Nätdriven usb-hubb

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Nätdriven usb-hubb

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-25 0:04:48

Hej!

Jag har 2 usb-portar i datorn. Eftersom mitt nätverskort kraschade, är jag tvungen att ha Netgear usb-nätverskort, och det är väldigt brett. På den andra usb-utgången får jag bara plats med pluppen till den trådlösa musen. Jag varken ansluta min smartphone eller mitt usb-minne så länge som jag har usb-nätverkskortet i.

Nu är jag ute efter en usb-hubb som jag kan ansluta till datorn. Den ska kunna driva usb-nätverkskortet (eftersom usb-hubben inte går att stoppa i datorn så länge usb-nätverksortet sitter där) och ha en 2-3 utgångar över (som usb-nätverkskortet inte blockerar). Gissar att jag måste ha en 5 utgångar eller så.

Det måste vara en usb-hubb som man kan ansluta till elätet, har jag förstått. För annars orkar den inte driva usb-nätverkskortet. Och helst ska det vara nåt som inte kostar så mycket.

Ge mig tips på vad jag ska köpa.

Nej, min smartphone är ännu inte uppdaterad med den senaste versionen av andriod-operativsystemet som sitter i. Jag har inte lyckats göra det på geocaches dator, och på min fungerar det ju inte i och med att usb-nätverkskortet hindrar det hela. Men filer kan jag ju ladda in till smartphonen genom att ta loss usb-nätverkskortet. Det kan ju inte göra nåt om usb-nätverkskortet rycks ur ibland, när det inte behövs.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Nätdriven usb-hubb

Inläggav Miche » 2013-10-25 0:36:21

Här är en lista på USB-hubbar som är nätanslutna (dvs har separat strömförsörjning).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Re: Sv: Nätdriven usb-hubb

Inläggav barracuber » 2013-10-25 5:39:48

Ett billigt alternativ till att skaffa hubb vore att bara skaffa en usb-förgrenings/förlängningsladd som nätverkstickan kan sitta i. Jag köpte en sådan för 40 kr, iofs för många år sedan.

Fast har inte din nätverksticka redan en docka med kabel? Tyckte jag såg det när jag googlade.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Re: Nätdriven usb-hubb

Inläggav Zirre » 2013-10-25 10:57:56

Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Nätdriven usb-hubb

Inläggav barracuber » 2013-10-25 11:21:39

barracuber skrev:Ett billigt alternativ till att skaffa hubb vore att bara skaffa en usb-förgrenings/förlängningsladd som nätverkstickan kan sitta i. Jag köpte en sådan för 40 kr, iofs för många år sedan.

jag såg nu att detta inte kommer att fungera för dig eftersom du vill ha flera utgångar mao en hubb. Mitt tips är enbart en förlängning med en ingång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-25 15:14:39

Tack för länk. Har du en sån?

Jag hade hoppats på att någon som har en usb-hubb hade kunnat berätta vilka som var bea och ifall det är något märke man ska undvika.

Men om ingen har en usb-hubb, så går jag på ditt tips Zirre och köper en på Elgiganten.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-25 15:15:09

Tack för länk. Har du en sån?

Jag hade hoppats på att någon som har en usb-hubb hade kunnat berätta vilka som var bea och ifall det är något märke man ska undvika.

Men om ingen har en usb-hubb, så går jag på ditt tips Zirre och köper en på Elgiganten.
Lilla Gumman

Nätdriven usb-hubb

Inläggav Miche » 2013-10-25 16:19:06

Med tanke på priserna i listan jag länkade till ovan så känns den rimligt prissatt.

Själv har jag en sån här och är nöjd:
Bild
(Klicka på bilden för mer information)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Nätdriven usb-hubb

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-26 21:44:27

Var inne på Clas Ohlson idag och köpte en usb-hubb eftersom jag ändå var där. Fyra portar, den kan driva usb-nätverkskortet eftersom den är ansluten till elnätet. Allt är som det ska, på den punkten iaf.
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in