Frågor om patientjournaler
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Om liknande tråd och frågeställningar finns får ni gärna ta bort tråden, jag kunde inte hitta något.
Har lite funderingar om journaler och tänkte att det kanske är någon/några av er som vet hur det fungerar egentligen. Här kommer det lite frågor!
:: Om det är olika, har alla instanser tillgång till alla journaler eller bara den journalen som tillhör deras område? Till exempel: Kan dom på sjukhuset se i journalen att jag har Aspergers? eller kan dom på psykiatrin se i journalen att jag har opererat handen?
:: Måste läkarna läsa igenom HELA patientens journal för att få reda på sjukdomar och/eller funktionsnedsättningar eller finns det någon form av sammanfattning som dom tar hjälp av?
:: Alltid när jag förnyar recept så måste jag klicka i och godkänna att läkaren får ta del av min medicinlista. Om jag skulle komma in till sjukhuset medvetslös, får läkarna gå in i min/mina journaler och kolla vad jag har för mediciner då? eller dom har ingen tillgång till mina "psykiatrimediciner" för att dom finns i en annan journal? Kan ju vara ganska viktigt att läkarna vet tänker jag.
:: Vad tycker ni är/skulle vara bäst?
Olika journaler för olika instanser som bara dom inom sitt område kan läsa?
En stor journal som alla dom olika instanserna kan ta del av?
Någon egen idé?
Har lite funderingar om journaler och tänkte att det kanske är någon/några av er som vet hur det fungerar egentligen. Här kommer det lite frågor!
:: Om det är olika, har alla instanser tillgång till alla journaler eller bara den journalen som tillhör deras område? Till exempel: Kan dom på sjukhuset se i journalen att jag har Aspergers? eller kan dom på psykiatrin se i journalen att jag har opererat handen?
:: Måste läkarna läsa igenom HELA patientens journal för att få reda på sjukdomar och/eller funktionsnedsättningar eller finns det någon form av sammanfattning som dom tar hjälp av?
:: Alltid när jag förnyar recept så måste jag klicka i och godkänna att läkaren får ta del av min medicinlista. Om jag skulle komma in till sjukhuset medvetslös, får läkarna gå in i min/mina journaler och kolla vad jag har för mediciner då? eller dom har ingen tillgång till mina "psykiatrimediciner" för att dom finns i en annan journal? Kan ju vara ganska viktigt att läkarna vet tänker jag.
:: Vad tycker ni är/skulle vara bäst?
Olika journaler för olika instanser som bara dom inom sitt område kan läsa?
En stor journal som alla dom olika instanserna kan ta del av?
Någon egen idé?
Journaler
Intressanta frågor. Kanske kan du hitta något svar i någon tidigare tråd om journaler:
nu-kan-alla-journaler-skickas-elektroniskt-bra-el-farligt-t6033.html
vilka-journalfel-ska-man-papeka-t15312.html
gamla-journaler-tillganglighet-t7040.html
regler-for-makulering-av-journaler-t6935.html
sparra-sin-journal-t26590.html
fel-personer-laser-journalen-t25067.html
smygtitt-i-journal-kan-leda-till-atal-t9634.html
dina-osunda-levnadsvanor-fors-in-i-din-journal-t34046.html
nu-kan-alla-journaler-skickas-elektroniskt-bra-el-farligt-t6033.html
vilka-journalfel-ska-man-papeka-t15312.html
gamla-journaler-tillganglighet-t7040.html
regler-for-makulering-av-journaler-t6935.html
sparra-sin-journal-t26590.html
fel-personer-laser-journalen-t25067.html
smygtitt-i-journal-kan-leda-till-atal-t9634.html
dina-osunda-levnadsvanor-fors-in-i-din-journal-t34046.html
Journaler
Ett sätt kan ju vara att gå till dit du brukar ha kontakt med sjukvården när de har gott om tid. Vilket oftast inträffar på tidiga morgnar tisdag-torsdag.
Be sedan att få veta vad de har tillgång till.
Man kan också begära utdrag ur åtkomstloggen.
Be sedan att få veta vad de har tillgång till.
Man kan också begära utdrag ur åtkomstloggen.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Journaler
Tillgång till, beror på om de har samma journalsystem. Inte säkert. Om de har samma kan de läsa men ska inte läsa om sådant som inte har med aktuell frågeställning att göra. Ofta ber de därför om rätt att få lov att läsa andra delar för att kunna göra korrekt analys av nuvarande problem. På akuten får de undersöka alla dina mediciner, om du är medvetslös, så de mediciner de kan behöva ge dig inte påverkar din status negativt.
Men du äger din journal och sjukvården lånar delar de tror sig behöva för att ge dig korrekt vård.
Men du äger din journal och sjukvården lånar delar de tror sig behöva för att ge dig korrekt vård.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
Journaler
Man kan ju fundera på hurvida journalsystemt är uppdelat i olika öar?
Här finns en marknadsgenomgång av journalsystemen som kanske kan ge en hint:
sjukhuslakaren.se: Landstingen behåller kritiserade journalsystem
Här finns en marknadsgenomgång av journalsystemen som kanske kan ge en hint:
sjukhuslakaren.se: Landstingen behåller kritiserade journalsystem
- plåtmonster
Journaler
Det finns tydliga svar här:
http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=60422
Även om det gäller Stockholms län landsting så gäller det mesta över hela Sverige, mycket p g a t ex lagar.
Jag brukar ge klartecken för fullständig insyn i mina journaler. Det gör jag för att jag anser att det kan vara av vikt, men då hör läkaren av sig till den enhet som har journalen.
http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=60422
Även om det gäller Stockholms län landsting så gäller det mesta över hela Sverige, mycket p g a t ex lagar.
Jag brukar ge klartecken för fullständig insyn i mina journaler. Det gör jag för att jag anser att det kan vara av vikt, men då hör läkaren av sig till den enhet som har journalen.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Får vem som helst läsa min journal?
Enligt Patientdatalagen får endast den som är involverad i din vård läsa din journal. Uppgifterna i din journal skyddas av sekretess. Alla som arbetar inom hälso- och sjukvården har tystnadsplikt. Det betyder att ingen får lämna ut uppgifter om dig, din sjukdom, din behandling eller privata situation utan att du själv har godkänt det. Att bryta mot tystnadsplikten och Offentlighets- och sekretesslagen, OSL, är straffbart.
Får göra, kan göra, eller gör det ändå ..
Som historien med NSA visar så används allt som en organisation har tillgång till oavsett små petitesser som lagar.
Var finns journalen?
Alla journaluppgifter lagras i vårdgivarens lokala journalsystem.
Ovanstående karta borde visa att det är betydligt mer komplicerat än det "lokala journalsystemet". Informationen känns infantiliserande angående integritet.
- plåtmonster
Mountain_lion skrev:Men du äger din journal och sjukvården lånar delar de tror sig behöva för att ge dig korrekt vård.
Journalen tillhör vårdgivaren, inte patienten.
Jag menar bildligt talat. Journalen behöver finnas i vårdgivarens system. Men den är patientens i den mening att du alltid äger rätten att titta i den och läsa den. Det gör inte vårdgivaren, om patienten inte ger godkännande. Systemet använder sig av ett passivt godkännande, annars snnars skulle alla instanser vara tvungna att få patientens skriftliga godkännande, vilket skulle bli något tungarbetat.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
Eller snarare vårdgivaren har den praktiska makten över journalen..
- plåtmonster
Återgå till Aspergare och vården