Leva utan medicin?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Leva utan medicin?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-22 10:25:49

Simpe skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag fick gå den långa vägen, äta allt möjligt innan jag fick mina benso


Det är de jag verkligen inte orkar just nu känner jag :cry:
Tips från coachen: Låt dem skriva ut andra piller, men hämta inte ut dem. Låtsas äta dem en tid och säg sedan att de inte funkade. Efter ett tag har du "provat" en massa.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-11-22 10:29:09

sugrövmanövern skrev: Låt dem skriva ut andra piller, men hämta inte ut dem


Sjukt bra! men jag har alltid varit kass på att ljuga.
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-22 10:36:40

Simpe skrev:
sugrövmanövern skrev: Låt dem skriva ut andra piller, men hämta inte ut dem


Sjukt bra! men jag har alltid varit kass på att ljuga.
Fast det är bara en vit lögn om du säger att medicinen inte funkade. Den funkade ju inte, att det berodde på att du inte ens åt den kan du hålla tyst om :-)Happy .

Du kanske behöver lugnande medicin just nu. Andra mediciner kan du ju prova äta när du känner dig mer stabil tänker jag....
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Leva utan medicin?

Inläggav alfanummer » 2015-04-13 15:39:51

Hur går det nu ? har du fått någon benso utskriven än?
alfanummer
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-04-13

Leva utan medicin?

Inläggav Grytt » 2015-04-29 22:41:15

Att säga att cannabis endast verkar psykotiskt är inte hela sanningen. Cannabis innehåller två verksamma ämnen kallade THC (verkar psykotiskt, Tetrahydrocannabinol) och CBD (verkar antipsykotiskt, Cannabidiol). Om man vill hålla sig borta från psykos/snetripp ska man alltså hålla sig borta från THC och använda en sort som innehåller mer CBD än THC. Att fler får psykoser/snetrippar beror på att människan har modifierat cannabisen till väldigt höga nivåer av THC, THC är ämnet som skapar ett rus som många användare söker sig till.

Det finns vissa studier som visar på att personer med autism har en blockering/mutation i endocannabinoid-systemet och cannabis fungerar hos dessa personer eftersom endocannabinoid-systemet då aktiveras och vid en låg dos kan känna sig mer normal, hela känselsystemet aktiveras, även medkänsla och andra sinnen.

endogena cannabinoider produceras naturligt främst i människokroppen och i andra däggdjur

Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabidiol
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tetrahydrocannabinol
http://sv.wikipedia.org/wiki/Endocannabinoida_systemet

Vetenskaplig artikel:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23583622

Nyhetsartikel:
http://www.collective-evolution.com/2015/02/17/what-happened-when-they-treated-autistic-children-with-medical-cannabis/

Forumstråd
https://www.flashback.org/t1774625
Grytt
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2015-04-29

Leva utan medicin?

Inläggav Winterblues » 2015-04-30 5:40:00

Jag tvekade jävligt länge på att skriva, eftersom när du väl gjort ett inlägg här så kan det inte raderas. Det blir som hugget i sten och lever kvar längre än vad jag gör -.-
Jag skrev nu i en timme, men raderade alltihop eftersom jag inte vågar posta mina erfarenheter offentligt så här ... Men jag har iaf mycket erfarenhet :P För tillfället tar jag ingen medicin alls.

Så kortfattat:
Benso är skit, håll er långt borta från det. Alltså jävligt långt borta.
Cannabis kan hjälpa, beroende på hur livet ser ut och vad som krävs. Men i längden brukar inte det heller räcka till. Endast mot sömn isf.
Jag ska nog testa det här med kedjetäcke istället :)
CBD-olja är någonting som jag också vill ge en chans, mot sömn och som en alternativ medicin mot AS, för att hantera vardagen bättre. Tveksam om det kan hjälpa, men det finns hopp om det. Nackdelen är priset, vilket också är orsaken till att jag inte testat det ännu.

Här är en video som kortfattat informerar om THC och CBD. CBD experimenteras det nu med ganska flitigt, särskilt som det öppnat upp för mycket forskning i ämnet i.o.m. legaliseringar av medicinsk marijuana. Men CBD talas det mest om som en medicin mot epilepsi, men den har en bredare effekt än så.
"... vi har alla vad som kallas en Endocannabiniod systemet. Vi producerar naturligt olika cannabinoider i våra kroppar, och detta är utan konsumtion eller användning av cannabis / hampa produkter ..." – och detta system påstås reglera mat, sömn, m.m. Den sägs också ha antipsykotiska effekter, vilket enligt min lilla teori skulle kunna hjälpa personer även inom autismspektrumet.
Tänk om det är så att det många finner åtråvärt i cannabis inte är THC, utan det mindre omtalade CBD:

https://www.youtube.com/watch?v=nsZCCiDXgV8
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Leva utan medicin?

Inläggav Charlie72 » 2015-04-30 8:33:37

Skulle kunna leva utan medicin, men har inte ork till det
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Leva utan medicin?

Inläggav Richard » 2015-04-30 10:08:51

Jag skulle inte klara mig utan medicin. Iof. har jag andra problem än Asperger. Jag äter följande regelbundet:

Venlafaxin 375 mg - Mot depression
Iktorivil 4 mg - Mot ångest
Haldol 4 mg - Mot psykoser
Theralen 80 mg - För sömnen
Zopiklon 7,5 mg - För sömnen

Ang. Iktorivil, så har jag haft den i 12-13 år, o har nog haft minst 10 psykiater under den tiden, o alla har bara fortsatt att skriva ut den. Som tur är har jag inte upplevt någon tolerans o har haft samma dos hela tiden. Men visst, jag är ju beroende av den.
Richard
 
Inlägg: 3752
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Leva utan medicin?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-30 12:37:58

Blev tvingad att sluta med Iktorivil och Flunitrazepam i november. En stafettläkare bara bestämde det helt godtyckligt och sket i mina protester.

Det har försämrat mitt mående jävligt mycket och perceptionsstörningarna har tagit över min tillvaro. Nervsystemet känns som det ligger utanpå huden. Så som det var innan jag började medicinera. Började även till sist höra röster igen, något jag sällan gjort sedan sommaren 2011.

Har nu i april på nåder efter att ha förnedrat mig och bett snällt fått tillbaka Iktorivil, men bara 0,5 mg istället för som förut, 2,5 mg. Och bara vid behov.

Har alltså levt helt utan medicin i 5 månader och säger nej, det går inte.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Leva utan medicin?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-30 12:41:55

Winterblues skrev:Benso är skit, håll er långt borta från det. Alltså jävligt långt borta.
Kvalificerat skitsnack är min spontana tanke som mår bättre på vissa sådana och har gjort i många år.

Men motivera gärna varför andra ska hålla sig borta från det?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Leva utan medicin?

Inläggav Richard » 2015-04-30 19:12:12

sugrövmanövern skrev:
Winterblues skrev:Benso är skit, håll er långt borta från det. Alltså jävligt långt borta.
Kvalificerat skitsnack är min spontana tanke som mår bättre på vissa sådana och har gjort i många år.

Men motivera gärna varför andra ska hålla sig borta från det?

De har verkligen räddat mig. Jag skulle troligen inte klara mig utan min Iktorivil, kanske min egna ångest har försvunnit. Jag funderar på att prova o trappa ner långsamt, o se vad som händer. Jag kanske inte har samma ångest som jag hade för 13 år sen. Mitt liv har ju förändrats en del sen dess.

EDIT: Nån skrev om cannabis, nej det är ingen mirakelmedicin som botar allt. Jag tackar alltid nej när jag blir bjuden på det. Eftersom jag blir extremt paranoid av det. O jag käkar Haldol mot den paranoia jag redan har.
Richard
 
Inlägg: 3752
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Leva utan medicin?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-30 20:05:49

Richard skrev:
sugrövmanövern skrev:
Winterblues skrev:Benso är skit, håll er långt borta från det. Alltså jävligt långt borta.
Kvalificerat skitsnack är min spontana tanke som mår bättre på vissa sådana och har gjort i många år.

Men motivera gärna varför andra ska hålla sig borta från det?

De har verkligen räddat mig. Jag skulle troligen inte klara mig utan min Iktorivil, kanske min egna ångest har försvunnit. Jag funderar på att prova o trappa ner långsamt, o se vad som händer. Jag kanske inte har samma ångest som jag hade för 13 år sen. Mitt liv har ju förändrats en del sen dess.

Det kan helt klart vara en bra sak att testa. Det kan ju hända att du, om du fortfarande behöver dem, kan gå ner i dos.

Jag hoppas jag kan klara mig på en mindre dos hädanefter, men framtiden får utvisa hur det blir.

(Biverkningar jag har är främst ökad trötthet, ökad slembildning i luftvägarna och viss förvärring av depression).
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Leva utan medicin?

Inläggav Winterblues » 2015-04-30 21:00:07

sugrövmanövern skrev:
Winterblues skrev:Benso är skit, håll er långt borta från det. Alltså jävligt långt borta.
Kvalificerat skitsnack är min spontana tanke som mår bättre på vissa sådana och har gjort i många år.

Men motivera gärna varför andra ska hålla sig borta från det?


Kvalificerat skitsnack? Nja, jag gick på stesolid, xanor och zolpidem under ett års tid. Vet du ens vad det är? Jag är ingen mes när det kommer till varken droger eller mediciner alltså. För all del, proppa i dig hur mycket tjack eller opiater du vill ;) Men benso är djävulskt. Hehe det är nog ingen mening med att jag öppnar mig och motiverar varför, för det låter som du har bestämt dig redan. Du får helt enkelt upptäcka helvetet själv :) För någon moralkärring är jag inte.

Går du cold-turkey på det där så kan du få epilepsianfall och dö. Det är lätt att underskatta benson. Mig veterligen är det väl bara benso och alkohol man kan förlora livet på om man slutar tvärt efter ett tyngre missbruk.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Leva utan medicin?

Inläggav Winterblues » 2015-04-30 21:18:56

Jag får tillägga också att ni kanske rent av har en del erfarenhet av benso, flera som skriver här. Men nu finns det också många läsare av sådana här trådar som kanske inte ens ger sig till känna. Och då ska man inte sitta som en gröngöling och romantisera skit. Om någon nu tagit det i tio år och det fungerar så är det ju förträffligt – men jag är väldigt tveksam till det. Om någon vill prova däremot så ska det veta vad de ger sig in i :)

Ett av de uppenbara problemen, förutom beroendeproblematik är:

!. Du utvecklar tolerans väldigt fort.
2. Du måste ta mer och mer för att det ska ens hjälpa.
3. Du måste ta den regelbundet. Tar du oregelbundet/vid behov så får du ett helvete xD
4. Det kan vara väldigt svårt att skilja på hönan och ägget (dvs vad som är orsaken till det mående, om det är oregelbundet intag av medicin eller om det är någonting annat)
5. Varning för att dricka alkohol under perioden, även om du inte tagit piller samma dag; kan resultera i snedfyllor och aggressiva utbrott. Jag tog inte detta så allvarligt, men under den tid jag tog det så råkade jag ut för några incidenter.
5. Läkare ska egentligen bara skriva ut detta under ett par veckor tid. Brukar vara svårt att få det under längre perioder. Om en läkare skriver ut det för längre perioder gör de väl nästintill tjänstefel?
... det är vad jag kommer på, på rak arm.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Leva utan medicin?

Inläggav Grytt » 2015-04-30 21:52:44

Richard skrev:
sugrövmanövern skrev:
Winterblues skrev:Benso är skit, håll er långt borta från det. Alltså jävligt långt borta.
Kvalificerat skitsnack är min spontana tanke som mår bättre på vissa sådana och har gjort i många år.

Men motivera gärna varför andra ska hålla sig borta från det?

De har verkligen räddat mig. Jag skulle troligen inte klara mig utan min Iktorivil, kanske min egna ångest har försvunnit. Jag funderar på att prova o trappa ner långsamt, o se vad som händer. Jag kanske inte har samma ångest som jag hade för 13 år sen. Mitt liv har ju förändrats en del sen dess.

EDIT: Nån skrev om cannabis, nej det är ingen mirakelmedicin som botar allt. Jag tackar alltid nej när jag blir bjuden på det. Eftersom jag blir extremt paranoid av det. O jag käkar Haldol mot den paranoia jag redan har.


Din paranoia skapas av ämnet THC (psykoaktivt) i cannabis, däremot är CBD (antipsykotiskt) det motsatta. Det är viktigt att förstå att cannabis finns i olika sorter, inte bara en sort. Vissa sorter med hög THC-halt får användaren att få det rus som många söker sig till, sorter med hög CBD-halt blir man lugn av och är också det barn och vuxna får utskrivet i t.ex. vissa stater i USA för sin autism/asperger, dessa personer har blivit som normala igen (med kontinuerlig medicin) och det tycker jag är värt att ha i åtanke.

Jag tycker det är synd att så många människor inte ens vill läsa om eller förstå cannabis, eftersom den faktiskt är viktig och hjälpsam i LAGOM DOSER! Därför är det också väldigt viktigt med en kontrollerad distribution. Vad jag tror är att i ganska så snar framtid, då vi lärt oss att få bort all THC och endast CBD ämnet kvarstår att det kommer att börja skrivas ut på recept i piller eller annan form.
Grytt
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2015-04-29

Leva utan medicin?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-05-01 1:39:31

Winterblues skrev:5. Läkare ska egentligen bara skriva ut detta under ett par veckor tid.
Mm det har jag fått höra till förbannelse av varenda läkare jag träffat typ.

Winterblues skrev:Brukar vara svårt att få det under längre perioder.

Ja och det beror på sunkig narkotikapolitik, skräckartiklar i media och skräckinslag i tv och den där mantraliknande propagandan om hur farligt benso är. Minns Rohypnolskandalen, the date rape drug. Roche slutade med både Rohypnol och valium i Sverige, pga extremt minskad förskrivning samt att generika med flummigare namn såsom flunitrazepam och stesolid sålde bättre. Även sobril är ovanlig, man får oftare ett annat preparat, oxascand tex.

Winterblues skrev:Om en läkare skriver ut det för längre perioder gör de väl nästintill tjänstefel?
I princip ja.

Likt förbannat finns det människor som behöver äta sådana här under lång tid och i en del fall hela livet och jag är en sådan och jag för en svår kamp, ett slags krig för att få behålla medicinerna.

Och ja, det finns nyanser, men det här är den svartvita versionen från mig som är så jävla trött på att hävda min rätt att äta den medicin som passar mig som är för känslig för biverkningarna hos neuroleptika och antidepressiv medicin med flera preparat som de gärna vill ge en istället för benso.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Leva utan medicin?

Inläggav Winterblues » 2015-05-02 15:00:50

sugrövmanövern skrev:
Winterblues skrev:5. Läkare ska egentligen bara skriva ut detta under ett par veckor tid.
Mm det har jag fått höra till förbannelse av varenda läkare jag träffat typ.

Winterblues skrev:Brukar vara svårt att få det under längre perioder.

Ja och det beror på sunkig narkotikapolitik, skräckartiklar i media och skräckinslag i tv och den där mantraliknande propagandan om hur farligt benso är. Minns Rohypnolskandalen, the date rape drug. Roche slutade med både Rohypnol och valium i Sverige, pga extremt minskad förskrivning samt att generika med flummigare namn såsom flunitrazepam och stesolid sålde bättre. Även sobril är ovanlig, man får oftare ett annat preparat, oxascand tex.

Winterblues skrev:Om en läkare skriver ut det för längre perioder gör de väl nästintill tjänstefel?
I princip ja.

Likt förbannat finns det människor som behöver äta sådana här under lång tid och i en del fall hela livet och jag är en sådan och jag för en svår kamp, ett slags krig för att få behålla medicinerna.

Och ja, det finns nyanser, men det här är den svartvita versionen från mig som är så jävla trött på att hävda min rätt att äta den medicin som passar mig som är för känslig för biverkningarna hos neuroleptika och antidepressiv medicin med flera preparat som de gärna vill ge en istället för benso.


Jag har också haft de åsikterna du har. Men jag ändrade mig senare. Nu menar jag inte att predika, men låt mig kavla ut några fakta och slutsatser jag drar från dem:
* Om du medicinerar (med benso) så kommer med tiden din tolerans att öka.
* Du ska ta medicinen regelbundet
* För att uppnå effekten behöver du ta mer och mer, tills läkaren ej kan eller ej bör skriva ut så stora mängder.
*Du kommer hamna i ett skede där du inte kan öka dosen ytterligare, det är bara en tidsfråga – och vid det laget tar du endast medicin för att förhindra avvänjningssymptom. Då är du också ganska beroende av den m.a.o. (Man kan kontra här med att det går att minska dosen eller ta uppehåll för att med tiden sänka toleransnivån igen. Men det är en hel vetenskap om hur det förhåller sig, men toleransnivån går upp snabbt och avtar väldigt väldigt långsamt. Därför tycker jag det inte är att rekommendera att försöka sänka sin toleransnivå – jag försökte, men då tar man ju antingen oregelbundet eller så utsätter man sig för avtändningar och mår piss istället. Man kan ju också korsa med lyrica eller ngt liknande, men till slut lär du bli tolerant mot det också och du lämnas med ett beroende).

Det är en kortsiktig lösning på ett långsiktigt problem, enligt mina erfarenheter :)
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Leva utan medicin?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-05-02 15:32:00

Jag åt samma doser i 5-6 år och ökade aldrig. 2 mg flunitrazepam och 2,5 mg iktorivil per dygn. De slutade inte fungera.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Leva utan medicin?

Inläggav kiddie » 2015-05-03 12:53:03

Jag drar ner min bensodos när jag tycker jag mår bättre. Det går alldeles utmärkt. Det skapar inga problem. Kan känna vag yrsel och lixom lite öronsus och konstiga ljusfenomen om jag bryter rakt av, vilket jag gjort vid flera tillfällen. Det är väldigt milda utsättningssymptom om man jämför med t ex efexor som jag trodde jag skulle dö av när jag slutade med.

Dosökning har jag aldrig behövt. Har gått upp och ner i dos lite över åren och just nu ligger min maxdos på vad min startdos låg på. Jag tar förnärvarande oftast 75 % av maxdosen just nu, dvs 75 % av den dos jag först använde för 10 år sedan.

Med detta sagt så har jag förståelse för att kroppskemi kan vara olika. Att vissa utvecklar tolerans. Att vissa har större risk för missbruk. Att vissa har hemska utsättningssymptom, ibland som poppar upp år efter att man slutat.

Jag vet inte vad som är vanligast, att man är som jag eller att man blir helt fast. Eller hur många som är däremellan. Däremot är jag helt säker på att alla inte reagerar likadant och får detta "helvete".

Det bästa vore ju om man finge vara ÄRLIG med sin läkare så att de kunde fatta om man var en bra kandidat för benso eller ej.

Just nu känns det som på ångestnivå skulle jag kunna ta bort nästan all benso, men hela våren har jag haft svåra insomningsproblem. Tyvärr tål jag inga av de klassiska sömnmedicinerna, hade hellre tagit dem eftersom jag nu behöver sömn och inte ångestlindring. Men vad gör man? Ibland får man spela med de kort man fått.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Leva utan medicin?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-05-03 14:08:47

kiddie skrev:Jag drar ner min bensodos när jag tycker jag mår bättre.
Det gör jag med. Jag berättade det för läkaren jag träffade nyligen. Jag sade även att jag underförbrukat genom alla åren för att de är så snåla med recepten. Jag tänkte att det var bra argument för att ge mig mina mediciner tillbaka (som en annan läkare tog bort förra året).

Han tittade på mig som om jag vore galen . Alltså, de tar ju för givet att man är missbrukare om man ber om benso. Att man skulle kunna fungera som du eller jag finns inte i någons föreställningsvärld verkar det som.

Man får således låtsas att man är beroende och att de måste ge en preparaten av den anledningen tills vidare.. Ständigt den tillfälliga lösningen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Leva utan medicin?

Inläggav stuck » 2015-05-03 14:18:50

På vilket sätt hjälper benso mot asperger?
Räcker inte t.ex. imovane vid sömnbesvär?
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Leva utan medicin?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-05-03 14:34:14

stuck skrev:På vilket sätt hjälper benso mot asperger?
Räcker inte t.ex. imovane vid sömnbesvär?


Jag har ganska svåra perceptionsstörningar och sådant mildras väldigt effektivt genom att hjärnan liksom saktas ned och inte tar in allting lika fort och omfattande.

Jag har psykotiska besvär också som lindras effektivt genom att nervsystemet får hjälp av benso att palla med yttre stimuli. Hallucinationer har jag fått ner till ett minimum genom att 1. Bosätta mig ute på landet avsides. 2. Äta bensodiazepiner.

Mina problem märks mycket tydligt de gånger jag måste åka in till stan och göra ärenden i rörig miljö som affärer, sjukhus, tung trafik.

Imovane är ju också beroendeframkallande. På just mig har de ingen effekt alls, märker bara en vidrig metallsmak i halsen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Leva utan medicin?

Inläggav kiddie » 2015-05-03 15:27:26

Jag har starka stressreaktioner plus ibland panikattacker. Jag orkar inte med panikångest, har haft det sedan jag var 6 år så jag har uthärdat i många år och visst går det, men får de fäste så har jag serier av attacker under ett par månader som då blir helt förstörda. Bryter jag mönstret så blir de inga sådana starka serier.

Dessutom saknar jag förmågan att varva ner och processa dagen utan yttre stöd. Och då använder jag även ickemedicinsk hjälp OCKSÅ.

Jag saknar imovane eftersom den hjälpte mig bättre än min bensosömnis, men jag får biverkan i form av kissnödighet av den så att jag måste väcka mig själv mitt i natten och rusa på toa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Leva utan medicin?

Inläggav aspiemason » 2015-05-04 22:02:14

Har inget direkt att bidra med i denna tråd förutom det att jag aldrig tagit mediciner för mina problem.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in