Hur rör sig solen?
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur rör sig solen?
Om man utgår från att galaxen rör sig och att det finns rörelse i galaxen så far solen fram med en väldig fart. Men vilket håll rör den sig åt? Far den fram med en av sina poler först och planetbanorna på högkant (om man nu kan säga så om rymden)?
Hur rör sig solen?
Den absolut största andelen himlakroppar i Universum snurrar åt samma håll vilket är ett resultat av Big Bang (eller vad man nu ska kalla den, det är lite omdiskuterat men utanför trådens ämne).
Pga kollisioner så finns det undantag från den regeln men solen och vårt planetsystem snurrar det mesta åt samma håll (till undantagen hör Venus och Uranus).
Pga kollisioner så finns det undantag från den regeln men solen och vårt planetsystem snurrar det mesta åt samma håll (till undantagen hör Venus och Uranus).
Hur rör sig solen?
Solen ligger inte på sidan vad jag vet. Genom att studera dess rotation kan man se att dess axel antaligen lutar ungefär som jorden gör, typ 12 grader eller nåt, det gör säkert de flesta stjärnor och planeter. Utan vår lutning hade vi förresten inte haft våra årstider på jorden.
Det stämmer att Uranus är den planet som ligger på sidan horosontellt, Den "rullar" alltså fram i sin bana medan övriga planeter snurrar sig fram vertikalt i stort sett (deras axlar pekar uppåt).
Venus axel pekar någorlunda uppåt vad jag vet. Venus är nästan exakt lika stor som jorden, har ett heltäckande molntäcke och är obeboelig pga de veritabla helvetestemeperaturer som dess närhet till solen skapar.
Planetbanorna har med tiden anpassat sig till att ligga i samma plan som solens "ekvator". Undantaget är f.d. planeten Pluto, vars omloppsplan ligger 30-40 grader lutande gentemot övriga planeter, vilket styrker teorin att Pluto egentligen är en infångad asteroid.
Solen är en typisk oansenlig medelstor stjärna i utkanten av vår galax Vintergatan (The Milky Way).
Vintergatan består av cirka 100 miljarder stjärnor varav solen alltså är en. Vintergatan (The Milky Way) och är en typisk oansenlig medelstor galax. Den har två små klotformade satellitgalaxer intill sig som kallas Magellanska molnen.
Hela Vintergatan roterar. Solen och dess planeter rör sig runt Vintergatans centrum. Ett varv tar 250 miljoner år vilket kallas för ett kosmiskt år.
Vintergatans närmasta galaxgranne i Universum är den stora Andromedagalaxen, som ligger två miljoner ljusår bort, och är betydligt större än vår galax. Andromedagalaxen kan ses som en tussfläck med blotta ögat under mörka nätter i stjärnbilden Tvillingarna.
Det stämmer att Uranus är den planet som ligger på sidan horosontellt, Den "rullar" alltså fram i sin bana medan övriga planeter snurrar sig fram vertikalt i stort sett (deras axlar pekar uppåt).
Venus axel pekar någorlunda uppåt vad jag vet. Venus är nästan exakt lika stor som jorden, har ett heltäckande molntäcke och är obeboelig pga de veritabla helvetestemeperaturer som dess närhet till solen skapar.
Planetbanorna har med tiden anpassat sig till att ligga i samma plan som solens "ekvator". Undantaget är f.d. planeten Pluto, vars omloppsplan ligger 30-40 grader lutande gentemot övriga planeter, vilket styrker teorin att Pluto egentligen är en infångad asteroid.
Solen är en typisk oansenlig medelstor stjärna i utkanten av vår galax Vintergatan (The Milky Way).
Vintergatan består av cirka 100 miljarder stjärnor varav solen alltså är en. Vintergatan (The Milky Way) och är en typisk oansenlig medelstor galax. Den har två små klotformade satellitgalaxer intill sig som kallas Magellanska molnen.
Hela Vintergatan roterar. Solen och dess planeter rör sig runt Vintergatans centrum. Ett varv tar 250 miljoner år vilket kallas för ett kosmiskt år.
Vintergatans närmasta galaxgranne i Universum är den stora Andromedagalaxen, som ligger två miljoner ljusår bort, och är betydligt större än vår galax. Andromedagalaxen kan ses som en tussfläck med blotta ögat under mörka nätter i stjärnbilden Tvillingarna.
Senast redigerad av barracuber 2013-11-14 12:13:05, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Re: Hur rör sig solen?
Lutningen på solens axel är väl inte heller konstant utan den vobblar så att vinkeln ändras under årtusenden.
Hur rör sig solen?
Moggy skrev:Lutningen på solens axel är väl inte heller konstant utan den vobblar så att vinkeln ändras under årtusenden.
Och detsamma gäller jorden. Zenit kallas den punkt dit jordaxeln pekar och just nu ligger den ganska nära den stjärna vi kallar Polstjärnan. Om några 10000 år typ kommer Zenit att ha flyttat sig något, bort från Polstjärnan, tror jag.
- barracuber
Hur rör sig solen?
barracuber skrev:Zenit kallas den punkt dit jordaxeln pekar
Njae, zenit är bara ordet som beskriver det som är rakt upp. När t.ex solen står i zenit så är skuggan precis under föremålet som belyses.
Zenit kan vara rätt upp varsomhelst på jorden.
Motsatsen till zenit, nadir, är en riktning rätt in i mitten mot jorden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zenit
På http://sv.wikipedia.org/wiki/Vintergatan finns en bild som även visar solens placering i Vintergatan, där ser man att solen befinner sig ungefär halvvägs ut från mitten i en av armarna.
Om man tittar på den engelska wikipediasidan http://en.wikipedia.org/wiki/Milky_way så finns det en bild på Vintergatan från observatoriet Paranal i Chile. Där ser man att Vintergatan lutar lite, men jag har även sett bilder från jorden där vintergatan lutar desto mer, nästan som att den står vertikalt.
Frågan är om det betyder att det är p.g.a. jordens rotation, jordaxelns vobbling eller om det betyder att hela solsystemet vobblar.
Hur rör sig solen?
beardy skrev:barracuber skrev:Zenit kallas den punkt dit jordaxeln pekar
Njae, zenit är bara ordet som beskriver det som är rakt upp. När t.ex solen står i zenit så är skuggan precis under föremålet som belyses.
Zenit kan vara rätt upp varsomhelst på jorden.
Motsatsen till zenit, nadir, är en riktning rätt in i mitten mot jorden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zenit
Jo det stämmer, my bad. Jag menade nog bara att jordens axel pekar mot en punkt som idag ligger ganska nära Polstjärnan. Men zenit är rakt upp, var man än är på Jorden, helt klart.
Polstjärnan är bara polstjärna högt upp på norra halvklotet. Ju längre söderut på planeten vi rör oss desto mer sjunker Polstjärnan för att vid ekvatorn försvinna under horisonten. På södra halvklotet har de en helt annan "polstjärna" och en helt annan stjärnhimmel.[/quote]
beardy skrev:På http://sv.wikipedia.org/wiki/Vintergatan finns en bild som även visar solens placering i Vintergatan, där ser man att solen befinner sig ungefär halvvägs ut från mitten i en av armarna.
Om man tittar på den engelska wikipediasidan http://en.wikipedia.org/wiki/Milky_way så finns det en bild på Vintergatan från observatoriet Paranal i Chile. Där ser man att Vintergatan lutar lite, men jag har även sett bilder från jorden där vintergatan lutar desto mer, nästan som att den står vertikalt.
Frågan är om det betyder att det är p.g.a. jordens rotation, jordaxelns vobbling eller om det betyder att hela solsystemet vobblar.
Tittar vi ut i universum så ser vi ju miljarder och åter miljarder galaxer, var och en bestående av miljardtals stjärnor, precis som Vintergatan.
Min poäng är: Dessa galaxer ser vi från alla tänkbara vinklar. Vissa ser vi "uppifrån", andra "underifrån" osv, andra från sidan i deras horisontalplan.
Rymden är inte som en tvådimensionell havsyta, där alla flöten ligger och guppar och pekar åt samma håll. Snarare är rymden som havsdjupen UNDER vattenytan.
Om Jorden lutar på ett annat sätt än Mars så är upp och ned inte samma sak på Jorden och Mars. Samma sak, om Vintergatan lutar på ett annat sätt än Andromedagalaxen är upp och ned inte samma sak där heller.
- barracuber
Hur rör sig solen?
Jag läste för bara någon dag sedan att Venus snurrar åt "fel" håll, om jag kommer ihåg/orkar och ingen annan hinner före så letar jag rätt på en källa till det påståendet.
Hur rör sig solen?
Ja. Ekliptikan lutar 60 grader mot galaxens plan. Galaxen roterar åt motsatt håll mot solsystemet. Solen rör sig mot norr.kiddie skrev:Far den fram med en av sina poler först och planetbanorna på högkant (om man nu kan säga så om rymden)?
Hur rör sig solen?
Miche skrev:Jag läste för bara någon dag sedan att Venus snurrar åt "fel" håll, om jag kommer ihåg/orkar och ingen annan hinner före så letar jag rätt på en källa till det påståendet.
Det låter bekant och stämmer säkert, se länken http://www.diffen.com/difference/Earth_vs_Venus
Tittade inte på videon men blir fundersam över att Venus axel lutar så mycket. Jorden = 23,4 grader (inte 12 som jag trodde), Venus = 177 grader
- barracuber
Hur rör sig solen?
Jag funderade lite och skämdes iom jag var väldigt intresserad av rymden när jag var yngre. Att jag inte visste hur solens poler är i förhållande till solens egen bana om man så säger. (Annars kan man ju likagärna säga att jag är universums mitt, det går ju att se hur allt rör sig runt mig bara att det blir rätt komplexa banor från det synsättet. )
Så snubblade jag över denna video som förvisso är mer spirituellt än faktiskt menad.
http://www.youtube.com/watch?v=SbK34NaMnQ4
Men insåg då att jag faktiskt inte kunde avgöra om den stämmer.
Så snubblade jag över denna video som förvisso är mer spirituellt än faktiskt menad.
http://www.youtube.com/watch?v=SbK34NaMnQ4
Men insåg då att jag faktiskt inte kunde avgöra om den stämmer.
Återgå till Intressanta intressen