Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?
68 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Vad innebär mönstring mer exakt?
Tror försvarsmakten skulle få använda stor pedagogik för att lära ut detta med radiotystnad och RÖS
Och nej om man tappar sitt vapen så kan man inte beställa nytt på eBay om det skiter sig ..
Tror försvarsmakten skulle få använda stor pedagogik för att lära ut detta med radiotystnad och RÖS
Och nej om man tappar sitt vapen så kan man inte beställa nytt på eBay om det skiter sig ..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Vad innebär mönstring mer exakt?
Mönstring innebär att man åker till någon av Försvarsmaktens anläggningar och gör diverse tester för att kolla vilken tjänst inom Försvaret som kan tänkas vara lämplig. Enkla saker är längd, vikt, syn och hörsel. Fysiskt testas kondition på motionscykel och styrka genom ett drag från backen upp till hakan med en skivstång med följsamt motstånd. Det som kallas intelligenstest består av ordförråd snarlikt det på högskoleprovet, "förutse" vilken sida av kuben som visas efter nästa vridning samt ett test till som jag tyckte var liknande det med kuberna. Det ingår även ett "psykologtest" som består av ett kortare (15-20-30 min?) samtal med psykolog, främst till för att bedöma lämplighet som ledartyp. Sedan finns ett "frivilligt" test som kallas jägartestet där man skall gå upp på en bänk 75 gånger med varje ben med en väska som väger XX kg för att se om knäna fungerar som de ska.
Så såg det ut när jag gjorde det och vad jag har förstått är det likadant nu fast det heter något med GMU istället för mönstring.
plåtmonster skrev:Tror försvarsmakten skulle få använda stor pedagogik för att lära ut detta med radiotystnad och RÖS
Tror faktiskt inte det. Min upplevelse är att officerarna är oerhört duktiga på att få människor att göra det de skall och få människor att inse att det inte finns någon annan väg. Andra dagen får man höra "Vi kan inte tvinga någon att raka av håret men vi anser att det är viktigt. Har man långt hår har vi misslyckats med att förmedla vikten av att vara kortklippt och får lära er bättre, här är två hårtrimmrar." underförstått att rakar du inte av dig håret så blir din tillvaro jobbigare. Nästa dag stod det 40 st nyklippta killar på ett led.
Det är på modet att ständigt klappa medhårs. Tror man glömt av hur effektiva andra metoder kan vara. Tycker Försvarsmakten är exceptionellt pedagogisk.
nallen skrev:Azo85 skrev:Tror många 18-åringar skulle må bra av att höra att en ursäkt är som ett rövhål och man misslyckas enbart på grund av att man är oduglig och lära sig att det är ens eget ansvar att göra det man skall och gör man inte det man skall blir man bestraffad.
Inte bara 18-åringar tyvärr...
Värnplikten hade en svårersatt funktion i att den förankrade försvaret av landet hos folk i allmänhet. När nästan alla (killar) legat i lumpen så fanns en medvetenhet om både behov av och begränsningar i försvaret av landet och medborgarna som nästan helt tycks försvunnen idag - något som jag finner mycket oroväckande.
Nu är det barn i klippet men det är den funktionen jag anser var den primära för värnplikten. Ett obligatoriskt vinterläger ett år istället för jul med julklappar skulle göra barn gott tror jag.
Om deras föräldrar varit mer närvarande så hade det antagligen inte behövts ..
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Om deras föräldrar varit mer närvarande så hade det antagligen inte behövts ..
Bättre i Sverige? Inte sett någon statistik men jag skulle inte bli förvånad om vi är i toppen när det kommer psykisk ohälsa bland barn och ungdomar. Svenska föräldrar frånvarande?
Edit: Går inte jämföra med asiater som har helt andra krav på underkastelse inför föräldrar. Finns liknande läger i länder mer lika Sverige. Men jag gillar de sydkoreanska mest.
Jahaja så detta är sossarnas valfläsk?. Hade avskytt göra lumpen, var ständigt underlägsen på idrotten under min skoltid, skulle inte precis hjälpa självförtroendet för mig att få återuppleva den skiten... då dör jag hellre.
- Braincandy
- Anslöt: 2012-09-27
Jag skulle aldrig, aldrig, aldrig och åter aldrig gå med på det!
Har läst om hur folk undvek värnplikten förr i tiden. De vägrade helt enkelt lyda order och fick då 1-2 månaders fängelse. Andra alternativ var att göra vapenfri tjänst på t.ex sjukhus. Eller att spela psykotisk och särskilt vapenintresserad .. gärna kryddat med förtäckta hot mot någon speciell grupp eller anställda på regementet i allmäna ordalag. Eller så kan man väl gömma sig under bordet och storgråta för att man är rädd för jobbiga ljud.
Det finns många sätt
Det finns många sätt
- plåtmonster
nallen skrev:När nästan alla (killar) legat i lumpen så fanns en medvetenhet om både behov av och begränsningar i försvaret av landet och medborgarna som nästan helt tycks försvunnen idag - något som jag finner mycket oroväckande.
Det kan inte ha varit så att en medvetenhet om både behov av och begränsningar i försvaret av landet och medborgarna ledde till att nästan alla killar tvingades göra lumpen...?
Medvetenhet, förresten, jag tror medvetenheten är större i dag, när man mer och mer inser att det är klimatförändringar, miljögifter, mobbning, trafikolyckor och svält som hotar landet och medborgarna. Men det kanske inte är lika roligt för stridisar - eller rättare sagt, de gör sig roliga över det...
plåtmonster skrev:Har läst om hur folk undvek värnplikten förr i tiden. De vägrade helt enkelt lyda order och fick då 1-2 månaders fängelse. Andra alternativ var att göra vapenfri tjänst på t.ex sjukhus.
Det är nog mig du har läst om...
Fast alla fick inte möjligheten att göra vapenfri tjänst.
Det är intressant i dag, vapenfriutredning är ett ord som inte finns, just det, där kom det, stavningsprogrammet protesterade - och ville ändra till "vattenförorening", vilken bild!!
Det var en förnedrande process där man skulle utreda huruvida någon hade "en allvarlig personlig övertygelse mot vapenbruk". Jo i Sverige och för bara något tiotal år sedan. Och det ansågs modernt och civiliserat eftersom lagen fram till 1970-talet varit ännu mer bisarr.
Naturligtvis gick det inte att utreda, utan utredare och vapenfrinämnd(tack, igen, stavningsprogrammet, för "kärnvapenfri"!) bildade sig en allvarlig personlig övertygelse som bara utgick från hur de själva uppfattade den sökande.
Jag gissar inte, jag vet, eftersom det var mig de påstod inte hade en allvarlig personlig övertygelse mot vapenbruk.
Rättsrötan gjorde sig påmind, eller rättare sagt - det var där jag upptäckte den. I lagens förarbeten stod det tydligt att man skulle få vapenfri tjänst även om man accepterade bruk av vapen i nödvärn. Vad hjälpte det? Vapenfrinämnden kunde bara strunta i det och regeringen (nej, inte regeringsrätten) man överklagat till vägrade t o m motivera sitt beslut, "en helhetsbedömning" kallas det i dag. Det var förresten här jag fick bekräftat att en s k socialdemokratisk regering var lika usel som en borgerlig.
Men det var också här det vände. Plötsligt började jag inse att det kanske inte är som de säger - bara förödande trovärdigt.
Om utredare, nämnder och ministrar struntar i lagen så kan jag också. Har jag vapenvägrat så bör jag väl stå för det. Så jag kröp villigt in? Tvärtom - det fanns ju ingen rättvisa i det så jag höll mig undan och visst gick det. Så här sitter jag i dag decennier senare ostraffad (okej, bortsett från 600 kronor i böter som kronofogden skulle mäta ut varför jag sålde alla mina aktier för 60 000 kronor mer än vad de var värda två veckor senare...).
Så framtiden kom till slut. Självmordskandidaten finns kvar men vapenfriutredaren finns inte ens i stavningsprogrammet!
Nu vill dessa jämnusla(läs: "jämnslipade") socialdemokrater reprisera showen. Det finns de som vill återinföra dödsstraffet också. Jag darrar inte på manschetten. Nu vet vi ju hur man gör.
PS. Vapenfriutredaren omskolades till varmvattenberedare!
Jag gjorde värnplikten 2003-2004 och då var det väldigt långt ifrån alla som gjorde värnplikt. Länge sedan det var något tvång. Då räckte det i princip med att säga att man inte ville och mygla lite på testerna för att slippa. Fanns säkert de som blev tvingade men då är det med största sannolikhet personer som är "lämpliga". Är du ett fysiskt monster som av psykologen bedöms vara en god ledare samtidigt som du gör bra ifrån dig på intelligenstesterna lär du bli tvingad, men man kan mygla särskilt på intelligenstester och psykologen. Dessutom fick idrottstalanger dispens, så var du ett fysiskt monster och duktig i någon idrott fick du dispens om du ville.
En situation där alla killar tvingas göra värnplikt igen tror jag inte är vad som menas. Nu inkluderade socialdemokraterna även tjejer om jag förstod det rätt vilket rimligen innebär att än färre killar blir tvingade. Värst många tjejer tror jag inte skulle bli tvingade då man nog inser att sätta en tjej som inte vill i en sådan miljö inte är politiskt korrekt. Men fler tjejer kanske blir motiverade om de är inkluderade från början.
En situation där alla killar tvingas göra värnplikt igen tror jag inte är vad som menas. Nu inkluderade socialdemokraterna även tjejer om jag förstod det rätt vilket rimligen innebär att än färre killar blir tvingade. Värst många tjejer tror jag inte skulle bli tvingade då man nog inser att sätta en tjej som inte vill i en sådan miljö inte är politiskt korrekt. Men fler tjejer kanske blir motiverade om de är inkluderade från början.
gadas skrev:Det finns de som vill återinföra dödsstraffet
Vad är det för några? och har de något reelllt inflytande?
- plåtmonster
gadas skrev:Det kan inte ha varit så att en medvetenhet om både behov av och begränsningar i försvaret av landet och medborgarna ledde till att nästan alla killar tvingades göra lumpen...?
Jo, naturligtvis.
plåtmonster skrev:gadas skrev:Det finns de som vill återinföra dödsstraffet
Vad är det för några? och har de något reelllt inflytande?
Ja, det kan man undra.
Nu tänkte jag inte på socialdemokrater men det kanske du gjorde?
Det finns grupperingar som vill återinföra dödstraffet. Frågan är ifall de har något reellt inflytande.
- plåtmonster
Ryssarna rustar dock..
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Ryssarna rustar dock..
Nu ligger ryssen lite närmare men jag undrar mer vad kinesen kommer göra om NATO blir svagt. För kineserna rustar en hel del? I nuläget är de snälla och köper till exempel odlingsmark men om det är lättare att ockupera så lär de göra det istället. Om inte NATO finns som motpol skulle jag inte bli förvånad om de bara slog halvt ihjäl japanen för djuphavsolja till exempel. Jag tycker kinesen är mycket mer intressant långsiktigt än ryssen även om ryssen är väldigt rolig och inför diverse importförbud och stryper gasledningar.
Ryssarnas prioritet borde vara att behålla det som de har roffat åt sig.
Konflikten mellan den kristna världen och islam har ju historiskt sätt alltid varit het i Ryssland trots att man stödjer diverse arabdiktaturer för att få sälja sin vapen och så.
Ryssland borde kunna falla ihop ännu mera tycker jag.
Jag tror att den första prioriteten för den är att skrämma sina egna regioner ifrån att bryta sig loss.
Konflikten mellan den kristna världen och islam har ju historiskt sätt alltid varit het i Ryssland trots att man stödjer diverse arabdiktaturer för att få sälja sin vapen och så.
Ryssland borde kunna falla ihop ännu mera tycker jag.
Jag tror att den första prioriteten för den är att skrämma sina egna regioner ifrån att bryta sig loss.
Re: Sv: Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?
plåtmonster skrev:Det finns grupperingar som vill återinföra dödstraffet. Frågan är ifall de har något reellt inflytande.
Ny demokrati ville införa det. Kommer inte ihåg hur många mandat dom hade i riksdagen
Återgå till Att leva som Aspergare