Någon som har fastat?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Någon som har fastat?

Inläggav Autismsmurfen » 2013-11-07 14:06:21

Tänkte testa att köpa "5 Dagars Fasta" i någon hälsobutik. Någon som har testat? Går man lätt upp i vikt efter fastan?
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Någon som har fastat?

Inläggav Miche » 2013-11-07 14:15:11

Ett bättre alternativ är att fasta två dagar varje vecka, de två dagarna ska man enbart dricka vatten eller osötat te/kaffe. Eventuellt kan man äta max 500 kcal men absolut inte mer än så. (Det är det som kallas för 5:2 dieten.)

Att fasta några dagar och sen leva vidare som vanligt ger knappast någon positiv effekt. Grejen med 5:2 är att man sänker ämnesomsättningen kontinuerligt vilket ger effekt både på vikten och omfånget, dessutom kostar inte metoden något (tvärtom) eftersom du minskar på födointaget.

Kurer som kostar pengar är konstruerade för att tillverkarna ska tjäna pengar (tror jag) vilket gör att de vill sälja samma sak flera gånger till varje kund...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Någon som har fastat?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-07 14:23:08

Jag har pratat direkt med sådana personer som anvarar för innehållet i "kvinnomagasin" och det är en medveten strategi att sälja värdelösa bantningsmetoder. Metoden med 5:2 kanske är bra för cellerna, något annat är tveksamt.

Satsa på bra mat istället. Grönsaker, frukt och ostekt fisk/kyckling. Inga upphettade fetter, animaliska fetter, grädde (i sås) osv.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Re: Någon som har fastat?

Inläggav Asperger76 » 2013-11-07 14:23:10

Jag har ätit enligt 5:2 i ett år snart. Vill poängtera att meningen med det inte är att gå ner i vikt, fastän det ofta händer också. Tanken är att man får bättre hälsa på lång sikt genom en rad effekter. Är riktigt irriterad på kvällstidningarna och deras "recept och råd"...
Asperger76

Anslöt: 2013-04-10

Någon som har fastat?

Inläggav earlydayminer » 2013-11-07 14:55:16

Nej, nej, nej, nej.

Vilken mardröm att behöva fasta. När jag var yngre och bodde med moder så var det jobbigt. Vi var ganska fattiga och det fanns ibland dagar då det inte fanns mat. Jag äter på för allt jag har! Mat har sådan stor betydelse för mig att jag hellre bor utomhus och har mat, än inomhus utan mat.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Någon som har fastat?

Inläggav gadas » 2013-11-07 15:23:08

Autismsmurfen skrev:Tänkte testa att köpa "5 Dagars Fasta" i någon hälsobutik. Någon som har testat? Går man lätt upp i vikt efter fastan?

Hej GADare!

Jag kan definitivt rekommendera fasta ett par gånger om året - förutsatt att man är frisk så har det knappast några nackdelar. Den mentala påfrestningen med kortvarigt matsug har man igen mångdubbelt veckorna efteråt med ett förbluffande lugn och harmoni.

Men jag vet inget om det där fastepaketet. Kommer att tänka på en rekommendation jag fick av en hälsokostbutik för trettio år sedan, att man skulle dricka 3 enochenhalvlitersflaskor med morotsjuice varje dag! Och det var inte det värsta - de kostade 14 kronor styck, ett par hundra om dagen i dagens penningvärde!! Till yttermera visso är det uppslammade partiklar i morotsjuice som ger en 'lägre grad' av fasta. Rimligen borde det kosta mindre att inte äta än att äta...

Jag brukar räkna med att jag tappar 1 kg om dagen under fastan och ökar 1 kg i veckan efteråt. Om man däremot lägger om kosten så kan fasta vara ett bra sätt att börja gå ner i vikt. Det där att fasta två dagar i veckan ska visserligen ha vetenskapligt stöd, men det är en ganska ny grej utan de decenniers erfarenhet som finns av riktig fasta. Vill man ha en rejäl effekt på psyket så måste kroppen hinna ställa om ämnesomsättningen och det lär ske under det andra dygnet som också brukar vara det påfrestande, synd att lägga av direkt när man lyckats kämpa sig igenom det. Jag brukar fasta 3-4 dygn.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Någon som har fastat?

Inläggav Atalanta » 2013-11-07 16:08:23

Att fasta kan bli en inkörsport till att utveckla en ätstörning. Snälla var försiktiga.
Atalanta

Anslöt: 2013-06-23

Någon som har fastat?

Inläggav earlydayminer » 2013-11-07 16:18:28

Atalanta skrev:Att fasta kan bli en inkörsport till att utveckla en ätstörning. Snälla var försiktiga.

Mycket bra att du påpekar det.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Någon som har fastat?

Inläggav Batman » 2013-11-07 16:19:28

Autismsmurfen skrev:Tänkte testa att köpa "5 Dagars Fasta" i någon hälsobutik. Någon som har testat? Går man lätt upp i vikt efter fastan?

Jadå, jag har fastat. Många, många gånger.
Batman

Anslöt: 2013-07-27

Någon som har fastat?

Inläggav Miche » 2013-11-07 17:17:12

Atalanta skrev:Att fasta kan bli en inkörsport till att utveckla en ätstörning. Snälla var försiktiga.

Självklart, därför tror jag just att 5:2 metoden är en bättre variant än många andra bantningsmetoder. Självklart ska man vara extremt försiktig med alla metoder.
Miche

Någon som har fastat?

Inläggav Atalanta » 2013-11-07 17:22:46

Miche skrev:

Självklart, därför tror jag just att 5:2 metoden är en bättre variant än många andra bantningsmetoder. Självklart ska man vara extremt försiktig med alla metoder.

Du tror inte att om man upptäcker att man klarar att fasta två dagar i veckan, så kanske man testar tre som nästa steg...
Att inte tillåta sig att äta trots att man är väldigt hungrig är något man lär sig av 5:2 metoden, och det är i grunden ett ätstört beteende tycker jag.
Atalanta

Någon som har fastat?

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-07 17:45:20

Ja en gång när jag hade för ont om tid för att äta blev det så att jag fastade i en arbetsvecka, men jag drack vatten så en absolut fasta var jag inte. Det är ju inte alls bra för hälsan.

Inte ska väl du som är så ung fasta? Sedan, hur köper man 5 dagars fasta? Det låter ju skumt att någon kan sälja ingenting. Fasta innebär väl att man inte äter?

Jag tror inte att en 5-dagars fasta (som vore tidsmässigt likvärdig med den jag själv upplevt) vore speciellt lämplig. Jag fick försämrad koncentration, fick tunnelseende, hörde tinnitusliknande ljud m.m. Det är bättre att sova tillräckligt, att träna och att äta seriös mat regelbundet istället.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Någon som har fastat?

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-07 17:49:19

Rekommenderas inte utan kontakt med akademiskt utbildade och legitimerad vårdpersonal.
Slentrianvända pulverdiet ((v)lcd) utan insyn och uppföljning av dietist och/eller sjuksköterska har i studier visat sig i flera studier, Västra Götalandsregionens Obesitas-mottagningar sammanfattar det hela här.

Googlade produkten du nämnde, finns mellan 200-400kr, vad jag förstår, så handlar det om juicefasta - ingen direkt VLCD, vilket de marknadsför sig själva som (iaf på vissa sidor). Inga peer-reviewed studier bekräftar att de-toxa/fasta med juicer leder till stabil viktnedgång.
Det är bortkastade pengar - det finns bättre alternativ - som är gratis dessutom - ex kontakta din vårdcentral och begära tid hos en hälso -och livsstilssjuksköterska för diskutera om dina funderingar om vikt, hälsa och kost.

De flesta dieter som används vid viktnedgång, lchf, raw food, Atkins har en sak gemensamt - lägre kalorier. Det är det som bidrar till viktnedgången, inte låga kolhydrater, inte rena och naturliga frukter.

Mig veterligen har du sagt att du är 17 i en annan tråd - ingen handlare borde sälja sådana produkter till minderåriga. Hälsa är inte endast beroende på vikten - om en tänker i förluster uppstår inga vinster - börja motionera varsamt och diskutera dina vanor med en högskoleutbildad och legitimerad sjuksköterska - de kan remittera dig vidare till dietist. Oftast har läkare på vårdcentralerna begränsade kunskaper.

Indikationer och kontraindikationer VLCD
Huvudindikationen för VLCD-behandling är fetma (BMI ≥ 30 kg/m2) eller betydande övervikt (BMI > 27 kg/m2) med komplikationer, där en initial, uttalad viktnedgång kan vara av betydelse för att bryta onda beteendecirklar, förbättra obstruktiv sömnapné liksom komponenter i det metabola syndromet till exempel diabetes och hypertoni och därigenom öka den långsiktiga motivationen.
//
Praktiskt genomförande VLCD hos vuxna
Efter klinisk bedömning, provtagning och information kan behandlingen påbörjas enligt bruksanvisning för respektive preparat. Behandlingstiden är vanligen 8-16 veckor. Någon särskild inkörningsperiod är inte nödvändig. Den initiala provtagningen kan begränsas till den gängse vid fetmautredning, det vill säga blodsocker, blodfetter, TSH, leverstatus samt Hb, elektrolyter och kreatinin liksom blodtryck och EKG.

Patienterna bör noga instrureras om vilka effekter och bieffekter som kan förväntas. De måste också påminnas att dricka minst 2-2,5 liter per dag av icke-energinnehållande drycker, till exempel vatten, kaffe, te eller aspartamsötade läskedrycker. Under de första katabola behandlingsdygnen sker en nedbrytning av glykogen, vilket leder till en betydande viktreduktion då glykogen binder närmare tre gånger sin vikt i vatten. Initialt är därför en viktnedgång på 2-3 kg inte ovanligt.
//
VLCD-fasen bör efterföljas av ett gradvis återinsättande av vanlig balanserad lågkalorikost. Genom att införa ett lagat mål i taget och avsluta VLCD under ett par veckors tid undgår patienten magbesvär. När vanlig kost introduceras avstannar viktnedgången då glykogen och vatten åter lagras i vävnaderna och fiberinnehållet i kosten binder vatten i mag- tarmkanalen. Håller sig patienten sedan till de nya kostråden fortsätter viktnedgången, om än i långsammare takt.
//
Behandlingsresultat VLCD
VLCD-behandling under 2-4 månader kan ge viktnedgång i storleksordningen 20-25 kg. Tyngre patienter går ner mer då gapet mellan normalt energiintag och rekommenderad energimängd blir större. Den vetenskapliga erfarenheten av VLCD-behandling pekar tydligt ut två saker, dels den uttalade initiala viktnedgången, dels den efterföljande viktökningen.

Att nyttja VLCD utan efterföljande, strukturerat omhändertagande är ingen god idé, då viktrecidivet torde komma ännu snabbare, utan innebär bara att en initialt mycket god viktreduktion förslösas. Att finna behandlingskoncept som efter VLCD-perioden kan bidra till en långsiktigt bibehållen lägre vikt och förhindra/fördröja viktrecidivet utgör en betydande vetenskaplig och klinisk utmaning.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Någon som har fastat?

Inläggav Miche » 2013-11-07 18:04:29

Atalanta skrev:
Miche skrev:

Du tror inte att om man upptäcker att man klarar att fasta två dagar i veckan, så kanske man testar tre som nästa steg...

Det kan finnas en risk med det, dock tycker jag det trycks mycket på när det gäller 5:2 att man faktiskt ska äta mat fem dagar varje vecka, många andra dieter (inte alla) går ut på helt andra idéer om att man ska banta en kortare period vilket får till effekt att man lätt går upp igen efter bantningen vilket jag tror ökar risken för ätstörningar.

Atalanta skrev:Att inte tillåta sig att äta trots att man är väldigt hungrig är något man lär sig av 5:2 metoden, och det är i grunden ett ätstört beteende tycker jag.

Man kan äta lite fastedagarna för att orka med (kanske 500 kcal) men det fina är att man inte orkar äta lika mycket de andra dagarna (magsäcken krymper) vilket är det som gör att man går ner i vikt (jag tror dock inte att man går ner speciellt mycket i vikt om man inte är överviktig).

Trots allt om man tittar på hur människan levde för länge sedan så hade man inte tillgång till mat alla dagar, däggdjur är skapta för att äta oregelbundet. Därför tror jag att 5:2-metoden bygger på hur människan är konstruerad (dock rörde människorna på sig mycket mer då, om man inte rörde på sig kunde man ju inte få tag i mat...)
Miche

Någon som har fastat?

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-07 18:15:08

På fastedagarna så *ska* man äta, dock 500kcal mindre än sitt dagliga intag. Det är inte magsäckens funktion som är problemet hos sjukligt överviktiga och feta personer - utan beteende samt eventuellt biokemiska störningar angående insulin och leptin.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Någon som har fastat?

Inläggav Atalanta » 2013-11-07 18:40:10

Miche skrev:Det kan finnas en risk med det, dock tycker jag det trycks mycket på när det gäller 5:2 att man faktiskt ska äta mat fem dagar varje vecka, många andra dieter (inte alla) går ut på helt andra idéer om att man ska banta en kortare period vilket får till effekt att man lätt går upp igen efter bantningen vilket jag tror ökar risken för ätstörningar.

Jo, men alltså ett problem med ätstörningar är ju att de spårar ur, och att personen inte längre tar in råd om vad som är hälsosamt, utan fokus hamnar på att "kontrollera" kroppen. Det jag menade var att jag tror att 5:2 metoden kan bli en utlösande faktor, lika gärna som en ren "bantningskur".

Miche skrev:Man kan äta lite fastedagarna för att orka med (kanske 500 kcal) men det fina är att man inte orkar äta lika mycket de andra dagarna (magsäcken krymper) vilket är det som gör att man går ner i vikt (jag tror dock inte att man går ner speciellt mycket i vikt om man inte är överviktig).

Trots allt om man tittar på hur människan levde för länge sedan så hade man inte tillgång till mat alla dagar, däggdjur är skapta för att äta oregelbundet. Därför tror jag att 5:2-metoden bygger på hur människan är konstruerad (dock rörde människorna på sig mycket mer då, om man inte rörde på sig kunde man ju inte få tag i mat...)

Ja, jag är medveten om att man inte behöver fasta helt enligt metoden. Det är möjligt att vi är skapta på det sättet, men vi är definitivt inte skapta för att knappt äta alls i många år. Visst, man kan överleva det också om man har tur, men det är inte förenligt med god hälsa. Varför riskera det om man inte är gravt överviktig?
Atalanta

Re: Någon som har fastat?

Inläggav Asperger76 » 2013-11-07 18:46:04

Återigen. Tycker det är väldigt synd att kvällstidningar och andra som vill sko sig på saker de inte begriper har fått det till att 5:2 är en bantningsmetod. Tanken med dieten är att minska risken för cancer genom att sänka nivåerna av IGF, minska risken för diabetes typ 2 samt hjärtsjukdomar... Sluta diskutera det som en bantningsmetod eftersom det inte är menat som det!
Asperger76

Någon som har fastat?

Inläggav Atalanta » 2013-11-07 18:49:51

Asperger76 skrev:Återigen. Tycker det är väldigt synd att kvällstidningar och andra som vill sko sig på saker de inte begriper har fått det till att 5:2 är en bantningsmetod. Tanken med dieten är att minska risken för cancer genom att sänka nivåerna av IGF, minska risken för diabetes typ 2 samt hjärtsjukdomar... Sluta diskutera det som en bantningsmetod eftersom det inte är menat som det!
Jag har visst förstått tanken bakom. Det jag skriver om är risken att bli ätstörningstriggad.
Atalanta

Re: Sv: Någon som har fastat?

Inläggav Asperger76 » 2013-11-07 19:02:46

Atalanta skrev:
Asperger76 skrev:Återigen. Tycker det är väldigt synd att kvällstidningar och andra som vill sko sig på saker de inte begriper har fått det till att 5:2 är en bantningsmetod. Tanken med dieten är att minska risken för cancer genom att sänka nivåerna av IGF, minska risken för diabetes typ 2 samt hjärtsjukdomar... Sluta diskutera det som en bantningsmetod eftersom det inte är menat som det!
Jag har visst förstått tanken bakom. Det jag skriver om är risken att bli ätstörningstriggad.

Jo, det förstår jag att du menar. Det var inte riktat mot dig, du har rätt i sak om ätstörningar. Vad jag irriterar mig på är just media och kokboksförfattare som bara vill tjäna pengar på något de förvanskar så att hela idén går förlorad.
Asperger76

Någon som har fastat?

Inläggav Atalanta » 2013-11-07 19:07:06

Asperger76 skrev:
Atalanta skrev:

Jo, det förstår jag att du menar. Det var inte riktat mot dig, du har rätt i sak om ätstörningar. Vad jag irriterar mig på är just media och kokboksförfattare som bara vill tjäna pengar på något de förvanskar så att hela idén går förlorad.

Ja, det är tråkigt när det blir så.
Atalanta

Någon som har fastat?

Inläggav Miche » 2013-11-07 19:25:06

5:2 är en metod som kan stabilisera hälsan liksom vikten (om man nu råkar vara överviktig) men du har helt rätt, den primära funktionen är inte att gå ner i vikt men det får ofta den effekten eftersom många som provar den gör det för att de är överviktiga.
Miche

Någon som har fastat?

Inläggav gadas » 2013-11-07 19:33:44

Kanske om man är i en 'riskzon'. Men är det inte banta ni tänker på? För gå omkring och banta och äta så lite som möjligt har definitivt utlöst ätstörningar!
gadas

Någon som har fastat?

Inläggav gadas » 2013-11-07 19:38:28

Atalanta skrev:Att inte tillåta sig att äta trots att man är väldigt hungrig är något man lär sig av 5:2 metoden, och det är i grunden ett ätstört beteende tycker jag.

Håller inte med om det. Ätstörning är att allvarligt tillstånd, som man svårligen om alls kan kontrollera med viljan. "Att inte tillåta sig att äta trots att man är väldigt hungrig" är tvärtom ett tecken på viljestyrka.
gadas

Någon som har fastat?

Inläggav Atalanta » 2013-11-07 19:40:54

gadas skrev:

Kanske om man är i en 'riskzon'. Men är det inte banta ni tänker på? För gå omkring och banta och äta så lite som möjligt har definitivt utlöst ätstörningar!

Man kan inte alltid veta innan om man ligger i riskzonen. Tråden handlar ju om att fasta, så det var fasta jag tänkte på i det här fallet.
Atalanta

Återgå till Intressanta intressen

Logga in