Om livet med aspergers syndrom, tips och ideer m.m

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav missrb » 2013-11-13 23:03:02

http://www.missrockabilly.se/

Jag har en blogg, där jag först bara tänkte skriva om vardagen osv men blir nu mer och mer om Aspergers. Skriver tips då och då och historier o.s.v.
Har även en insamlig, länk finns på sidan.

Puss på er underbara aspies! :-)154
missrb

Anslöt: 2013-10-07

Inläggav antonius » 2013-11-14 0:33:26

Fin blogg, bra skrivet :-)005
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Kollektivet » 2013-11-14 3:02:37

Lägger in en länk från min blogg (och tipsar samtidigt om den). http://aspergermanualerna.se
Kollektivet

Anslöt: 2013-10-28

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-14 3:42:25

Mina personliga tips:

1. Ta socionomer och andra personalkategorier med en nypa salt.
Om du verkligen behöver deras hjälp: se dem som verktyg. I regel kan de ingenting om AS och mer ofta än sällan har de en nedlåtande attityd som vi klarar oss väldigt bra utan.

2. Vägra DV, alltså daglig verksamhet.
DV är skapat och organiserat utifrån senildementas och förståndshandikappades behov så oavsett hur vackert de (socionomerna) kan formulera sig om 'meningsfull sysselsättning' skall det alltid tolkas som meningslös sysselsättning.

3. Kom också ihåg att diverse personalkategorier i den offentliga sektorn ofast är rena dilettanter när det kommer till AS.
Deras föreställningar om oss är avkok från någon endagskurs eller enskild broschyr skriven av NTs som de fått utdelad av chefen.

4. Kontaktpersoner, boendestödjare mfl är ingenting annat än en människa som har betalt för att vara med dig.
Jag säger: vägra skiten och umgås med människor som inte behöver ta pröjs för att umgås med dig.

5. Var stolt, tro på dig själv och ta ingen skit från nån - oavsett auktoritet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav plåtmonster » 2013-11-14 6:00:45

Instämmer med KrigarSjäl. Bra sammanfattning.

Kanske bör vi lägga till:
5. Handläggare på kommuner och FK läkare går kurser i att neka ersättningar och hjälp.

Fast kanske mest intressant bortom fallgroparna är hur man hanterar livet på ett sätt så att man mår så bra som möjigt. Livsstrategier helt enkelt.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Tiblan » 2013-11-14 6:26:28

Håller inte med Krigis helt och fullt på punkt 2 - Vägra DV.

Lagen (LSS) säger att DV ska anpassas efter den enskilde individen. Det innebär att alla har rätt att få en DV anpassad efter sin egen förmåga inte klumpas ihop med massa andra. Det innebär att det ska inte vara för låg nivå eller för hög nivå. Vägra gärna tills dess att dom hittar något som passar dig som enskild individ och nöj dig inte med mindre. Många gånger vill dom göra det lätt för sig och därför klumpas den enskilde individen ihop med andra. Man får även själv söka aktivt och komma med förslag som dom sedan kollar upp.

Har själv DV och fick kämpa som en gnu för att få något vettigt bland annat även byta ut handläggaren som var en sådan idiot som Krigis beskriver.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav elle » 2013-11-14 9:17:14

Jag skulle vilja slippa ha en kontaktperson och jag vet att de har betalt för att träffas men jag har mött ibland ett negativt attityd i samhället pga att jag är en invandrare så nästan alla som ville umgås var invandrare eller folk som har betalt för att träffas .
Bra tips KS om socionomer och den offentliga sektorn.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav plåtmonster » 2013-11-14 12:58:04

Det borde väl finnas några svenskar som kan tänkas träffas? vad är det för galet med de andra invandrarna som ville umgås?
Annars brukar väl personkemi och bildningsnivå vara viktigare än ursprung?
plåtmonster

Inläggav missrb » 2013-11-14 21:15:59

Oj, varför så negativa? :cry:
missrb

Inläggav plåtmonster » 2013-11-15 7:17:29

För att en del har råkat illa ut och många med asperger gärna utgår från att andra människor precis som de själva är snälla och ärliga.

Men nu när vi vet de värsta fallgropparna kan vi ägna oss helhjärtat åt de bästa strategierna för ett roligt liv.
plåtmonster

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-15 8:07:09

missrb skrev:Oj, varför så negativa? :cry:

-Jag tycker samhällskritik är mer intressant än att vara "positiv" bara för att.
Analys och befogad kritik är alltid mer värt än "positivt tänkande".

Sen talar jag utifrån egna erfarenheter av att ha varit ung och nydiagnosticerad aspie i Sverige på 90-talet.

På den tiden och även nu, får man som nydiagnosticerad reda på att man har LSS-rättigheter hit och dit.

Vad de inte talar om för en är att det är en isolerad omsorgskultur man möts av. En omsorgskultur med egen jargong och egna rutiner.
-En handikappkultur med underlägsna (brukare) och överlägsna, (assistenter, habiliterare, pedagoger, terapeuter, socionomer).
De verksamheterna är startade och styrda utifrån senildementas och förståndshandikappades behov.

Jag ska inte säga att det inte finns progressiva och kunniga krafter, men man ska inte räkna med det.
De som arbetar i de verksamheterna är i regel nöjda med dagens ordning och sakernas tillstånd; kommer man som aspergare och ställer andra krav än de är vana vid stör man kaffefriden.

Om man som aspergare vill ha nåt vettigt att göra på sin DV, umgås under värdiga former och inte bli bemött som mupp, får man vara väldigt ihärdig och ställa krav.
Och leta sysselsättning på egen hand.
Alltså ingen diss till de som har DV som de trivs med, det är inte dit jag vill komma utan snarare beskriva ett samhällsproblem.

De som verkligen kan Asperger är en del psykologer och framförallt vi aspergare själva.
För oss som är aspergare är det aldrig en abstraktion, nåt vi bara läser om.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav barracuber » 2013-11-15 11:00:36

+1 till Krigis senaste inlägg, ffa sista stycket.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav plåtmonster » 2013-11-15 11:27:32

Synd att det saknas någon wiki så man kunde sammanfatta Krigis råd på ett strukturerat sätt. Så att andra kan undvika dumheterna.
plåtmonster

Inläggav gadas » 2013-11-15 13:46:45

Tycker jag också.
Och så kom jag att tänka på detta med att bli betraktad som "en mupp" etc - det bygger ju helt på att betraktaren inte bryr sig om att ta reda på något utan bara läser oss rakt upp och ner - är det verkligen VI som är muppar då?
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav kullan » 2013-11-15 14:47:05

Problemet är ju frågan vad vi som inte kan jobba på ett sk vanligt jobb ska göra. Man blir lätt sittandes vid datorn hela dagen. Daglig Verksamhet passar inte oss eftersom de flesta kommuner inte har de rätta resurserna till att anpassa en sådan verksamhet till oss med asperger. Det mest lämpliga i mina ögon vore någon form av praktik inom den vanliga arbetsmarknaden men det funkar sällan som det ser ut idag. Tyvärr. Och studier får man ju knappt ägna sig åt när man har sjukersättning för kan man studera kan man oxå jobba anser FK. Det blir porslinsmålning hos vuxenskolan eller nåt annat som inte kan leda till jobb.

Jag vet att det är massor av aspiesar som skulle trivas med en faktabok om något ämne men då är det ju andra som ska lägga sin näsa i blött. Tex FK. Om man vill läsa den boken i något annat sammanhang än att det råkar vara en lånebok från bibblan vill säga. Att rulla tummarna vid en dator hela dagen är ju inte så meningsfullt i längden.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav plåtmonster » 2013-11-15 16:22:00

kullan skrev:massor av aspiesar som skulle trivas med en faktabok om något ämne men då är det ju andra som ska lägga sin näsa i blött. Tex FK. Om man vill läsa den boken i något annat sammanhang än att det råkar vara en lånebok från bibblan vill säga.

Hur skall de kontrollera om du läser en bok? :wink:
I synnerhet om du köpt den..
plåtmonster

Inläggav Tiblan » 2013-11-15 16:59:39

DV ska ju passa oss som handen i handsken då den enligt LSS ska anpassas till den enskilde individen men då den enskilde individen många gånger svarar "Vet inte" på frågan "Vad vill du göra?" så blir det ju därefter.

Man måste ha lite initiativförmåga samt be om att få se ALLA alternativ både sådana som beskrivs här ovan för "muppar" och sådana som är riktiga arbeten. Säger dom det går inte så får man köra ner lagen i halsen på dom och svara att det ska ju anpassas efter den enskilde individen kanske inte bara en gång utan miljoner.
Tiblan

Inläggav kullan » 2013-11-15 17:09:25

plåtmonster skrev:
kullan skrev:massor av aspiesar som skulle trivas med en faktabok om något ämne men då är det ju andra som ska lägga sin näsa i blött. Tex FK. Om man vill läsa den boken i något annat sammanhang än att det råkar vara en lånebok från bibblan vill säga.

Hur skall de kontrollera om du läser en bok? :wink:
I synnerhet om du köpt den..

Nu var jag nog otydlig. Eftersom de flesta är väldigt smarta så fastnar vissa för en del olkia ämnen. Typ någon kan fastna för historia och hamstrar all kunskap inom ämnet. ibland kan man behöva gå någon kurs för att få ta del av viss kunskap. .vissa typer av kurser blir inte godkända av FK helt enkelt.
kullan

Inläggav 7twenty7 » 2013-11-15 18:26:37

Jag vill bara lägga in nånting positivt om boendestödjare!

Jag har inte boendestödjare själv men min fru har det och jag ser det inte som nånting negativt, även om handläggningen inte har varit den bästa. Kommunen har organiserat om boendestödet 3 gånger, vid varje ändring har vi tvingats byta boendestödjare och det tycker jag är helt fel.

På 1,5 år har vi haft 3 olika boendestödjare, alla har varit bra på sitt sätt. Den första såg verkligen till så vi fick det städat, den andra var bra som samtalsstöd men betydligt sämre på att trycka på om städning och den tredje (den vi/hon har nu) är nåt mellanting mellan de två första men är också duktig på att hjälpa till att trycka på mot vården.

Eftersom vi är gifta och har samma boende så ser jag det som att vi har boendestöd, men det är hon som har beslutet.
7twenty7

Anslöt: 2013-08-14

Inläggav plåtmonster » 2013-11-16 3:34:59

Tiblan skrev:DV ska ju passa oss som handen i handsken då den enligt LSS ska anpassas till den enskilde individen

Utmärkt då vill jag ha en partikelaccelerator, vakuumtoroid, magnetinneslutning och mikrovärmning :D
plåtmonster

Re: Om livet med aspergers syndrom, tips och ideer m.m

Inläggav Zirre » 2013-11-16 13:27:31

För mig handlar det om att vara sysselsatt så att jag inte får för mycket dötid.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav missrb » 2013-11-16 14:12:57

Tiblan skrev:Håller inte med Krigis helt och fullt på punkt 2 - Vägra DV.

Lagen (LSS) säger att DV ska anpassas efter den enskilde individen. Det innebär att alla har rätt att få en DV anpassad efter sin egen förmåga inte klumpas ihop med massa andra. Det innebär att det ska inte vara för låg nivå eller för hög nivå. Vägra gärna tills dess att dom hittar något som passar dig som enskild individ och nöj dig inte med mindre. Många gånger vill dom göra det lätt för sig och därför klumpas den enskilde individen ihop med andra. Man får även själv söka aktivt och komma med förslag som dom sedan kollar upp.

Har själv DV och fick kämpa som en gnu för att få något vettigt bland annat även byta ut handläggaren som var en sådan idiot som Krigis beskriver.

Vart kan man hitta den lagen? Gäller det skolans praktiska saker? Som i mitt fall har vi APL i ladugård,stall,djurhus osv.
missrb

Inläggav kullan » 2013-11-16 14:25:29

Tiblan skrev:DV ska ju passa oss som handen i handsken då den enligt LSS ska anpassas till den enskilde individen men då den enskilde individen många gånger svarar "Vet inte" på frågan "Vad vill du göra?" så blir det ju därefter.

Jag har haft egna önskemål om vad jag vill göra men då har den handläggare som suttit som ansvarig sagt att nä sådant kan de inte erbjuda mig. Det finns inga resurser. Jag har erfarenhet av Mora Kommun och praktik är tex. inget aktuellt då företagen som är verksamma på orten skriva avtal med Mora Kommun om att de ska ta emot just praktikanter. Och Abf - kurs måste vara ordnad så att den del av kommunen som har DV skapar en grupp själva och då är kravet på minst 10 deltagare svårt att uppfylla. Det blir flummiga skruvsorteringar och sömnig mediaverkstad som inte har några speciella uppgifter till en. Jag satt 8 timmar vid en dataskärm och surfade på nätet. Alltså samma sak som jag ändå gör hemma på dagarna. Kändes inte motiverat att ens lämna hemmet efter ett tag.
kullan

Inläggav Tiblan » 2013-11-16 17:40:49

Det var därför jag bytte handläggare då jag fick samma idiotsvar. Körde bara ner i halsen på dom vad lagen säger att det ska anpassas efter den enskilde individen annars är det ett lagbrott. Lagen jag pratar om är LSS.
Tiblan

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in