Jag skrev till Transportstyrelsen...
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag förstår att Transportstyrelsen inte vill att människor som inte har Asperger syndrom ska köra tåg. Normala människor är ofta slarviga, ouppmärksamma och lätta att pressa till att frångå regler, vilket inte är lika vanligt bland människor med Asperger syndrom. Jag skulle själv känna mig tryggare om jag visste att det sitter någon med Asperger Syndrom i loket.
Men man ska inte dra alla över en kam. Även normala människor bör ha en chans att visa att de klarar att köra tåg på ett säkert sätt, även om de inte är lika effektiva i övrigt. Dessutom lär det vara många som har Asperger syndrom utan att tågoperatören eller Transportstyrelsen känner till det - de önskvärda egenskaperna framgår då inte av journaler utan visar sig först i praktiken.
Jag vill därför föreslå att alla, även de som inte är diagnosticerade med Asperger syndrom, får tillfälle att genomgå en individuell lämplighetsprövning.
Men man ska inte dra alla över en kam. Även normala människor bör ha en chans att visa att de klarar att köra tåg på ett säkert sätt, även om de inte är lika effektiva i övrigt. Dessutom lär det vara många som har Asperger syndrom utan att tågoperatören eller Transportstyrelsen känner till det - de önskvärda egenskaperna framgår då inte av journaler utan visar sig först i praktiken.
Jag vill därför föreslå att alla, även de som inte är diagnosticerade med Asperger syndrom, får tillfälle att genomgå en individuell lämplighetsprövning.
Det skulle nog inte finnas så många tåg heller ..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Transportstyrelsen måste vara en organisation som vill skapa problem istället för att se till att rätt folk jobbar på rätt ställe så att säga.
Jag är själv intresserad av tåg och har ägnat tusentals timmar åt tågsimulatorer och skulle garanterat vara en bra lokförare. Som nämnts saknar ofta ''normala'' människor samma förmåga att hålla fokus när inte mycket händer under lång tid. Det finns garanterat massor av förare även för andra fordon som lastbilar som har AS, skulle Transportstyrelsen få sin vilja igenom skulle nog hela landets transportsektor lamslås...
Jag är själv intresserad av tåg och har ägnat tusentals timmar åt tågsimulatorer och skulle garanterat vara en bra lokförare. Som nämnts saknar ofta ''normala'' människor samma förmåga att hålla fokus när inte mycket händer under lång tid. Det finns garanterat massor av förare även för andra fordon som lastbilar som har AS, skulle Transportstyrelsen få sin vilja igenom skulle nog hela landets transportsektor lamslås...
Här är ett exempel på hur Transportstyrelsen gör som de vill.
Länk: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.120 ... er-diagnos
Länk: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.120 ... er-diagnos
Transportstyrelsen bör ha smisk ..
- plåtmonster
Det fallet känner jag väl till, tror dock han vann efter flertalet överklaganden, transportstyrelsen gav sig inte utan det fick gå i flera instanser om jag minns rätt.
Ja smisk borde de ha minst sagt, man kan ju verkligen fråga sig vad deras syfte är eftersom de ger sig på de som i praktiken är lämpliga för jobbet/körkort.
Ja smisk borde de ha minst sagt, man kan ju verkligen fråga sig vad deras syfte är eftersom de ger sig på de som i praktiken är lämpliga för jobbet/körkort.
Företagsläkaren på transportstyrelsen har en obsessiv-kompulsiv-patologi som gör att denne fått för sig att personer med asperger kör sämre än neurotyper. Det handlar i slutändan om vad de som anses som experter tycker.
- plåtmonster
En annan sak jag tänkt på är hur motsvarande frågor hanteras i övriga Europa? Är det som här? helt annorlunda? eller olika mellan länder?
Tyvärr drev de ju fallet helt för att bara han personligen skulle få rätt. De olika utslagen i instans efter instans slog nu fast att AS var grund för att inte godkännas, men att just Torolf borde vara berättigad till dispens. En process på bättre grunder kunde ha lett till att Transportstyrelsen inte hade fått rätt i det förstnämnda heller, men så långt tänkte de inte.
Hoppas någon diskrediterar den där företagsläkarens kompetens.
- plåtmonster
Christopher Gillberg har gjort det ganska ordentligt:
http://fof.se/tidning/2012/5/omstridd-d ... -lokforare
Efter föredraget i Folkets hus dröjer sig Christopher Gillberg kvar nedanför scenen. Annelie Jansson tar mod till sig och går fram till professorn.
– Jag vill berätta om min man som är lokförare och har Aspergers syndrom. Hans specialintresse har varit tåg ända sedan han var så här liten, säger hon och visar med handen strax ovan knähöjd. Och nu säger en läkare på Transportstyrelsen att han inte får köra tåg.
Christopher Gillberg spärrar upp ögonen:
– För att han har Aspergers syndrom?
– Ja.
– Men det är ju löjligt, säger Christopher Gillberg.
http://fof.se/tidning/2012/5/omstridd-d ... -lokforare
Det behövs ett drev i tidningar, TV och nätbloggar som kontinuerligt hamrar hem att företagsläkaren är en inkompetent översittare.
- plåtmonster
Det är ju inte ovanligt att aspisar blir läkare och jurister, ska det förbjudas också då eller???
Ja absolut, det finns ju en person med asperger som mördat så alla är sådana otäckingar ..
- plåtmonster
Hmmm det innebär att för att få göra något i dagens samhälle så skall alla genomgå en neuropsykiatrisk undersökning så dom är helt fria från någon form av diagnos....
"OJ!! jag råkade kryssa för den där rutan med aschberger när jag var så trött förra veckan. Kan du vara schysst och fixa det?"
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Företagsläkaren på transportstyrelsen har en obsessiv-kompulsiv-patologi som gör att denne fått för sig att personer med asperger kör sämre än neurotyper. Det handlar i slutändan om vad de som anses som experter tycker.
Ja! - Vad har han för kompetens egentligen som gör att han kan uttala sig om AS!?
Per Snaprud, FoF skrev:På den punkten har Transportstyrelsen alltså en annan uppfattning. Morten Sternudd, företagsläkare, är den medicinskt ansvarige experten bakom myndighetens beslut. Jag ringer honom och frågar vilken forskning han grundar beslutet på. Han ber att få återkomma med ett skriftligt svar.
En vecka senare kommer ett mejl där han går igenom de olika punkterna i diagnoskriterierna enligt DSM-IV (se rutan nedan) och anger vilka som utgör en risk för en lokförare. Han anser att alla möjliga kombinationer av kriterier som innebär att diagnosen är uppfylld innehåller riskabla egenskaper. Men han kan inte hänvisa till någon forskning. I brevet skriver han att ”såvitt vi känner till och är informerade, så föreligger det idag inga kända studier som belyser sambandet mellan personer med Aspergers syndrom och hur de fungerar som lokförare.”
Han vet ju ingenting!! Vad ska de då med en läkare till ??
Nej, ge mig en handbok om hjärtinfarkt, så ska jag nog avgöra vem som har hjärtinfarkt och vem som gott kan gå till jobbet som vanligt!
Moderator Gripandekylig - förde in ett citat i en riktig citatruta
I HAD A DREAM
Tillägnas
Hasse Aro på TV3 och
Morten Sternudd på Transportstyrelsen
Tack
Vi föddes med ett handikapp
Vi föddes för sent
för att drabbas av Hitler
Men vi föddes för tidigt
för att undgå Er
Ni fick höra diagnosen
Ni läste in vad ni ville
och lade till efter behag
Att inte kommunicera emotionellt
blev till styckmord
och trafikfara
Ni skrämde avsiktligt människor
så att de som ännu vågade
ha med oss att göra
inte vågade längre
Ni berövade oss
det lilla hopp vi hyste
Jag närde en dröm
på 1900-talet
att människor äntligen skulle förstå
Det är ingen dröm längre
Det som Hitler missade
det klarade ni
En liten dikt jag totade ihop i all hast, formmässigt skit men innehållsmässigt desto viktigare.
Tillägnas
Hasse Aro på TV3 och
Morten Sternudd på Transportstyrelsen
Tack
Vi föddes med ett handikapp
Vi föddes för sent
för att drabbas av Hitler
Men vi föddes för tidigt
för att undgå Er
Ni fick höra diagnosen
Ni läste in vad ni ville
och lade till efter behag
Att inte kommunicera emotionellt
blev till styckmord
och trafikfara
Ni skrämde avsiktligt människor
så att de som ännu vågade
ha med oss att göra
inte vågade längre
Ni berövade oss
det lilla hopp vi hyste
Jag närde en dröm
på 1900-talet
att människor äntligen skulle förstå
Det är ingen dröm längre
Det som Hitler missade
det klarade ni
En liten dikt jag totade ihop i all hast, formmässigt skit men innehållsmässigt desto viktigare.
Miche skrev:Utan människor med AS skulle inte många tåg rulla...
LoL
plåtmonster skrev:Det skulle nog inte finnas så många tåg heller ..
... och LoL igen!
Eller elektricitet, flyg, intensivvård, radio, datorer osv.. och annat onödigt
I fortsättningsvis kommer all teknologi att kräva licens där teknokort utfördas för att få lov att använda den. En blanket måste skickas in till Teknologiverket och alla medborgare som fyller vissa rutor kommer att avkrävas läkarintyg på att de kan hålla sig till sanningen och undvika aggressiva sociala beteenden
Eftersom den kortet endast kommer att utfärdas till 1% kommer resursproblemen också att lösas
I fortsättningsvis kommer all teknologi att kräva licens där teknokort utfördas för att få lov att använda den. En blanket måste skickas in till Teknologiverket och alla medborgare som fyller vissa rutor kommer att avkrävas läkarintyg på att de kan hålla sig till sanningen och undvika aggressiva sociala beteenden
Eftersom den kortet endast kommer att utfärdas till 1% kommer resursproblemen också att lösas
- plåtmonster
Återgå till Att leva som Aspergare