Tala om hur gammal man är för människor man träffar
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag har börjat prata med en tjej på min arbetsplats för personer med Aspergers. Jag upplever att det är lätt att prata med henne. Brukar annars ha svårt att prata med tjejer/kvinnor, även om det blivit bättre med åren. Hon är vänlig mot mig, ställer frågor och det uppskattar jag. Tyvärr är hon 23 år och jag 42 år. Jag vet hur gammal hon är. Men jag tror inte hon vet min ålder. Jag vill ogärna berätta min ålder för andra människor, tycker att det är känsligt. Vill bli bedömd för den person jag är och inte hur gammal jag är. Men åldersskillnaden mellan oss skrämmer mig och jag tänker ofta på den. Ska jag sluta prata med henne för att hon är så mycket yngre än mig, trots att vi har lätt att prata med varandra och verkar lite lika till sättet. Måste jag berätta hur gammal jag är? Och om jag gör det är då risken stor att hon slutar prata med mig.
- silent_wings
- Anslöt: 2010-01-20
Låter som problemet sitter i ditt huvud mest. Har hon alls undrat något kring din ålder? Man kan inte göra så mycket annat än att låta folk mogna till sig om åldersskillnader. Pallar hon inte det är det hennes förlust får du tänka om du måste tänkta något alls om det. Hon kanske är precis tvärtom egentligen och är attraherad just pga. att du är äldre.
silent_wings skrev:Måste jag berätta hur gammal jag är?
Givetvist inte. Du berättar hur mycket du vill och om du vill.
I mitt hemland är det en privatfråga att fråga om ålder.
Lite som att fråga : " varför jobbar du inte ? ".
Nej varför sluta prata med henne? Om du slutar pratar med henne plötsligt kommer hon undra vad hon gjort för fel.silent_wings skrev:Ska jag sluta prata med henne för att hon är så mycket yngre än mig, trots att vi har lätt att prata med varandra och verkar lite lika till sättet. Måste jag berätta hur gammal jag är? Och om jag gör det är då risken stor att hon slutar prata med mig.
Nej du måste inte berätta hur gammal du är, så länge hon inte ställer en direkt fråga. Kanske är hon en person som inte alls bryr sig ålder, jag skulle inte bry mej om någons ålder iallafall.
Hon ser nog på dig att ni inte är lika gamla....
Sådant är ju inget som går att hålla hemligt direkt, även om du vill göra det
Dunderbar skrev:Hon ser nog på dig att ni inte är lika gamla....
De få som vet om min ålder har blivit förvånade och sagt att jag ser betydligt yngre ut än vad jag är. Visst en positiv sak. Men i det här fallet ställer det bara till det. Hon kanske tror att jag är närmare hennes ålder?
- silent_wings
För de flesta personerna spelar ålder ingen som helst roll.
Det är ju personligheten som är det viktiga.
I mitt fall så spelar åldern ingen som helst roll...jag har kompisar som är långt över 60 medan jag själv är 33.....eller...kompisar kanske är fel att säga, för det är ju mer bekanta...sådana jag träffar på stan ibland och skojar lite med...
För mig är åldern enbart viktig när jag ska beskriva folk i min blogg....känns ju lite fel att skriva "Jag snackade med en tjej idag..."
När personen var en kvinna som börjar övergå till tant-åldern...runt 60
Utöver det så spelar åldern ingen som helst roll för mig
Det är ju personligheten som är det viktiga.
I mitt fall så spelar åldern ingen som helst roll...jag har kompisar som är långt över 60 medan jag själv är 33.....eller...kompisar kanske är fel att säga, för det är ju mer bekanta...sådana jag träffar på stan ibland och skojar lite med...
För mig är åldern enbart viktig när jag ska beskriva folk i min blogg....känns ju lite fel att skriva "Jag snackade med en tjej idag..."
När personen var en kvinna som börjar övergå till tant-åldern...runt 60
Utöver det så spelar åldern ingen som helst roll för mig
Jag tror att du hakar upp dig på åldersskillnaden i onödan.
För det första så är åldern irrelevant när det gäller vänner, det är ju hur trivs i varandras sällskap som spelar roll.
Ni verkar ju komma överens, ni har bra konversationer. Jag har svårt att tro att det skulle spela någon större roll exakt hur gammal du är. Däremot så kan det ju bli lite fel att bara häva ur sig "Jag är 42år...." Kommer frågan om ålder upp så var ärlig, annars så tror jag inte det spelar någon roll.
För det första så är åldern irrelevant när det gäller vänner, det är ju hur trivs i varandras sällskap som spelar roll.
Ni verkar ju komma överens, ni har bra konversationer. Jag har svårt att tro att det skulle spela någon större roll exakt hur gammal du är. Däremot så kan det ju bli lite fel att bara häva ur sig "Jag är 42år...." Kommer frågan om ålder upp så var ärlig, annars så tror jag inte det spelar någon roll.
Åldern är oviktig (men var som sagt ärlig om hon frågar), det är personkemin som är viktig.
Själv är jag 17 år äldre än min älskling, en åldersskillnad som vi är medvetna om men inte bryr oss om.
Själv är jag 17 år äldre än min älskling, en åldersskillnad som vi är medvetna om men inte bryr oss om.
Pratar vi om en vän el blivande flickvän här?
Gäller det enbart vänskap behöver du verkligen inte oroa dig. Har ni tillräckligt gemensamt för att trivas ihop så betyder åldersskillnaden ingenting. Inte ska du sluta prata med henne pga åldersskillnaden! Eller ens berätta om din ålder, men förstås säga sanningen om hon frågar.
Gäller det förhållande behöver inte heller åldersskillnaden betyda något, men då är det iaf lämpligt att hon vet om din ålder. Inte för att du behöver apropå ingenting säga din ålder, men det kan ju framgå indirekt, typ om du berättar om barnprogram du såg på TV när du var liten.
Gäller det enbart vänskap behöver du verkligen inte oroa dig. Har ni tillräckligt gemensamt för att trivas ihop så betyder åldersskillnaden ingenting. Inte ska du sluta prata med henne pga åldersskillnaden! Eller ens berätta om din ålder, men förstås säga sanningen om hon frågar.
Gäller det förhållande behöver inte heller åldersskillnaden betyda något, men då är det iaf lämpligt att hon vet om din ålder. Inte för att du behöver apropå ingenting säga din ålder, men det kan ju framgå indirekt, typ om du berättar om barnprogram du såg på TV när du var liten.
I boken "Autism: Relationer och sexualitet" av Gunilla Gerland står det så här i kaptilet om vänskap:
Vad menar Gunilla Gerland med Integritet i det här fallet?
En annan kvinna med Aspergers syndrom säger att det inte fungerar för henne att umgås med folk i samma ålder eller av samma kön som hon själv. Men att mycket äldre eller mycket yngre män går lättare.
Flera av de intervjuade med Aspergers syndrom säger liknande saker, att det är extra svårt att umgås med just jämnåriga.
Skälet till att det är svårt med jämnåriga kan dels handla om att man inte delar deras intressen, men några nämner också integriteten som en faktor, att man har ett stort behov av integritet i umgänget och att det är lättare att ha en distans som känns bra till personer som är påtagligt mycket äldre eller yngre än sig själv.
Vad menar Gunilla Gerland med Integritet i det här fallet?
- silent_wings
Kanske menar hon att relationer med jämnåriga är för täta, det förväntas att man träffas ofta och regelbundet och är intresserade av samma saker, typ att gå ut på krogen och på fester. Medan en aspie föredrar att träffas mera sällan.
Jag föredrar att umgås med jämnåriga men har lättare för att umgås med äldre.
Kommer inte in i det där jobbiga hyperläget när jag umgås med äldre personer men hamnar nästan alltid där när jag umgås med jämnåriga eller yngre.
Men när det gäller kärleksrelationer så har jag och kommer nog alltid att föredra jämnåriga.
On topic: Jag är alltid väldigt öppen om min ålder när nån frågar och ser helst att de jag umgås med är det också.
Jag har funderat på om det är så att när man kommer upp i en viss ålder så är man lite känsligare angående sin ålder och är helst inte lika öppen om det som jag ser att yngre oftast är.
Brukar vad jag märkt komma nån gång vid 30-40 nånstans där..
Kommer inte in i det där jobbiga hyperläget när jag umgås med äldre personer men hamnar nästan alltid där när jag umgås med jämnåriga eller yngre.
Men när det gäller kärleksrelationer så har jag och kommer nog alltid att föredra jämnåriga.
On topic: Jag är alltid väldigt öppen om min ålder när nån frågar och ser helst att de jag umgås med är det också.
Jag har funderat på om det är så att när man kommer upp i en viss ålder så är man lite känsligare angående sin ålder och är helst inte lika öppen om det som jag ser att yngre oftast är.
Brukar vad jag märkt komma nån gång vid 30-40 nånstans där..
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Vet inte om detta är vanligt, verkar mest hända tjejer.
Men majoriteten av de män/killar jag stött på i olika sammanhang har skarvat neråt på sin ålder. Alltså ljugit om sin ålder.
Detta är ingenting jag uppskattar personligen, men jag har viss förståelse, för att det finns de som uppenbarligen känner att de måste göra så.
Något måhända.
Skulle vilja ha ett större umgänge än det jag har i dagsläget (dock har jag nog blivit lite feg). Kommer bättre överens med yngre eller mycket äldre, men har nog större behov av att lära känna mer jämnåriga i alla fall i dagsläget.
Men majoriteten av de män/killar jag stött på i olika sammanhang har skarvat neråt på sin ålder. Alltså ljugit om sin ålder.
Detta är ingenting jag uppskattar personligen, men jag har viss förståelse, för att det finns de som uppenbarligen känner att de måste göra så.
Något måhända.
Skulle vilja ha ett större umgänge än det jag har i dagsläget (dock har jag nog blivit lite feg). Kommer bättre överens med yngre eller mycket äldre, men har nog större behov av att lära känna mer jämnåriga i alla fall i dagsläget.
- AustenAnnie
- Anslöt: 2013-12-30
Dette har blitt veldig vanskelig for meg, jeg er i 30-åra men jeg føler meg mye yngre og ser yngre ut. Så jeg føler meg ofte ikke helt hjemme med de som er på min alder, de virker ofte mye eldre enn meg på en måte og det er litt rart. Og jeg synes alderen min høres så høy ut nå at det er vanskelig å fortelle det til noen. Så for eksempel når det gjelder damer er det helt håpløst, jeg møtte en snill jente for en stund siden også viste det seg at hun var bare 25. Jeg synes det blir litt feil, så jeg følte jeg måtte kutte kontakten og jeg hadde ikke lyst i det hele tatt til å fortelle hvor gammel jeg var, jeg tror hun gikk utifra at jeg var yngre. Føler meg fanget av alderen, i det ene øyeblikket var jeg 20 og nå er jeg plutselig mye eldre, vet ikke helt hva som skjedde. Det føles veldig håpløst.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Men Jeopardy Lane, är det inte bättre att berätta din ålder än att bara "kutte kontakten" (dvs bryta kontakten) utan att berätta det. I bästa fall bryr hon sig inte om åldern, i annat fall så är du inte i en värre situation än om du brutit direkt. Iofs behöver man inte berätta om hon inte frågar, men om själv berättat sin ålder är det ju lämpligt att berätta sin.
Generellt tror jag inte tjejer har något emot killar som är äldre. Det som kan vara svårt är om killen inte har det som äldre killar brukar ha (fast jobb, lägenhet, bil etc).
Generellt tror jag inte tjejer har något emot killar som är äldre. Det som kan vara svårt är om killen inte har det som äldre killar brukar ha (fast jobb, lägenhet, bil etc).
Alien skrev:Men Jeopardy Lane, är det inte bättre att berätta din ålder än att bara "kutte kontakten" (dvs bryta kontakten) utan att berätta det. I bästa fall bryr hon sig inte om åldern, i annat fall så är du inte i en värre situation än om du brutit direkt. Iofs behöver man inte berätta om hon inte frågar, men om själv berättat sin ålder är det ju lämpligt att berätta sin.
Jo, jeg skjønner hva du mener men det har ikke så mye å gjøre med om hun bryr seg om min alder eller ikke, det er mer at jeg synes ikke jeg kan være med noen som er flere år yngre enn meg. Og det er uansett ubehagelig å si alderen fordi jeg vet ikke hva slags reaksjon jeg får.
Jeg har lagt merke til at mange tjejer er med killar som er mye eldre, det virker litt rart for meg men kanskje det bare er meg, jeg har hus og bil og slikt men jeg vet ikke helt, hadde vært fint å møte noen rundt sin egen alder.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Jag är ihop med en tjej som bara är lite drygt 2/3-delar av min ålder (jag är drygt 50 då det är en rätt stor åldersskillnad) men det är inget vi känner av i vardagen, det fungerar hur bra som helst mellan oss.
Det är nog väldigt vanligt med åldersnoja och generationssegregering i vårt land, men jag tycker nog man ska släppa lite på det där.
Ge dig lite slack och umgås med de du trivs med.
Ge dig lite slack och umgås med de du trivs med.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Tycker det är helt OK att umgås med alla åldrar. Men fortfarande lite jobbigt att så många tror att jag är yngre än jag är. Det är en sån sak som det är socialt acceptabelt att ha fel om så de kanske bara skrattar efter att de var förvånade och säger att Ta det som en komplimang. Undrar om de skulle vara lika OK att gissa fel ett decennium åt andra hållet?...
Jag själv har skitsvårt att ens förstå hur de kan tro jag är yngre eftersom jag vet hur enormt mycket jag åldrats i utseendet. Jag tycker själv jag ser lite äldre ut än jag egentligen är. Men jag antar att de går mer på hur man för sig än själva utseendet.
Jobbigast är när de som är ca 10 år äldre bara mentalt ska klappa mig på huvet och tror jag är lika gammal som deras ungar.
Jag själv har skitsvårt att ens förstå hur de kan tro jag är yngre eftersom jag vet hur enormt mycket jag åldrats i utseendet. Jag tycker själv jag ser lite äldre ut än jag egentligen är. Men jag antar att de går mer på hur man för sig än själva utseendet.
Jobbigast är när de som är ca 10 år äldre bara mentalt ska klappa mig på huvet och tror jag är lika gammal som deras ungar.
Jag är värdelös på att bedöma ålder på människor. Jag sätter alltid en ålder efter hur de beter sig. Åldrarna 20-45 år är svåra för mig. Jag hade en kollega som jag trodde var typ 25 o fick veta att han var 42. Men jag skiter fullständigt i ålder, för på min avdelning på min arbetsplats är det helt irrelevant, tack och lov. Men det är fascinerande ändå. Personer som är tråkiga, ointressanta eller pratar långsamt tror jag alltid är mycket äldre än dom är.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor