Nöt- och lammkött kan komma från slakt utan bedövning
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Nöt- och lammkött kan komma från slakt utan bedövning
I Sverige måste enligt lag djuren bedövas före slakt. Men det gäller inte i övriga Europa.
Köper man icke-svenskt kött kan man alltså få i sig sådant kött. Men det får konsumenterna ingen information om.
Känsliga varnas!
Djuren kan förstås lida även vid konventionell slakt pga löpande band-slakten i högt tempo.
Kan man äta kött med gott samvete egentligen? Jag vill iaf inte äta något annat kött än svenskt.
SvD skrev:I övriga EU är det lagligt att skära strupen av fullt medvetna djur och låta dem förblöda.
Det halalkött som tillverkas i Sverige kommer från bedövade kor och lamm, vilket accepteras av det stora flertalet muslimska konsumenter.
Men ute i Europa har den växande marknaden för halal- och kosherslaktade charkvaror skapat en stor överproduktion av kött från obedövade djur som lidit och känt ångest i ett utdraget dödsförlopp. I flera stora producentländer slaktas nästan alla får och lamm, och upp till var sjätte ko, nu utan bedövning.
Till det kommer att hela bakdelen av kosherslaktade djur anses oren av troende judar och därför avyttras som vanligt kött.
Köper man icke-svenskt kött kan man alltså få i sig sådant kött. Men det får konsumenterna ingen information om.
–Obedövad slakt är kvalificerat djurplågeri. Jag vet för jag är en av få svenska veterinärer som jobbat på ett slakteri i Nordafrika som använde metoden, säger Åke Rutegård.
Känsliga varnas!
Spoiler: visa
Myndigheterna för ingen löpande statistik men franska siffror visar att upp till 80 procent av lammen och 15 procent av korna slaktas utan bedövning. I Belgien uppskattas andelen obedövade får och lamm till 90 procent av veterinärer, och i Irland 50 procent.
Michel Courat bedömer även att en tredjedel av de brittiska fåren slaktas obedövade. En del slakterier, även på Irland, tycker att det är för dyrt med dubbla produktionslinjer och slaktar alla djur utan bedövning.
Djuren kan förstås lida även vid konventionell slakt pga löpande band-slakten i högt tempo.
Spoiler: visa
Kan man äta kött med gott samvete egentligen? Jag vill iaf inte äta något annat kött än svenskt.