Leva utan medicin?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-10-30 16:44:08

Hej! Är det någon som verkligen klarar av att leva utan nån typ av medicin ?

Jag har självmedicinerat Cannabis i ca 6 år, men jag känner att jag blir utfryst från familjen och även vänner, det är ju faktiskt olagligt i det här landet också! (planer på att flytta ifrån Sverige bara för det).

Men har kommit över några Benzo nu och det hjälper mig en hel del.


Känns tråkigt att behöva byta ner sig i droger, alltså få en sämre drog än den man använt bara för att det är olagligt i det här landet, för CB har verkligen hjälpt mig en hel del.

Kan jag få benzo utskrivet?

Kan jag få Cannabis utskrivet?

Mår sjukt kefft just nu, men ska snart knapra. Väldigt tacksam för svar.

Och nej jag är ingen knarkare.

Ta hand om er! :-)Hug

Moderator: Tråden flyttad från Att leva som Aspergare.
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav beardy » 2013-10-30 16:52:20

Gå till en läkare och prata om dina problem (men nämn inte att du har självmedicinerat), då kan läkaren förskriva dig medicin som är tänkt att hjälpa mot problemen.

Benzo kan du nog få utskrivet om du behöver det, men inte cannabis. Det finns ett fåtal i Sverige som får en medicin baserat på cannabis, men har för mig att det enbart ges till MS-patienter.


Om du mår bättre av cannabis, varför inte fortsätta använda det istället för den starkt beroendeframkallande drogen benzo? Istället för att röka det, prova att göra cannabissmör och använda det i matlagning. Då är det mindre risk att du blir stigmatiserad iomed att det är mer diskret än att röka.


Men som sagt, jag rekommenderar att gå till en läkare istället. Där kan du få medicin, men endast medicin riskerar att förvärra problemen (eller åtminstånde ge dig andra problem) , ofta behövs även samtalsterapi och/eller annan hjälp för att må bättre.
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

Leva utan medicin?

Inläggav Intressant » 2013-10-30 17:16:34

Jag får Benzo utskrivet men är livrädd för att bli för beroende av det. Jag tar det enbart för att somna på. Jag ser inte charmen med att knapra upp sitt lager för skojs skull, jag känner mig heller inte "flummig" på dessa piller. Försöker hushålla när jag har dem. Har testat de flesta mediciner och tycker inte att de hjälper särskilt för varken sömn eller ångest. Det ända som får mig att sova bra, är när jag har någon att krama på. Inte för att det får mig att somna, men det får mig att stå ut, under tiden tills man somnar.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-10-30 17:23:32

Har en släkting som ska bli polis så jag vill inte riskera något :/

Har inte gjort annat än att pratat med läkare igenom åren och det känns som att det inte är värt besväret.

Men tack för kommentaren och tipsen! :)

Ha det bäst!
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-10-30 17:28:50

Jag klarar inte av det här mörkret, jag tyckte benzo tog bort en hel del av det negativa.

Jo jag vet att det är väldigt lätt att bli beroende osv, men kanske bättre att jag börjar med det än att typ inte ens vilja leva alls.

Jag har alltid nekat medicin igenom åren för att jag alltid har haft något emot just piller, men det kommer inte att gå utan, tyvärr. Har testat ca 4 sömnpiller, fick "Propavan 25mg" utskrivet förra veckan men det funkade ju inte alls.
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav Intressant » 2013-10-30 17:37:34

Simpe skrev:Jag klarar inte av det här mörkret, jag tyckte benzo tog bort en hel del av det negativa.

Jo jag vet att det är väldigt lätt att bli beroende osv, men kanske bättre att jag börjar med det än att typ inte ens vilja leva alls.

Jag har alltid nekat medicin igenom åren för att jag alltid har haft något emot just piller, men det kommer inte att gå utan, tyvärr. Har testat ca 4 sömnpiller, fick "Propavan 25mg" utskrivet förra veckan men det funkade ju inte alls.


Du resonerar som jag gjorde när jag började testa medicin. Det är möjligt att benso kommer få dig lite på fötter igen. Vetskapen om någon sorts "kontroll" över sin sömn gör faktiskt en del saker för livslyckan, även om det inte alltid känns så.

Propavan är imo inte värt något. Men har en NT vän som tycker att det fungerar bra. Mina problem ligger mest i insomnings/ångest, extrem känsla av otrötthet vid sänggående.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-10-30 17:47:36

Jag kan bli trött i huvudet vid 11-12 på natten, men resten av kroppen vill verkligen inte sova,
så kan ligga i typ 3 timmar och försöka sova, ger upp och sätter mig vid datorn nån timme tills hela kroppen verkligen är helt slut. Men nu när jag "testar" benzo så somnar jag fort och sover länge, perfet!

Förjävligt att det ska vara så beroendeframkallande och sån avtändning på det bara:/
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav rapchic » 2013-10-30 20:44:37

Jag har ingen medicin för AS (eller följdsymptom) jag har ibland testat sömntabletter men där funkar kedjetäcke 10 ggr bättre.

Däremot så har jag ju div värktabletter jag äter vid behov men det har ju inget med AS att göra så jag gissar att du inte räknar dom.

Jag har heller aldrig självmedicinerat så det går ju beroende på vad man har för problem.

Har du testat nått mot sömnproblemen, tex kedjetäcke?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Leva utan medicin?

Inläggav Kollektivet » 2013-10-30 23:09:57

Om du har haft CB som specialintresse i mer än ett år gör du klokt i att bryta i minst 6 veckor. Effekten den har på dig är ändå bara "normaliserande" vid det här laget. Du röker för att klara vardagen, ungefär som cigaretter. Gör en detox och se om du vill fortsätta. CB har dokumenterat bra effekter på A-människor, som också märkt själv.

Men på riktigt nu. Ge dig inte på benzo. Det är en av de farligaste droger jag känner till. Hellre alkohol om det blir för jobbigt med uppehållet. Dryga bieffekter men socialt accepterat...
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Leva utan medicin?

Inläggav Batman » 2013-10-30 23:23:13

Jag är helt och hållet utan medicin och har både asperger och adhd. Det sista jag vill är att ta mediciner, främst pga biverkningarna och att jag inte vill bli helt förändrad och möjligtvis beroende av medicin för att fungera, och känner att är medicin inte ens tänkbart måste jag finna strategier som gör att jag trots mina diagnoser fungerar. Jag lär mig själv hur jag fungerar, på djupet, och vad vad jag behöver jobba med. Tycker detta känns som en hållbar plan (än så länge, hehe) och hoppas att jag innan jag blir mycket äldre har lärt mig så pass mycket om mig själv och mina svagheter att jag hela mitt vuxna liv kan fungerar så bra som det går, utan att medicinera.

Och jag har många och svåra problem vad gäller väldigt mycket, tyvärr, men trots det förstår jag mig på mig själv lite bättre för var dag som går. Jag tror att det är möjligt, att leva utan medicin, absolut!

Tog stilnoct regelbundet för sömnen för ett par år sedan, men tyckte inte det var ett hållbart sätt att leva på. Sömnen har varit en enormt besvär för mig hela mitt liv, men nu några år senare efter jag vet inte hur många olika strategier jag testat är jag för första gången i mitt liv på bättringsvägen.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Leva utan medicin?

Inläggav sofly » 2013-10-30 23:29:20

Kan man få benzo utskrivet? :O
sofly
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2013-10-18

Leva utan medicin?

Inläggav Batman » 2013-10-30 23:31:34

sofly skrev:Kan man få benzo utskrivet? :O

Hade du varit i behov av det hade du redan vetet det. Dessutom är du 17 år och kommer därmed inte få benzo utskrivet.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-10-31 0:39:27

Tack för alla kommentarer, jag är alldeles för slut i kroppen för att svara på dom det får bli imorgon. God natt familjen :-)154
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-10-31 7:15:01

rapchic skrev:Jag har ingen medicin för AS (eller följdsymptom) jag har ibland testat sömntabletter men där funkar kedjetäcke 10 ggr bättre.

Däremot så har jag ju div värktabletter jag äter vid behov men det har ju inget med AS att göra så jag gissar att du inte räknar dom.

Jag har heller aldrig självmedicinerat så det går ju beroende på vad man har för problem.

Har du testat nått mot sömnproblemen, tex kedjetäcke?



Vad menas med "kedjetäcke"? :)
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-10-31 7:21:52

Kollektivet skrev:Om du har haft CB som specialintresse i mer än ett år gör du klokt i att bryta i minst 6 veckor. Effekten den har på dig är ändå bara "normaliserande" vid det här laget. Du röker för att klara vardagen, ungefär som cigaretter. Gör en detox och se om du vill fortsätta. CB har dokumenterat bra effekter på A-människor, som också märkt själv.

Men på riktigt nu. Ge dig inte på benzo. Det är en av de farligaste droger jag känner till. Hellre alkohol om det blir för jobbigt med uppehållet. Dryga bieffekter men socialt accepterat...


Absolut! Håller med till 100. Ja, jag slutade att röka för exakt 2 veckor sedan.

Jag har alltid haft en väldigt stor respekt för piller. Alkohol brukar jag använda ibland då jag inte haft röka eller bara allmänt tagit nån grogg för att lätta lite, hjälper för stunden faktiskt.
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-10-31 7:32:34

Batman skrev:Jag är helt och hållet utan medicin och har både asperger och adhd. Det sista jag vill är att ta mediciner, främst pga biverkningarna och att jag inte vill bli helt förändrad och möjligtvis beroende av medicin för att fungera


:-)049

Exakt så har jag resonerat i yngre dagar, (det är inte värt att leva om man ska behöva ta piller för att vara glad, ungefär så har jag tänkt) men nu när man inser att det alltid kanske kommer att vara såhär så blir jag mörkrädd.

I vissa perioder fungerar jag/mår helt okej, klarar av att gå att handla mat utan att bli tex helt kallsvettig osv, men ibland kan jag låsa in mig i flera dagar och klarar inte ens gå ut liksom.
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-10-31 7:36:01

Batman skrev:Hade du varit i behov av det hade du redan vetet det. Dessutom är du 17 år och kommer därmed inte på benzo utskrivet.


Har en polare som fick det utskrivet när han gick på högstadiet, fråga mig inte hur det gick till, självmordsbenägen kanske? Ingen aning. Kanske har blivit lite strängare regler nu, det vet jag inte, vet att det är lättare att få när man är äldre iallafall.
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav rapchic » 2013-10-31 7:37:02

Simpe skrev:Vad menas med "kedjetäcke"? :)

ett kedjetäcke är ett täcke med tyngd i sig i form av kedjor (det finns bollar också), min är på 8 kilo men det finns både tyngre och lättare.

Kedjetäcket ger trygghet och ro till kroppen och det blir enklare att sova (jag har som sagt inte testat nån medicin som är lika bra), alla som testat mitt tycker den är super, min man som har värre sömnproblem än jag har säkert tjuvat mitt nu när jag har gått upp för att få några timmars bra sömn i alla fall.

Kedjetäcke kan skrivas ut av din arbetsterapeut, annars kan man köpa det själv men det är dyrt.

Vi har ju gjort andra saker för att få bättre sömn också men inget har det varit så stor förbättring på som kedjetäcket.

edit: man kan oftast testa innan man får det utskrivet också.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-10-31 7:44:05

rapchic skrev:ett kedjetäcke är ett täcke med tyngd i sig i form av kedjor (det finns bollar också), min är på 8 kilo men det finns både tyngre och lättare.


Det lät jäkla smart faktiskt, för ibland känns det som att mina ben är för "lätta"?? dom vill liksom inte vara still, ligger och vrider och vänder. Tack så mycket! Ska kolla upp det! vet du ungefär hur mycket det skulle kosta om man köper det själv? Går det att få tag på här i Sverige? :-)Happy
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav rapchic » 2013-10-31 7:46:42

Simpe skrev:
rapchic skrev:ett kedjetäcke är ett täcke med tyngd i sig i form av kedjor (det finns bollar också), min är på 8 kilo men det finns både tyngre och lättare.


Det lät jäkla smart faktiskt, för ibland känns det som att mina ben är för "lätta"?? dom vill liksom inte vara still, ligger och vrider och vänder. Tack så mycket! Ska kolla upp det! vet du ungefär hur mycket det skulle kosta om man köper det själv? Går det att få tag på här i Sverige? :-)Happy

ca 6000 tror jag dom går på om man köper och inte får den på recept (man kan köpa dom på hjälpmedelsbutiker, men kolla tex tradera först du kan ju ha tur), men vissa händiga gör ju egna för mycket mycket mindre. Min man har tänkt göra ett eget istället för att köpa (och låna mitt).

Får man dom utskrivna däremot är dom gratis.

edit: dom kostade visst ca 5000:- http://www.somna.eu/
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-10-31 7:53:13

rapchic skrev:Får man dom utskrivna däremot är dom gratis.

edit: dom kostade visst ca 5000:- http://www.somna.eu/


Tusen tack för besväret! :-)Happy Ska verkligen försöka få tag på ett! =)
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav rapchic » 2013-10-31 7:57:48

Simpe skrev:
rapchic skrev:Får man dom utskrivna däremot är dom gratis.

edit: dom kostade visst ca 5000:- http://www.somna.eu/


Tusen tack för besväret! :-)Happy Ska verkligen försöka få tag på ett! =)

kan du testa på nått sätt så gör det först (jag testade min första via vuxenpsyk tex), då vissa behöver lättare och vissa behöver tyngre.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Leva utan medicin?

Inläggav Simpe » 2013-10-31 7:59:53

rapchic skrev:kan du testa på nått sätt så gör det först (jag testade min första via vuxenpsyk tex), då vissa behöver lättare och vissa behöver tyngre.


Ännu en smart kommentar! :) Nyvaken som man är kanske man ska varva ner lite haha.
Simpe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-05

Leva utan medicin?

Inläggav mikael » 2013-10-31 9:33:43

mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in