Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav slackern » 2013-10-20 23:49:29

kiddie skrev:Tycker inte 1200 låter lågt. Själv åt jag en strikt diet på 1100 kalorier per dag ett tag för att hålla vikten, sedan sket jag i det och äter mer idag men så har jag oxo gått upp 10 kilo.

Vill man se ut som en Bergen-Belsen fånge så funkar det. Men det är inget vidare hälsosamt dom dog ju som flugor bland annat pga svällt.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kapuni » 2013-10-20 23:53:46

Om man har normal ämnesomsättning är 1200 lågt. Näringsbrist kan även uppstå.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav kiddie » 2013-10-21 0:01:42

Det är inte alla som har speciellt hög ämnesomsättning. Ca 50 % eller något liknande går åt att reglera kroppstempen. Min temp är ca 36 grader. Så fort jag får feber börjar kilona rasa. Det kostar på att värma kroppen. Tror normal temp är på 37,2 ungefär?

Jag såg verkligen inte ut som ett svältoffer så jag måste gått upp om natten i sömnen och druckit matolja. ;)

Sedan är det inte ovanligt att killar bränner mer än tjejer. Rätt ofta som ett par delar mat lika och han är smal och hon är tjock. Killar har en större muskelmassa dvs större motor. Tjejer har ofta en liten muskelmassa och en liten motor. Är ju rätt logiskt för att de inte skulle svälta ihjäl när de var gravida och sådant.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav kapuni » 2013-10-21 0:07:16

Ja men de flesta lär ju ha normal omsättning och då är 1200 kalorier lågt om man nu inte är väldigt liten.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav kiddie » 2013-10-21 0:45:04

Jo men nu talar jag om hon som ställde frågan. Om hon ofta håller sig under 1200 så kan jag tro på det, jag behöver inte behöva frågasätta med en gång. Nu kanske hon har missbedömt, vad vet jag. Men jag vet oxo hur det känns att folk tror saker om en. Som när jag vägde in innan ritalinet och skojade med sjuksköterskan och sa att jag hoppas jag får viktnedgång som biverkning. Då stirrade hon stint på mig och sa att det var bättre att jag slutade upp med att trycka i mig en massa kakor, godis och läsk som jag gör.

Jag blev jättepaff iom att jag inte rör sådana saker (förutom att jag brukar köpa en cola light när jag är på resande fot av någon anledning).
kiddie
Inaktiv

Inläggav Autismsmurfen » 2013-10-21 8:07:24

slackern skrev:
kiddie skrev:Tycker inte 1200 låter lågt. Själv åt jag en strikt diet på 1100 kalorier per dag ett tag för att hålla vikten, sedan sket jag i det och äter mer idag men så har jag oxo gått upp 10 kilo.

Vill man se ut som en Bergen-Belsen fånge så funkar det. Men det är inget vidare hälsosamt dom dog ju som flugor bland annat pga svällt.

Så lite är det inte. Jag använder en app där jag lägger in allt jag äter och jag kan äta 1200 kallorier och hålla mig mätt. Titta hur mycket jag fick i mig igår!

Bild

Är de flesta som svarar här killar eller?

Jag har gått ner några centimeter runt midjan, men jag vill gå ner ännu mer.
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Inläggav earlydayminer » 2013-10-21 21:43:01

En gång i tiden var jag uppe i 3500 kalorier, men det är småpotatis i jämförelse med en del. Det finns riktigt stora killar som käkar upp mot 10000.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav antonius » 2013-10-21 21:56:44

earlydayminer skrev:En gång i tiden var jag uppe i 3500 kalorier, men det är småpotatis i jämförelse med en del. Det finns riktigt stora killar som käkar upp mot 10000.

Stora killar? Dom trådsmala killarna på Tour de France, när dom averkar de värsta bergsetapperna gör dom av med nästan 10000 cal, så det beror väl på vad man gör... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav kiddie » 2013-10-21 22:30:57

Skulle tro att flertalet här inte är elitidrottare.
kiddie
Inaktiv

Inläggav earlydayminer » 2013-10-21 22:32:14

antonius skrev:
earlydayminer skrev:En gång i tiden var jag uppe i 3500 kalorier, men det är småpotatis i jämförelse med en del. Det finns riktigt stora killar som käkar upp mot 10000.

Stora killar? Dom trådsmala killarna på Tour de France, när dom averkar de värsta bergsetapperna gör dom av med nästan 10000 cal, så det beror väl på vad man gör... :-)063

Ajo, absolut. Det är superförbränning. Det är bra att du dyker in och adderar. :)
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav elle » 2013-10-22 7:23:10

Undvik light produkter ,färdigrätter, chips, pommes frites, lösviktsgodis, läsk , dvs.allt som ger knappt näring.
Fokusera inte på kalorier utan på näring istället. ät riktigt mat med mycket näring (vitaminer, mineraler. ..)
Du får mycket energi av mat med mycket näring och slipper vara trött och hängig när du tappar kilo.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Autismsmurfen » 2013-10-22 7:29:26

earlydayminer skrev: Det finns riktigt stora killar som käkar upp mot 10000.

Ja, men då gör de ju (förhoppningsvis) det av en speciell anledning. Vanliga män som idrottar bör inte ens äta så mycket som 5000 kalorier (http://www.folkhalsoguiden.se/Publikati ... 3213/3349/).

Jag som är en 17-årig tjej på 1,63 m som vill gå ner i vikt kan äta färre kalorier utan problem.
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-10-22 11:13:55

Drycker är en bra början. Mycket kalorier och väldigt lite mättnadskänsla. Och även light-drycker, eftersom aspartam tros öka sockersuget genom att minska hjärnans känslighet. Drick mineralvatten om du vill ha kolsyra. Te och kaffe är ganska kalorifattigt om man inte öser i en massa socker.

Ett annat tips är att äta ofta och långsamt. Hungerskänslan kan få en att äta för mycket ibland, bland annat för att hjärnan har en "lag" på ungefär 20 minuter innan den fattar att den är mätt.

Vad gäller förbränning så har jag förstått att förutom vid sjukdomstillstånd finns det en avgörande faktor för att ha låg förbränning: jojo-bantning. Människor som ökat och minskat drastiskt i vikt många gånger verkar ha lärt kroppen att gå runt på färre kalorier än normalt.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Feline » 2013-10-22 12:01:45

För att börja med att ge något form av svar på frågan. Den jag själv har sett som gick ner fortast i vikt fick tips att dricka några matskedar matolja på morgonen och gå 30-45 minuter rask takt det första han gjorde på dagen. Någon vecka efter såg det ut som en smal tvillingbror. :-)Happy
Att höja fettförbränningen är nog A & O för att kunna gå ner i vikt och för det behövs mer, inte mindre.

Själv har mitt problem varit omvänt, jag har haft svårt att ta upp tillräckligt med energi så när jag tränade som mest gick jag ofta med feber.
Jag hade ett matkonto som hade räckt till ett storhushåll bara för att hålla vikten.
Så det får mig att fundera på hur många kalorier jag fick i mig, för jag räknade aldrig på sådant.
Finns det någon bra sida att knappra in sådant för att se ungefär vad det ger?
Feline

Anslöt: 2013-09-03

Inläggav plåtmonster » 2013-10-22 12:27:52

Apropå socker..

Chalmers professor Göran Petersson: "Sötsug: Sötningsmedel som sukralos bidrar till att hålla många konsumenters smakpreferenser kvar på en starkt söt nivå. Detta kan medföra högt intag av andra söta livsmedel. Det är alltså inte alls säkert att sukralos bidrar till att minska det totala sockerintaget. Trots detta har sukralos godkänts i länder med epidemisk fetma och diabetes. Tillsatt mängd av sukralos behöver ännu inte ens deklareras vilket innebär att sötheten kan ökas utan kontroll."
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Ardryn » 2013-10-22 15:03:51

Feline skrev:Finns det någon bra sida att knappra in sådant för att se ungefär vad det ger?

Livsmedelverket har en livsmedeldatabas du kan använda dig av:
http://www7.slv.se/Naringssok/

Sedan finns det många hemsidor där man kan söka på livsmedel (kom dock ihåg att vara kritisk, informationen på hemsidor som dessa är inlagda av privatpersoner), bland annat:
http://fatsecret.se/
http://www.100gram.se/
http://www.loseit.com/
www.myfitnesspal.com
Ardryn

Anslöt: 2012-12-13

Inläggav Azo85 » 2013-10-22 16:06:13

Feline skrev:Finns det någon bra sida att knappra in sådant för att se ungefär vad det ger?

Våg, penna & papper, miniräknare och Livsmedelsverkets livsmedelstabell. Och vara införstådd med att det blir ungefärliga siffror.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav Azo85 » 2013-10-22 16:19:44

Autismsmurfen skrev:Jag som är en 17-årig tjej på 1,63 m som vill gå ner i vikt kan äta färre kalorier utan problem.

Du kan säkert äta färre. Men desto mindre du äter ju större risk finns det för att du får diverse näringsbrister. Du är kvinna i fertil ålder hur får du i dig järn på 1200 kCal? Det är "alltid" lättare att gå ned i vikt genom att äta mindre än att röra sig mer. Men det finns en gräns när man helt enkelt äter för lite för att kunna tillgodose de näringsbehov en kropp har. Om du vill gå ned fortare kanske du inte skall äta mindre än du gör utan snarare röra dig mer.

Vi är nog de allra flesta väldigt stillasittande om man jämför med vilken fysisk miljö vi är anpassade till. Genomsnittligt västerlänning sitter 10-12 timmar per dag, fram till för ett par hundra år sedan satt man kanske 2-3 timmar? Du äter redan lite, rör på dig mer.

Hur mycket vill du gå ned? Hur snabbt vill du gå ned? Har du rimliga mål?
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav Feline » 2013-10-22 16:24:14

Jag tackar för tipsen! :-)Happy

Blev mest nyfiken då jag mer eller mindre gick på "trial & error" med viss kunskap om olika födor som en grund. Jag ville få till något som var naturligt och där det blev något bestående inlärt.
Att räkna ut allt dag för dag skulle jag nog tröttna på och till viss del var det nog extra viktigt för mig att försöka lära mig att känna igen tecken ifrån min kropp.

Men det väckte ju visst intresse, nu när jag läste lite om det här, så tack igen! :-)Happy
Feline

Anslöt: 2013-09-03

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-10-22 17:37:18

Normala människor har en basförbränning av runt 1300 kalorier, dvs det är så mycket kroppen gör av med bara på att hålla igång de nödvändiga systemen. Man bränner så mycket om man ligger ner hela dagen. Men jag har förtått att detta inte nödvändiigtvis gäller om man har vissa hormonstörningar och kanske inte heller om man jojo-bantat mycket. Men

Helst vill jag nog råda dem av er som klarar sig på 1200 kalorier om dagen utan att gå ned i vikt att uppsöka läkare. Någonting är inte rätt när kroppen förbränner energi så dåligt. Som 17-åring har man dessutom HÖGRE förbränning än som fullvuxen.

Jag gjorde en snabberäkning med schabloner för kaloribehov och som 17-årig tjej med en vikt på 78 kg bör du bränna drygt 2000 kalorier per dygn med väldigt lite aktivitet. Naturligtvis finns det naturliga fluktuationer, men inte så mycket att du kan ligga på 60% av det normala. Antingen har du bortsett från en massa kalorier eller så är det en risk att du faktiskt har fel på ämnesomsättningen.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav plåtmonster » 2013-10-22 21:15:16

Apropå kalorier så föredrar jag Joule :D

Autismsmurfen skrev:Jag använder en app där jag lägger in allt jag äter och jag kan äta 1200 kallorier och hålla mig mätt. Titta hur mycket jag fick i mig igår!

Dessa produkter skulle jag nog avstå ifrån: Skinka, kalkon, mini-keso, Kalles (kaviar?), lasagne, Hönökaka.

Dels innehåller de ofta tillsatser och socker av olika slag men även dåliga typer av fett. Resterande på listan är bra. De allmänna rekomendationerna verkar väldigt generella och gör inte skillnad på olika typer av t.ex fett och vilken bearbetning dessa utsatts för.

Gå lös på allt du gillar i fruktdisken och komplettera med fisk för resten, skulle jag säga. Järn kan man få i sig via t.ex persillia eller i rejäla mängder från "blutsaft".
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Moggy » 2013-10-22 21:30:07

plåtmonster skrev:
Dessa produkter skulle jag nog avstå ifrån: Skinka, kalkon, mini-keso, Kalles (kaviar?), lasagne, Hönökaka.

Dels innehåller de ofta tillsatser och socker av olika slag men även dåliga typer av fett. Resterande på listan är bra. De allmänna rekomendationerna verkar väldigt generella och gör inte skillnad på olika typer av t.ex fett och vilken bearbetning dessa utsatts för.

Skinka och kalkon är bra kött med låga mängder fett. Mycket bättre val som pålägg än korv och salami, nät och gris innehåller betydligt mer fett än fågel. Keso är bra det med om man vill gå ned i vikt och man tränar, proteinrikt och snålt med fett.

Pasta är förståss inget man ska äta mycket av men det är inte jättedålig mat heller och lasange är inte sämre än nåt annat i måttliga mängder.

plåtmonster skrev:Gå lös på allt du gillar i fruktdisken och komplettera med fisk för resten, skulle jag säga.

Inget vidare råd. Frukt är inget man ska proppa i sig mycket av, det är i stort sett godis. Bananer är visst bättre än många andra frukter.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Krillo » 2013-10-22 21:55:48

Vill man gå ned i vikt är det mest effektiva intervallträning.

Förutom det, ät så mycket protein och fibrer som möjligt samt dra ned så mycket du kan på allt annat. Det brukar inte bli extrema saker i längden. Man orkar inte äta bara tonfisk t ex. Tyvärr får jag nog säga att skit i ekologiskt och allt sånt finlir. Lär dig näringslära och lär dig räkna på kalorier. Det är där slaget står.

Exempel på bra mat: Kyckling, bönor, havregryn, rågflingor, ägg, torsk, tonfisk, alla grönsaker. Ska du äta rött kött måste det vara ordentligt magert. Det är svårt att få gott och det är dyrt. Jag äter det sällan. Biff är gott och nyttigt men kostar över 200:- /kg.

Vad som skall undvikas har nämnts tidigare i tråden: socker och fett. Dra i möjligaste mån ner på pasta och potatis.

Det viktigaste är att förändringarna man gör fungerar under lång tid. Tröttnar man efter en vecka kan man skita i det.
Krillo

Anslöt: 2011-02-12

Inläggav Moggy » 2013-10-22 22:09:19

+1 på Krillos inlägg. Bra skrivet med sunt förnuft.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Intressanta intressen

Logga in