Träningslägenhet - inget man får behålla?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2012-10-17 16:51:52

På Stockholms bostadsförmedling står det väldigt kortfattat:
Försöks- och träningslägenheter erbjuds personer vars behandling bekostas av Stockholms stad. Ansökan om en sådan lägenhet görs huvudsakligen av socialtjänsten som kontaktar och ansöker om lägenheter hos bostadsförmedlingen.

Försöks- och träningslägenheter erbjuds personer som är i behov av särskilt stöd i sitt boende från myndigheternas sida. Boende i försöks- och träningslägenhet kan beviljas av socialtjänsten för personer som på grund av rehabiliteringsstöd inte på egen hand blir godkända som förstahandshyresgäster.
http://www.bostad.stockholm.se/sv/Om-bo ... agenheter/

Det verkar som man hyr i andra hand av socialtjänsten och när man är redo skriver man själv kontrakt med hyresvärden. Låter ju bra men i andra fall ska man söka ny lägenhet själv?

Här står så mycket mera , men det är just Stockholms stads riktlinjer:
Personer med missbruks-, psykiska eller andra liknande problem har ofta
svårigheter att erhålla, klara och behålla ett eget boende. De är därför i
behov av hjälp från socialtjänsten ofta i kombination med stöd från andra
vårdgivare exempelvis allmänpsykiatrin, beroendevården och/eller andra
aktörer för att klara sin situation. Upplåtelse av försöks- och
träningslägenheter är en form av bistånd enligt socialtjänstlagen som kan
beviljas för dessa personer. Biståndet beviljas som ett led i en pågående
rehabilitering och syftar till att förbereda klienten för att klara ett eget
boende. Det är vanligt att tränings- och/eller försöksboende utgör sista
länken före eget boende i en längre vårdkedja.
http://www.bostad.stockholm.se/upload/pdf/lagenhet.pdf
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2012-10-17 17:06:54

T ex Täby verkar ha andra riktlinjer:

SVT skrev:I Täby finns 113 bostadsrätter och ett 70-tal hyresrätter som fungerar som träningslägenheter för med psykisk funktionsnedsättning. I ett brev som gick ut för en tid sedan till de boende står att "Social omsorg erbjuder inte ngt nytt andrahandskontrakt/boende, därför är det viktigt att i aktivit söker andra boenden.

- En patient hotade att ta sitt liv på grund av brevets innehåll, säger Cecilia de Lacerda, psykolog barn- och vuxenpsykiatrin i Täby.

- Om vi inte sa upp kontrakten skulle de få besittningsrätt och då skulle andra behövande inte kunna få tillgång till träningslägenheterna, säger Thomas Nilsonne (M), ordförande i socialnämnden i Täby.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc ... lagenheter

Så här stod det i brevet:

"Social omsorg erbjuder inte något nytt andrahandskontrakt/boende, därför är det viktigt att ni aktivt söker andra boenden."

Fyra år är maxgränsen för hur länge lägenheterna kan bebos, enligt brevet som skickats ut till de boende. Vad som kommer att hända med bostäderna när tiden gått ut är än så länge oklart. Några av dem kan komma att säljas.

-Vår målsättning är att dra ned på antalet lägenheter, eftersom vi upplever att de inte behövs. Men först gör social tjönsten en örvning av hyresgästerna, bedömer de att de behöver bo kvar så får de göra det, säger Fredrik Ward, fastighetschef för kommunfastigheter i Täby.

- Det är viktigt att människorna som bor i andrahandslägenheterna tids nog blir självgående. Det här är inga livstidsboenden.
---
[Psykologen] Cecilia de Lacerda menar att den knapphändiga informationen i brevet utgör en direkt hälsofara för flera av hennes patienter. Trygghet är väsentligt för att många psykiskt funktionsnedsatta inte ska fara illa.
----
På socialtjänsten ser man inget anmärkningsvärt, vare sig i beslutet om uppsägning eller på vilket sätt de boende underrättades om det.

Så här säger en av de boende:
-Det känns som de sparkar undan fötterna p mig. Jag förbereder mig på att bli hemlös.
- Vi är många i samma situation och vi är oroliga. De här familjerna har ofta skulder hos kronofogden, då är det svårt att söka och få något nytt andrahandskontrakt.
(DN Stockholm 2012-05-14)

Det jag undrar över är varför de inte kunde få bli förstahandshyresgäster, om lägenheterna ändå inte behövs som träningslägenheter för andra. Undrar också hur det gick sedan för dem som bodde i träningslägenheterna. En del kanske fllyttade till grupphem, men det verkar ju vara ett steg bakåt. Och knappast ett alternativ för den intervjuade kvinnan, som bodde med sin 9-årige son.

Eller är det så att alla kastas ut efter fyra år, då ska man ha blivit frisk? Fast frisk betyder inte att man ses som önskvärd hyresgäst (har t ex ingen anställning), så oron och otryggheten gör kanske att man blir psykiskt funktionshindrad igen.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-17 17:11:36

Alien skrev:Det verkar som man hyr i andra hand av socialtjänsten och när man är redo skriver man själv kontrakt med hyresvärden. Låter ju bra men i andra fall ska man söka ny lägenhet själv?

Denna tråd tar ju upp precis vad jag själv funderar på. Jag har tänkt söka LSS-boende men funderar nu på att söka träningslägenhet istället och då undrar man ju om man får behålla lägenheten sedan eller om man slussas ut.

Är det inga här på forumet som har eller har haft träningslägenheter? Hur har det varit för er, har ni fått flytta ifrån träningslägenheten eller har ni fått bo kvar och fått förstahandskontrakt?
Ung_Aspie

Anslöt: 2013-10-13

Inläggav Miche » 2013-11-17 18:31:57

Det jag har fått höra är att man inte får bo kvar längre än den tid som kontraktet är på.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-18 13:03:57

Miche skrev:Det jag har fått höra är att man inte får bo kvar längre än den tid som kontraktet är på.

En jag känner som bor i Spånga flyttade in i träningslägenhet. Sen ombildades det till bostadsrätter. Men han har fått kontraktet på lägenheten som en hyresrätt.
Ung_Aspie

Anslöt: 2013-10-13

Inläggav slackern » 2013-11-18 13:54:15

Miche skrev:Det jag har fått höra är att man inte får bo kvar längre än den tid som kontraktet är på.

Vad jag har fattat det som så hyr du den med ett andrahandskontrakt under en tidsperiod och får dom stödinsatser du behöver. Ser dom att det fungerar får du ta över kontraktet och skriver ett förstahandskontrakt.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-08-31 16:13:11

Enligt min LSS handläggare har jag fått en träningslägenhet (mina närmaste tog dessa nyheter väldigt positivt, för att inte tala om mig själv :D ). Det beror på att min boendesituation är svår just nu. I mitten av nästa månad skriver jag på ett kontrakt (jag får se på lägenheten samma dag, innan jag skriver på) som enligt min LSS handläggare ska gälla i 1 år. Det går jag gärna med på. I förhållande till hur jag bor nu är nästan vad som helst bättre. Förresten är jag uppsagd så jag är tvungen att flytta ut ändå efter sista Oktober. Jag är i alla fall kvitt alla skulder (+flyttstädning) nu med min nuvarande hyresvärd så nu är det bekymret ur vägen.

Jag fick också träffa en "Budget och skuldrådgivare"("SL") för min LSS handläggare meddelade att man måste träffa en sådan (som krav) för att kunna bosätta sig i en träningslägenhet(oavsett om man får den eller inte).

Jag har också fått ett grafiskt diagram på vilka kontakter jag kommer ha eftersom hyresvärden är Täby kommun vilket kan göra situationen mer komplicerad än om man har en 'vanlig' hyresvärd.

Med mörkblå färg på diagrammet ligger:
* Biståndsbedömare
* boendestöd
* Boendesamordnare
* Budget och skuldrådgivare(SL, personen som gav mig diagrammet)

Med grön färg på diagrammet ligger:
* Hyresgäst/Klient

Med ljudsblå färg på diagrammet ligger:
* Kommunfastigheter - Hyresvärd
* Redab - Hyra/felanm.
* Transcom - Inkasso

SL nämnde också att jag kan få stöd för att göra en budget, jag behöver bara kontakta vederbörande. SL sa även att jag kan göra en budget med hjälp av SL(det kräver naturligtvis att jag inleder kontakt, t.ex ringer eller mejlar) samt boendestödet.

--
SL är inte Stockholms Länstrafik, utan ett namn.
Tor_och_i2p
Inaktiv

Anslöt: 2011-08-11

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in