Konstiga synupplevelser

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Konstiga synupplevelser

Inläggav Jag82 » 2013-07-04 7:27:47

Vallesmamma- hur menar du med se fjärran fasst inomhus? Jag brukar oxå försvinna iväg och stirra med blicken. Får ofta höra det
Jag82

Anslöt: 2013-06-30

Konstiga synupplevelser

Inläggav Jag82 » 2013-07-04 19:21:37

Gripandekylig- du skrev att föremål med kontraster kunde återskapas när du blinkade. Var dom lika tydliga som bilden du såg från början?
Såg du föremålet klart och tydligt om du blundade efteråt?

Satt idag och kolla på ett videoklipp det var ett föremål med mycket detaljer. När jag kollat klart såg jag föremålet EXAKT lika tydligt som i klippet och det syntes även när jag blinkade fast lite svagare som ett avtryck i taket varenda detalj var med. Det hängde kvar i runt en minut innan det bleknade. Kan ju även återskapa bilder jag sett för länge sedan på nästan lika tydligt vis.Blev fruktansvärt rädd, för ser man det SÅ tydligt är det väl en hallucination alltså en psykos? Kan det ta över så grovt att det blir till en psykos tillslut?

Mina synstörningar verkar ju bara bli värre. Jag kan inte sluta bortse från dom. Jag blinkar och blundar, tänder och släcker lampor för att kontrollera bilderna i mörker. Sätter händerna för ögonen osv. Även om jag gör annat kan jag inte släppa tankarna för en sekund. Idag stängde jag in mig i ett rum och storgrät och skrek - jag kan inte leva så här!!! Känner mig som världens dåligaste mamma som inte förtjänar att ha barn.
Jag82

Konstiga synupplevelser

Inläggav Gripandekylig » 2013-07-04 20:04:12

Jag82 skrev:Gripandekylig- du skrev att föremål med kontraster kunde återskapas när du blinkade. Var dom lika tydliga som bilden du såg från början?
Såg du föremålet klart och tydligt om du blundade efteråt?

Nej jag fick bara med mig en neonfärgad kopia på främst konturerna och silhuetten av formen. Så nej mina kvardröjda former är betydligt simplare än dina.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Konstiga synupplevelser

Inläggav Sanchez » 2013-09-20 19:28:49

Om det är för mörkt i mitt rumså ser jag bilder när jag tittar, typ häxor och monster, var alltid livrädd att titta uppi mina föräldrars taklampa som liten när jag sov mellan dom för jag såg bilder på den, sjukt obehagligt.
Sanchez

Anslöt: 2013-08-29

Konstiga synupplevelser

Inläggav Vilsen » 2013-09-22 12:49:28

Jag lider också av svår migrän med aura och har också synupplevelser som dom du beskriver. Jag tänker dock inte så mycket på dessa eftersom jag har haft dom hela mitt liv och det "hör till" Autism/AS att man kan ha eidetiska fenomen. Faktum är att alla personer med Eidetism har någon grad av autism/AS och vi har lättare för att bli nervösa eller känna oss stressade. Slå upp Eidetik om du vill ha lite mer "kött på benen" om vad det innebär.

Jag lärde mig snabbt att kontrollera min förmåga att kunna "framkalla" och se bildkopior av saker jag sett/läst tidigare. Vet inte om det räknas som fusk eller inte, men det var väldigt praktiskt i skolan och när jag tog körkort. Men jag skriver inte av bilden rakt av, utan skriver svaret först och sen använder jag bilden som facit. Vill bara klargöra att jag hade alltså klarat prov/körkort även utan bildminnet!

Det du beskriver "att om jag tänker på en bild jag sett, så ser jag den så tydligt framför mig att det blir obehagligt. Som ett foto eller film." Det är exakt så Eidetiska bilder fungerar. Skillnaden mellan efterbilder och eidetiska bilder är just att du kan framkalla dom avsiktligt, att dom är i färg och är väldigt detaljrika.

Att alla med eidetism har någon form av autism/AS kanske beror på att många av oss redan har förstärkta sinnen och då är steget inte så långt till Eidetism (eidetiska bilder/minne).

Jag har aldrig hört att det skulle vara farligt att trycka på ögonen (ej för hårt dock) när man har eidetism och jag gör det väldigt ofta när jag börjar få migränkänningar (före auran).

Mitt förslag är att du lär dig kontrollera bilderna så dom inte dyker upp utan förvarning. Mina bilder dyker upp om jag blundar och tänker på en bild, men inte annars. När jag var yngre och först upplevde bilderna så var det mer som din upplevelse. Förutom din känslomässiga reaktion. Jag blir sällan orolig/rädd.
Det enda jag gjorde för att "kontrollera" bildflödet, var att blunda och framkalla speciella bilder regelbundet. Efter ett tag så "försvann" dom "överflödiga" bilderna och enda sättet att se bilderna var att blunda och framkalla dom. Kan ju finnas andra, bättre sätt, men mitt funkade för mig.

Lycka till!
Vilsen

Anslöt: 2011-04-29

Vad är ett normalt synfält?

Inläggav Jag82 » 2013-11-05 11:33:58

Ja som aspergare älskar man ju att analysera sönder saker och jag har snöat in mig på det visuella. Har haft mycket konstiga synfenomen under en tid men fått veta att en del av det är normalt. Blev så förvånad. Vet inte om sakerna jag upplever är sånt som alla har men att jag har en tendens att fastna i detaljerna. Så tex. Hur ser era synfält ut? Finns det prickar/ glitter om ni kollar mot vit bakgrund tex? Är synfältet helt stilla när ni fixerar blickan eller gungar det och pulserar lite om man fokuserar? Om man stirrar på något en stund verkligen fixerar det. Är det normalt att det börjar se förvridet ut tillslut? Efterbilder har jag med och fick veta att det är normalt men jag har det i väldigt hög grad. Kul att jämföra hur andra upplever världen tycker jag :)

Gripandekylig

Slog ihop tråden Vad är ett normalt synfält? med tråden Konstiga synupplevelser
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Jag82

Inläggav sofly » 2013-11-05 11:51:01

Om jag fixerar blicken vid något så börjar det röra sig
sofly

Anslöt: 2013-10-18

Inläggav Ugglan » 2013-11-05 11:56:47

Det där låter lite udda. Jag associerar till boken "Pojken som fann en ny färg" av Oskar Skog.
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Inläggav Jag82 » 2013-11-05 12:10:06

Och om ni blundar tex är det helt kolsvart då? Är det stilla eller rör det sig innanför ögonlocken?
Jag82

Inläggav alixha » 2013-11-05 14:21:49

Det rör på sig när jag blundar, nästan som svaga linjer om jag blundar och fokuserar på det.
När jag har ögonen öppna så ser jag små partiklar men det tror jag är just små partiklar som flyger runt. Handlar nog lite om hur ögonen bryter ljuset också.
Ibland om man stirrar på någonting länge så blir det förvridet efter ett tag men jag tror det handlar om hur man fokuserar blicken, lite som när man växlar mellan att titta på fönsterglaset och utanför fönsterglaset.
Ja, något sådant :-)020
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav sofly » 2013-11-05 14:27:34

Det rör sig när jag blundar och det är ej svart
sofly

Inläggav Moggy » 2013-11-05 14:29:39

Tror jag läst nånstans att man kan tömma ögat på vätskan där det flyter omkring hårstrån och dammpartiklar som tagit sig in i ögongloben. Dom tömmer ut det vätskan och sprutar i ny ren och klar vätska utan grejer som flyter omkring.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav sofly » 2013-11-05 14:31:07

Moggy skrev:Tror jag läst nånstans att man kan tömma ögat på vätskan där det flyter omkring hårstrån och dammpartiklar som tagit sig in i ögongloben. Dom tömmer ut det vätskan och sprutar i ny ren och klar vätska utan grejer som flyter omkring.

Det låter väldigt obehagligt
sofly

Inläggav Manveru » 2013-11-05 14:46:10

En sak som jag undrade mycket över i min barndom men först på senare år fått svar på är så kallade glaskroppsgrumlingar, kan det delvis vara det du syftar på? <kan även handla om vita blodkroppar på näthinnan som man under rätt ljusförhållanden kan se skuggor av.

Suttit en hel del själv och lekt med min syn så att säga och finns ju en hel del som detta som folk i allmänhet aldrig verkar upptäcka eller i vilket fall bry sig om :P

Edit: Och sorry om det inte är de bästa av källor, var detta jag hittade efter en snabb sökning
Manveru

Anslöt: 2013-01-11

Inläggav 1010010 » 2013-11-05 14:59:13

Jag har så länge jag kan minnas sett något som kan beskrivas som myrornas krig (från tv-rutan) över hela mitt synfält. Har aldrig orkat räkna prickarna. De är för många till antalet och rör sig alldeles för snabbt för att jag ska kunna hinna räkna allihopa.
Ser prickarna bäst i sämre belysning.
1010010

Anslöt: 2008-02-29

Inläggav Manveru » 2013-11-05 15:13:02

Engelska wikipedia hade visst en bättre sida. Har förklaringar och beskrivningar av en mängd olika optiska fenomen ^^

http://en.wikipedia.org/wiki/Entoptic_phenomenon
Manveru

Anslöt: 2013-01-11

Konstiga synupplevelser

Inläggav kiddie » 2013-11-09 3:56:47

Har rätt mycket tyst migrän, men ofta väldigt lindriga anfall som kan hålla på i flera dagar. De större kommer mer sällan. Då ser jag allt möjligt som inte finns, och det kan vara extremt irriterande att lägga sig i ett beckmörkt rum bara för att se ljus framför ögonen, att det inte ens blir mörkt.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Konstiga synupplevelser

Inläggav Jag82 » 2013-11-09 9:48:54

Jag har oxå tyst migrän. Men trodde att ett sånt anfall bara kunde vara i Max en timme. Då man får den där taggiga bågen som åker över synfältet. Därför har jag inte riktigt kopplat detta till migrän helt och hållet
Jag82

Konstiga synupplevelser

Inläggav Jag82 » 2013-11-09 9:52:22

Kiddie vad brukar du se när du har din migrän?
Jag82

Konstiga synupplevelser

Inläggav kiddie » 2013-11-09 23:53:32

Jag har inte ofta sett saker, men som du beskriver har jag sett zigzagmönster. Jag har inte sett något väldigt komplext. Men en annan mystisk sak hände mig när jag hade feber, plötsligt kunde jag se spontant eller frammana väldigt detaljerade bilder för min inre syn. Jag trodde inte jag hade det i mig eftersom jag har svårt att minnas hur alla detaljer såg ut tillsammans. Men det finns väl något i hjärnan som pressar tillbaka dessa exakta bilder av verkligheten för att man inte ska bli helt snurrig. Sedan kanske en spärr går sönder och dessa bilder slinker fram.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Konstiga synupplevelser

Inläggav Biskswe » 2013-12-27 22:12:47

Hej

När jag får migrän så börjar det med muntorrhet och man törstar efter vatten.
känslig för starka dofter.
sedan får jag mördande värk på höger sida om huvudet, jag måste ligga i sängen med höger sida av huvudet neråt mot kudden.

Min migrän är stress, och tyvärr arbetsrelaterat.
Jag är högpresterande som person, men tyvärr så rusar tankarna i huvudet så fort så jag gör mig själv illa

Har fått utskrivet från läkare nässpray, Zomig Nasal 5 mg.
Sprayen fungerar bra, ibland måste jag ta två doser för att det ska hjälpa. sprayen kostar runt 100kr/st
så det är högkostnads skyddet som hoppar in för mig.
Biskswe

Anslöt: 2013-12-26

Konstiga synupplevelser

Inläggav Parvlon » 2013-12-27 22:25:51

På morgonen när jag vaknar och förblundar mina ögon så ser jag en stor doughnut. Förr brukade jag säga att jag då mediterade men nu vet jag bättre.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Konstiga synupplevelser

Inläggav Neurofunk » 2014-01-01 22:02:54

Jag82 skrev:...

Jag har ingen dator, och min mobil gör det inte lätt för mig att svara långt. Jag skriver här nu för att "bokmärka" att jag varit här så jag hittar hit igen nästa gång jag är vid en dator.
Neurofunk

Anslöt: 2013-12-09

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in