Jag är unik!
52 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Jag är unik!
elle skrev:ninegirl skrev:
Dock är det något jobbigt att det är så tabu att vara annorlunda i Sverige. Ständigt råder jantelagen. Den gömmer sig runt hörnet redo att anfalla en. Tyvärr!
Dags att ändra på det och våga vara unik , att vara unik är något mycket positivt , något värd att bejaka.
Det finns alltid människor som uppskattar unika personer.
Hur definierar ni en "unik" person? Är det utifrån klädstil, sätt att bete sig? Och till ninegirl, "tabu att vara annorlunda"? Annorlunda hur?
Och när ni uttrycker er såhär, menar ni att vissa människor är mer unika än andra? Finns det sådana skillnader? Är man mer "unik" för att man föddes med ett syndrom? Är inte alla unika?
Jag är unik!
Batman skrev:Är inte alla unika?
inte alla är unika för alla.
Batman skrev:Hur definierar ni en "unik" person? Är det utifrån klädstil, sätt att bete sig?
man måste väl lära känna en person för att tycka att hon / han är unik. det är svårt att bedöma bara genom klädsel och ytan om personen är unik.
Jag är unik!
Batman skrev:elle skrev:ninegirl skrev:
Dock är det något jobbigt att det är så tabu att vara annorlunda i Sverige. Ständigt råder jantelagen. Den gömmer sig runt hörnet redo att anfalla en. Tyvärr!
Dags att ändra på det och våga vara unik , att vara unik är något mycket positivt , något värd att bejaka.
Hur definierar ni en "unik" person? Är det utifrån klädstil, sätt att bete sig? Och till ninegirl, "tabu att vara annorlunda"? Annorlunda hur?
Och när ni uttrycker er såhär, menar ni att vissa människor är mer unika än andra? Finns det sådana skillnader? Är man mer "unik" för att man föddes med ett syndrom? Är inte alla unika?
Unik för mig är att jag är rankad 5:a i världen tex
- Intressant
- Anslöt: 2013-10-11
Jag är unik!
Intressant skrev:Batman skrev:elle skrev:Dags att ändra på det och våga vara unik , att vara unik är något mycket positivt , något värd att bejaka.
Nu menade trådskaparen att man var särskilt unik pga sin asperger diagnos. Det var alltså henne jag frågade när jag undrade vad som menades med "unik". Hade jag frågat vem som helst på forumet hade jag ej citerat.
Jag är unik!
Batman skrev:Intressant skrev:Batman skrev:Hur definierar ni en "unik" person? Är det utifrån klädstil, sätt att bete sig? Och till ninegirl, "tabu att vara annorlunda"? Annorlunda hur?
Nu menade trådskaparen att man var särskilt unik pga sin asperger diagnos. Det var alltså henne jag frågade när jag undrade vad som menades med "unik". Hade jag frågat vem som helst på forumet hade jag ej citerat.
Var det inte det faktum att hon fick HÖRA att hon var unik som var ämnet?
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Jag är unik!
Hurvida man är unik beror nog på kontext. Jobbar man på IKEA och har installerat ett eget operativsystem på sin smartphone är man nog unik. Jobbar man på Google.. njae..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag är unik!
jag förstår, jag är rätt dålig på detta med text
- Intressant
- Anslöt: 2013-10-11
Jag är unik!
Batman skrev:elle skrev:ninegirl skrev:
Jag är unik för att jag är unik, AS eller inte, även om det troligtvis en stor bidragande faktor till att jag är just det.
Det är svårt att förklara. Lär känna mig istället??
Justja, det var du som inte ville lära känna någon va?
Jag är unik!
Angelic Fruitcake skrev:Batman skrev:Intressant skrev:
Var det inte det faktum att hon fick HÖRA att hon var unik som var ämnet?
Joo men det var det. Sen att jag undrade om andra aspies också får höra sådant ofta. Om det är pga AS bl a ........
Jag är unik!
Unik eller inte spelar föga roll. Jag är min egen kombination av egenskaper, drömmar, beteenden, känslor, tänkande, förmågor osv. På så vis är jag unik, men personligen är jag trött på det där att vi alla är unika.
Vi är kopior av kopior av kopior av kopior av kopior, men givetvis är vi unika kombinationer av olika attribut.
Vi är kopior av kopior av kopior av kopior av kopior, men givetvis är vi unika kombinationer av olika attribut.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Jag är unik!
Skillnaden är väl vilka kombination av kopior man väljer
Personer med asperger har väl helt enkelt större tendens att tänka självständigt och fritt samt ägna sig intensivt åt vissa ämnen och därmed uppfattas unika. Lägger man till att chansen är cirka 1/100 för asperger i någon variant så kan man rent statistiskt uppfattas som unik. Inte minst om umgängeskretsen är begränsad och har ett jämnt urval.
Personer med asperger har väl helt enkelt större tendens att tänka självständigt och fritt samt ägna sig intensivt åt vissa ämnen och därmed uppfattas unika. Lägger man till att chansen är cirka 1/100 för asperger i någon variant så kan man rent statistiskt uppfattas som unik. Inte minst om umgängeskretsen är begränsad och har ett jämnt urval.
Senast redigerad av plåtmonster 2013-11-07 4:07:41, redigerad totalt 1 gång.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag är unik!
Jag har än att bli förvånad. Vi har olika uppfattningar om den saken, men om du ger en utförlig förklaring på vad som menas med att tänka självständigt så kanske den saken ändras.
- earlydayminer
Jag är unik!
earlydayminer skrev:...
Intet är nytt under solen heter det väl också. Har själv tyckt att andra kan vara lite udda eller annorlunda i förhållande till mig själv men sedan så kanske de anser att jag är lite udda i förhållande till dem. Ju äldre man blir ju mer ser man ju i alla fall vilket brett spektrum det finns av beteenden och åsikter hos olika människor.
Jag är unik!
Batman skrev:du önskar att du vore unikninegirl skrev:Jag är unik! End of discussion!
Årets julklapp månne?
Jag är unik!
You're always entitled to an opinion.
- earlydayminer
Jag är unik!
Jag är unique, fancy stavning va. *snorkar sig*
- Vaniljflickan
- Anslöt: 2011-02-01
Jag är unik!
Vaniljflickan skrev:Jag är unique, fancy stavning va. *snorkar sig*
Ja det var fan unikt assååå..
Jag är unik!
ninegirl skrev:Ja det var fan unikt assååå..
*känner sig som en stolt unique person*
- Vaniljflickan
- Anslöt: 2011-02-01
Jag är unik!
Fan vad det skulle sitta och skriva eunuch nu, men det stämmer ju inte in på mig.
- earlydayminer
Jag är unik!
earlydayminer skrev:Fan vad det skulle sitta och skriva eunuch nu, men det stämmer ju inte in på mig.
Du menar alltså att du är helt olik MJ? Att du är som alla andra alltså?
Återgå till Övriga Aspergerfrågor