Alfabetet
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Alfabetet
Jag jobbar för närvarande på bokavdelningen i en myrorna-butik. Där sorterar jag facklitteratur i datumordning vilket går hur lätt som helst, men när jag ska sortera skönlitteraturen skall det göras i bokstavsordning. Språk och grammatik har alltid varit enkelt för mig, men när jag ska sortera saker i alfabetisk ordning måste jag rabbla hela alfabetet för att komma på vilken bokstav som kommer före den andra vilket tar på tok för lång tid och i ärlighetens namn, känns väldigt pinsamt.
Har någon annan samma problem eller tips om hur jag kan träna upp den här svagheten?
Har någon annan samma problem eller tips om hur jag kan träna upp den här svagheten?
Alfabetet
Jag hade problem med det förut men genom träning har det blivit bättre.
Träna gärna genom att börja mitt i någonstans, exempelvis rabbla från C, när det funkar så rabblar du från E, efter ett tag så kommer du att kunna börja var som helst och vet vad som kommer efter, då kan du börja med att rabbla baklänges, börja från C, sen från E osv...
Det är bara ett exempel på hur man kan göra.
Träna gärna genom att börja mitt i någonstans, exempelvis rabbla från C, när det funkar så rabblar du från E, efter ett tag så kommer du att kunna börja var som helst och vet vad som kommer efter, då kan du börja med att rabbla baklänges, börja från C, sen från E osv...
Det är bara ett exempel på hur man kan göra.
Alfabetet
Vet inte om det beror på det men när jag gick i lågstadiet så fanns det lappar med bokstäverna och något motiv på väggen. A=apa, B=banan, C=citron osv.. (kommer ihåg i princip alla. tror jag) och jag har inte problemet som är beskrivet här.
Alfabetet
Heh, har samma problem, men det är väl för att jag så sällan använder alfabetets ordning till nått. Det är väl antagligen bara en vanesak, så nu när du använder det aktivt är det väl bara en tidsfråga innan du har koll på det.
Jag kan inte multiplikationstabellen heller
Jag kan inte multiplikationstabellen heller
Alfabetet
Jag har samma problem. Jag kan inte multiplikationstabellen heller...bara de som hr en viss rytm plus att jag kan minnas dem efter deras färger.. och nej, jag kan aldrig lära mig höger och vänster och har världens sämsta lokalsinne..
- Soyagumman
- Anslöt: 2011-06-23
Alfabetet
Jag minns också min barndomskompis telefonnr och en massa andra sifferkombinationer..
- Soyagumman
- Anslöt: 2011-06-23
Alfabetet
För att lista ut H så tänker jag "abcdefgH" och vid P behövs bara "oP", men det där är defintivt någonting som kan automatiseras ju mer man tränar på det.
Siffror är alltid enklare för mig, men alfabetet får jag precis som du rabbla upp.
Det kan vara automatiseringssvårigheter och är uppenbart svårare om man har t ex dyslexi. Jag har inga sådana problem och det går väldigt snabbt för mig att komma till rätt bokstav. Vi snackar ½-2 sekunder beroende på hur slö i huvudet jag är för tillfället. Men ändå måste jag använda referenser för att ta mig till rätt bokstav.
Det är dock något man kan träna upp. Öva, öva, öva.
Miche gav som vanligt ett klokt svar. Testa det.
Siffror är alltid enklare för mig, men alfabetet får jag precis som du rabbla upp.
Det kan vara automatiseringssvårigheter och är uppenbart svårare om man har t ex dyslexi. Jag har inga sådana problem och det går väldigt snabbt för mig att komma till rätt bokstav. Vi snackar ½-2 sekunder beroende på hur slö i huvudet jag är för tillfället. Men ändå måste jag använda referenser för att ta mig till rätt bokstav.
Det är dock något man kan träna upp. Öva, öva, öva.
Miche gav som vanligt ett klokt svar. Testa det.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Återgå till Att leva som Aspergare