Dokument utifrån "Rökridåer" om tobaksbolagens dåliga moral
1 inlägg
• Sida 1 av 1
Dokument utifrån "Rökridåer" om tobaksbolagens dåliga moral
Det är en fransk dokumentär.
Det finns unga killar (en del ser inte ut att vara en dag äldre än tolv år) som "recenserar" cigaretter, de röker och lägger ut det på youtube. Tobaksbolagen jublar över denna gratisreklam. De kan ta bort genom att anmäla inlägget för intrång i deras varumärken. Men Philip Morris säger att de vill inte gå emot yttrandefriheten. BAT (British American Tobacco) säger att de inte ve tnågot om dessa filmer. En anställd där berättar anonymt att de tvärtom har anställda för att kolla upp sådana filmer. När man går till jobbet lämnar man moralen hemma.
BAT har regler om att inga anställda får tala med journalister. Bekvämt för företaget att slippa stå till svars.
Det finns etiska regler men de struntar man i, t ex i Asien.
I en by i Indonesien rökte alla män (i hela landet röker 70% av männen). Även tioåringar röker. En fyraåring röker ett paket cigaretter om dagen. Det går bra för honom att handla även om han inte har några pengar, så vet handlaren att hans far betalar senare. Om han inte får cigaretter blir han arg säger pappan. Måste vara världens mesigaste föräldrar. Reklam för cigaretter får endast sändas efter kl 21, men fyraåringen är uppe då. Efter varje reklam ska hälsovarning synas. Den visas en bråkdel av en sekund, ingen hinner läsa den.
Det finns unga killar (en del ser inte ut att vara en dag äldre än tolv år) som "recenserar" cigaretter, de röker och lägger ut det på youtube. Tobaksbolagen jublar över denna gratisreklam. De kan ta bort genom att anmäla inlägget för intrång i deras varumärken. Men Philip Morris säger att de vill inte gå emot yttrandefriheten. BAT (British American Tobacco) säger att de inte ve tnågot om dessa filmer. En anställd där berättar anonymt att de tvärtom har anställda för att kolla upp sådana filmer. När man går till jobbet lämnar man moralen hemma.
BAT har regler om att inga anställda får tala med journalister. Bekvämt för företaget att slippa stå till svars.
Det finns etiska regler men de struntar man i, t ex i Asien.
I en by i Indonesien rökte alla män (i hela landet röker 70% av männen). Även tioåringar röker. En fyraåring röker ett paket cigaretter om dagen. Det går bra för honom att handla även om han inte har några pengar, så vet handlaren att hans far betalar senare. Om han inte får cigaretter blir han arg säger pappan. Måste vara världens mesigaste föräldrar. Reklam för cigaretter får endast sändas efter kl 21, men fyraåringen är uppe då. Efter varje reklam ska hälsovarning synas. Den visas en bråkdel av en sekund, ingen hinner läsa den.
http://www.svt.se/dokument-utifran/rokridaerTrots att det är förbjudet vänder sig tobaksbolagen i första hand till barn och unga både i sin marknadsföring och i utvecklandet av nya produkter och varumärken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.