Uppskattar ni ärlighet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav Dunderbar » 2013-11-23 23:36:21

Hej på er!!
Jag har flera gånger hamnat i den sitsen där jag haft tankarna:
"Ska jag berätta det, eller ska jag bara strunta i det och låta personen tro vad den vill"

Det hela har handlat om att jag tänkt mig att det är artigast och kanske upplevs som trevligast, att berätta för en person här inne på chatten, att jag tycker den är tråkig och svår att chatta med, att det är därför jag inte pratar med den.

...min tanke med att detta skulle vara artigt och mest trevligt, är att då slipper ju personen undra, varför jag säger "hej" till alla utom den.

Men det kan ju även vara så, att personen hade kanske inte alls funderat över varför jag inte pratat med den. Då gör ju min kommentar kanske att personen i fråga blir upprörd eller ledsen. Det är ju inget jag vill uppnå direkt.

Men hur ser ni andra på det?
Är det artigast och mest trevligt att vara ärlig och berätta för en person varför man inte pratar med den?
Dunderbar

Anslöt: 2007-10-22

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-23 23:38:34

Jag uppskattar ärlighet. Om inte annat fungerar ärlighet tidssparande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-23 23:42:09

Det finns ingen som helst anledning att dissa personer i chatten med rena karaktärsmord. Det är fullt möjligt att bara ignorera personen, eller?

Förstår inte din vilja att tala om för personer hur dåliga de är liksom apropå ingenting, för att DUnderbar tycker det och måste få ur dig det?
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav Atalanta » 2013-11-23 23:42:36

Du har ingen skyldighet att förklara dig. Om du får en direkt fråga varför du undviker personen är det nog bäst att vara ärlig, kanske i ett diplomatiskt PM, men annars tycker jag det verkar onödigt. Som du säger kanske personen inte har tänkt på det ens.
Atalanta

Anslöt: 2013-06-23

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav Moggy » 2013-11-23 23:51:22

Att nån är tråkig är din personliga uppfattning och inte nån sanning. Jag kan tycka att man inte behöver dela med sig av sina personliga uppfattningar om andra såvida man inte blir tillfrågad om dem.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav Dunderbar » 2013-11-23 23:51:43

sugrövmanövern skrev:Det finns ingen som helst anledning att dissa personer i chatten med rena karaktärsmord. Det är fullt möjligt att bara ignorera personen, eller?

Förstår inte din vilja att tala om för personer hur dåliga de är liksom apropå ingenting, för att DUnderbar tycker det och måste få ur dig det?

*skrattar*
Märker att mitt beteende i den här forumet jag hade för flera år sedan, har satt sina spår.
Jag var väldigt dryg då, kunde inte se eller än mindre förstå att folk kunde fungera på andra sätt, än som jag själv fungerade.

Men som svar på din fråga....om det är enbart för att jag är Dunderbar som jag behöver berätta min åsikt....nej, så är det inte.

Mer om det bara är t ex tre personer aktiva i chatten och jag känner bara för att prata med den ena och frågar inte ens hur den andra personen har det, för jag har inget intresse av att veta, då jag vet redan att den kommer svara något tråkigt och något som suger energi ur mig...

Det är i sådana fall som jag ibland känt att jag kanske borde berätta för personen, varför jag inte hälsar artigt...
Dunderbar

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav Dunderbar » 2013-11-23 23:52:16

Moggy skrev:Att nån är tråkig är din personliga uppfattning och inte nån sanning. Jag kan tycka att man inte behöver dela med sig av sina personliga uppfattningar om andra såvida man inte blir tillfrågad om dem.

Lite så jag med har tänkt...
Dunderbar

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav Atalanta » 2013-11-24 0:04:53

Dunderbar skrev:Mer om det bara är t ex tre personer aktiva i chatten och jag känner bara för att prata med den ena och frågar inte ens hur den andra personen har det, för jag har inget intresse av att veta, då jag vet redan att den kommer svara något tråkigt och något som suger energi ur mig...

Det är i sådana fall som jag ibland känt att jag kanske borde berätta för personen, varför jag inte hälsar artigt...

Det beteendet kan faktiskt såra den "tråkiga" personen, som förmodligen inte kan rå för att du uppfattar hen som tråkig. Istället för att "vara ärlig" och berätta för personen hur tråkig du tycker hen är, kanske det är läge att undvika chatten om det är så få som är aktiva?
Atalanta

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav Dunderbar » 2013-11-24 0:07:53

Atalanta skrev:
Dunderbar skrev:Mer om det bara är t ex tre personer aktiva i chatten och jag känner bara för att prata med den ena och frågar inte ens hur den andra personen har det, för jag har inget intresse av att veta, då jag vet redan att den kommer svara något tråkigt och något som suger energi ur mig...

Det beteendet kan faktiskt såra den "tråkiga" personen, som förmodligen inte kan rå för att du uppfattar hen som tråkig. Istället för att "vara ärlig" och berätta för personen hur tråkig du tycker hen är, kanske det är läge att undvika chatten om det är så få som är aktiva?

Jag undviker ju inte chatten om det är EN trevlig person att chatta med, enbart för att jag inte vill såra någon....
Men det är ju inte så att om jag ser att det är EN aktiv person...då kastar jag ju inte ur mig.
"Varför är du så tråkig för?" :P
Dunderbar

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav Batman » 2013-11-24 0:10:45

Dunderbar skrev:Hej på er!!
Jag har flera gånger hamnat i den sitsen där jag haft tankarna:
"Ska jag berätta det, eller ska jag bara strunta i det och låta personen tro vad den vill"

Det hela har handlat om att jag tänkt mig att det är artigast och kanske upplevs som trevligast, att berätta för en person här inne på chatten, att jag tycker den är tråkig och svår att chatta med, att det är därför jag inte pratar med den.

...min tanke med att detta skulle vara artigt och mest trevligt, är att då slipper ju personen undra, varför jag säger "hej" till alla utom den.

Men det kan ju även vara så, att personen hade kanske inte alls funderat över varför jag inte pratat med den. Då gör ju min kommentar kanske att personen i fråga blir upprörd eller ledsen. Det är ju inget jag vill uppnå direkt.

Men hur ser ni andra på det?
Är det artigast och mest trevligt att vara ärlig och berätta för en person varför man inte pratar med den?

Hur skulle du själv vilja att andra uttryckte sig mot dig? Skulle du hellre höra att du är en tråkig person att prata med eller förespråka att bli ignorerad?
Batman

Anslöt: 2013-07-27

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav Atalanta » 2013-11-24 0:13:15

Dunderbar skrev:
Atalanta skrev:

Jag undviker ju inte chatten om det är EN trevlig person att chatta med, enbart för att jag inte vill såra någon....
Men det är ju inte så att om jag ser att det är EN aktiv person...då kastar jag ju inte ur mig.

Aha, okej, jag skulle nog undvika chatten när det är så få som chattar hellre än att såra någon. Det kommer ju fler tillfällen att prata med den "trevliga" personen, eller så kan man skicka PM till den, kanske till och med utbyta information och chatta genom en annan kanal.

Du gör så klart som du vill. Det var bara min åsikt.
Atalanta

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav Dunderbar » 2013-11-24 0:14:43

Atalanta skrev:
Dunderbar skrev:
Atalanta skrev:Det beteendet kan faktiskt såra den "tråkiga" personen, som förmodligen inte kan rå för att du uppfattar hen som tråkig. Istället för att "vara ärlig" och berätta för personen hur tråkig du tycker hen är, kanske det är läge att undvika chatten om det är så få som är aktiva?

Aha, okej, jag skulle nog undvika chatten när det är så få som chattar hellre än att såra någon. Det kommer ju fler tillfällen att prata med den "trevliga" personen, eller så kan man skicka PM till den, kanske till och med utbyta information och chatta genom en annan kanal.

Du gör så klart som du vill. Det var bara min åsikt.

....chatta genom en annan kanal?
Dunderbar

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav Atalanta » 2013-11-24 0:24:27

Dunderbar skrev:....chatta genom en annan kanal?

Ja, som skype t.ex.
Atalanta

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav Dunderbar » 2013-11-24 0:26:19

Atalanta skrev:
Dunderbar skrev:....chatta genom en annan kanal?

Ja, som skype t.ex.

Aha, du tänkte så..
Dunderbar

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav kullan » 2013-11-24 1:16:31

Jag blir hellre sårad av sanningen än att jag får en lögn som komplimang. Man behöver inte säga hej ens till alla även om man är på chatten .jag chattar inte med alla. Och ingen är tvingad att chatta med mig. Vill man inte chatta så låt bli. Men man kan ju via PM berätta vad man anser om hen skulle undra.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-24 1:43:10

Man kan ju fråga sig vad som är värst. Att t.ex undvika personen eller att säga iaf något. Det kommer ju fram oavsett.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Uppskattar ni ärlighet?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-24 1:49:36

plåtmonster skrev:Man kan ju fråga sig vad som är värst. Att t.ex undvika personen eller att säga iaf något. Det kommer ju fram oavsett.
Beror på om det är ett storskaligt undvikande. Det behöver ju inte komma fram så länge den oönskade personen inte ideligen söker kontakt :-)063 eller?

Men ja, säga nåt kan ju vara något blekt i stil med "Du och jag verkar inte ha så mycket gemensamt att tala om".

Man behöver ju inte gå på det tunga artilleriet i förebyggande syfte.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in