VM i schack
31 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
VM i schack
I morgon börjar VM i schack mellan världsmästaren Viswanathan Anand, Indien och utmanaren Magnus Carlsen, Norge.
Officiell hemsida: http://chennai2013.fide.com/
Någon mer än jag som tycker det ska bli kul att följa matchen?
Officiell hemsida: http://chennai2013.fide.com/
Någon mer än jag som tycker det ska bli kul att följa matchen?
VM i schack
Första partiet av 12 spelades idag. Det blev ett kort parti som slutade remi efter 16 drag. På presskonferensen efteråt verkade Anand nöjd med att enkelt ha fått remi med de svarta pjäserna. Carlsen verkade inte vara inte lika nöjd.
VM i schack
Även det andra partiet blev ett kort remiparti, 25 drag den här gången. Carlsen var helt klart bäst förberedd. Mitt intryck är att i stort sett hela partiet var förberedd hemanalys från hans sida och att Anand inte vågade annat än att välja en säker remiväg.
VM i schack
Sånt här är faktiskt intressant. Schack är underskattat, men har aldrig sett att man kan kolla på de live såhär. Tack för länken!
VM i schack
Visst är det kul! Partierna sänds alltså live på hemsidan. De startar kl 15:00 indisk tid och det blir 10:30 svensk tid.
VM i schack
Dagens parti, det tredje, var det intressantaste hittills. Anand skaffade sig en klar fördel med de svarta pjäserna men Carlsen försvarade sig väl och räddade remi.
VM i schack
Jo det låter som en rätt bra summering. Nära klockan för Carlsen där innan 40e draget också. Hur många matcher är det dom spelar?
VM i schack
De ska spela 12 partier med full betänketid. Om det är lika då blir det särspel. Då ska de spela fyra partier med kort betänketid, 25 minuter för hela partiet + 10 sekunder extra per drag. Om det fortfarande är lika efter det förlängs matchen med två blixtpartier åt gången, där betänketiden är 5 minuter för hela partiet + 3 sekunder extra per drag.
Re: VM i schack
Vad? Ingen ryss varken som mästare eller utmanare… ur led är tiden.
- El_Justiciero
- Anslöt: 2013-04-29
VM i schack
Det fjärde partiet blev också spännande. Anand hade vit och i 18:e draget förlorade han (satte bort?) en bonde. Efter det fick han kämpa för att rädda remi, vilket han också lyckades med till slut. På presskonferensen efteråt sade Anand att han under partiet trodde att hans ställning ett tag var förlorad. Carlsen å sin sida sade på presskonferensen att han under partiet trodde att han skulle vinna, men att det var komplicerat och att han inte såg någon klar vinst.
Det är oväntat att vit efter fyra partier aldrig har varit nära att vinna medan svart har haft klar fördel i två av partierna, även om det inte riktigt har räckt till vinst.
Det är oväntat att vit efter fyra partier aldrig har varit nära att vinna medan svart har haft klar fördel i två av partierna, även om det inte riktigt har räckt till vinst.
VM i schack
Idag kom det första vinstpartiet. Carlsen fick en liten fördel med de vita pjäserna, pressade och i 42:a draget vann han en bonde. Den här gången räckte merbonden till vinst. Så nu är det fördel Norge i matchen.
VM i schack
Det sjätte partiet blev ännu en vinst för Carlsen, den andra i rad. Carlsen hade de svarta pjäserna och fick en liten fördel i öppningen. I 38:e draget satte Anand bort en bonde men ställningen var ändå remi vid korrekt spel. I 56:e draget lade Carlsen en fälla som Anand gick rakt in i och Carlsen kunde vinna.
VM i schack
Efter halva matchen bytte de så att Anand från och med dagens parti har vit i udda ronder. Det innebar att Anand för andra gången i rad hade de vita pjäserna i dagens parti som var det sjunde. Partiet blev en händelsefattig remi, vilket med all säkerhet Carlsen är mest nöjd med. Dels hade han de svarta pjäserna och dels leder han matchen med två poäng. Det känns som han kom ett steg närmare världsmästartiteln idag.
VM i schack
Också det åttonde partiet blev en händelsefattig remi. Trots att Carlsen hade de vita pjäserna är det säkert han som är mest nöjd med både resultatet och hur partiet utvecklade sig.
VM i schack
I det nionde partiet satsade Anand allt på en direkt attack mot Carlsens kung. Tyvärr gjorde han ett grovt feldrag i ett avgörande läge och efter det gav han genast upp partiet. 6-3 till Carlsen som bara behöver en remi till på tre partier för att bli ny världsmästare.
VM i schack
Carlsen hade inga problem att säkra VM-titeln genom att spela remi i det tionde partiet, som alltså blev matchens sista. Det var en hård kamp i det sista partiet men om det var någon som var nära vinst så var det Carlsen. Anand var aldrig i närheten. Den nye världsmästaren i schack är alltså Magnus Carlsen från Norge.
VM i schack
Såg sändningen på SVT play igår, mycket intressant men det tog för lång tid.
Nu leder Magnus Carlsen med 4-3 och man går till 6 poäng.
Jag fick också träna på min norska.
Nu leder Magnus Carlsen med 4-3 och man går till 6 poäng.
Jag fick också träna på min norska.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
VM i schack
Remi i gårdagens parti, nu står det 4,5-3,5 till normannen
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Återgå till Intressanta intressen