Stormen kommer! :( :)
Alien skrev:Det förekom tydligen dödsfall i Storbritannien och Tyskland, så det var ju katastrof nog. I Sverige klarade vi oss.
Men en stackars älg träffades av ett träd och dog.
Låter inte roligt att vara utan ström flera dagar:http://www.dn.se/nyheter/sverige/stroml ... os-vanner/DN skrev:Strömlösa hushåll på landsbygden kan få vänta i flera dygn på att återfå elen. Därför uppmanas de kontakta släkt och vänner för att slippa övernatta i köld och mörker.
Som mest förlorade 78.000 av elbolaget Eons kunder sin ström efter stormen ”Simones” framfart. Tidigt på tisdag morgon var runt 60.000 hushåll fortfarande strömlösa.
De som drabbats av elavbrott och som bor långt ute på landet kan i värsta fall räkna med flera dygn utan el.
Naturens krafter skrämmer mig. Då slipper vi ändå vulkaner, jordbävningar och tsunami.
minst en tamkanin dog också (har jag fått reda på, på ett annat forum)
Jag såg en fasadskylt som hade lossnat av helgens storm och i kvällsposten stod om att några balkonger och ett skyltfönster hade krossats mindre än en kilometer från där jag bor.
Jag kom förbi där dagen efter och det syntes fortfarande.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
tvilling99 skrev:Jag såg en fasadskylt som hade lossnat av helgens storm och i kvällsposten stod om att några balkonger och ett skyltfönster hade krossats mindre än en kilometer från där jag bor.
Själv märkte jag inte ett skit utav det dåliga vädret. Läste i tidningen att kallbadhuset i Landskrona hade blåst bort totalt. Precis att det skulle ny invigas efter att ha blivit förstörd under en storm för 2 år sedan.
Stackars förening..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Stormen Sven uppgick på vissa håll till orkanstyrka.
Men myndigheter och företag är nu bättre förberedda för stormar.
Säkrast att stanna inne när stormen kommer.
Här uppe var det ju inte så stark storm som längre söderut. Men obehagligt ändå när jag skulle gå ut med hunden. Fick gå baklänges, jag tappade andan annars.
Men att förlora elen i flera dagar låter jobbigt. Inget ljus, ingen värme, inget internet, ingen TV, ingen varm mat och vad gör man med innehållet i frysen?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17978977.abOrkanen Gudrun är en av de värsta väderkatastrofer som drabbat Sverige under senare år.
När orkanen drog in över Sverige i januari 2005 dog 20 människor, 340 000 hushåll var strömlösa och oändliga mängder träd föll i skogarna.
Lokalt kraftigare än Gudrun
Flera av dödsfallen efter Gudrun kom efteråt då skogarna skulle röjas. Och ingen kan ännu veta exakt vilken förödelse Sven har lämnat efter sig.
Räknat i vindstyrka var stormen Sven däremot lokalt lika kraftig och till och med värre än Gudrun.
Vid Nordkoster, utanför Strömstad, mättes orkanvindar på 37 m/s jämfört med Gudruns 31 m/s. Och vid Väderöarna några mil söderut mättes ännu starkare orkanvindar på 40 m/s jämfört med Gudruns 38 m/s.
Medelvindstyrka på 30m/s
Sven stormade fram i orkanstyrka på flera platser längs med västkusten. Ändå räknades inte Sven som en orkan.
Förklaringen är att medelvindstyrkan under stormen Sven aldrig nådde över 30 m/s.
Men myndigheter och företag är nu bättre förberedda för stormar.
– Förr skickade man iväg tåg och då blev folk sittande i skogen. Nu resonerar man att det är bättre att man ställer in det i stället. Sedan Gudrun har man också grävt ner väldigt mycket elförsörjning. Så det är inte alls lika många familjer som drabbas.
Hittills har 7 människor dött under stormen Sven.
Säkrast att stanna inne när stormen kommer.
Här uppe var det ju inte så stark storm som längre söderut. Men obehagligt ändå när jag skulle gå ut med hunden. Fick gå baklänges, jag tappade andan annars.
Men att förlora elen i flera dagar låter jobbigt. Inget ljus, ingen värme, inget internet, ingen TV, ingen varm mat och vad gör man med innehållet i frysen?
Alien skrev:vad gör man med innehållet i frysen?
Äter eller skaffar elverk..
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Alien skrev:vad gör man med innehållet i frysen?
Äter eller skaffar elverk..
Berätta gärna hur du har tänkt att det ska gå till om man är ansluten till det fasta elnätet, eller bor i en tätort?
Storm? Vilken storm?
Stadsbussarna rullar på som vanligt
Helsingborg - Stormen Sven
Helsingborg - Stormen Sven
alixha skrev:Storm? Vilken storm?
Vad fan ni får väll springa upp till kärnan och vänta ut havsvågorna.
slackern skrev:Berätta gärna hur du har tänkt att det ska gå till om man är ansluten till det fasta elnätet, eller bor i en tätort?
Hurvida man är anslutet till elnätet är irrelevant.
El kan fås på fler sätt. T.ex bränsleceller eller batterier. I värsta fall kan man ställa ett aggregat på balkongen. Det är lite en fråga om hur mycket möda man är beredd att lägga ner.
- plåtmonster
Alien skrev:Naturens krafter skrämmer mig. Då slipper vi ändå vulkaner, jordbävningar och tsunami.
Nej, nej, nej!
På med krafterna för allt i världen. En asteroid rätt in i jorden skulle sitta fint.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
plåtmonster skrev:slackern skrev:Berätta gärna hur du har tänkt att det ska gå till om man är ansluten till det fasta elnätet, eller bor i en tätort?
El kan fås på fler sätt. T.ex bränsleceller eller batterier. I värsta fall kan man ställa ett aggregat på balkongen. Det är lite en fråga om hur mycket möda man är beredd att lägga ner.
Tror knappast att hyresvärden tillåter ett brummande avgasstinkande elaggregat på balkongen (jag bodde i Akalla då de hade det första stora elavbrottet som varade i tre dagar, vi värmde mat mha värmeljus samt åt hämtpizza).
plåtmonster skrev:slackern skrev:Berätta gärna hur du har tänkt att det ska gå till om man är ansluten till det fasta elnätet, eller bor i en tätort?
Det är i allra högsta grad relevant. För om du är ansluten till elnätet och drar igång din egen generator kommer den att börja generera till resterande personer på nätet. Vilket kommer att få till följd att är inte generatorn konstruerad för det kommer den troligtvis att brinna upp och förstöra elnätet.
Bönder brukar ha reservkraft via ett traktoragregat. Men för att få koppla in det på nätet så måste dom koppla om så att dom inte levererar ut på stamnätet.
@slackern, Jag förutsatte att ingen matar ut effekt till elnätet.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:@slackern, Jag förutsatte att ingen matar ut effekt till elnätet.
Jo men hur har du tänkt lösa det genom att ha ett elverk på balkongen? För det förutsätter ju nästan att man bor i en lägenhet i en tätort. För annars hade du skrivit att man ställer den i ett skjul eller altanen om man bor ute på landet.
För det är rätt dyrt att ha olika matningar till en bostad och knappast något man lär få igenom i en lägenhet. OK om du bor på landet och behöver reservkraft så kopplar du in traktorn och kopplar från det allmänna elnätet. Men det är nog väldigt få vanliga användare som har råd med sådana lösningar.
Tanken du har är god men för vanliga Svensson en väldigt dyr lösning. Om man från början bygger ett hus som man inte kopplar upp mot det allmänna elnätet så finns det en massa system för att bli självförsörjande.
Bensindrivet elverk = 2500 kr, förlängningssladd = 200 kr. Man kopplar därefter frysboxen via förlängningssladden direkt till elverket. Det är väldigt enkelt även om det kanske inte är så tyst.
Frysboxar borde dessutom kunna klara sig på batterier om man är lite sparsam.
Kylningen behöver inte pågå hela tiden utan man kan dra ner temperaturen lite extra så att man kan ta långa pauser.
Kylningen behöver inte pågå hela tiden utan man kan dra ner temperaturen lite extra så att man kan ta långa pauser.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Bensindrivet elverk = 2500 kr, förlängningssladd = 200 kr. Man kopplar därefter frysboxen via förlängningssladden direkt till elverket. Det är väldigt enkelt även om det kanske inte är så tyst.
Hur ser elsäkerheten ut om du kopplar in en förlängningssladd i ett elverk som står utomhus?
Det kallas jordning.
Om du ägnade dig att lösa problemen som uppstår istället för att hitta fel utanför huvudspåret så skulle sådana här situationer säkert gå smidigare.
Om du ägnade dig att lösa problemen som uppstår istället för att hitta fel utanför huvudspåret så skulle sådana här situationer säkert gå smidigare.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Det kallas jordning.
Nej det kallas att du föreslår folk att använda förlängningsladd utomhus. Vilket inte är att rekommendera. Det hjälper inte på minsta sätt om elverket är jordat eller inte om du använder fel sorts kabel. Men du har helt rätt i att man kan använda ett elverk för att driva en frys vid ett elavbrott. Men bara praktiskt genomförbart om man bor ute på landet. Bor du i en tätort och drar igång ett elverk så är risken stor att du får problem med miljöförvaltningen.
Då får man köpa ett gäng fritidsbatterier och elektrisk omvandlare så kan man också klara problemet. Elen brukar ju återkomma efter några dygn.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Då får man köpa ett gäng fritidsbatterier och elektrisk omvandlare så kan man också klara problemet. Elen brukar ju återkomma efter några dygn.
Eller så rekommenderar man rätt slaggs kabel.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromf ... nda-44763/
Om man inte förstår faran i att mata elnätet och att använda adekvat kabel så får man väl inse att man har tummen mitt i handen och att maten blir förstörd. Eller köpa is.
- plåtmonster
Stormen Sven var elak mot mig, den knuffade omkull en hel hög träd över stigen som går från mitt ställe och vidare ut på näset. Ett par träd hade stamdiameter på 50-60cm så det var inga småpinnar heller. Jag har mer ved än jag behöver så nu måste jag sälja. De här höststormarna med vindar från nord är alltid de värsta här omkring.
Jag hoppas att det kommer mera snö snart och att värmen dom snackade om inte kommer i veckan.
- Lunas Iovis
- Anslöt: 2013-11-20