Telefonrädsla

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Telefonrädsla

Inläggav antonius » 2013-10-24 9:28:06

Gripandekylig skrev:En metod jag använder för att det skall gå enklare är att stolpa upp det man vill ha sagt på några punkter på en A4 och utgå ifrån det. Det är lite lustigt faktiskt för som punkt nr 1 brukar det nästan alltid stå: "Hej, mitt namn är XXXX XXXXXXXX och jag...". Påpekas bör väl att det endast är den första punkten som jag skriver ut så ordagrant. Resten är mer stödord.

Jag gör väl på liknande sätt ibland, men du gör så även när du ringer till släktingar? :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Telefonrädsla

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-24 9:43:47

antonius skrev:
Gripandekylig skrev:En metod jag använder för att det skall gå enklare är att stolpa upp det man vill ha sagt på några punkter på en A4 och utgå ifrån det. Det är lite lustigt faktiskt för som punkt nr 1 brukar det nästan alltid stå: "Hej, mitt namn är XXXX XXXXXXXX och jag...". Påpekas bör väl att det endast är den första punkten som jag skriver ut så ordagrant. Resten är mer stödord.

Jag gör väl på liknande sätt ibland, men du gör så även när du ringer till släktingar? :-)063

Ja inte alltid men nu måste jag nog göra det för att jag är så fruktansvärt nervös. Han brukar alltid skoja med mig och ofta säga skämt som jag inte förstår och dessutom pratar han gärna om min karriär och sådant så jag kommer att kanske behöva ljuga om min depression. Det känns jobbigt.

Fast min syster, mina föräldrar och min farfar kan jag ringa till utan att vara förberedd.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Telefonrädsla

Inläggav antonius » 2013-10-24 10:37:32

Gripandekylig skrev:Ja inte alltid men nu måste jag nog göra det för att jag är så fruktansvärt nervös. Han brukar alltid skoja med mig och ofta säga skämt som jag inte förstår och dessutom pratar han gärna om min karriär och sådant så jag kommer att kanske behöva ljuga om min depression. Det känns jobbigt.

Fast min syster, mina föräldrar och min farfar kan jag ringa till utan att vara förberedd.

Jag önskar jag kunde trösta dig, men det blir bara värre när man blir äldre, fast man blir mer luttrad och låter den som man ringer till prata i stället för börjar man prata själv babblar man bara på och ställer till en massa missförstånd, för aspisar är det ju extra svårt att förstå allt mellan ''raderna'' när man inte ens ser den man pratar med, tror nog många med AS kan skriva under på det. Har du provat med Skype ngn gång? Kanske är lättare prata med folk så, men det är inte alla som kan ha det förstås . :-)063
antonius

Telefonrädsla

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-24 10:44:23

antonius skrev:för aspisar är det ju extra svårt att förstå allt mellan ''raderna'' när man inte ens ser den man pratar med, tror nog många med AS kan skriva under på det.

Ja tack det kan jag skriva under på.
antonius skrev:Har du provat med Skype ngn gång?

Nej det har jag inte testat faktiskt. Ja man kanske borde prova det. Om jag kan välja så föredrar jag annars chatter. Tänk om man hade kunnat chatta med myndigheter =)
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Telefonrädsla

Inläggav Miche » 2013-10-24 12:28:30

Gripandekylig skrev:Han brukar alltid skoja med mig och ofta säga skämt som jag inte förstår och dessutom pratar han gärna om min karriär och sådant så jag kommer att kanske behöva ljuga om min depression. Det känns jobbigt.

Det låter som om han är en energitjuv som du inte borde ha kontakt med.
Gripandekylig skrev:Tänk om man hade kunnat chatta med myndigheter =)

I en del fall går det ju faktiskt att reda ut enklare ärenden i en chatt annars får du väl bli döv och skaffa dövtelefon, de chattar ju på sätt och vis när de "pratar" i telefon..
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Telefonrädsla

Inläggav ninegirl » 2013-10-25 0:53:17

Gripandekylig skrev:
ninegirl skrev:Fler här med diagnosen som känner obehag när det kommer till telefonsamtal?

Ja jag måste ringa min morbror under dagen (jag har skjutit upp det i en vecka) därför att han och jag tänkte samåka till landet i kväll. Men inte ens min släkting som jag känner så väl och genuint trivs med vågar jag ringa. Det är ju så för många NT-personer också.

En metod jag använder för att det skall gå enklare är att stolpa upp det man vill ha sagt på några punkter på en A4 och utgå ifrån det. Det är lite lustigt faktiskt för som punkt nr 1 brukar det nästan alltid stå: "Hej, mitt namn är XXXX XXXXXXXX och jag...". Påpekas bör väl att det endast är den första punkten som jag skriver ut så ordagrant. Resten är mer stödord.

Ah... Ja jag blir sjukt nervös. T o m för att slå numret till min egen mormor haha... ytterst få jag är bekväm med i telefon... om ens då :? ... Känns som det är korsförhör när man börjar prata i en, jag ser inte personen men ska prompt svara på frågor den ställer och så. Creepy.
ninegirl

Anslöt: 2010-10-14

Telefonrädsla

Inläggav antonius » 2013-10-25 1:13:08

Och så dessa pensionsförsäkringsförsäljare, dom gör mig bara hypernervös, och nu har dom börjat med en ny taktik, dom låtsas som om dom är från ngn slags myndighet, och säger ''är det du som är xxxxx'' och då säger jag hurså, varpå dom kontrar direkt med ''har du läst det orangakuväret?'' då skriker ''jag nej det slängde jag, för jag kommer förmodligen inte leva så länge till!!!'' och sen lägger jag på, är väl inget bra sätt men jag pallar inte surra om det där. :-)051
antonius

Telefonrädsla

Inläggav ninegirl » 2013-10-30 0:39:46

antonius skrev:Och så dessa pensionsförsäkringsförsäljare, dom gör mig bara hypernervös, och nu har dom börjat med en ny taktik, dom låtsas som om dom är från ngn slags myndighet, och säger ''är det du som är xxxxx'' och då säger jag hurså, varpå dom kontrar direkt med ''har du läst det orangakuväret?'' då skriker ''jag nej det slängde jag, för jag kommer förmodligen inte leva så länge till!!!'' och sen lägger jag på, är väl inget bra sätt men jag pallar inte surra om det där. :-)051

*tumme upp*
ninegirl

Anslöt: 2010-10-14

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in