Någon som har fastat?
35 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Någon som har fastat?
gadas skrev:Atalanta skrev:Att inte tillåta sig att äta trots att man är väldigt hungrig är något man lär sig av 5:2 metoden, och det är i grunden ett ätstört beteende tycker jag.
Håller inte med om det. Ätstörning är att allvarligt tillstånd, som man svårligen om alls kan kontrollera med viljan. "Att inte tillåta sig att äta trots att man är väldigt hungrig" är tvärtom ett tecken på viljestyrka.
Ja, okej, att inte kunna förmå sig att äta är kanske bättre uttryckt. Ja, det är mycket allvarligt.
Någon som har fastat?
Gripandekylig skrev:a en gång när jag hade för ont om tid för att äta blev det så att jag fastade i en arbetsvecka, men jag drack vatten så en absolut fasta var jag inte. Det är ju inte alls bra för hälsan.
Ett ögonblick, fasta är inte att inte förtära någonting alls! Man avstår från fast föda. Sedan anser jag att man bör avstå även från fasta partiklar även om de är uppslammade i en vätska.
Men det allvarliga är om du bara drack vatten i en vecka!! Det är ju vattenfasta, den mest extrema formen av fasta och brukar aldrig praktiseras så länge! Redan efter ett dygn kan den bli onödigt påfrestande mentalt och efter ytterligare något dygn mycket obehaglig även fysiskt. Nej, "Det är ju inte alls bra för hälsan."!
Hjärnan kan såvitt jag förstår inte klara sig på reserver av fett eller protein utan kräver druvsocker och när glykogenreserverna i levern är slut så måste man tillföra socker i någon form. De flesta fastar med massor av safter, grönsaksavkok, buljong osv. Jag ser till att hela tiden dricka saft eller juice (genomskinlig).
Någon som har fastat?
gadas skrev:Ett ögonblick, fasta är inte att inte förtära någonting alls! Man avstår från fast föda.
Jaså det visste jag inte. Jag tror visserligen inte att någon vedertagen definition kan härleda begreppet från ordet fast, som i fast föda, men jag förstår av det du skriver att termen fasta har kommit att kunna innebära även andra varianter av fasta än den vattenfasta jag upplevde. Med den ännu mer extrema varianten absolut fasta intar man ingenting varken fast eller flytande; då andas man bara. Man kan alltså använda begreppet även för att beskriva ett endast ganska restriktivt födointag, okej.
gadas skrev:De flesta fastar med massor av safter, grönsaksavkok, buljong osv. Jag ser till att hela tiden dricka saft eller juice (genomskinlig).
Där ser man, okej.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Någon som har fastat?
Autismsmurfen skrev:Tänkte testa att köpa "5 Dagars Fasta" i någon hälsobutik. Någon som har testat? Går man lätt upp i vikt efter fastan?
Lika snabbt som en löning försvinner, haha. Men jag har mest fastat i samband med sjukdom, var en gång nere på 64 kilo och det är ganska lite om man är 181 cm lång, kan säga att man var rätt matt efter det. Men med fasta som med magsjuka, är det så att man upp lika fort för det är ju bara vätska som försvinner, synd nog
Någon som har fastat?
Jag har fastat för att pröva min egen viljestyrka och lite halvandligt flum. Det kändes bra att ha det gjort, särskilt som alla åt som grisar runt mig och frestade.
Det är mer en andlig rening. Och ska inte användas till att gå ner i vikt. Fasta har ingen påverkan på sikt på vikten. Fastan ska vara ett äventyr att känna och tänka saker man inte gjort innan.
Och som sagt, minsta lilla ätstörningsbeteende så ska man inte fasta.
Det är mer en andlig rening. Och ska inte användas till att gå ner i vikt. Fasta har ingen påverkan på sikt på vikten. Fastan ska vara ett äventyr att känna och tänka saker man inte gjort innan.
Och som sagt, minsta lilla ätstörningsbeteende så ska man inte fasta.
Någon som har fastat?
Det är en viktig aspekt du tar upp här. Hela "5:2 dieten" dök upp efter Vetenskapens värld våren 2013, där en läkare Michael undersökte hur mkt man behövde träna för att få OK blodfetthalter mm. I programmet efteråt så träffade han en man som åt 1950 kalorier per dag med fokus på att samtidigt få i sig så mkt näring som möjligt. Bl a så åt han äppelskal, inte äpplet pga att den mesta näringen sitter i själva skalet. Vid en diskussion med en annan läkare, där de pratade om möjligheterna för Michael att minska hans risk för Diabetes och hjärt-kärlsjukdomar med hjälp av samma kost som mannen han pratat med, sa han att han inte hade självdiciplinen till detta. Då var de överens om att ifall han körde 5:2 så skulle han troligen nå samma mål.
Summa summarum så bör det vara enklare att använda 1950/dag. Man får nog samtidigt se till att man får i sig tillräckligt med näringsämnen då.
Sedan att som bonus tappa i vikt kanske inte är fel.
Det finns bara ett sätt till att må bra med god vikt. Rör på dig under veckan och ät en mängd som motsvarar vad du förbränner. Sitter du stilla så fungerar det inte att äta mkt alls. Men då slutar också kroppens organ att fungera som de ska och tar skada.
Därför kan de som tränar ordentligt också äta ordentligt, fortfarande nyttig mat, och organen njuter på insidan av kroppen. Detta sista är bara en liten anekdot som jag bjuder på.
Summa summarum så bör det vara enklare att använda 1950/dag. Man får nog samtidigt se till att man får i sig tillräckligt med näringsämnen då.
Sedan att som bonus tappa i vikt kanske inte är fel.
Det finns bara ett sätt till att må bra med god vikt. Rör på dig under veckan och ät en mängd som motsvarar vad du förbränner. Sitter du stilla så fungerar det inte att äta mkt alls. Men då slutar också kroppens organ att fungera som de ska och tar skada.
Därför kan de som tränar ordentligt också äta ordentligt, fortfarande nyttig mat, och organen njuter på insidan av kroppen. Detta sista är bara en liten anekdot som jag bjuder på.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
Någon som har fastat?
Kanske ska testa en egen variant av 5:2... Hur låter det med 300 kalorier på tisdagar och lördagar och 1000 på resten?
- Autismsmurfen
- Anslöt: 2012-05-20
Någon som har fastat?
Autismsmurfen skrev:Kanske ska testa en egen variant av 5:2... Hur låter det med 300 kalorier på tisdagar och lördagar och 1000 på resten?
Du menar väl 2000 på resten av dagarna? Fem dagar av sju ska man ju äta som vanligt. Om du menar 1000 så tycker jag inte det låter som en bra idé.
Någon som har fastat?
Atalanta skrev:Autismsmurfen skrev:Kanske ska testa en egen variant av 5:2... Hur låter det med 300 kalorier på tisdagar och lördagar och 1000 på resten?
Du menar väl 2000 på resten av dagarna? Fem dagar av sju ska man ju äta som vanligt. Om du menar 1000 så tycker jag inte det låter som en bra idé.
Nej 1000. Brukar försöka äta 1200, men vill sänka eftersom jag tycker det är för mycket, med tanke på hur stor jag är.
- Autismsmurfen
- Anslöt: 2012-05-20
Någon som har fastat?
Autismsmurfen skrev:Atalanta skrev:Autismsmurfen skrev:Kanske ska testa en egen variant av 5:2... Hur låter det med 300 kalorier på tisdagar och lördagar och 1000 på resten?
Nej 1000. Brukar försöka äta 1200, men vill sänka eftersom jag tycker det är för mycket, med tanke på hur stor jag är.
Jag tycker inte du är stor. Snälla rådfråga en läkare om det är rimligt att äta så lite. Du verkar ha väldigt bråttom att gå ner i vikt. Om du går ner för snabbt i vikt, så finns det risk att huden inte hinner anpassa sig.
Någon som har fastat?
Om du gör så så sabotear du för din egna del.
Med 1000 kcal på dagarna går din kropp in i svältläge, den gör sig av med så lite som möjligt, dvs förbränner ännu mindre, om du dessutom kombinerar det med fasta så är risken för en ätstörning uppenbar.
Du ska äta normalt de fem dagarna (inte äta dig övermätt) och fasta två, då hinner kroppen inte ställa om sig till svältläge och du får en normal förbränning med ett lägre kaloriintag varje vecka, dessutom kan du få effekten att du faktiskt inte orkar överäta de andra dagarna eftersom magsäcken krymper lite.
Med 1000 kcal på dagarna går din kropp in i svältläge, den gör sig av med så lite som möjligt, dvs förbränner ännu mindre, om du dessutom kombinerar det med fasta så är risken för en ätstörning uppenbar.
Du ska äta normalt de fem dagarna (inte äta dig övermätt) och fasta två, då hinner kroppen inte ställa om sig till svältläge och du får en normal förbränning med ett lägre kaloriintag varje vecka, dessutom kan du få effekten att du faktiskt inte orkar överäta de andra dagarna eftersom magsäcken krymper lite.
Återgå till Intressanta intressen