Bygga hemsida

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Bygga hemsida

Inläggav Kollektivet » 2013-10-31 21:33:51

Inte riktigt en jobbannons men ändå (moderator får gärna flytta på den om det finns mer passande kategori).

Jag söker folk som vill vara med och bygga en site om aspergers, men ur ett radikalt neurodynamiskt perspektiv. Baron Cohen-testet ska vara med, följt av ett "Grattis, du har aspergers!" om man kvalar in. Sajten ska sedan innehålla matnyttig information för den som vill leva ett fritt och oberoende liv, i form av wikisidor om vad man behöver veta om t.ex. "social kompetens". Det kommer alltså behövas lite wiki-installation men också viss dynamik. Sajten ska också fungera lite som community där man bl.a. kan komma i kontakt med andra som delar ens specialintressen, eller för nt-apor som behöver experthjälp i något ämne. Jag har fler idéer om hur man ska bygga en välbesökt och informativ sida men det tar jag hellre i privat samspråk med de som är intresserade.

Tänk er ett "queermanualerna" fast 2014 och anpassat efter asperger. De flesta känner nog inte till queermanualerna, så besök gärna det här inlägget och byt ut order "queer" mot "asperger".

Jag kan betala för webhotell och domän, och behöver främst människor som kan hantera html, php, mysql, jquery, mediawiki, layout och sådana saker. Jag kommer hjälpa till med de tekniska bitarna i mån av tid.

Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Studier och arbetsliv.
Kollektivet

Anslöt: 2013-10-28

Bygga hemsida

Inläggav sofly » 2013-11-05 17:31:50

Jag älskar din idé
sofly

Anslöt: 2013-10-18

Bygga hemsida

Inläggav Eliana » 2013-11-05 19:58:25

Det låter som något som kan intressera till exempel Psykradikala gruppen och andra psykradikala aktivister. :-)Happy
Eliana
Ny medlem

Anslöt: 2013-11-01

Bygga hemsida

Inläggav Kollektivet » 2013-11-06 1:23:40

Det blev en blogg istället...
Kollektivet

Bygga hemsida

Inläggav plåtmonster » 2013-11-06 1:36:46

Det finns en hel del bra material på t.ex WP. Det som behövs är en effektiv kategorisering så att man kan hitta det man behöver snabbt.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Bygga hemsida

Inläggav barracuber » 2013-11-06 10:20:04

Kollektivet skrev:Det blev en blogg istället...

Där flera kan blogga? Du skrev ju att du sökte ju folk...
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Bygga hemsida

Inläggav barracuber » 2013-11-06 10:20:56

plåtmonster skrev:Det finns en hel del bra material på t.ex WP.

WP?

Wrongplanet?

Wordpress?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Bygga hemsida

Inläggav Kollektivet » 2013-11-06 13:05:49

barracuber skrev:
Kollektivet skrev:Det blev en blogg istället...

Där flera kan blogga? Du skrev ju att du sökte ju folk...

Jag kan skapa fler användare i bloggen.

Just nu kör jag mycket copy&paste från andra källor.
Kollektivet

Bygga hemsida

Inläggav TORatANDET » 2013-11-08 14:59:08

Kollektivet skrev:Jag kan skapa fler användare i bloggen.
Just nu kör jag mycket copy&paste från andra källor.

Jag väljer att inte engagera mig i just det här initiativet från dig,
eftersom det är för oklart vad som är din blogg (där du blandar personligt och dina tankar om asperger bra) och vad som är ett samarbetsproojekt som skulle innefatta andra. Dessutom är det lite oklart vem som står bakom din blogg, att det väl inte är du som är "qatten"?
Detta i kombination med att jag redan har för mycket att göra.

Däremot kommer jag när jag hinner läsa även del tre av:
http://aspergermanualerna.wordpress.com ... -3-qatten/
Jag tycker att det är en hel del bra i det du har skrivit hittills.
Du tänker klart på ett sätt som jag känner igen.

Om du vill vara med och starta radikal aspergerrörelse i framtiden, kanske vi kan finna samarbete. (Det som hindrat det (efter Föreningen Asperger/HFA 1997-1999 ca) har varit svårigheter att hantera/få bort aspergare m.fl. som förstör (som en nationaldemokrat...) och hur man skall förhålla sig till försörjning för alla dem med diagnos AS som inte får/kan försörja sig på lönearbete. Enligt min erfarenhet.)
TORatANDET

Anslöt: 2006-06-30

Bygga hemsida

Inläggav Kollektivet » 2013-11-08 15:53:55

TORatANDET skrev:Om du vill vara med och starta radikal aspergerrörelse i framtiden, kanske vi kan finna samarbete. (Det som hindrat det (efter Föreningen Asperger/HFA 1997-1999 ca) har varit svårigheter att hantera/få bort aspergare m.fl. som förstör (som en nationaldemokrat...) och hur man skall förhålla sig till försörjning för alla dem med diagnos AS som inte får/kan försörja sig på lönearbete. Enligt min erfarenhet.)

Jag tror att många av oss har en fallenhet för att lätt falla ner i rättshaverism. Antar att det är det du beskriver med nationaldemokraten... Och att samarbeta med andra kring projekt kräver nästan alltid att man har en god relation till varandra så man vet vad man kan förvänta sig, att man har samma tanke om vad man vill göra och så vidare. Annars faller projekten efter den första tidens entusiasm, när man börjar jobba efter långsiktiga mål. Det blir ju extra svårt när jag själv inte har en 100% klar bild med vad jag vill med bloggen.

Jag tror att AS-rörelsen behöver bli mer politiskt medveten, och kräva sin plats i samhället. Men för att det ska ske måste vi själva börja göra oväsen kring oss, och inte låta andra föra våran talan. Då kommer mycket vara vunnet och ske av sig självt.

Min ambition är att vara en liten del av det, men jag tror att det bästa är att jag driver detta projekt själv till en början, tills andra kan se vartåt det barkar. Jag har några konkreta idéer på hur jag ska gå från 100 sporadiska läsare till en bredare publik, men det är bäst att jag driver det själv. Det är inte alla som uppskattar den formen av PR-strategier som jag är förtrogen med.

Vad gäller avsändare har du helt rätt. Jag tycker själv att man ska vara öppen med vad man gör. Men jag är helt ny med min "diagnos" och har sett vilka reaktioner man får. Jag känner mig inte redo att "komma ut" förrän jag har uppnått såpass mycket i mitt yrkesliv att jag inte kan avfärdas. Ribban ligger mycket högre för oss med AS än för NT-människor, som alltid kan göra ett halvdant arbete och komma undan med det. Vi måste prestera 120% på det vi gör. Lite tröttsamt, men jag kommer dit... Sen tar jag pension :)

Vad gäller arbetslösa AS:are ser jag det mest som att samhället är organiserat efter en modell som är ohållbar. Vi har haft hög arbetslöshet sedan 1991, och varje regering sedan dess har misslyckats med att få ner den. Någon gång kommer vi inse att vi måste lägga om samhället efter en modell där ett lönearbete inte utgör grunden för att vara en fullvärdig medborgare. Där det anses lika värdefullt att sitta hemma och bygga en Bingolotto-wiki som att ägna sig åt hjärnkirurgi. Det är en större fråga.
Kollektivet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in