Leva utan medicin?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-10-31 9:38:19

mikael skrev:http://www.svt.se/vetenskapens-varld/se-program/del-28-9


Ska ses om en stund, ska iväg nu!:)
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav Kollektivet » 2013-10-31 9:40:35

Simpe skrev:Absolut! Håller med till 100. Ja, jag slutade att röka för exakt 2 veckor sedan.

Jag har alltid haft en väldigt stor respekt för piller. Alkohol brukar jag använda ibland då jag inte haft röka eller bara allmänt tagit nån grogg för att lätta lite, hjälper för stunden faktiskt.


Så om två veckor kommer du ha mycket mardrömmar. De brukar vara rätt speciella. Men är man bara förberedd så blir det mest intressant. Sen hade jag missat din ålder. Du är fortfarande för ung för att mata hjärnan med alla substanser som kommer av CB.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Leva utan medicin?

Inläggav LILITH_ » 2013-10-31 16:08:35

Autismspektrum störningar och cannabis går inte så bra ihop. Risken för reaktiva psykoser är större med AST och cannabis ökar den ytterligare.

Speciellt skulle jag vara extra försiktig under tonåren och som ung vuxen. Vid den åldern klappar många av oss igenom på olika sätt.

Ta hand om era hjärnor.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Leva utan medicin?

Inläggav alixha » 2013-10-31 16:16:01

LILITH_ skrev:Risken för reaktiva psykoser är större med AST...


Har du någon källa på det? Hittade ingenting. Blev nyfiken.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Leva utan medicin?

Inläggav LILITH_ » 2013-10-31 16:58:37

alixha skrev:
LILITH_ skrev:Risken för reaktiva psykoser är större med AST...


Har du någon källa på det? Hittade ingenting. Blev nyfiken.
Letade också efter någon konkret artikel i ämnet men hittade inget just nu.

Men jag tänker så här:
Dels finns ju ett klarlagt samband mellan schizofreni och autism (=sårbarhet). Och dels är psykoser i tonåren och hos unga vuxna oftast reaktiva till en början.
En ung människa med autismspektrum störning är extra sårbar inför det mesta och tonåren och tiden efter är ju väldigt turbulent, både inombords rent hormonellt och psykiskt överhuvudtaget och utanför rent konkret med ökade krav från omgivningen etc. Att ha en utvecklingsstörning (=försening) är en stressfaktor i sig i det läget.
Så vi med AS är ofta mer sårbara vilket kan öka risken för just reaktiva psykoser (och felbehandling av dessa kan mycket väl resultera i långvariga psykotiska tillstånd och "schizofreni" - jag har skrivit om det här förut, orkar inte gå in på det igen, det är så deprimerande).

Nu blev det rätt rörigt - har tankarna på andra håll men det är ett viktigt ämne så jag försöker förklara.

Så det är mer än gissning eller logisk slutledning från min sida än en kvalitativ sanning med forskning bakom så länge ingen av oss hittar en trovärdig källa, antar jag.

Jag vet bara att de unga med olika typer av psykoser som jag mött i psykvården har i stort sett alla fått igång min aspieradar. Många av dem kom in med drogutlösta (oftast cannabis) psykoser och om man läste anamneserna så fanns det mycket som tydde på AST helt enkelt. Fast gissa om de andra i personalen kopplade... men det här var något år sedan så jag hoppas att kunskapsnivån höjts.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Leva utan medicin?

Inläggav sofly » 2013-10-31 20:20:13

Batman skrev:
sofly skrev:Kan man få benzo utskrivet? :O

Hade du varit i behov av det hade du redan vetet det. Dessutom är du 17 år och kommer därmed inte få benzo utskrivet.


Vadå så om jag skulle behöva det får jag det ej på grund av min ålder? Det låter ologiskt
sofly
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2013-10-18

Leva utan medicin?

Inläggav Batman » 2013-10-31 21:40:42

sofly skrev:
Batman skrev:
sofly skrev:Kan man få benzo utskrivet? :O

Hade du varit i behov av det hade du redan vetet det. Dessutom är du 17 år och kommer därmed inte få benzo utskrivet.


Vadå så om jag skulle behöva det får jag det ej på grund av min ålder? Det låter ologiskt

Det låter faktiskt väldigt logiskt, var du fick ditt ologiska ifrån står skrivet i stjärnorna och jag bryr mig inte heller. Sen verkar du inte behöva det med tanke på att du inte ens har vetenskap om att man kan få det utskrivet.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Leva utan medicin?

Inläggav Moggy » 2013-10-31 21:44:55

Batman skrev: Sen verkar du inte behöva det med tanke på att du inte ens har vetenskap om att man kan få det utskrivet.


Värdelöst argument. Alla har inte koll på vilka mediciner som finns och alla har inte så stor medvetenhet om sina problem att man vet hur lösningen skulle se ut.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Leva utan medicin?

Inläggav sofly » 2013-10-31 21:47:28

Moggy skrev:
Batman skrev: Sen verkar du inte behöva det med tanke på att du inte ens har vetenskap om att man kan få det utskrivet.


Värdelöst argument. Alla har inte koll på vilka mediciner som finns och alla har inte så stor medvetenhet om sina problem att man vet hur lösningen skulle se ut.


Batman har inte hittat sina mediciner än :)
sofly
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2013-10-18

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-11-01 14:19:20

sofly skrev:Vadå så om jag skulle behöva det får jag det ej på grund av min ålder? Det låter ologiskt



Det är så beroendeframkallande så dom skriver inte ut (särskilda fall bara) till unga, det är vad jag har hört iallafall, kan ha fel eller nån helt annan anledning, men det är iaf vad jag hört.
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav Richard » 2013-11-01 17:46:09

Jag fick Sobril utskrivet när jag var 16 år. Sen slutade jag med dem. Men började självmedicinera med benzo när jag var runt 21 år. Erkände det till sist hos min psykiater, då fick jag det lagligt utskrivet istället. O det har jag fått i 12 år nu. Först Sobril, Sen Xanor, o de 10 senaste åren Iktorivil.
Richard
 
Inlägg: 3752
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Leva utan medicin?

Inläggav mikael » 2013-11-01 17:55:46

Ikto har jag med!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Leva utan medicin?

Inläggav Zima33 » 2013-11-01 22:43:02

Simpe skrev:
rapchic skrev:ett kedjetäcke är ett täcke med tyngd i sig i form av kedjor (det finns bollar också), min är på 8 kilo men det finns både tyngre och lättare.


Det lät jäkla smart faktiskt, för ibland känns det som att mina ben är för "lätta"?? dom vill liksom inte vara still, ligger och vrider och vänder. Tack så mycket! Ska kolla upp det! vet du ungefär hur mycket det skulle kosta om man köper det själv? Går det att få tag på här i Sverige? :-)Happy

Jag har läst att det finns de som använder en tung matta i stället för kedjetäcke. Lite billigare för trasmattor kan man ju köpa varsomhelst.
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-11-05 4:57:57

Zima33 skrev:Jag har läst att det finns de som använder en tung matta i stället för kedjetäcke. Lite billigare för trasmattor kan man ju köpa varsomhelst.



Tack för tipset!:)

Jag ska försöka ta kontakt med någon läkare, bor i Gävleborg och i byn här jag bor i känns det som att ingen förstår en, tråkigt nog. :(
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav gadas » 2013-11-05 15:28:31

Jag ser det så här:
Mediciner gör det inte möjligt för mig, de gör det lättare.
Jag klarar mig utan, men det kommer att kräva mer av mig och kanske ta längre tid att må bättre.
Allt jag kan göra med mediciner kan jag göra utan mediciner, har bara inte gjort det än.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-11-10 1:12:35

Ringde och bokat tid hos en läkare som jag ska träffa nästa vecka, jag frågade om benzo men det var inget hon rekommenderade så jag beställde från nätet istället. :-)063
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-11-21 11:48:37

Varför får ni benzo utskrivet? finns det inge bättre medicin? Jag kommer inte få det iallafall.
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-21 13:17:25

Simpe skrev:Varför får ni benzo utskrivet?
Iktorivil. Mot ångest och psykotiska besvär. (På klisterlappen står ångest och stabiliserande.)
Simpe skrev:finns det inge bättre medicin?
Nej.
Simpe skrev:Jag kommer inte få det iallafall.
Vad synd. Kass inställning dock, du har bestämt att du inte kommer få.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Leva utan medicin?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-21 13:21:14

gadas skrev:Allt jag kan göra med mediciner kan jag göra utan mediciner, har bara inte gjort det än.
Vilken lyxsituation. Så funkar det inte för mig, jag får bland annat diarré och blir psycho, helt handikappad utan mediciner. Kan ej lämna hemmet i det skedet. Okej om jag vill bajsa på mig och kräkas offentligt, vilket har skett, så kan jag ju men det är hemskt obekvämt och inte finns det dusch och nya kläder heller.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-11-21 13:47:54

sugrövmanövern skrev:Vad synd. Kass inställning dock, du har bestämt att du inte kommer få.



Var till "psykosociala teamet" igår och pratade och har fått en läkartid nu idag, jag frågade om benzo men det fanns tydligen bättre medicin och benzo var bara för "tillfälliga" besvär.. Som jag fattade det.
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-11-21 13:51:17

Jag vill jätte gärna få det, har testat benzo ett par gånger nu och jag blir som en helt annan person.

Men hur mår man efter tex 10 år av brukandet???
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-11-21 17:14:04

Fick "Sertralin Actavis" utskrivet, men vet inte om jag vågar ta det, någon som testat???
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-21 20:46:29

Simpe skrev:
Men hur mår man efter tex 10 år av brukandet???
Jag är inte uppe i fullt så många års kontinuerligt brukande ännu, har nog kanske knaprat sedan 2005 eller så men jag kan inte se att jag fått någon omfattande hjärnröta orsakade av bensodiazepiner.

Andra mediciner har skadat mig. Bla melatonin var rena döden.

Jag fick gå den långa vägen, äta allt möjligt innan jag fick mina benso, som jag kallar normaliserare. Jag får inget rus eller så.

Sertralin åt jag förra vintern i låg dos under två månader. Gick upp i vikt 20kg. Psykiskt hände ingenting.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-11-22 10:06:08

sugrövmanövern skrev:Jag fick gå den långa vägen, äta allt möjligt innan jag fick mina benso


Det är de jag verkligen inte orkar just nu känner jag :cry:
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Återgå till Aspergare och vården



Logga in