 3:26:15

slackern skrev:
Miche skrev:Då kan man nu diskutera om det var Säter och utredningsteamet som gjorde honom till mytoman genom att använda utpressningsmetoder, de lovade honom de droger som han blivit beroende av om han pratade och då upptäckte han, kanske av en slump, att erkänna mord var ett ypperligt sätt att få drogerna...

Alltså han är en sjuk människa han är en äcklig pedofil och våldtäktsman jag vill inte ha honom ute på mina gator. Jag skulle inte alls bli glad om min son drabbades utav honom.

Vem vill det att sina barn ska utsättas för det?
Där är vi alla ense.
Men behandling ingen aning!
Hittade detta:

https://www.kriminalvarden.se/sv/Fangel ... ottsdomda/
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in