Skum artikel... (far försökte döda sina autistiska söner)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Skum artikel... (far försökte döda sina autistiska söner)

Inläggav Brillmongot » 2008-06-04 14:10:12

Man ‘tried to kill autistic sons by burning them with diesel’
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/u ... 301221.ece
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 14:16:59, redigerad totalt 1 gång.
Brillmongot

Anslöt: 2008-05-26

Inläggav Jonte » 2008-06-04 14:19:20

Samma ålder som mina pojkar. Hur fan funkar somliga (inte)?
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 14:16:59, redigerad totalt 1 gång.
Jonte

Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Kvasir » 2008-06-04 18:16:43

Han försökte döda sina barn i samband med en förestående skilsmässa alltså. Det är sorgligt men tyvärr inte helt ovanligt (det finns ju färska svenska fall), och det finns inget i artikeln som ger någon fingervisning om ifall barnens autism hade något med saken att göra. Det kan lika gärna vara något de slängde in i rubriken för att öka snyftfaktorn.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:16:59, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

....

Inläggav AIKISBEST » 2008-06-16 15:48:37

The father, who cannot be named, told the two men: “You’ve got to come, I’ve hurt one of my kids. I have tried to commit suicide.” He allegedly said: “I just had enough.”

Det var ju bra att han ändrade sig och dessutom var "ärlig"
Senast redigerad av AIKISBEST 2011-05-04 14:16:59, redigerad totalt 1 gång.
AIKISBEST

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Alien » 2008-06-16 16:06:58

Ja, det verkar ju inte som han ville ta livet av dem "för deras eget bästa" el för att han inte orkade med dem längre pga deras autism.
Clutching a cigarette lighter, he then allegedly doused the terrified children in diesel and beat the eldest boy around the head with a car jack as they pleaded for their lives. The boy, who sobbed “don’t kill me, I like myself”, the Old Bailey was told, suffered multiple head injuries during the alleged attack on April 6, 2007.
https://www.thetimes.co.uk/edition/news/man-tried-to-kill-autistic-sons-by-burning-them-with-diesel-lrg8tzlv9fn

Jag frågar mig alltid varför dessa föräldrar som först tänker döda sina barn och sen sig själva (ofta visar det sig att det gick bra att döda barnen men tog emot att döda sig själv) inte helt enkelt bara dödar sig själva. Tror de att barnen inte kommer att klara sig utan dem, alltså barmhärtigast att döda dem också? I detta fallet verkar det vara hämnd mot hustrun. "Vill hon inte ha mig längre, så ska hon inte få ha barnen heller."

Det är omöjligt för mig att fatta hur man kan vilja döda sina barn.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:16:59, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav barracuber » 2008-06-16 16:16:32

Alien skrev:Ja, det verkar ju inte som han ville ta livet av dem "för deras eget bästa" el för att han inte orkade med dem längre pga deras autism.
Clutching a cigarette lighter, he then allegedly doused the terrified children in diesel and beat the eldest boy around the head with a car jack as they pleaded for their lives. The boy, who sobbed “don’t kill me, I like myself”, the Old Bailey was told, suffered multiple head injuries during the alleged attack on April 6, 2007.
https://www.thetimes.co.uk/edition/news ... rg8tzlv9fn

Jag frågar mig alltid varför dessa föräldrar som först tänker döda sina barn och sen sig själva (ofta visar det sig att det gick bra att döda barnen men tog emot att döda sig själv) inte helt enkelt bara dödar sig själva. Tror de att barnen inte kommer att klara sig utan dem, alltså barmhärtigast att döda dem också? I detta fallet verkar det vara hämnd mot hustrun. "Vill hon inte ha mig längre, så ska hon inte få ha barnen heller."

Det är omöjligt för mig att fatta hur man kan vilja döda sina barn.

Du sade det. Det är omöjligt att fatta.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:16:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav earlydayminer » 2008-06-16 16:22:04

Jag är tyvärr så jävla trångsynt i den här frågan att det inte finns något annat än människans svaghet att välja mellan.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:16:59, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav underjord » 2008-06-16 16:57:40

http://www.slate.com/id/2063086/

Artikeln beskriver främst nordamerikanska förhållanden, men jag fann den intressant ändå.

Utdrag ur artikeln:
Researchers, building on the work of Phillip Resnick, have shown that women tend to kill their own offspring for one of several reasons: because the child is unwanted; out of mercy; as a result of some mental illness in the mother; in retaliation against a spouse; as a result of abuse. Frequent themes are that they themselves deserved to be punished, that killing the children would be an altruistic or loving act, or that children need to be "erased" in order to save or preserve a relationship. Contrast this with the reasons men kill their children: Most frequently—like Garcia or Soltys—they kill because they feel they have lost control over their finances, or their families, or the relationship, or out of revenge for a perceived slight or infidelity. The consistent idea is that women usually kill their children either because they are angry at themselves or because they want to destroy that which they created, whereas more often than not, men kill their children to get back at a woman—to take away what she most cherishes.

Paralleller kan dras till djurvärlden (en del djurarter dödar sin egen avkomma under vissa förhållanden):
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.h ... wanted=all

Utdrag ur artikeln:
- Population regulation. Infanticide in high-density populations is believed to be a mechanism by which the population can be kept from expanding to an unmanageable size. It can also be useful when there is not enough food to feed a large family. Rodents and many other species are believed to kill their offspring for these reasons.
underjord
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-01-12

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in