Bredbandstrubbel

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-20 16:20:24

Zirre skrev:Hoppas LG's problem är över nu :D

Tyvärr inte.

Windows råkar ut för oväntade avstägningar då och då.

Jag startar upp datorn, håller på en stund och fäller sedan ner skärmen. När jag kommer tillbaka och fäller upp skärmen, går datorn inte att starta. Trycker då lätt på power-knappen, och datorn startas upp. Ett felmeddelande om att datorn oväntat stängdes av, och så det vanliga tjafset om felsäkert läge. Väljer att starta datorn som vanligt.

Samma sak händer igen. Då tror jag att det kan ha att göra med att jag fäller ner skärmen, så jag testar att ha datorskärmen uppfälld och går iväg en kort stund. Kommer tillbaka, och det blir samma.

Så något är uppenbarligen inte ändå som det ska. Det kan ju hända att istället för att datorn går in i energisparläge, så händer något knas.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Bredbandstrubbel

Inläggav Zirre » 2013-10-20 16:23:16

Prova att stäng av skärmsläckaren osv så skärmen ej släcks automatiskt efter en stund.
Eller vad tror du?
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Bredbandstrubbel

Inläggav kullan » 2013-10-20 16:26:14

Själv skulle jag stänga av datorn om jag lämnade den.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-20 16:45:19

Zirre skrev:Prova att stäng av skärmsläckaren osv så skärmen ej släcks automatiskt efter en stund.
Eller vad tror du?

Nånting sånt, ja.

kullan skrev:Själv skulle jag stänga av datorn om jag lämnade den.

Jag sitter vid datorn en stund, går och gör annat, kommer tillbaka till datorn o.s.v.
Men det är klart, det tar inte så lång tid att starta upp datorn igen. Fast jag brukar ha fönster öppna, håller på med nåt i Word exempelvis, och så ska jag plocka med disken, eller gå ut med katten, eller laga mat, och så kommer jag tillbaka efter en stund och fortsätter där jag slutade. Men det är ju enkelt att spara och stänga ner, och enkelt att starta upp datorn igen.

Men, grejen är just varför det händer. Fast det kanske jag aldrig får veta.
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-20 16:52:14

Rent instinktivt känns det som om din dator har smittats av något elände eller möjligen att den blir för varm (vad står den på, kan du ordna en luftspalt under?)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-20 17:16:48

Miche skrev:Rent instinktivt känns det som om din dator har smittats av något elände eller möjligen att den blir för varm (vad står den på, kan du ordna en luftspalt under?)

Den står på samma datorbord som den stått på sen jag köpte den för 2 1/2 år sen. Ja, den blir lite varm under, men inget oroväckande.

Jag har en full uppdaterad version av Microsoft Essentials nu. Jag kör en fullständig geomsökning, istället för snabbsökning som den gör automatiskt då och då. Vi får se vad som händer.
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Hundralappen » 2013-10-20 17:20:16

Din dator har antagligen haft en blåskärm.

Ladda ner BlueScreenView och se om du har några loggar.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-20 18:09:34

Hundralappen skrev:Din dator har antagligen haft en blåskärm.

Ladda ner BlueScreenView och se om du har några loggar.

Jepp, igår hade jag flera blåskärmar när jag ändrade återställningspunkt till innan datorn började krångla.

Eftersom jag inte kan använda usb-hubben permanent, får jag dra ur pluppen till den trådlösa musen varje gång jag ska ansluta smartphonen eller usb-minnet. Det går ju bra att tillfälligt använda laptopens musplatta (glidplatta heter det kanske). Kommer pluppen till musen att slitas ut efter ett tag, om jag gör så? Jag ansluter ju inte usb-minnet och smartphonen till datorn särskilt ofta. Kanske en gång i veckan, högst.

Visst, det finns usb-hubbar som går på ström. Men jag hade inte tänkt köpa det just nu i alla fall.
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Hundralappen » 2013-10-20 18:20:55

Vet du vad du fick för felkod (brukar stå något i stil med 0x0000***) eller om det stod något om någon systemfil (***.sys)?
Hundralappen

Re: Sv: Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-20 18:41:44

Om du vill komma tillbaka där du var ska du använda Hibernate, vet ej vad det heter på svenska. Hibernate kräver en del ledig plats på hårddisken.

Att bara fälla ner skärmen brukar enligt min erfarenhet sabba nätet.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-20 19:17:01

Lilla Gumman skrev:Kommer pluppen till musen att slitas ut efter ett tag, om jag gör så?

Skulle tro att den håller för tusentals insättningar/urtagningar (USB är ju trots allt konstruerad för att det ska vara enkelt att sätta in och ta ut), jag har använt en del USB-grejer som jag satt in och tagit ut många gånger utan några som helst problem med kontakten.
Miche

Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-20 19:36:13

Hundralappen skrev:Vet du vad du fick för felkod (brukar stå något i stil med 0x0000***) eller om det stod något om någon systemfil (***.sys)?

Nej, det lade jag inte på minnet. Den försökte reparera något i alla fall, och lyckades med systemåterställningen. Men jag kan komma tillbaka till blåskärmen geom att göra en systemåterställning till, om det är intressant.

Det blev också fel när jag skulle boota från Ubuntu CD:n, jag har aldrig lyckats testa Ubuntu och då har jag ändå haft CD:n ända sen förra laptopen. Jag har insett att Ubuntu inte är något jag kommer att kunna prova. Det skulle ha varit kul med en extra laptop eller minidator med Ubuntu eller nån annan Linux-version på, men det är inget jag kommer prioritera dom närmsta åren.
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Hundralappen » 2013-10-20 19:41:26

Borde blivit dumpar i Minidump iallafall. Se om du ser något med BlueScreenView.
Hundralappen

Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-21 22:35:27

Jag har kört Blue Screen View. Datorn har kraachat fem gånger. Den senaste gången såg det ut så här:
Crash Time: 2013-10-21 10:37:10
Bug Check String: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Bug Check Code: 0x0000000a
Caused By Driver: ntoskrnl.exe

Det finns så klart fler grejor, tog med dom som verkar intressanta. I alla fem krascherna har ntoskrnl.exe varit iblandad.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-22 14:36:00

Jag har sökt på problemet och fann detta:
http://windowstechies.com/sv/specific-e ... cAod42sATg

Hur säkert är det att ladda ner PC Health Advisor? Är det ett skräp-program, eller kan det faktiskt hjälpa till att lösa problemet?
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-22 15:19:18

Lilla Gumman skrev:Jag har sökt på problemet och fann detta:
http://windowstechies.com/sv/specific-e ... cAod42sATg

Hur säkert är det att ladda ner PC Health Advisor? Är det ett skräp-program, eller kan det faktiskt hjälpa till att lösa problemet?

PC Health Advisor är ett sånt där program som säger att du har en massa fel som du inte har för att de vill åt dina pengar. Ja - det är ett skräpprogram, många vittnar om det. Undvik!

När jag såg sajten Windowstechies.com tyckte jag den såg proffsig ut men där ser man vad lurad man kan bli. Antingen är det en seriös sajt som ger usla råd eller också är de en del av hela komplotten att försöka sno pengar från folk på lögner.

====
Jag sökte på felet du har och det verkar inte alldeles enkelt. Verkar som att det är fel som ligger djupt nere i WIndows eftersom man får gamla träffar på folk som kör Windows NT. Flera träffar pratar om ATI grafikkort, överklockning, överhettning mm. Jag tvivlar på att det gäller dig.

När började du få detta felet och BSOD? Gjorde du något speciellt, ändrade nån viss sak just då, typ?
barracuber

Re: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-22 17:37:46

Jag tog ur USB-nätvetkskortet och USB-minnet från USB-hubben, och lade undan USB-hubben. Sen satte jag pluppen till musen där USB-hubben suttit. Sen satte jag i USB-nätverkskortet i det lediga uttaget i datorn.
Det är allt.
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-22 18:02:07

Lilla Gumman skrev:Jag tog ur USB-nätvetkskortet och USB-minnet från USB-hubben, och lade undan USB-hubben. Sen satte jag pluppen till musen där USB-hubben suttit. Sen satte jag i USB-nätverkskortet i det lediga uttaget i datorn.
Det är allt.

Jag gissar att du svarar på detta:
barracuber skrev:
http://windowstechies.com/sv/specific-exe/?
Jag sökte på felet du har och det verkar inte alldeles enkelt. Verkar som att det är fel som ligger djupt nere i WIndows eftersom man får gamla träffar på folk som kör Windows NT. Flera träffar pratar om ATI grafikkort, överklockning, överhettning mm. Jag tvivlar på att det gäller dig.

När började du få detta felet och BSOD? Gjorde du något speciellt, ändrade nån viss sak just då, typ?

Hur stort är problemet? Hur ofta får du BSOD? Fungerar internet annars nu?
barracuber

Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-22 20:42:38

barracuber skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag tog ur USB-nätvetkskortet och USB-minnet från USB-hubben, och lade undan USB-hubben. Sen satte jag pluppen till musen där USB-hubben suttit. Sen satte jag i USB-nätverkskortet i det lediga uttaget i datorn.
Det är allt.

Jag gissar att du svarar på detta:
barracuber skrev:
http://windowstechies.com/sv/specific-exe/?

Hur stort är problemet? Hur ofta får du BSOD? Fungerar internet annars nu?

Japp, det var den frågan jag svarade på.

Internet fungerar utan problem.

Om jag går ifrån datorn doh kommer tillbaka en stund senare, så funkar den ibland som den ska och ibland har den stängt av sig själv. Värre än så är det inte.
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Hundralappen » 2013-10-22 21:01:31

Lilla Gumman skrev:Jag har kört Blue Screen View. Datorn har kraachat fem gånger. Den senaste gången såg det ut så här:
Crash Time: 2013-10-21 10:37:10
Bug Check String: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Bug Check Code: 0x0000000a
Caused By Driver: ntoskrnl.exe

Det finns så klart fler grejor, tog med dom som verkar intressanta. I alla fem krascherna har ntoskrnl.exe varit iblandad.

Lilla Gumman

ntoskrnl.exe är ofta inblandad när det blåskärmas, men det är inte filen i sig som orsakat blåskärmen.

Skulle föreslå att du börjar med att uppdatera alla drivrutiner. Får du bara 0x0000000a på bug check code eller andra också?
Hundralappen

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-22 23:42:44

Hundralappen skrev:Skulle föreslå att du börjar med att uppdatera alla drivrutiner.

Tyvärr räcker det inte med att bara låta drivrutinerna uppdateras automatiskt, ibland måste man googla aktivt för att hitta fräscha drivrutiner.

Jag hittade ett sånt där program som verkade vara gratis som letade igenom mina drivrutiner men för varje drivrutin den skulle uppdatera kostade det pengar, programmet gav dock information som gick att googla så jag kunde hitta rätt drivrutiner (hade problem med det inbyggda nätverkskortet som vägrade hitta en vettig drivrutin men med hjälp av programmet kunde jag hitta rätt och lösa problemet). Jag kommer inte ihåg vad programmet heter...
Miche

Bredbandstrubbel

Inläggav Hundralappen » 2013-10-23 0:59:26

Miche skrev:Tyvärr räcker det inte med att bara låta drivrutinerna uppdateras automatiskt,

Det skrev jag ingenstanns. Givetvis ska det göras för hand.

Miche skrev:Jag hittade ett sånt där program som verkade vara gratis som letade igenom mina drivrutiner men för varje drivrutin den skulle uppdatera kostade det pengar, programmet gav dock information som gick att googla så jag kunde hitta rätt drivrutiner (hade problem med det inbyggda nätverkskortet som vägrade hitta en vettig drivrutin men med hjälp av programmet kunde jag hitta rätt och lösa problemet). Jag kommer inte ihåg vad programmet heter...

Minns inte heller, men jag vet vilket du menar.
Hundralappen

Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-26 21:55:04

Jag har kollat i Enhetshanteraren, och det finns ju massor av saker som beöver drivrutin. Inte bara nätverkskortet, moderkortet o.s.v. utan det finns ju massor under varje. Så hur jag ska kunna uppdatera allt det manuellt vet jag inte, det tar ju hundra år bara att kolla det i Enhetshanteraren. Går in och kollar där lite då och då och betar av den där listan, allt har de senaste uppdateringasrna säger Windows. Fast, det räcker kanske att uppdatera exempelvis ljudkortet, inte allt som ligger under ljudkortet?

Jag försökte uppdatera Java, men det avbröts i slutet av installationen.

Sony PC Companion hänger sig när smartphonen ska uppdataras. Det är samma uppdatering som jag tjatat om i veckor nu, jag har inte lyckats uppdatera smartphonen trots upprepade försök.

Och i vanlig ordning så blir det en gul list högst upp i Chrome då och då, som meddelar att Flash har hängt sig. Det har jag frågat om förut och fått tips, men det är kvar.

Nåt är uppenbarligen inte som det ska i systemet. Fast det är inte virus.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Re: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-26 22:41:28

Och, plötsligen började anslutningen krångla igen.

Jag kunde inte ansluta smartphonen till datorn, så jag tänkte att det kanske skulle funka bättre om jag anslöt den direkt till datorn och inte via hubben. Så jag ändrade om plats på usb-grejorna, och tog även ut usb-nätverkskortet och satte i det igen.

Sen hade jag ingen internet i datorn med mindre än att jag startade om datorn.

Grrr ... får jag inte en EXAKT lika bra dator, fullt fungerande, som innan datorn började krångla, så vet jag inte vad jag tar mig till! :-)Raging
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in