Sport för aspergare? (i Göteborg)
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Vet någon här om de finns någon sport i Göteborg för personer med asperger?
Moderator atoms - förtydligade rubriken.
Moderator atoms - förtydligade rubriken.
sporter
det är ju inte alla sporter som behöver specialanpassas, tex brukade jag då mina leder var bättre träna karate (fullkontaktsstil) med en "vanlig grupp".
Sen finns det mycket man kan träna själv/ensam (jag har tränat styrketräning, löpning, hopprep, pilbågsskytte och lite annat smått och gott själv)
Den enda gången det har varit tal om specialanpassning var på kung fu'n och därför hoppade jag såklart av.
Om du berättar vilka som är dina problem så kan man anpassa därefter. Kampsport tex tror jag passar många med AS då det är strukturerat och det är gruppträning men ändå individuell träning. Däremot har man problem med höga ljud osv kan det vara jobbigt i en Dojo (även ljus då väggarna oftast är målade vita)
Sen finns det mycket man kan träna själv/ensam (jag har tränat styrketräning, löpning, hopprep, pilbågsskytte och lite annat smått och gott själv)
Den enda gången det har varit tal om specialanpassning var på kung fu'n och därför hoppade jag såklart av.
Om du berättar vilka som är dina problem så kan man anpassa därefter. Kampsport tex tror jag passar många med AS då det är strukturerat och det är gruppträning men ändå individuell träning. Däremot har man problem med höga ljud osv kan det vara jobbigt i en Dojo (även ljus då väggarna oftast är målade vita)
sporter
Spinning, är bra om man har AS, för när man väl fattat hur det går till, så kan man sitta längst bak och bara ta det lugnt och när man så vill kan man köra hårt. Det är bra man tränar sig lite att vara i grupp, men utan tvång och kan köra i sin egen takt, för i andra gruppträningar syns det ju så väl om man inte riktigt hänger med och så
sporter
rapchic skrev:det är ju inte alla sporter som behöver specialanpassas, tex brukade jag då mina leder var bättre träna karate (fullkontaktsstil) med en "vanlig grupp".
Är också kampsportare där jag tränar aikido. Man behöver inte en sportgrupp för AS eller funktionsnedsättning. Det gälleqr att hitta en sport och grupp där man kan träna efter sina egna förutsättningar.
sporter
artifex skrev:
Är också kampsportare där jag tränar aikido. Man behöver inte en sportgrupp för AS eller funktionsnedsättning. Det gälleqr att hitta en sport och grupp där man kan träna efter sina egna förutsättningar.
det var det jag menade men det kanske inte var tydligt nog
sporter
rapchic skrev:artifex skrev:
det var det jag menade men det kanske inte var tydligt nog
Det var inget fel alls med tydligheten. Ville citera just att du hade tränat karate, men tänkte lite på forumregeln om citat så citerade hela inlägget. Ursäkta om jag snurrade till det.
Jag ägnar mig gärna åt fysiska aktiviteter i nästa vecka, vi kan göra något schema tillsammans, jag kommer sjunka ner i en depp om jag inte hittar på något, så det skulle hjälpa mig med!
Vi kan promenera spåren här ute på hisingen, kanske åka ut i skärgården, finns utomhusgym både här i biskop och bergsjön som jag känner till, du kan också komma med förslag om du vill det så kan vi ordna något.
Om du vill, blir inte sur om du inte vill, förstår helt, du känner ju inte mig
Har även två cyklar, vi kanske kunde kolla youtube tutorials och öva något annat också, kanske le parkour?
Vi kan promenera spåren här ute på hisingen, kanske åka ut i skärgården, finns utomhusgym både här i biskop och bergsjön som jag känner till, du kan också komma med förslag om du vill det så kan vi ordna något.
Om du vill, blir inte sur om du inte vill, förstår helt, du känner ju inte mig
Har även två cyklar, vi kanske kunde kolla youtube tutorials och öva något annat också, kanske le parkour?
- Vaniljflickan
- Anslöt: 2011-02-01
Återgå till Att leva som Aspergare