Särskild anpassad bostad enligt LSS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Zima33 » 2013-10-25 19:37:25

Ung_Aspie skrev:Men tanken var god, att man inte ger upp utan står på sig och har tålamod.

:-)Happy
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Paradox » 2013-10-29 23:30:41

Jag har bott i LSS serviceboende. Man behöver inte alls vara i behov av vård dygnet runt. Vi hade egna lägenheter i ett vanligt trapphus där det även bodde personer som inte tillhörde boendet. Sedan fanns en gemensamhetslokal dit man kunde gå och där personalen sov. Personalen fanns tillgänglig på mobil dygnet runt. Men tex dagtid åkte många väg på DV lr praktik och tog då lokalbussen. Så de flesta var relativt självgående.

För den som behöver mer hjälp finns Gruppbostad.
Jag har bott i sådan med. Det kan jag inte rekomendera. Det var inte speciellt kul att bara ha eget rum och att personalen bevakade varje gång man gick in och ut genom ytterdörren.

Så att ha sin egna lägenhet. Men ändå ha hjälp av personal dagligen tyckte jag var bra.

Jag hade en jättebra LSS-handläggare. Hon kom hem till min lägenhet. Jag hade inte dammsugit på ett år och i köket luktade det ruttet kadaver för min frys hade pajat.
Paradox

Anslöt: 2011-03-05

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-30 10:20:54

Paradox skrev:Jag har bott i LSS serviceboende. Man behöver inte alls vara i behov av vård dygnet runt. Vi hade egna lägenheter i ett vanligt trapphus där det även bodde personer som inte tillhörde boendet. Sedan fanns en gemensamhetslokal dit man kunde gå och där personalen sov. Personalen fanns tillgänglig på mobil dygnet runt. Men tex dagtid åkte många väg på DV lr praktik och tog då lokalbussen. Så de flesta var relativt självgående.

Det har jag också hört, så jag blev förvånad när hon sade att det bara är för de i behov av dygnet runt vård. Men jag tror nu att hon ville slippa göra utredning och avskräcka mig bara. Eller så ville hon vara rak med att hon tänkte avslå mig så att jag kommer få överklaga. Hur som helst så låter det bra det där med servicelägenhet.

Paradox skrev:Jag hade en jättebra LSS-handläggare. Hon kom hem till min lägenhet. Jag hade inte dammsugit på ett år och i köket luktade det ruttet kadaver för min frys hade pajat.

Nu när jag bor hos pappa är det rätt så stökigt med mera. Om Biståndshandläggaren kommer och ser det förstår hon att jag behöver eget boende. En frågetecken i hela saken är bara att jag som student kan få studentlägenhet i korridor, men ljudkänslig och allmänt känslig som jag är så vill jag inte bo i studentkorridor och dela kök med andra. Då bor jag nog hellre i en servicelägenhet.

Jag har hört att man kan få vänta länge på att få boende via LSS, och tror det kan stämma här för stockholm där det är svårt att ordna bostäder. Och pappa vill att jag ska flytta till årsskiftet, så jag kanske tvingas ta en studentlägenhet i korridor och bo där i väntan på LSS-boende.

Jag hoppas att de inte menar att jag ska bo kvar i studentkorridor om jag flyttar in där, för jag vet att jag inte trivs så, jag vet att för mig är jag i behov av en lugn plats i lugn och ro att bo i och utgå ifrån med dagens aktiviteter.
Ung_Aspie

Anslöt: 2013-10-13

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-31 11:16:39

Jag har nu pratat med vänner och bekanta om situationen med att jag bett en biståndshandläggare om LSS-boende.

En av dem sade till mig att jag behöver fixa läkarintyg och också intyg från psykolog för att kunna få ett lss-boende eller en träningslägenhet. Han menade att det inte räcker med att bara ha fått diagnosen asperger för att kunna få lägenhet via LSS. Vad har ni för erfarenheter om det? Stämmer det?

En annan sade till mig angående biståndshandläggaren som ville avslå min ansökan om LSS-boende att jag borde prata med enhetschefen och be om en annan biståndshandläggare.

Hur har ni gjort, hur har det gått för er att fixa läkarintyg och psykologintyg på att det är bra att få ett boende genom LSS, som servicelägenhet eller träningslägenhet?

Det är ju allmänt inte så lätt att få tag på psykologer, då de inte är anslutna till systemet med frikort, jag som haft kontakt med psykiatrin har fått prata med folk som inte är psykologer utan mer av kurator, terapeut eller socionom eller liknande.

Men jag har nu ringt psykologen som gjorde utredningen av asperger på mig och talat in meddelande på hennes telefon och frågat om hon skulle kunna skriva ett intyg åt mig.

Jag har även epostat läkaren som skriver ut medicin åt mig för att fråga honom om han kan skriva ett intyg.

Det känns sådär, jag är rädd att jag kommer få kämpa och att det kan ta tid att ordna fram dessa intyg, jag har ju mina studier som börjar igen på måndag nästa vecka. Så jag hoppas jag orkar med allt detta.
Ung_Aspie

Inläggav Kollektivet » 2013-10-31 12:31:14

Frågade min flickvän som också jobbar som handläggare på soc (fast inte för LSS och sånt).

Det finns nog flera betydelser, och jag tror att du och din handläggare kanske har missförstått varandra. Ett LSS-boende, tja då får du bo med downisar och andra som har riktiga funktionshinder. Är du säker på att det är det du vill? Förmodligen kommer du klara det mestra själv och då kommer du inte ha rätt att bo kvar. Det är väl snarare en egen lägenhet du behöver, och kanske boendestöd (som ingår i LSS men är en helt annan sak än LSS-boende).

Boendestöd utgår ifrån dina behov och är väl närmast som någon sorts hemtjänst. Beror på hur oberoende du är.

Boende kan man nog ordna på betydligt enklare sätt. Bostadskön, andrahandskontrakt, inneboende, studentlägenhet.

Sedan blir jag ju hemskt nyfiken på att veta vad i din asperger som du betraktar som ett funktionshinder.
Kollektivet

Anslöt: 2013-10-28

Inläggav Schmetterling » 2013-10-31 12:40:22

Ja, du behöver intyg! En aspergerdiagnos ger en rätt att söka LSS-insatser. För att få insatser krävs ett behov och förstås att behovet kan styrkas.

Du har här i tråden varit rätt vag kring vari ditt behov av LSS-lägenhet ligger. Att du inte trivs hos din pappa eller i studentkorridor är inte ett behov av LSS-insats. Jag utgår ifrån att du har andra orsaker att uppleva att du behöver särskilt boende (och du behöver självklart inte redovisa dem här) men vill för din skull påpeka att det kan ligga dig i fatet att uttrycka dig i termer av trivsel.

För att vara berättigad till LSS-boende ska det inte vara möjligt att bo i vanligt boende med hjälpinsatser i form av boendestöd et cetera.
Kollektivet skrev:Ett LSS-boende, tja då får du bo med downisar och andra som har riktiga funktionshinder.

Inte nödvändigtvis. Nu vet jag inte var TS bor men här i Stockholm finns ett gäng boenden för personer med autismspektrumtillstånd och normalbegåvning eller däröver. Dock vet jag inte vad problemet skulle vara att bo i samma hus som personer med Downs syndrom. Det smittar inte...
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav Kollektivet » 2013-10-31 12:47:16

Nej, men de är tråkiga.

Jag fick intrycket att det inte fanns särskilt många LSS-boenden för ASD i Stockholm, men då har jag kanske fel?
Kollektivet

Inläggav TeaBisquit » 2013-10-31 13:18:36

Önskar största möjliga lycka till, joinade detta forum idag, har massa diagnoser själv, lyckligtvis klarade jag av att bo själv, bo hos mamma som vuxen, vara sambo -i ett par månader åt gången under ca 10 års period...
Nu bor jag med min man. O det funkar ganska bra då han jobbar heltid och jag e hemma själv.
Skulle nog äta upp honom om han var hemma alltid...
Boende är ett stort problem har jag märkt bland mina Asperger /adhd/ bipolära /deppade sjuka vänner.
Man vill ju försöka vara självständig, försöka överleva och försöka ha kul och leva livet på köpet....
Inte alltid lätt, och hitta i djungeln av lagar och hjälp är trixigt .
Därför, Största möjliga lycka till spark i ändan Ung-Aspie!!
TeaBisquit
Ny medlem

Anslöt: 2013-10-31

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-31 15:05:15

Kollektivet skrev:Det finns nog flera betydelser, och jag tror att du och din handläggare kanske har missförstått varandra. Ett LSS-boende, tja då får du bo med downisar och andra som har riktiga funktionshinder. Är du säker på att det är det du vill? Förmodligen kommer du klara det mestra själv och då kommer du inte ha rätt att bo kvar. Det är väl snarare en egen lägenhet du behöver, och kanske boendestöd (som ingår i LSS men är en helt annan sak än LSS-boende).

Jag har hört att det finns både gruppboende och serviceboende inom ramen för LSS-boende. Det jag tänker mig är att jag skulle få ett serviceboende via LSS, dvs. en lägenhet som kanske ligger bland vanliga lägenheter men med tillgång till personal vid behov.

Kollektivet skrev:Sedan blir jag ju hemskt nyfiken på att veta vad i din asperger som du betraktar som ett funktionshinder.

Jag är allmänt känslig av mig, ljudkänslig, känslig för temperatur, störningar med mera. Och jag är i stort behov av lugn och ro i mitt hem. Jag har kncentrationsproblem så det är viktigt med bra förutässtningar med lugn och ro i hemmet för att utgå ifrån för att sen kunna klara mina studier.

Nu får jag ju extra skrictid på tentamen, anteckningshjälp och jag ska få en mentor som ska hjälpa mig att organisera mina studier på ett bra sätt.

Det som saknas är ett bra boende. Jag bor ju hemma hos pappa nu och det är inte så bra, både för att det är litet och för att jag i min depression sitter och dricker öl framför datorn vilket pappa stör sig på och reagerar starkt på så det skapar osämja.
Ung_Aspie

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-31 15:14:12

Schmetterling skrev:Du har här i tråden varit rätt vag kring vari ditt behov av LSS-lägenhet ligger. Att du inte trivs hos din pappa eller i studentkorridor är inte ett behov av LSS-insats. Jag utgår ifrån att du har andra orsaker att uppleva att du behöver särskilt boende (och du behöver självklart inte redovisa dem här) men vill för din skull påpeka att det kan ligga dig i fatet att uttrycka dig i termer av trivsel.

Det fungerar inte att bo hos pappa för det är trångt och det skär sig med mig som sitter framför datorn med öl och han som reagerar starkt negativt på det. Jag har bott själv förut och då märkt att jag har svårt att sköta städning, disk och att laga ordentligt/och eller varierad mat. Jag brukade ha svårt att sköta tvätten också vilket brukade leda till att jag helt plötsligt saknade underkläder att ta på mig.

Hur menar du angående trivsel. Jag kan återigen i mitt fall påpeka att jag är väldigt känslig av mig, jag störs av ljud, ljus, temperaturer, väder. Och det kan kopplas till att jag mår dåligt, får koncentrationsproblem och bli deprimerad. T.ex. har jag varit sjukskriven 10 månader från förra året till i år för jag bodde i studentlägenhet med temperatur under/runt 19 grader med element som inte fungerade och kalldrag som kylde ner mig.

Jag vete inte hur mer jag ska beskriva behovet av ett lugnt och tryggt boende som hjälp för att jag ska klara mig i tillvaron och klara av mina studier.

asperger
koncentrationsproblem
ljudkänslighet
långvariga problem med ångest och depression

vad mer för problem behöver man ha för att få extra hjälp som ett lss boende i servicelägenhet eller träningslägenhet mot att vantrivas med att bo hemma hos pappa? Jag satsar ju ändå på mina studier och gör allt jag kan för att klara dem, men jag behöver ett lugn tryggt hem där jag kan trivas och slappna av och vila ut i.
Ung_Aspie

Inläggav Schmetterling » 2013-10-31 17:25:15

Nu var du tydligare! Jag menade inte att antyda att du inte skulle vara berättigad - och som sagt inte att du behöver förklara dig för mig, jag menar inte att "sätta dit dig" på något sätt - utan jag försöker hjälpa dig genom att synliggöra att du antagligen måste vara väldigt tydlig och väga dina ord i kontakt med handläggaren.

Att prata trivsel - jag förstår vad du lägger i ordet, men det är inte säkert att andra tolkar det så. Du menar mer i termer av vad du alls klarar av, andra kanske menar att trivsel handlar om att gilla sitt boende. Ordval har betydelse. Jag menar inte att krångla till det för dig. Du har fördel av att vara ordentligt förberedd inför mötet med din handläggare.

Har du en personligt ombud som skulle kunna hjälpa dig i kontakt med LSS? Om inte, fundera på om det kan vara något för dig.
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav Alien » 2013-10-31 17:33:29

Jag antar att man bör undvika ordet "trivsel" för att det låter för vanligt. Typ att handläggaren tänker "jag trivs inte heller där jag bor, men jag kan inte hitta/har inte råd med något annat, så jag får härda ut, det kan väl han också göra".

Så tonvikten ska ligga på just dina (aspiga) problem. Och för att handläggare/beslutsfattare inte ska bagatellisera dem "så där har ju många det", så behövs intygen.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-31 19:18:54

Schmetterling skrev:Nu var du tydligare! Jag menade inte att antyda att du inte skulle vara berättigad - och som sagt inte att du behöver förklara dig för mig, jag menar inte att "sätta dit dig" på något sätt - utan jag försöker hjälpa dig genom att synliggöra att du antagligen måste vara väldigt tydlig och väga dina ord i kontakt med handläggaren.

Jag förstår att det var välment, i avsikt att hjälpa mig. Så det är lugnt. Men jag känner mig lite pressad när jag tänker på hur processen ser ut framöver för att jag "kanske" ska få ett serviceboende eller träningslägenhet.

Schmetterling skrev:Att prata trivsel - jag förstår vad du lägger i ordet, men det är inte säkert att andra tolkar det så. Du menar mer i termer av vad du alls klarar av, andra kanske menar att trivsel handlar om att gilla sitt boende. Ordval har betydelse. Jag menar inte att krångla till det för dig. Du har fördel av att vara ordentligt förberedd inför mötet med din handläggare.

Bra poäng! Att andvända ordet "trivsel" får det att låta som att jag har mindre stort behov än jag har. Det är faktiskt också ett svagt ord om jag tänker efter. Jag har kämpat med ångest och depression i flera år och mått väldigt dåligt väldigt länge. Nu när jag har chansen att få hjälp så behöver det komma fram att det handlar om att få vardagen att funka, att må "tillräckligt bra" för att orka göra saker man behöver och vill göra. Jag får väl istället för trivsel använda nåt ord som "orka", "fungera", "klara av tillvaron" eller nåt liknande.

Schmetterling skrev:Har du en personligt ombud som skulle kunna hjälpa dig i kontakt med LSS? Om inte, fundera på om det kan vara något för dig.

Jag ringde nåt nummer och blev kopplad till personligt ombud och fick kontakt med en man, fick hans telefonnummer och jag skulle ringa han igen i nästa vecka. Han sade att han skulle försöka vara med när biståndshandläggaren kommer hem till mig och pappa och ser hur det är.
Ung_Aspie

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-31 19:20:47

Alien skrev:Jag antar att man bör undvika ordet "trivsel" för att det låter för vanligt. Typ att handläggaren tänker "jag trivs inte heller där jag bor, men jag kan inte hitta/har inte råd med något annat, så jag får härda ut, det kan väl han också göra".

Så tonvikten ska ligga på just dina (aspiga) problem. Och för att handläggare/beslutsfattare inte ska bagatellisera dem "så där har ju många det", så behövs intygen.

Ja, det stämmer nog, ni har båda två rätt att trivsel är för lamt i sammanhanget i kontakt med LSS och myndigheter angående att få hjälp att må bra.

Så intygen för att mitt behov av hjälp, som att få serviceboende/träningslägenhet ska tas på allvar.
Ung_Aspie

Inläggav Kollektivet » 2013-10-31 19:37:13

Ung_Aspie skrev:Jag är allmänt känslig av mig, ljudkänslig, känslig för temperatur, störningar med mera. Och jag är i stort behov av lugn och ro i mitt hem. Jag har kncentrationsproblem så det är viktigt med bra förutässtningar med lugn och ro i hemmet för att utgå ifrån för att sen kunna klara mina studier.

Men allt detta är ju vad man söker i en vanlig lägenhet. Du måste motivera för handläggaren vad LSS-boende har som du behöver och inte kan hitta på egen hand.

Sen att stockholms bostadsmarknad är som den är...
Kollektivet

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-31 19:41:13

Jag försökte också få LSS-boende förut, fick berättat för mig precis samma sak som i startinlägget, att det var till för folk som behövde assistans dygnet runt.
Vaniljflickan

Anslöt: 2011-02-01

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-31 19:45:26

Kollektivet skrev:
Ung_Aspie skrev:Jag är allmänt känslig av mig, ljudkänslig, känslig för temperatur, störningar med mera. Och jag är i stort behov av lugn och ro i mitt hem. Jag har kncentrationsproblem så det är viktigt med bra förutässtningar med lugn och ro i hemmet för att utgå ifrån för att sen kunna klara mina studier.

Men allt detta är ju vad man söker i en vanlig lägenhet. Du måste motivera för handläggaren vad LSS-boende har som du behöver och inte kan hitta på egen hand.

Sen att stockholms bostadsmarknad är som den är...

Jag är såpass välfungerande att jag inte behöver bo i gruppbostad, men att få serviceboende tror jag jag är kvalificerad för.

Aspergers, depression och ångest
med helheten att jag är känslig och kan bli handlingsförlamad.
Jag har svårt att sköta allt hemma på bra sätt, dvs. diska, städa, laga varierad mat

Har du ex på vad som saknas för få serviceboende? Exemplifiera gärna nåt utmärkande behov som skulle leda till att de vill förmedla servicelägenhet.

Det var psykologen som utredde mig som sade det att jag ju kunde söka hjälp via LSS för hon tyckte det vore bättre än att ha det som jag har det, inneboendes hemma hos pappa.
Ung_Aspie

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-31 19:46:30

Vaniljflickan skrev:Jag försökte också få LSS- boende förut, fick berättat för mig precis samma sak som i startinlägget, att det var till för folk som behövde assistans dygnet runt.

Vad gjorde du då? Hur gick du vidare med din ansökan? Har du nu lyckats få LSS-boende, hur gjorde du?
Ung_Aspie

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-31 19:51:50

Ung_Aspie skrev:
Vaniljflickan skrev:Jag försökte också få LSS- boende förut, fick berättat för mig precis samma sak som i startinlägget, att det var till för folk som behövde assistans dygnet runt.

Vad gjorde du då? Hur gick du vidare med din ansökan? Har du nu lyckats få LSS-boende, hur gjorde du?

Nej, jag la ner skiten, men kolla där bland lagarna hur det ligger till.. säg till om du inte orkar så kan jag kolla hur det är med sakerna.
Har du rätten så hoppas jag du får den.

Jag bodde i någon slags korridor i Fridhemsplan ett tag, men då hade jag dagligen boendestödjare som hetsade mig att söka mig vidare, inte skön tillvaro där direkt, rätt galna grannar.

Jag kan annars tipsa om att ringa till olika bostadsbolag och höra hur det ligger till med bostäder, mamma ringde mormors gamla och de fixade fram en lägenhet ganska omgående i vårby gård, men det var inte aktuellt för mig att flytta tillbaka till Stockholm då.
Vaniljflickan

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-31 20:00:27

Vaniljflickan skrev:Nej, jag la ner skiten, men kolla där bland lagarna hur det ligger till.. säg till om du inte orkar så kan jag kolla hur det är med sakerna.
Har du rätten så hoppas jag du får den.

Okej jag förstår. Du gjorde inte ens en ansökan. Jag tänker att jag ska i alla fall försöka ansöka. Men jag har förstått att det kommer nog krävas en hel del tid och engagemang. Det verkar t.ex. nödvändigt med läkarintyg och kanske också intyg från psykolog.

Vaniljflickan skrev:Jag bodde i någon slags korridor i Fridhemsplan ett tag, men då hade jag dagligen boendestödjare som hetsade mig att söka mig vidare, inte skön tillvaro där direkt, rätt galna grannar.

Vad var det för slags korridor i Fridhemsplan, det var inte gruppboende va eftersom du inte sökt det? Studenrum?

Vaniljflickan skrev:Jag kan annars tipsa om att ringa till olika bostadsbolag och höra hur det ligger till med bostäder, mamma ringde mormors gamla och de fixade fram en lägenhet ganska omgående i vårby gård, men det var inte aktuellt för mig att flytta tillbaka till Stockholm då.

Vårby gård är nog okej, men det är en bit från skolan. Men det är problem med bostäder i stockholm alltså, jag skulle via bostadsförmedlingen med min ca 8 år kötid kunna få boende typ i råcksta eller hässelby gård men såna ställen har jag inte varit på och det är långt borta från allt jag är van vid, alla jag känner, mitt liv här i stockholm helt enkelt. Så det känns inte som jag kan kasta bort mina år i kön på bo långt ifrån alla platser jag är vid och håller till på.

Men det är ett bra tips att man borde försöka ringa runt lite, men jag tänker att det nog inte går den vägen men det kanske det gör som du säger med ditt exempel med lägenhet i vårby gård.
Ung_Aspie

Inläggav Kollektivet » 2013-10-31 20:15:39

Det är klart att det är en ohållbar situation för dig att bo som nu. Bra att du tar initiativ till att ordna det, men snäva inte in på att bara söka LSS-boende.
Kollektivet

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-31 20:23:47

Ung_Aspie skrev:Okej jag förstår. Du gjorde inte ens en ansökan. Jag tänker att jag ska i alla fall försöka ansöka. Men jag har förstått att det kommer nog krävas en hel del tid och engagemang. Det verkar t.ex. nödvändigt med läkarintyg och kanske också intyg från psykolog.

Okej, men intyg är väl inte så svårt hoppas jag.

Ung_Aspie skrev:Vad var det för slags korridor i Fridhemsplan, det var inte gruppboende va eftersom du inte sökt det? Studenrum?

Det var ett korttidsboende iom att jag ej hade någon annanstans att bo efter sjukhusvistelse.

Ung_Aspie skrev:Men det är ett bra tips att man borde försöka ringa runt lite, men jag tänker att det nog inte går den vägen men det kanske det gör som du säger med ditt exempel med lägenhet i vårby gård.

Np, hoppas du finner ngt den vägen.
En tanke kan väl vara att kolla lite längs med pendellinjer osv.
Och om du inte hittar ngt alls och får avslag på LSS så kan du ju kolla efter ett kollektiv, hellre bo med andra ungdomar än hemma hos någon skrikig familj eller dyl.
Vaniljflickan

Inläggav Zima33 » 2013-10-31 21:57:31

Kollektivet skrev:Det är väl snarare en egen lägenhet du behöver, och kanske boendestöd (som ingår i LSS men är en helt annan sak än LSS-boende).

Boendestöd ingår inte i LSS utan är en SoL-insats.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Kollektivet » 2013-10-31 22:09:28

ok!
Kollektivet

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in