Fungerar denna laptop väl med linux?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav artifex » 2013-11-11 6:22:26

Godmorgon!

Jag funderar på att köpa en ny bärbar och har bestämt mig för att jag vill återgå till Kubuntu Linux då jag har kört det med måttlig framgång på en tidigare laptop. Det var dock lite friktion mellan kubuntu och datorn pga hårdvaran, och jag vill därför skaffa en bärbar som stöds av linux / opensource drivrutiner.

http://www.siba.se/product/15385238/hp- ... 6310682866

Den här har jag spanat in. Vad säger ni? Hur väl skulle linux fungera på den här?
artifex

Anslöt: 2013-10-25

Inläggav plåtmonster » 2013-11-11 6:25:36

Lista alla chips som används.

Kan tipsa om FreeBSD också..
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav barracuber » 2013-11-11 10:52:46

Linux har mer och mer anpassats till fler och fler PC-hårdvaror. Enklast är att googla på laptopens hårdvara ihop med "linux" / den linuxdistro du funderar på, så ser du om folk haft några problem. Exempel på googlingar

HP Pavilion 17-e063so linux

HP Pavilion 17-e063so Kubuntu linux

AMD Radeon HD 8350G linux

AMD Radeon HD 8350G Kubuntu Linux

Googla även med Ubuntu istf Kubuntu för säkerhets skull, eftersom Kubuntu är byggd på Ubuntu.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-11-11 21:30:10

artifex skrev:Den här har jag spanat in. Vad säger ni? Hur väl skulle linux fungera på den här?

Är det en laptop försöker jag skaffa en som har Intel grafikkort, inga hybrider eller nåt sånt. Mest för att Intel har enbart open source drivrutiner, och de blir bara bättre och bättre. Intel har också största utvecklingsteamet för drivrutiner, på 12 personer. AMD har väl på 6 och Nvidia har inga, fast de har visat intresse för Nouveau.

På min nuvarande laptop, Dell Vostro 1015, kollade jag på hemsidan för Ubuntu Certified. Det finns en del modeller för HP där: http://www.ubuntu.com/certification/make/HP/
Tor_och_i2p
Inaktiv

Anslöt: 2011-08-11

Inläggav nallen » 2013-11-12 1:27:26

Sannolikt fungerar det mesta, det som brukar strula mest är väl WLAN, ibland grafiken och att vakna rätt efter väntläge/viloläge.
Sen kan en massa småfinesser som inte absolut behöver fungera krångla på konstiga sätt - jag drar mig till minnes en E-machines laptop där jag inte på villkors vis kunde få temperatursensorer och fläktstyrning att fungera samtidigt, vilket var irriterande men ingen katastrof.

Ska du handla över disk på Siba borde du kunna snacka dig till en provkörning med en live-skiva (för den distribution du vill köra) i affären innan du bestämmer dig. Vissa distributioner har program som försöker detektera och rapportera om det finns komponenter i datorn som inte stöds - jag har dock ingen aning om *ubuntu har något sånt med.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-11-12 1:33:46

Jag ska bara tillägga att när jag var i en Telia butik så hade jag laptopen med mig och jag testade live i Ubuntu 13.04 för att se om något 4G modem fungerade. Efter 2 misslyckade försök med 2 4G modem så funkade ett gammalt 3G modem som de hade i lagret. Det är det modemet jag surfar med nu :D

Får inte glömma att uppgradera mitt Ubuntu till 13.10. Nu kanske något av de där 2 4G modemen fungerar, vem vet... 8)
Tor_och_i2p
Inaktiv

Anslöt: 2011-08-11

Inläggav nallen » 2013-11-12 1:37:54

Jag skulle ha skrivit att generellt sett verkar HP:s maskiner vara av god standard där det mesta fungerar rakt av, men det ska också sägas att den erfarenheten i stort sett helt baseras på företags-datorer.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Återgå till IT-forum

Logga in