Uppdrag Granskning - De fina eleverna

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kristofer » 2013-10-31 20:02:52

Savanten Svante skrev:Skolan meddelade att den andra sonen, som hade Aspergers syndrom, "inte passade in i gruppen".
– Han var utdömd i förväg, säger mamman.

http://www.aftonbladet.se/ledare/article17755141.ab

Tyvärr återspeglar sig detta i yrkeslivet. Jag ser utvecklingen i samhället som förödande för aspergare och andra med NPF. Vi kommer få allt färre platser där vi platsar och anses behövda eller välkomna.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kollektivet » 2013-10-31 20:13:29

Han kanske är aspis in denial?
Kollektivet

Anslöt: 2013-10-28

Inläggav sofly » 2013-10-31 20:28:21

Var det bara jag som skrattade när Greger grät hahah?
sofly

Anslöt: 2013-10-18

Inläggav Bastuper » 2013-10-31 21:00:57

"Tyvärr, du är för stökig för att gå här."

En annan fick problem av att gå i en stökig klass
med dåliga lärare som inte ens ville se en lyckas.

:-)Raging
Bastuper
Inaktiv

Anslöt: 2011-02-24

Inläggav plåtmonster » 2013-11-01 4:16:02

@antonius, Vad slags verksamhet sysslar företaget med?

@Kristofer, En metod är ju att förställa sig för att ta sig förbi dumheterna.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav antonius » 2013-11-01 10:39:13

plåtmonster skrev:@antonius, Vad slags verksamhet sysslar företaget med?

Vi återvinner restprodukter, mest inom industri, definitivt inget ''fancy'', mer vill jag tyvärr inte säga här, :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-01 13:56:57

Kristofer skrev:Tyvärr återspeglar sig detta i yrkeslivet. Jag ser utvecklingen i samhället som förödande för aspergare och andra med NPF. Vi kommer få allt färre platser där vi platsar och anses behövda eller välkomna.

-Jo.
"Social kompetens", bemanningsföretag, teambuilding, coacherna, öppna kontorslandskap...att vara människa har blivit till att bli en produkt som skall säljas på en marknad känns det som.
Alla glada, käcka och konformt strömlinjeformade i en världsomspännande falsksocial kökkenmödding som heter facebook.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-01 14:01:17

antonius skrev: han kanske iscensatte det för han ville byta bransch rent av.

-Tror du på det själv?

Ingen vill defilera skurk i Janne Josefssons program och se hur han ser ut när han blir överbevisad. Som en julgris på väg att griljeras. Seså von Sivers, öppna mun så vi kan få in äpplet också.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav plåtmonster » 2013-11-01 14:11:58

antonius skrev:Vi återvinner restprodukter, mest inom industri, definitivt inget ''fancy'', mer vill jag tyvärr inte säga här, :-)063

Tror jag förstår vad det är för miljö. Skulle nog för egen del undvika den.

Det var nog inte en frivillig sågning av von Sivers utan han blev tvungen att baka alltmer ju mer UG motbevisade honom. Skall man ha inpopulära åsikter i en så exponerad verksamhet får man vara betydligt mer försiktig.
Skulle dock vara intressant att veta vad slags verksamhet som tar emot honom nu ;)
plåtmonster

Inläggav antonius » 2013-11-01 14:42:30

KrigarSjäl skrev:-Tror du på det själv?

Ingen vill defilera skurk i Janne Josefssons program och se hur han ser ut när han blir överbevisad. Som en julgris på väg att griljeras. Seså von Sivers, öppna mun så vi kan få in äpplet också.

Nä det är nog långsökt men man inbillar sig att en sådan ska vara bättre på att hålla ''tand för tunga'', men där ser man. Stöter på nästan dagligen folk med alla möjliga fördomar, men det är ofta folk som inte har haft möjlighet till utbildning och så, så dom må det vara förlåtet för, men när en som snarare skall höra till samhällets stöttepelare utrycker sig illa som vilken vedhuggare som helst blir jag konfunderad, man inbillar sig att dom skulle veta bättre :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav plåtmonster » 2013-11-01 14:48:21

De vet inte bättre, dock blir fallet större när de misslyckas hålla inne med sin syn.
plåtmonster

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-01 14:48:38

Samhällets stöttepalare, det vete fan. Gammal militär som gett sig in i "rektorsbranschen".

Det är systemfel att låta vem som helst i liberalismens och privatiseringens namn bli rektorer eller inneha andra viktiga samhällsposter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav plåtmonster » 2013-11-01 23:23:22

Dags för kompetens- och etikkrav på beslutsfattare i skolverksamhet. Dvs en ägare kan anställa en sådan person för att uppfylla kraven men om personen avgår för att denne anser sig inte kunna ta ansvar för hur verksamheten bedrivs så stängs verksamheten ner inom en månad.
plåtmonster

Inläggav Toblerone » 2013-11-02 1:32:35

plåtmonster skrev:Att hindra stökiga elever kan jag ha förståelse för men att generalisera alla med ADHD som olämpliga är något helt annat. De kommunala skolorna har ju tidigare helt misslyckats med att hindra enskilda elever att hålla stora grupper i skräck.

Jag håller helt med dig. Jag tycker visserligen att man måste hjälpa dem "stökiga" eleverna också, men om alla andra i klassen drabbas - det väger ju också tungt. Samtidigt händer det att folk drar alla över en kamm, och det är förstås tokigt. Det finns ju många med ADHD som inte är stökiga eller som är hyperaktiva men inte aggressiva och som går att styra.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Kristofer » 2013-11-02 12:39:34

KrigarSjäl skrev:
Kristofer skrev:Tyvärr återspeglar sig detta i yrkeslivet. Jag ser utvecklingen i samhället som förödande för aspergare och andra med NPF. Vi kommer få allt färre platser där vi platsar och anses behövda eller välkomna.

-Jo.
"Social kompetens", bemanningsföretag, teambuilding, coacherna, öppna kontorslandskap...att vara människa har blivit till att bli en produkt som skall säljas på en marknad känns det som.
Alla glada, käcka och konformt strömlinjeformade i en världsomspännande falsksocial kökkenmödding som heter facebook.

Lägg till ett tempo som är alldeles för högt för många av oss aspergare så blir det en mer komplett problembild. Det tycks inte heller finnas något som tyder på att den här utvecklingen i samhället avstannar. En konsekvens av det blir att många av oss får ett allt större behov av hjälp för att klara oss i livet. Vi tycks bli allt mer exkluderade.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-02 14:26:09

Jo.
Vad som måste ske är att samhället lär sig tillvarata aspergarens starka sidor och se till att det finns platser i samhället även för oss, och då menar jag inte DV.
Det måste ju finnas sysslor där enskilt arbete, noggrannhet, ordning, tystnad, kontinuitet etc ses som plus.
Alla kan inte vara försäljare & reseledare som vill ha nytt och omväxlande varje dag.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav plåtmonster » 2013-11-02 14:37:05

Det krävs nog att man TAR PLATS. Någon tilldelning till personer med asperger lär inte ske.
plåtmonster

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-02 16:21:11

En del strukturändringar kan mycket väl göras.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav plåtmonster » 2013-11-02 16:56:12

Det lär nog krävas en del för att inte neurotyper skall slå sig till ro med ett system som fungerar för likartade personer.
plåtmonster

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in