Skolämnet "Livskunskap" ett rent träsk?
15 inlägg
• Sida 1 av 1
DN: ”Sverige har slutat undervisa.” Så förlorade lärarna sitt yrke
Helt otroligt!
Någon som har personliga erfarenheter av ämnet och kan relatera hurvida det stämmer med verkligheten?
• Och så det mest fantastiska: ämnet livskunskap. Tonåringar har uppmanats av sin lärare att inför klassen bekänna om det finns alkoholism, psykiska sjukdomar eller annat traumatiskt i familjen. Eller om de blivit våldtagna. Hur det kändes, liksom.
En lärare som borde söka vård? Nej, ett nytt ämne. Eller, rättare sagt: en affärsprodukt som hundratalet kommuner inhandlat och gjort obligatoriskt. ”Livskunskap” finns inte i någon läroplan, saknar stöd i forskning. Enligt ”P 1 Kaliber”, som lyft fram skandalen, händer det att barnen inte får betyg om de vägrar lufta sina trauman inför klassen. Eller inte vill delta i ”sänkningsövningar” där de av läraren uppmanas att förnedra varandra, en upplevelse som anses höja deras ”sociala kompetens”.
Helt otroligt!
Någon som har personliga erfarenheter av ämnet och kan relatera hurvida det stämmer med verkligheten?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Knappt något skit som händer i Sveriges skolor förvånar mig längre...
Skippa skiten rakt av bara.
Har hört om eländet förut och det är ett flum av den mer eländiga sorten.
Kan inte se nåt som helst positivt i det här så kallade ämnet.
Skolan ska inte syssla med sociala experiment och utprovande av nya flumpedagogiska idéer, skolan ska vara en läromsanstalt.
Har hört om eländet förut och det är ett flum av den mer eländiga sorten.
Kan inte se nåt som helst positivt i det här så kallade ämnet.
Skolan ska inte syssla med sociala experiment och utprovande av nya flumpedagogiska idéer, skolan ska vara en läromsanstalt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Livskunskap kan vara bra, men att tvinga eleverna till ett social voyerism är rent kriminellt.
- plåtmonster
Den vanligaste metoden heter SET och det står för Social Emotionell Träning. Det är en metod framtagen av psykoterapeuter och liknar traditionell gruppterapi och innehåller samtalsövningar och fysiska övningar, ja, till och med massage.
En metod som kräver utbildning av lärarna.
http://www.expressen.se/nyheter/livskun ... t-innebar/
Bluäääääärghh!
Massage av mobbare.. låter som en hit..
Gärna kryddat med hot om IG ifall någon vägrar.
Det är väl iaf vad jag kan tänka mig sker om man saknar utbildade och omdömesgilla lärare.
Gärna kryddat med hot om IG ifall någon vägrar.
Det är väl iaf vad jag kan tänka mig sker om man saknar utbildade och omdömesgilla lärare.
- plåtmonster
Jag hade någon form livskunskap på högstadiet även i årskurs 1 i gymnasiet, född 85. Inga betyg involverat i högstadiet vad jag kommer ihåg. Det kan även ha hetat "Hälsa" på högstadiet och således inte exakt samma sak. Men det var ett inköpt koncept och skolan jag gick på var bland de första i Sverige med den här typen av undervisning och de marknadsförde de ämnet och försökte profilera sig kring det. Lärarinnan vi hade vart i alla fall iväg på någon särskild utbildning/fortbildning för ämnet. Även om det inte var betyg tar det lektionstid för man får väl inte bara hitta på nya ämnen och ge elever i grundskolan fler skoltimmar?
Jag minns det inte alls som något traumatiskt som involverade något tvång. Känns som det mestadels var någon form av sexualundervisning. Men det är 12-15 år sedan så det är kanske inte samma sak längre. Det enda jag hängde upp mig på var att vi hade en tydligt religiös lärare i livskunskap som även råkade tillhöra Livets ord. Tveksamt att ha en lärare med en avvikande religiös uppfattning som undervisar i livskunskap, han var även lärare i konstruktion men där har det ingen betydelse.
Själv tycker jag det är flum. Föräldrars ansvar att förbereda barn för vuxenlivet, skolans ansvar är att förbereda eleverna för yrkeslivet. Rimligen åligger det föräldrar att lära sina barn det som ligger inom livskunskap. Skolan skall syssla med undervisning inte uppfostran.
Jag minns det inte alls som något traumatiskt som involverade något tvång. Känns som det mestadels var någon form av sexualundervisning. Men det är 12-15 år sedan så det är kanske inte samma sak längre. Det enda jag hängde upp mig på var att vi hade en tydligt religiös lärare i livskunskap som även råkade tillhöra Livets ord. Tveksamt att ha en lärare med en avvikande religiös uppfattning som undervisar i livskunskap, han var även lärare i konstruktion men där har det ingen betydelse.
Själv tycker jag det är flum. Föräldrars ansvar att förbereda barn för vuxenlivet, skolans ansvar är att förbereda eleverna för yrkeslivet. Rimligen åligger det föräldrar att lära sina barn det som ligger inom livskunskap. Skolan skall syssla med undervisning inte uppfostran.
Finns dock en hel del föräldrar som är inkapabla att ge adekvat livskunskap.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Finns dock en hel del föräldrar som är inkapabla att ge adekvat livskunskap.
Ge föräldrautbildning i sådant fall. Bara för att vi har en stor hög usla föräldrar skall inte skolan ta över deras jobb.
Problem #2 en del bör inte bli föräldrar övh..
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Problem #2 en del bör inte bli föräldrar övh..
Jag har funderat mycket på det. Är själv etnisk svensk och adopterad det vill säga jag hade svenska biologiska föräldrar som inte ansågs lämpliga som föräldrar. Det hade varit mycket bättre om man kom på det innan de skaffade barn. Det finns lösningar men jag har inte kommit på någon som fungerar praktiskt ur moralisk synvinkel. Spara spermier och ägg från alla människor och sterilisera dem. Sedan förvara detta och sedan ha ansöka om att få skaffa barn vore intressant men sanslöst dyrt. Skulle förmodligen även få epidemier av könssjukdomar då färre skulle använda kondom och människor skulle bli mer lössläppta.
Azo85 skrev:plåtmonster skrev:Finns dock en hel del föräldrar som är inkapabla att ge adekvat livskunskap.
Ge föräldrautbildning i sådant fall. Bara för att vi har en stor hög usla föräldrar skall inte skolan ta över deras jobb.
Och tror du att alla föräldrar skulle ta till sig en sån utbildning?
@Azo85, Man tvångsadopterar från de som är direkt olämpliga.
- plåtmonster
Zima33 skrev:Azo85 skrev:plåtmonster skrev:Finns dock en hel del föräldrar som är inkapabla att ge adekvat livskunskap.
Och tror du att alla föräldrar skulle ta till sig en sån utbildning?
Nej. Men det borde vara effektivare att ge föräldrar utbildning dels på grund av att de i egenskap av föräldrar borde ha större möjligheter att anamma det. Sedan tror jag det är ineffektivt att ha universitetsutbildade personer som uppfostrar barn. Skall skolan ägna tid åt att uppfostra kommer skolan ägna mindre tid åt att undervisa. Tror inte att skolan kan uppfostra barn särskilt bra om det inte rör sig om internat med extra personal som sköter uppfostran utanför skoltid.
plåtmonster skrev:@Azo85, Man tvångsadopterar från de som är direkt olämpliga.
Ja. Mina föräldrar var uppenbarligen det och jag använder ofta dem som exempel i diskussioner kring olämpliga föräldrar. Det hade varit mycket bättre åtminstone i mitt fall om man kommit på det tidigare och steriliserat dem. Nu har jag en halvbror jag aldrig träffat men vår "far" tog livet av sig när han var 4-5. Bättre om han varit steriliserad från början, eller åtminstone efter hans första misslyckande.
Tvångssterilisering leder lätt fel så det är en olämplig väg med luddiga gränsdragningar. Adoption efter att det visat sig att föräldrarna är olämpliga gör att gränsdragningen blir klarare.
- plåtmonster