Bygga och inte bygga muskler
26 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Autismsmurfen skrev:storskojaren skrev:Med det sagt så bör man träna med vikter där man tröttar ut kroppen på mellan 8-12 repetitioner/set om man vill lägga på sig så mycket muskelmassa som möjligt. Vilotiden mellan seten bör helst inte heller överstiga två minuter. Det är dock viktigt att komma ihåg att det är VÄLDIGT svårt att bygga muskelmassa samtidigt som man ligger på ett kaloriunderskott..
Okej Det är ungefär så många reps jag klarar på 100 kg på benpressen. Färre reps och tyngre vikter är alltså bättre än fler reps och lättare vikter?
Det beror helt och hållet på vad du vill uppnå. Färre reps än 8(max 5 reps) per set är bara bättre om du prioriterar att först och främst bli starkare, 15 reps och uppåt per set ska du ligga på om du vill träna uthållighet och 8-12 om du prioriterar att bygga muskelmassa. Kör du på en vikt där den muskel du tränar blir trött efter 8-12 reps per set så ligger du rätt för att bygga volym, men som sagt ligger du på ett kaloriunderskott så är det svårt att bygga volym eller styrka.
- storskojaren
- Anslöt: 2008-03-09
Man kan inte ändra en muskels form. Den blir antingen mindre eller större.
För de allra flesta räcker knäböj gott för rumpan. Nästa övning skulle jag säga är utfall om du är på ett gym. För att stimulera muskeltillväxt brukar repsintervallet 8-12 nämnas precis som nämnts tidigare. Muskler tar däremot lång tid att lägga på sig förmodligen längre om man är kvinna.
Själv gillar jag Mark Rippetoe då han även är rolig att lyssna på om man behöver lära sig att göra knäböj. Skall dock tänkas på att han förespråkar lowbar-varianten.
Genetiken bestämmer en hel del. Rumpan är en muskel (gluteus) som går att få större men bredden på höfterna går inte att påverka i särskilt stor utsträckning annat än genom att bli fetare eller smalare.
Autismsmurfen skrev:Tack för tipsen. Men är det någon som har tips på vad man kan göra om man verkligen vill att vissa muskler skall växa? Jag har väldigt stora bröst, som inte blir mycket mindre när jag går ner i vikt, medan min rumpa blir det. Hur skall jag göra för att få den att bli mycket större? Det ser mer "timglasigt" ut om det är stort både där uppe och nere.
För de allra flesta räcker knäböj gott för rumpan. Nästa övning skulle jag säga är utfall om du är på ett gym. För att stimulera muskeltillväxt brukar repsintervallet 8-12 nämnas precis som nämnts tidigare. Muskler tar däremot lång tid att lägga på sig förmodligen längre om man är kvinna.
Själv gillar jag Mark Rippetoe då han även är rolig att lyssna på om man behöver lära sig att göra knäböj. Skall dock tänkas på att han förespråkar lowbar-varianten.
Genetiken bestämmer en hel del. Rumpan är en muskel (gluteus) som går att få större men bredden på höfterna går inte att påverka i särskilt stor utsträckning annat än genom att bli fetare eller smalare.
Återgå till Intressanta intressen