Brukar ni med leka med de sociala koderna?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Dunderbar » 2013-11-24 14:14:59

Brukar ni leka med de sociala koderna som vi har?
T ex när man står i kön på Ica och kassörskan har sagt hur mycket du ska betala.
Då kan man t ex säga
"Ursäkta, jag hörde inte vad du sa, kan du säga det igen lite långsammare?"
Kassörskan säger summan igen
"Nej, jag hör fortfarande inte vad du säger, kan du säga det ännu långsammare?"
Kassörskan säger det då ännu långsammare...
Sedan kan man säga
"He he, näe jag bara skojar med dig...ville bara se hur långsamt du var beredd att säga det" :P

Jag har gjort detta flera gånger...det är sådant som fungerar ett antal gånger, sedan känner ju kassörskorna igen mig och det är inte lika skoj längre, för de vet om att jag skojar med dem.

Brukar ni med göra sådana saker?
Vad har du gjort för bus i sådana fall?
Dunderbar

Anslöt: 2007-10-22

Inläggav Moggy » 2013-11-24 14:25:57

Nä så gör jag inte då jag inte vill ses som dum och dryg och bli ett samtalsämne på rasterna där jag handlar. Ser ibland nån som på olika sätt ska göra sig lustig inför personal på affärer och restauranger och det framtvingade och ansträngda skrattet som blir resultatet av dessa lustigheter.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Dunderbar » 2013-11-24 14:29:35

Moggy skrev:Nä så gör jag inte då jag inte vill ses som dum och dryg och bli ett samtalsämne på rasterna där jag handlar. Ser ibland nån som på olika sätt ska göra sig lustig inför personal på affärer och restauranger och det framtvingade och ansträngda skrattet som blir resultatet av dessa lustigheter.

Framtvingade skrattet?
Dunderbar

Inläggav Moggy » 2013-11-24 14:31:08

Dunderbar skrev:
Moggy skrev:Nä så gör jag inte då jag inte vill ses som dum och dryg och bli ett samtalsämne på rasterna där jag handlar. Ser ibland nån som på olika sätt ska göra sig lustig inför personal på affärer och restauranger och det framtvingade och ansträngda skrattet som blir resultatet av dessa lustigheter.

Framtvingade skrattet?

Ja. Dom tycker helt enkelt inte att sånt där är speciellt roligt men dom skrattar ändå för att dom känner sig tvungna.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Dunderbar » 2013-11-24 14:35:31

Moggy skrev:
Dunderbar skrev:

Framtvingade skrattet?

Ja. Dom tycker helt enkelt inte att sånt där är speciellt roligt men dom skrattar ändå för att dom känner sig tvungna.

Man får ju känna av på personen som sitter i kassan före man gör en sådan sak, om det är person som verkar ha humor och kan tänkas uppskatta en sådan sak, eller inte...

Jag har gjort detta med personer som INTE uppskattar detta..de tvingar inte fram något skratt, de bara tittar på en med konstig blick.
Så där har du inte helt rätt.

Men det är gulligt hur du skriver som att du verkligen VET detta :P
Dunderbar

Inläggav kullan » 2013-11-24 14:36:54

När jag är och handlar är jag inte ute efter att leka. Jag vill utföra mitt ärende snabbt och smärtfritt. Att skämta om personalen är inget jag vill göra. Jag har jobbat både inom storkök och butik. Jag skulle enbart bli förbannad om en kund / gäst skulle bära sig åt på detta viset.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Dunderbar » 2013-11-24 14:38:08

kullan skrev:När jag är och handlar är jag inte ute efter att leka. Jag vill utföra mitt ärende snabbt och smärtfritt. Att skämta om personalen är inget jag vill göra. Jag har jobbat både inom storkök och butik. Jag skulle enbart bli förbannad om en kund / gäst skulle bära sig åt på detta viset.

Tackar för din kommentar!
Dunderbar

Inläggav Parvlon » 2013-11-24 14:45:18

Jag var iväg lite bråttom till affären. När jag var på tåget med pantflaskor som luktade kattpiss. kände jag stanken och det var inte lite men jag åkte med ändå. Ingen sa något men kommer ihåg några tonåringar som fnittrade när jag gick av.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Dunderbar » 2013-11-24 14:48:59

Parvlon skrev:Jag var iväg lite bråttom till affären. När jag var på tåget med pantflaskor som luktade kattpiss. kände jag stanken och det var inte lite men jag åkte med ändå. Ingen sa något men kommer ihåg några tonåringar som fnittrade när jag gick av.

Du menar att du satt på tåget med pantflaskor som luktade kattkiss?
Dunderbar

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-24 14:50:54

Näe, inte min typ av humor att skoja med folk på dylika vis. Jag kan bli ofrivilligt komisk eller förarglig ibland dock, då jag lider av tics.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Parvlon » 2013-11-24 14:59:04

Dunderbar skrev:Du menar att du satt på tåget med pantflaskor som luktade kattkiss?
Ja. Det var några år sedan men knappast något man glömmer. Rekommenderas.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav alixha » 2013-11-24 15:05:15

Även om dom skrattar så betyder det inte att dom uppskattar det.
Man reagerar olika, en del får till ett framtvingat skratt, en del tittar på dig med konstig blick men jag tvivlar på att den som blir utsatt faktiskt genuint uppskattar det.

Jag tyckte inte att det lät så roligt i alla fall men det kanske bara var exemplet som var trist.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav Feldwebel » 2013-11-24 15:33:51

Låter som en väldigt oaspig grej o göra, nåt man behöver ganska mycket självförtroende för att göra då man inte vill stå där o känna sig som en idiot. Göra bort mig kan jag göra på fyllan men dan efter får man sjuk ångest när man tänker på hur pinsamt det var
Feldwebel

Anslöt: 2013-06-22

Inläggav plåtmonster » 2013-11-24 15:34:52

Verkar bara plumpt..
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav earlydayminer » 2013-11-24 15:40:03

Även om man själv kanske ser det som skojigt kan det uppfattas som lite nedlåtande. Man kan säga det en gång, men när man upprepar det blir det en annan sak. Att driva en gång brukar inte vara en fara, men när man är påträngande blir det en annan sak.

Jag kan inte göra sådant heller för den delen. Sådana spontana saker tillhör inte något jag får ur mig helt lätt. Jag måste tänka på om jag ska säga något och när jag väl säger det låter det som att jag håller andan när jag säger det.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav kullan » 2013-11-24 15:54:06

Skillnaden mellan en NT och en Aspie är att en NT kan skratta även åt sådant som inte är humoristiskt. vi med asperger skrattar enbart åt det vi anser är kul på riktigt. Förstår vi inte skämtet eller inte ens tycker det är kul så skrattar man inte även om andra gör det.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Atalanta » 2013-11-24 15:56:23

Det du beskriver låter i mitt tycke inte som att "leka med de sociala koderna" utan som att driva med någon som inte kan ge tillbaka med samma mynt, eftersom de måste bete sig vänligt i och med att de jobbar. :-)056
Atalanta

Anslöt: 2013-06-23

Inläggav Kristofer » 2013-11-24 15:57:52

Dunderbar skrev:Brukar ni leka med de sociala koderna som vi har?
T ex när man står i kön på Ica och kassörskan har sagt hur mycket du ska betala.
Då kan man t ex säga
"Ursäkta, jag hörde inte vad du sa, kan du säga det igen lite långsammare?"
Kassörskan säger summan igen
"Nej, jag hör fortfarande inte vad du säger, kan du säga det ännu långsammare?"
Kassörskan säger det då ännu långsammare...
Sedan kan man säga
"He he, näe jag bara skojar med dig...ville bara se hur långsamt du var beredd att säga det"

Irritera borde vara den korrekta benämningen på ovanstående beteende.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Dunderbar » 2013-11-24 17:08:48

Vilka roliga och intressanta åsikter ni kom med.
Ni har inte tänkt på att det hade räckt med att ni svarade
"Näe, jag brukar inte leka med de sociala koderna"
Eller...
"Ja, sådant brukar jag med göra"

Istället skulle ni såga sönder det jag skrev, blanda in era egna åsikter och så...
Hur kommer detta sig?

Jag frågade om det var någon annan som brukade leka med de sociala koderna.

:P
Dunderbar

Re: Sv: Brukar ni med leka med de sociala koderna?

Inläggav Zirre » 2013-11-24 17:11:05

kullan skrev:Skillnaden mellan en NT och en Aspie är att en NT kan skratta även åt sådant som inte är humoristiskt. vi med asperger skrattar enbart åt det vi anser är kul på riktigt. Förstår vi inte skämtet eller inte ens tycker det är kul så skrattar man inte även om andra gör det.

Nu skriver du som om alla nt är likadana och alla aspie är likadana. Det ger ingen bra bild av den som skriver.

Alla är olika oavsett om man är nt eller aspie.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Dunderbar » 2013-11-24 17:15:22

Zirre skrev:
kullan skrev:Skillnaden mellan en NT och en Aspie är att en NT kan skratta även åt sådant som inte är humoristiskt. vi med asperger skrattar enbart åt det vi anser är kul på riktigt. Förstår vi inte skämtet eller inte ens tycker det är kul så skrattar man inte även om andra gör det.

Nu skriver du som om alla nt är likadana och alla aspie är likadana. Det ger ingen bra bild av den som skriver.

He he, har du även tänkt på att väldigt många skriver saker om andra personer...som om de verkligen VET hur folk fungerar.. :P

"Skillnaden mellan NT och..." låter precis som fakta, som hon har läst någonstans.. *Skrattar*
Dunderbar

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-24 17:18:49

Jag artighetsskrattar. Det är ett sätt att få folk att känna sig bekväma. Jag skulle artighetsskratta åt Dunderbar om han förödmjukade mig om jag jobbade i kassan. För jag vill ju att han ska fortsätta handla i den butik jag jobbar i. Känna sig välkommen.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Atalanta » 2013-11-24 17:19:12

Dunderbar skrev:Vilka roliga och intressanta åsikter ni kom med.
Ni har inte tänkt på att det hade räckt med att ni svarade
"Näe, jag brukar inte leka med de sociala koderna"
Eller...
"Ja, sådant brukar jag med göra"

Istället skulle ni såga sönder det jag skrev, blanda in era egna åsikter och så...
Hur kommer detta sig?

Jag frågade om det var någon annan som brukade leka med de sociala koderna.

:P

Eftersom det du beskrev inte enligt mig är att "leka med de sociala koderna" så svarade jag som jag gjorde. Jag tycker också det framgick av det jag skrev att jag inte brukar göra så.

Menar du att du startar en tråd som du inte vill att folk ska uttrycka sina åsikter i? Det låter konstigt tycker jag. Det här är ju ett diskussionsforum.
Atalanta

Anslöt: 2013-06-23

Re: Sv: Brukar ni med leka med de sociala koderna?

Inläggav Zirre » 2013-11-24 17:20:34

Dunderbar skrev:
Zirre skrev:

He he, har du även tänkt på att väldigt många skriver saker om andra personer...som om de verkligen VET hur folk fungerar.. :P

"Skillnaden mellan NT och..." låter precis som fakta, som hon har läst någonstans.. *Skrattar*

Jo precis.
Själv brukar jag säga "folk med asperger KAN HA..." för att inte råka peka ut alla och göra någon upprörd. (Se det som ett tips)
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in