Dokumentären "The Act of Killing" på SVT

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-11-15 4:43:45

svt skrev:Det indonesiska folkmordets bödlar firas som folkhjältar. Men vad rör sig i deras inre? I årets mest omtalade dokumentär utmanas dödsskvadronernas ledare att dramatisera sina illdåd. Resultatet är en förbryllande och omskakande bild av korrupta regimer och deras straffrihet och en resa djupt in i massmördarnas fantasier.
http://www.svt.se/dox/se-program/del-1- ... start=true

Se den på SVT Play. Men den är inget för känsliga.

Här skriver DN:s krönikör om filmen: http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/n ... av-ondska/

Se den och förneka sen att mänsklig ondska finns. Nöjda mördare från Pemuda Panacasila (paramilitär organisation) utan samvetskval. De berättar att när de mördade inspirerades de av filmer. Det blev ju tråkigt att använda samma metod hela tiden.

"Det är förbjudet att döda; därför straffas alla mördare utom dem som dödar stora i antal, och till ljudet av trumpeter." (Voltaire)
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-15 6:12:06

Jag såg den dokumentären i förrgår på rekommendation från en annan forumist. Det var en sevärd dokumentärfilm som jag kan tänka mig kan vara viktig att se av de flesta. Den är ganska segt utformad och inte tillräckligt fartfylld för att fånga publikens uppmärksamhet men genom att ändå behandla ett så gripande ämne orkar man se igenom hela dokumentären. Man får, som jag beskrev det tidigare idag, lite känslan av att man tar en lång fika med en lägerkommendant och får möjlighet att sätta sig in i deras psykologi och hur de har rationaliserat kring de händelser då de begått sina illdåd.

Att hävda att det är de här männens ondska som förmått dem att döda deras medmänniskor så brutalt är väl egentligen att inte riktigt tänka färdigt tanken utan att göra det lätt för sig. Nystar man vidare lär förklaringen hamna närmare att bödlarna från dokumentären varit förvirrade och förledda då de begått sina brott mot mänskligheten. Att finna ut vilka faktorer som klarar av att förleda en människa till att agera så hänsynslöst som de gjort är viktigt, och däri: att förstå de faktorerna ligger chanserna till att motverka att liknande förbrytelser upprepas.

Men visst är dokumentären rätt så bra och definitivt sevärd. Se den och sätt er in i mördarnas tankar. Den långsamma filmens sista minuter är som ofta de viktigaste och att se den delen av filmen blir man faktiskt lite visare av.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav plåtmonster » 2013-11-15 7:06:12

svtplay länk?

Gissar att dehumanisering ingått som en central part?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-15 8:02:09

plåtmonster skrev:svtplay länk?
The Act of Killing
plåtmonster skrev:Gissar att dehumanisering ingått som en central part?

Ja, dokumentären tar bara upp det i förbifarten men visst märker man som vanligt av det.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav Alien » 2013-11-15 14:58:14

Jag skulle säga att ondskan var deras yrke. Varför går man annars med i en paramilitär organisation? Lönsamt var det också; de blev rika.

Eftersom de inte lagfördes el ens kritiserades så var det som ett godkännande av övriga samhället. Den leende kvinnliga programledaren behandlade Anwar Congo som en vanlig kändis, och i tv-publiken hurrade medlemmar av Pemeda Panacasila. Organisationen är kvar och kan användas som vilken maffia som helst av de rika. Vill en rik man ha fler landområden och några ägare trilskas så är det bara att kontakta Pemeda panacasila.

Att först höra en man berätta om att hans styvfar mördades (kanske torterades till döds), hur han som 12-åring begravde honom på gården "som en get" (det var väl för farligt att ge honom en riktig begravning) och sedan se honom som spelat tortyroffer i "filmen i filmen" som frågar om han får träffa sin familj innan han dödas, det blir nästan för mycket. Hur kände dessa människor som spelade offer det? En kvinna fick spela våldtäktsoffer och blev alldeles chockad av det.

Som en av mördarna skrattande berättade "jag våldtog alla snygga kvinnor".

Vad är ondska? Ja, när man är beredd att agera som bödel utan rättegång, är man inte ond då? Anwar Congo skröt med att han egenhändigt mördat omkring 1000 människor.

Han spelade själv tortyroffer i en scen i filmen. "Nu upplevde jag samma känslor som offren", påstod han. Nej, påpekade regissören, de riktiga offren visste att de skulle dö. Sedan kallar Anwar på sina barnbarn så att de ska få se. "Titta, här blir morfar torterad".

Det är en bisarr film, faktiskt olikt något jag sett förut.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in