Metro: Forskare har hittat botemedel mot jetlag
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Forskare har hittat botemedel mot jetlag
Normalt använder kroppen ljus för att justera den kroppsegna klockan, men klockan reagerar långsamt. Forskarna upptäckte dock att om man manipulerar cellernas receptorer för vasopressin, går det att få klockan mer flexibel.
För möss tar det normalt sex dagar att anpassa sig, om klockan vrids tillbaka åtta timmar. Men hos möss som saknade receptorer för vasopressin, tog det bara en dag. Om klockan i stället vreds framåt åtta timmar, tog det bara två dagar för mössen att anpassa sig, mot normalt åtta dagar.
Det intressanta, skriver forskarna i tidskriften Science, är att det gick att få samma resultat på farmakologisk väg, det vill säga genom att använda ett läkemedel.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Kan kanske användas för dygnsrelaterade sömnstörningar? Skulle jag bli glad för.
Tänk att få vakna pigg på morgonen!
Tänk att få vakna pigg på morgonen!
Sätt väckarklockan en timme tidigare än du gick upp föregående dygn. Gå ut på promenad och ät något med protein så kan det hjälpa också.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Sätt väckarklockan en timme tidigare än du gick upp föregående dygn. Gå ut på promenad och ät något med protein så kan det hjälpa också.
Värdelöst tips, det gör inte att jag somnar tidigare...
Har inte Cirkadin dämpande Jetlag effekt? Har inte prövat dem i jetlag sammanhang men har hört att det ska fungera. Själv är det som att kroppen vaknar när det är mörkt. Nästan som att jag får energi av natten.
- Intressant
- Anslöt: 2013-10-11
+1Miche skrev:plåtmonster skrev:Sätt väckarklockan en timme tidigare än du gick upp föregående dygn. Gå ut på promenad och ät något med protein så kan det hjälpa också.
Värdelöst tips, det gör inte att jag somnar tidigare...
Tipset är inte för att somna utan för att synkronisera dygnsrytmen och driva den åt ett visst håll. För tips om hur man somnar är det bättre att kika här Hur gör ni för att kunna somna?.
Ett sätt kan vara att somna när man gör det och istället fokusera på att vakna vid en viss tid. Kroppen synkroniserar om efter ett tag (2-6 dagar).
Ett sätt kan vara att somna när man gör det och istället fokusera på att vakna vid en viss tid. Kroppen synkroniserar om efter ett tag (2-6 dagar).
- plåtmonster
Det funkar inte, när jag jobbade och väckte ungarna på morgonen så hade jag ändå skitsvårt att somna, jag var konstant trött och försökte sova ikapp på helgerna (vilket inte lyckades så bra...)
försökte med det i ett och ett halvt ÅR. gick inteplåtmonster skrev:Tipset är inte för att somna utan för att synkronisera dygnsrytmen och driva den åt ett visst håll. För tips om hur man somnar är det bättre att kika här Hur gör ni för att kunna somna?.
Jag har ingen dygnsrytm som går att synka. Dels drar den framåt vad jag än gör, dels är den väldigt ostadig, dvs den rubbar sig själv och rubbar jag den så kan det bli ännu värre än det var. Kämpar jag mig genom en dag om jag gått upp på morgonen så kan jag somna väldigt fort på kvällen, bara för att vakna efter två timmar utan att kunna somna om. Och då blir nästa dag nästan omöjlig och jag kommer slockna kanske runt 21 för längre orkar jag inte vara vaken om jag sovit kanske sammanlagt 6 timmar på två nätter. Och somnar jag då vaknar jag kanske runt 1 på natten. Tredje dagen orkar jag inte igenom.
Då är det nyttigare för mig att somna sent och försöka hålla det dygnet vilket också är svårt men inte stört omöjligt.
Har testat melatonin men jag blir sjuk av det så det är ingen bra idé. Annars somnade jag gott av det. Men jag kunde inte ta det så länge att jag förstod om det skulle påverka dygnsrytmen positivt.
Då är det nyttigare för mig att somna sent och försöka hålla det dygnet vilket också är svårt men inte stört omöjligt.
Har testat melatonin men jag blir sjuk av det så det är ingen bra idé. Annars somnade jag gott av det. Men jag kunde inte ta det så länge att jag förstod om det skulle påverka dygnsrytmen positivt.
Chilehead skrev:försökte med det i ett och ett halvt ÅR. gick inte
Jag var tvungen att gå upp tidigt i ett år. Det var nog väldigt destruktivt för mig eftersom jag ständigt somnade runt 5 för att vara tvungen att gå upp 7 eller 8. Jag fuskade och sov igen på helgerna och det skulle nog folk säga var orsaken till att det inte funkade. Men när jag körde samma tider på helgerna blev det inte bättre utan slutade med att jag satt och grät av trötthet och önskade att få dö.
Skitkul lixom...
@Miche,
Man kan inte sova ikapp mer än 1-2 dygns sömnbrist.
Och om man sover för lite rent generellt eller får en massa oarbetad stress så lär det blir svårt att få ordning på sömnn övh. Det kanske inte stämmer på din situation men det verkar som det finns någon pusselbit som saknas.
Man kan inte sova ikapp mer än 1-2 dygns sömnbrist.
Och om man sover för lite rent generellt eller får en massa oarbetad stress så lär det blir svårt att få ordning på sömnn övh. Det kanske inte stämmer på din situation men det verkar som det finns någon pusselbit som saknas.
- plåtmonster
Ja, pusselbiten som fattas är att man ha en dålig funktion på det i hjärnan som nollställer dygnet varje dag. Det är biologiskt och inte speciellt ovanligt vid NPF.