Asperger och inredning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och inredning.

Inläggav slackern » 2013-11-23 16:04:07

plåtmonster skrev: Dock har jag nog svårt för funkisstilen. Den är väldigt själsdöd.

Jag håller inte med dig där. Tycker att funkis kan vara hur coolt och vackert som helst. Gå in och titta i ett funkishus eller lägenhet på materialen och detalj rikedomen. Även utsidorna kan vara otroligt spännande och vackra. Men inte sagt att det du säger är fel. Smaken är som sagt väldigt delad och individuell.

Bild

Bild

Brutalism däremot kan jag ha rätt jävla svårt för. Vissa hus ser ut som betongbunkrar från Atlantvallen eller något.

Här är smakprov på brutalismen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brutalist_architecture
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Asperger och inredning.

Inläggav antonius » 2013-11-23 16:21:37

slackern skrev:Jag håller inte med dig där. Tycker att funkis kan vara hur coolt och vackert som helst. Gå in och titta i ett funkishus eller lägenhet på materialen och detalj rikedomen. Även utsidorna kan vara otroligt spännande och vackra. Men inte sagt att det du säger är fel. Smaken är som sagt väldigt delad och individuell.

Det finns i Miami bl.a. en stil som är väldigt snygg och vulgär samtidigt Art Deco, den har mycket rundade sarger och mjuka pastellfärger :-)063 :'

https://www.google.se/search?q=miami+art+deco&biw=1324&bih=762&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=vLiQUuitFq2u4QTrqYCQCQ&sqi=2&ved=0CDAQsAQ
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Asperger och inredning.

Inläggav slackern » 2013-11-23 16:28:15

antonius skrev:
slackern skrev:Jag håller inte med dig där. Tycker att funkis kan vara hur coolt och vackert som helst. Gå in och titta i ett funkishus eller lägenhet på materialen och detalj rikedomen. Även utsidorna kan vara otroligt spännande och vackra. Men inte sagt att det du säger är fel. Smaken är som sagt väldigt delad och individuell.

Det finns i Miami bl.a. en stil som är väldigt snygg och vulgär samtidigt Art Deco, den har mycket rundade sarger och mjuka pastellfärger :-)063 :'

https://www.google.se/search?q=miami+art+deco&biw=1324&bih=762&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=vLiQUuitFq2u4QTrqYCQCQ&sqi=2&ved=0CDAQsAQ

Tack känner till det där sedan tidigare. Men otroligt läckert. Skulle inte tacka nej att cruisa omkring i en sportbil med cab och bli nostalgisk över Miami vice. ;)

slackern

Asperger och inredning.

Inläggav yuresa » 2013-11-23 18:03:24

Jag gillar minimalistiskt. Ordning och reda är viktigt och så ska allt vara funktionellt. Så få saker som möjligt ska ligga framme vilket gör städningen så mycket lättare.
Vita väggar med möbler i svart och grått. Deprimerande tråkigt tycker vissa men det beror nog mer på att jag köper nya möbler så sällan. Jag gillar att platsbygga möbler med smart förvaring.
yuresa
Ny medlem

Anslöt: 2013-11-04

Asperger och inredning.

Inläggav plåtmonster » 2013-11-23 22:35:02

@slackern, Håller med om brutalism. Denna exteriör gillar jag dock ;)

Baroque:
Bild

Rococo:
Bild

Den generella trenden verkar vara att man tappat det estetiska värdet efter 1930.

Och så här ska man inte göra..

Bild
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Asperger och inredning.

Inläggav kiddie » 2013-11-23 22:37:45

Gillar vissa funkismöbler andra inte. På den tiden var det rätt vanligt att man blandade stilar, att det inte var funkis rakt över. Ofta var det äldre ärvda rejäla möbler inblandat. Sådana gillar jag, mörka tunga skåp och rejäla skrivbord. Sedan gillar jag flummig hippiestil också. Beror lite på. Tycker det är tillräcklig minimalism nuförtiden. Inga möbler har något extra, det är räta linjer och väldigt fyrkantigt och okomplicerat. Ibland då skulle jag vilja ha typ rokoko då som protest. :)
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Asperger och inredning.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-23 22:50:07

-Mitt inredningsideal är det dunkla brittiska herrummet.
Mahogny, böcker, orientaliska mattor, chesterfieldfåtöljer.
Det ska vara mörkt, sobert, prydligt.

Inga pastellfärger och sån skit, inga billiga detaljer i färgstark plast.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Asperger och inredning.

Inläggav Batman » 2013-11-23 23:00:26

KrigarSjäl skrev:-Mitt inredningsideal är det dunkla brittiska herrummet.

Håller med. Ser också helst att det ska ligga en viss "tyngd" i inredningen och rummet, inte bara en massa prylar som snarare har sin rätta plats på ett tivoli, eller möjligen ett dagis.
Batman

Anslöt: 2013-07-27

Asperger och inredning.

Inläggav plåtmonster » 2013-11-23 23:27:47

Föredrar nog ljus inredning. Främst för att det skapar en ljusare miljö.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Asperger och inredning.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-23 23:32:46

Batman skrev:

Håller med. Ser också helst att det ska ligga en viss "tyngd" i inredningen och rummet, inte bara en massa prylar som snarare har sin rätta plats på ett tivoli, eller möjligen ett dagis.

"Tyngd", bra beskrivning! Så kan man absolut säga. Det ska vara stilfullt och gediget utan att vara brackigt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Asperger och inredning.

Inläggav Flatline » 2013-11-23 23:40:46

Får väl erkänna att även jag är otroligt svag för den typen av inredning, problemet är bara att kunna inreda på det viset utan att det ser konstigt ut.
Mahognypanel på väggarna och chesterfield fotöljer, pelarskrivbord osv det kräven en speciell typ av byggnad för att bära upp allting.
Man kommer inte undan med att smälla in det i en vanlig etta i förorten eller någon träkåk ute på landet.
Huset behöver nästan vara mejslat ur ett solidt stycke sten och skall ha varit inrett på det viset från början, att smälla upp väggpaneler i ett modernt hus och inreda på det viset skär sig tyvärr.
Om man skall låta elitistisk så känns det som om man sträcker sig utanför sin station.
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Asperger och inredning.

Inläggav slackern » 2013-11-23 23:43:31

Flatline skrev:

Får väl erkänna att även jag är otroligt svag för den typen av inredning, problemet är bara att kunna inreda på det viset utan att det ser konstigt ut.
Mahognypanel på väggarna och chesterfield fotöljer, pelarskrivbord osv det kräven en speciell typ av byggnad för att bära upp allting.
Man kommer inte undan med att smälla in det i en vanlig etta i förorten eller någon träkåk ute på landet.
Huset behöver nästan vara mejslat ur ett solidt stycke sten och skall ha varit inrett på det viset från början, att smälla upp väggpaneler i ett modernt hus och inreda på det viset skär sig tyvärr.
Om man skall låta elitistisk så känns det som om man sträcker sig utanför sin station.

Jag håller fullständigt med dig i ditt resonemang. Funkar även i en våning från förra sekelskiftet.
slackern

Asperger och inredning.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-23 23:44:02

Förstår vad du menar Flatline, men fuck elitism!

Man kan få det sobert och rätt bra även i en vanlig etta.
Som i en viktoriansk herrgård blir det inte, men det kan bli bra nog.
Några chesterfields och mahognybokhyllor gör rätt mycket.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Asperger och inredning.

Inläggav Automaton » 2013-11-23 23:54:56

Jag föredrar vita tapeter för det mesta, gör rummet större,ljusare och det känns trevligare på något sätt. Annars föredrar jag väldigt modernistisk/futuristisk inrednings stil men också minimalistiskt i utsmyckning. Inga onödiga prylar som bara ligger och skräpar eller nån lampa som aldrig används.
Automaton

Anslöt: 2013-06-29

Asperger och inredning.

Inläggav Flatline » 2013-11-24 0:06:02

KrigarSjäl skrev:Förstår vad du menar Flatline, men fuck elitism!

Man kan få det sobert och rätt bra även i en vanlig etta.
Som i en viktoriansk herrgård blir det inte, men det kan bli bra nog.
Några chesterfields och mahognybokhyllor gör rätt mycket.

Jo det gör väldigt mycket och i många fall kan man säkert få det riktigt bra.
Står själv i valet och kvalet vad gäller inredning just nu och det jag hade valt om jag kände att jag kunde är stilen du förespråkar.
Men det gör sig inte bra i en enplansvilla, däremot kan jag ju alltid inreda kontoret i den stilen och det är planerat.
Har jagat fram lite schyssta bokhyllor och ett rejält engelskt pelarskrivbord med tillhörande chesterfield kontorsstol, allt klätt i grönt skinn.
Då har man ju iaf ett vattenhål där man kan känna sig ganska så nöjd med sin omgivning.
Flatline

Asperger och inredning.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-24 0:17:30

Det blir nog bra!
Man kanske inte kan skaffa allt direkt, men stilen och känslan sitter även i mindre detaljer, som den klassiska gröna bankirlampan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Asperger och inredning.

Inläggav Flatline » 2013-11-24 0:22:47

KrigarSjäl skrev:Det blir nog bra!
Man kanske inte kan skaffa allt direkt, men stilen och känslan sitter även i mindre detaljer, som den klassiska gröna bankirlampan.

Den lampan har jag redan, de flesta sakerna har jag redan haft i min lägenhet vid olika tillfällen men här har de inte passat in eftersom det varit en etta, det blev alltid lite halvhjärtat när de möblerna skulle konkurrera med tv-apparater och modernare möbler så de har fått stå magasinerade i några år.
Nu däremot vädrar de morgonluft igen.
Bokhyllan däremot köpte jag på auktion och skall försöka få tag på fler, behöver ha iaf 10 hyllmeter för att få plats med böckerna.
Flatline

Asperger och inredning.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-24 0:36:03

Släng gärna upp en bild sen när du fått det färdigt.
Kan ge inspiration.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Asperger och inredning.

Inläggav Flatline » 2013-11-24 0:39:32

Skall väl gå att ordna med en bild när jag väl fått pli på det så att allt ser ut så som jag vill ha det.
Flatline

Asperger och inredning.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-24 0:40:14

-Nice!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Asperger och inredning.

Inläggav Mountain_lion » 2013-11-24 10:07:40

Pankakan skrev:Jag har fått höra att min lägenhet ser ut som ett kalt sjukhus :oops: Jag är inte så pysslig av mej. Jag har tänkt ta tag i omboningsprojektet senare, men det blir aldrig att jag ids.

Annars gillar jag trä, grönt, fjärilar och ljuslyktor
Gillar inte orange, gult, zebramönster, leopardmönster. Tyvär har jag ett orange badrumsgolv med bruna lister (superfult)

Försök ta hjälp ev någon du känner, för att komma över tröskeln, så du kommer igång. Ibland kan det vara lättare så.
Lycka till. :)
Mountain_lion

Anslöt: 2013-07-18

Re: Asperger och inredning.

Inläggav Zirre » 2013-11-24 11:27:17

Jag har bl.a en blå soffa och tavlor med mycket färg.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Asperger och inredning.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-24 12:28:08

Mitt vardagsrum, behöver tips och råd. Är grymt nöjd med hur väggarna blev efter renoveringen.

Spoiler: visa
Bild

Bild

Bild

Bild

Men vete gudarna om möblerna funkar alls :-)063 . Vill ha smart förvaring, prydnadssaker på display, mycket prydnadssaker bla lampor, vaser, ljuslyktor...

Även någonstans att ha en förstärkare och två högtalare vid tvn.

Har tre hyllor i stringstil med tre hyllplan vardera, trä. Skulle de passa på någon av väggarna? Är helt förvirrad och får inte till det snyggt härinne!!!
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Asperger och inredning.

Inläggav kiddie » 2013-11-24 13:32:33

Det är ganska likt ett av mina ideal då. Förutom fåtöljen, jag har svårt för bylsiga fåtöljer, skulle hellre ha en nättare läsfåtölj.

Får man fråga om du önskar tavlor på väggarna och isåfall vilken sort?
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in